Ganzie Skrevet 10. Juni 2015 Rapporter Skrevet 10. Juni 2015 Muligens et litt dumt spørsmål, men når tulipanene og påskeliljene/pinseliljene (eller hva de enn heter) har blomstret av, skal/kan man klippe de ned? Ser litt rotete ut i bedene nå Siter
Kristiin Skrevet 10. Juni 2015 Rapporter Skrevet 10. Juni 2015 Hvorfor skal veksten bremses? For å få kraftigere planter? Å bremse vekst er ikke noe for meg, jeg er glad bare det spirer og gror. Leste at de hadde en tendens til å vokse litt uhemmet Men foreløping får de bare gro seg lange har jeg bestemt 1 Siter
SandyEyeCandy Skrevet 10. Juni 2015 Rapporter Skrevet 10. Juni 2015 Muligens et litt dumt spørsmål, men når tulipanene og påskeliljene/pinseliljene (eller hva de enn heter) har blomstret av, skal/kan man klippe de ned? Ser litt rotete ut i bedene nå Jeg trur du skal knipe av den delen som er over jorda, ikke klippe. Men akkurat hvor viktig det er å bruke rett teknikk er jeg usikker på. 1 Siter
Gro Skrevet 10. Juni 2015 Rapporter Skrevet 10. Juni 2015 her jeg bor er det omtrent nå man kan begynne å plante ut enkelte vekster (spesielt kålvekster og slikt, som jeg fantaserer om). Er det noen som har planta/skal ha grønnkål som jeg kan leve litt gjennom forresten? Super plante for norske klima (og veldig næringsrik). Tåler frost osv.. Jeg har grønnkål! Flere sorter! Ikke i min egen kjøkkenhage, men i "mitt" grønnsaksfelt på jobb. I fjor høsta vi langt uti november, lenge etter at frosten hadde kommet, og den stod der like fin! En super grønnsak å dyrke! Enkel og villig, men kan angripes av noen kålormer av noe slag (eller noe sånt, i hvert fall noe som spiste på spirene ) 2 Siter
Gro Skrevet 10. Juni 2015 Rapporter Skrevet 10. Juni 2015 Beklager dp, men til @mokken ; Kjør på med pallekarm! Her har det vært så stusslig og kaldt vær, så jeg har enda ikke fått sådd alt jeg skal ha i mine. Toget har ikke gått enda for å få mye fint til høsten 1 Siter
*Marianne* Skrevet 10. Juni 2015 Rapporter Skrevet 10. Juni 2015 Muligens et litt dumt spørsmål, men når tulipanene og påskeliljene/pinseliljene (eller hva de enn heter) har blomstret av, skal/kan man klippe de ned? Ser litt rotete ut i bedene nå Hvis du vil at de skal komme igjen neste år: Knip/klipp av blomsten/frøstanden (hvis det har rukket å komme), la stilken og bladene stå. Du kan sikkert ta stilken også hvis det blir veldig stygt, men la det meste av det grønne stå. Poenget er at planten skal visne ned av seg selv, slik at næringen går tilbake til løken, slik at den kan komme igjen til neste år. Derfor er det lurt å plante litt lurt i bed med tulipaner. Ha stauder/sommerblomster/busker som kommer og dekker omtrent når tulipanene er på hell, så dekker de over de stadig med vassne tulipanplantene. 2 Siter
Elisabeth00 Skrevet 10. Juni 2015 Rapporter Skrevet 10. Juni 2015 Avlingen vår Det er en klase til høyere oppe på cherrytomat-treet vårt (seriøst, den busken er høy!). 3 Siter
Gjest Skrevet 10. Juni 2015 Rapporter Skrevet 10. Juni 2015 Hvordan bretter man sånne avis-krukker @SandyEyeCandy ? Siter
SandyEyeCandy Skrevet 10. Juni 2015 Rapporter Skrevet 10. Juni 2015 Hvordan bretter man sånne avis-krukker @SandyEyeCandy ? På kurset brukte vi sånne her: De fås kjøpt på Granit. Du slår opp en avis på midtsida og river av en strimmel på ca 10 cm fra nederst til venstre inn til midten (megadetaljert nå for at det skal være lettere å se for seg), legger treverket på papiret sånn at et par cm papir stikker ut under bunnen slik at det blir tett når det brettes inn, og ruller. Klapper inn papiret i bunnen og putter treverket oppi "foten" og vrir rundt for å virkelig trykke bunnen godt sammen. Vips! Du trenger selvsagt ikke et sånt trestykke, du kan jo rulle rundt en dorullkjerne og klemme inn i bunnen, men det er VELDIG gøy å rulle og stappe og vri med tregreia. Siter
Elisabeth00 Skrevet 10. Juni 2015 Rapporter Skrevet 10. Juni 2015 :shocked: Spiste en tomat fra den andre klasen nå og OMG... Syyyyyt god. Wtf... Første gang jeg virkelig har likt tomat :D Meeeen, er det ikke sånn at toppen skal kappes når den første klasen har kommet? Vi har ikke gjort det, for syns selve busken er fin. Men nå fikk vi plutselig lyst til å kappe toppen sånn at det kan komme enda fler tomater.... Er det forseint nå? Vi har ikke knepet vekk sideskudd heller. Siter
mokken Skrevet 10. Juni 2015 Rapporter Skrevet 10. Juni 2015 Håper dere overlever noen flere grønnskolling spørsmål... Har begynt på handleliste: Pallekarm Jord Gjødsel Noe til å ha i bunn? Pressenning? Fiberduk? Vevd jorddekke? Annet? "Sneglekant"? Nødvendig? Har man lecakuler under jorden? Mtp at det regner "litt" i Bergen så høres ikke det ulogisk ut for meg Siter
Helianthus Skrevet 10. Juni 2015 Rapporter Skrevet 10. Juni 2015 Alt det du ramset opp høres fornuftig ut. Og jeg ville hatt to pallekarmer oppå hverandre så du får dypere bed, samt slipper å bøye deg sånn når du skal plukke friske grønnsaker Jeg pleier å bruke en barkduk .. den tynne typen, mens andre bruker aviser i bunnen for å hindre ugress. Hvis du har en sneglekant og mye snegler så er det ikke så dumt å bruke den, men jeg har det ikke. Det høres ganske dyrt ut. Leca i bunnen er lurt! Det glemte jeg idag, men bedet er oppå stein- og fyllmassegrunn. Hva skal du ha oppi? 1 Siter
Gjest Skrevet 10. Juni 2015 Rapporter Skrevet 10. Juni 2015 :shocked: Spiste en tomat fra den andre klasen nå og OMG... Syyyyyt god. Wtf... Første gang jeg virkelig har likt tomat :D Meeeen, er det ikke sånn at toppen skal kappes når den første klasen har kommet? Vi har ikke gjort det, for syns selve busken er fin. Men nå fikk vi plutselig lyst til å kappe toppen sånn at det kan komme enda fler tomater.... Er det forseint nå? Vi har ikke knepet vekk sideskudd heller. Er det busktomat eller vanlig tomat? På busktomat har det ingen effekt, på vanlig tomat er det bare å toppe i vei. Jeg måtte plutselig reise nordover, så donerte alle plantene til studenthagen og hører stadige rykter derfra om både tomat, chili og store mengder krydderurter. Starta våren litt på nytt igjen her oppe, med kaldbenker laga av pallekarm, ståltrådbuer og fiberduk, så nå håper jeg temperaturen har tenkt å stige litt over 10 grader snart... Det spirer og vokser, men jeg begynner å bli utålmodig. Siter
mokken Skrevet 10. Juni 2015 Rapporter Skrevet 10. Juni 2015 Alt det du ramset opp høres fornuftig ut. Og jeg ville hatt to pallekarmer oppå hverandre så du får dypere bed, samt slipper å bøye deg sånn når du skal plukke friske grønnsaker Jeg pleier å bruke en barkduk .. den tynne typen, mens andre bruker aviser i bunnen for å hindre ugress. Hvis du har en sneglekant og mye snegler så er det ikke så dumt å bruke den, men jeg har det ikke. Det høres ganske dyrt ut. Leca i bunnen er lurt! Det glemte jeg idag, men bedet er oppå stein- og fyllmassegrunn. Hva skal du ha oppi? Tusen takk for svar! Jeg fant en sneglekant på plantasjen http://www.plantasjen.no/sneglebarriere-for-pallekarm-200015334-no Foreløpig har jeg plantet salat, squash, gressløk og dill. Også kjøpte jeg en bitteliten søt cherrytomat plante som nå har blitt til en liten jungel i stuevinduet Siter
Elisabeth00 Skrevet 11. Juni 2015 Rapporter Skrevet 11. Juni 2015 @Vims det er cherrytomat. Så vet ikke hva det vil si? Siter
Guest Snusmumrikk Skrevet 11. Juni 2015 Rapporter Skrevet 11. Juni 2015 @Vims det er cherrytomat. Så vet ikke hva det vil si? Kan ikke sånn fryktelig mye om kutting og sånt jeg heller, men mine cherrytomater har nesten vokst til taket... Siter
Elisabeth00 Skrevet 11. Juni 2015 Rapporter Skrevet 11. Juni 2015 Kan ikke sånn fryktelig mye om kutting og sånt jeg heller, men mine cherrytomater har nesten vokst til taket... Ja... Min er godt over en meter. Vi har kun morgensol, frem til rundt kl 13. Så jeg har liksom tenkt at det er det som er greia. Men så leste jeg dette med kutting da... Siter
Guest Snusmumrikk Skrevet 11. Juni 2015 Rapporter Skrevet 11. Juni 2015 Ja... Min er godt over en meter. Vi har kun morgensol, frem til rundt kl 13. Så jeg har liksom tenkt at det er det som er greia. Men så leste jeg dette med kutting da... Mine har mye lys. Sørvendte svære vinduer. Men klasetomatplanten er ikke mer enn en halvmeter og tett og kraftig. De står ved siden av hverandre, så jeg har regna med at det er forskjell på typene? Siter
Gjest Skrevet 11. Juni 2015 Rapporter Skrevet 11. Juni 2015 @Vims det er cherrytomat. Så vet ikke hva det vil si? Cherrytomater kan både være busk og ikke, men det høres ikke ut som om din er det. Så da kan den både toppes og tyves (fjerne sideskudd) nå, om du føler for det. Siter
Snoffe Skrevet 11. Juni 2015 Rapporter Skrevet 11. Juni 2015 Dette kunne virkelig vært noe for meg http://kreativeideer.com/se-hva-han-gjor-med-en-vanlig-bleie-og-sa-utrolig-smart-det-er/ 1 Siter
SandyEyeCandy Skrevet 13. Juni 2015 Rapporter Skrevet 13. Juni 2015 Gresskarene har fått flytte ut i større potter: Squashen må vente litt, den har vært litt puslete denne uka, men kommer seg nå: Salaten er så pinlig at den viser jeg ikke bilde av. Siter
Raksha Skrevet 13. Juni 2015 Rapporter Skrevet 13. Juni 2015 Dette kunne virkelig vært noe for meg http://kreativeideer.com/se-hva-han-gjor-med-en-vanlig-bleie-og-sa-utrolig-smart-det-er/ Tøft! Siter
Aslan Skrevet 15. Juni 2015 Rapporter Skrevet 15. Juni 2015 Var borte i helga, skjedd masse når jeg kom hjem Raden til venstre = timian, kjempegod og har stortrivdes med å være tildekket, den så stusselig ut før vi hengte opp plast! Den store grønne haugen bakerst er masse reddiker, må tynne der nå ser jeg, de vokser som bare rakkern. Fremst kommer det masse persille, vi ha egengrodd i krukke inne også, bruker det endel. Og helt til høyre noen sukkerert-busker, de må bindes opp nå ser jeg Bakerst gulrøtter som vokser sakte men sikkert, og fremst plukksalat som VIRKELIG koser seg med plast over Bakerst i høyeste kassen er det masse sukkererter. Fremst i høye kassen er det blanding av ringblomster, kornblomster og agurkurter. I lave kassen er det bakerst nysådd timian, litt kornblomster/ringblomster, og fremst en haug med straks ferdige reddiker. Og sist, to reddiker plukket i dag 4 Siter
mokken Skrevet 18. Juni 2015 Rapporter Skrevet 18. Juni 2015 Har vært å shoppet på plantasjen i dag, mangler bare en ting så skal jeg kaste meg over litt ugress og få pallekarmen på plass Bør jeg kanskje vente med å sette ut tomatene? Temp ligger på 10-12 gr på dagen, ikke akkurat sommertemp... Siter
mokken Skrevet 19. Juni 2015 Rapporter Skrevet 19. Juni 2015 Det er meldt sommer i morgen så da satset jeg på at jeg ikke tar livet av noe ved å plante det ut i dag En start ihvertfall Blæææ, fikk ikke lastet opp bilde Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.