Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstyr til pelshund


Recommended Posts

De fleste rasene jeg ser på nå, er ordentlige pelshunder.
Alle oppdretterne anbefaler at jeg går til innkjøp av en god blåser og klippemaskin. Regner med gode sakser er lurt også.

Hvor mye går med på å kjøpe inn dette?
Har lest i andre tråder at en god blåser koster over 1000 kroner, men hvor mye mer?
Vil jeg komme langt med 5000 eller må jeg ut med mer? (tenker da budsjett for innkjøp av alt "pelsutstyr")
Legg gjerne ut linker eller produktnavn på det du er fornøyd med. Vil helst ha noe som varer lenge. Synes det er bedre å betale mer en gang enn å måtte erstatte ofte. Jeg skal jo forhåpentligvis ha hunden i 15 år.

Det blir plutselig store utgifter for en student. :P

Edit: Må bare legge til at dette sikkert er diskutert før, men jeg finner rett og slett ingen tråder om det!

Endret av Ingridhw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåser har jeg ikke peiling på, men når jeg har kikket etter sakser og barbermaskin så har jeg fått anbefalt diverse. Jeg har ikke fått prøvd noe av det, så jeg har ikke egen erfaring. Men jeg kan jo si hva jeg har blitt anbefalt til stell av puddel.

Barbermaskin: oster eller andis. Det finnes flere forskjellige typer av begge merkene, men jeg ble anbefalt en andis fordi den sies å være mindre og lettere. Så jeg kjøpte en andis 2 speed. Kjøpte fra dogstuff.no - bra service! De har også forskjellige skjær.

Sakser: har hørt at Roseline gullsaks er bra. Den finnes også i andre farger enn gull, men søk på den på finn.no så kommer det opp annonse fra hundihuset. Har hørt mye bra om de og de pleier å ha gode tilbud.

Ellers så syns jeg det er lurt av deg å investere i ordentlig utstyr fra starten av. Anbefaler deg å finne ut hva du ønsker og søke rundt på nettet for å sjekke priser på ting. Plutselig kan de ha tilbud på noe et sted og da er det surt å ha brukt mer penger enn man må når man er student ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp Hundihuset på facebook :) Kvalitetsprodukter til en veldig bra pris. Har føner og sakser der i fra og de virker veldig bra. Saksene må selvsagt byttes ut etter en del års bruk(alt etter hvor mye de brukes) men mine holder vell i 4-5år og da klipppes det en god del hunder ganske ofte også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsstellutstyret er avhengig av rase, noe som er et must for en berner kan ødelegge pelsen på en bearded collie. Kanskje du finner tips på sidene til oppdrettere? Ellers er jeg helt enig med deg at det er bedre å bruke penger på riktig utstyr enn å la hundrelappene flakse avsted mens man prøver seg fram. Hvilken rase heller du mot? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar! :)
Ser på prisene at det kan være lurt å følge med på tilbud, siden det er lenge til jeg faktisk skal ha hund, har jeg godt tid til å snoke. :P

Pelsstellutstyret er avhengig av rase, noe som er et must for en berner kan ødelegge pelsen på en bearded collie. Kanskje du finner tips på sidene til oppdrettere? Ellers er jeg helt enig med deg at det er bedre å bruke penger på riktig utstyr enn å la hundrelappene flakse avsted mens man prøver seg fram. Hvilken rase heller du mot? :)

Akkurat nå er det spansk vannhund, portugisisk vannhund og toller som står øverst på lista. Er noen flere jeg vurderer, så jeg får se hva jeg lander på etter at jeg har truffet individer fra rasene jeg ikke kjenner så godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kammene under gir et ganske godt bilde på hva som funker for vannhundpels:

i53282229._msw565h424_szw565h424_.jpg

- Karde bruker jeg (sammen med kam)

- Flokekutter er greit å ha for hånd (den kutter også pelsen rundt eventuelle floker, så man bør være litt nøyaktig med bruken, hvis man først trenger den):

- Til klipping bruker jeg Oster Golden A5 (med skjær 5/10):

- For tolleren funker de øverste puddelkammene greit, særlig de grovtannede. Til ører og poter bruker jeg en effileringssaks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...