Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp fra oppdretter


Koxer
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Har (om en god stund) tenkt å skaffe meg mellompuddelvalp fra oppdretter. De hundene jeg har hatt før har vært omplasseringshunder/blandingshunder, så jeg er ganske blank på hva man eventuelt skal se etter hos en oppdretter :P

Hva må man se etter? Hvordan finne den ''beste'' oppdretteren? Hvilke sykdommer er vikigte at valpene er sjekket for? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greie spørsmål å spørre:

Kan jeg få regnr på foreldrene? Da kan du sjekke selv eller få noen som har tilgang til dogweb til å gjøre det for deg for å se om de virkelig er registrert i NKK.

Kan jeg komme på besøk og se mor og barn i hjemmemiljø?

Har du faren til valpene, og kan jeg få se ham? Om ikke, har du bilder og evt hjemmesideadr eller mailadr/ tlfnummer?

Se også etter om valpene er kvikke og tillitsfulle. Det er oppdretterens jobb å forberede de små på den store verden. Er ikke valpene sosialiserte på mennesker har oppdretteren forsømt seg grovt! Det skal være rent og pent der mor og barn befinner seg. Ellers også for den del...

Er du ikke velkommen på besøk er det garantert ugler i mosen! De aller fleste oppdrettere setter pris på besøk så de kan bli kjent med valpekjøperne sine. Gjerne flere besøk! De fleste av oss sender heller ikke små valper alene med fly eller tog.

Se over valpen mens du har den i armene. Er den tynn? Er den skitten rundt endetarmsåpningen? Har den korrekt bitt? Er tannkjøttet friskt og rosa slik det skal være?

http://www.puddelklubb.no/avlskrav-helse

http://www.puddelklubb.no/valpeliste-omplassering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med deg det 2ne skrev i den forrige tråden du opprettet. Ellers kan jeg anbefale deg å ta deg en tur innom puddelklubbens utstilling lørdag 1. juni, i Drammen. Der kan du hilse på en rekke oppdrettere.

Her er avlsanbefalingen til Norsk puddelklubb.

  1. Mellompuddel:

    • 2 x excellent kvalitet for to forskjellige dommere etter fylte 9mnd

    • Ingen HD-krav, men røntgen anbefales.

    • Patella status skal være kjent hos begge foreldre, den ene kan ha grad 1, hvis den andre har grad 0(fri).

    • PRA: øyenlyses fra fylte 2 år, attesten skal være maks ett år gammel ved parring. Hanner som brukes og er

      under 2 år, skal ha attest på at begge foreldrene er undersøkt og funnet fri for PRA (attesten skal være

      under ett år gammel, også for foreldredyr)

    • ERG testede hunder skal øyelyses ved 4 og 6 års alder for å undersøke for katarakt.

    • PRCD gentest bør gjøres på alle, unntatt de som har foreldre hvor begge er gentestet og er Normal (A).

      En hund med resultat Carrier (B) kan parres med hunder som har resultat Normal (A).

    • En mellompuddeltispe skal være minst 24 måneder før den brukes i avl

Hadde forresten sett etter frirøntgede mellompudler. Ikke veldig lenge siden en mellompuddelkombinasjon fikk fatalt utfall på grunn av manglende røntging. Forferdelig for eier og oppdretter, derfor greit å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse bra her..Spør om alt du lurer på.

Så vil jeg si

Selv om oppdretter tilbyr valp på avbetaling.. betyr det jo ikke nødvendigvis at oppdretteren ikke selv har krav til kjøper.

Det kan vel bety at de har god tro på valpekjøperen. Og som valpekjøper..om du har sjekket oppdretters seriøsitet (nevnt oven for)

De fleste har vel 12-15 tusen sånn helet ute av de blå.. De fleste har vel spart?

Eller hva er forskjellen om du tar hunden på "kjøpekort" eller får delt opp?

Feks betal 1/3 ved henting og resten etter hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Til god hjelp for oss som er nybegynnere :D
Har dog ikke bestemt meg 100% for å ta puddel ennå. Har vurdert Portugisisk Vannhund :wub: Noen individer er jo født med ''genfeil'' som fører til at de har noe kortere pels (korthåret.) Har dette noe å si på røytinga? :lol: syntes korthåret var veldig fine :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Til god hjelp for oss som er nybegynnere :D

Har dog ikke bestemt meg 100% for å ta puddel ennå. Har vurdert Portugisisk Vannhund :wub: Noen individer er jo født med ''genfeil'' som fører til at de har noe kortere pels (korthåret.) Har dette noe å si på røytinga? :lol: syntes korthåret var veldig fine :ahappy:

Hvis det er korthåret portis du snakker om så er ikke korthåret (improper coat) noe å trakte etter. De røyter og har pels som en flat eller golden. Så da kjøper du heller en slik rase. Det er ikke ønsket på noen måte med feil pels på rasen, og derfor synes ikke jeg det er noe å ønske seg heller.

Forøvrig er det flere forskjeller på portis og mellompuddel altså. Spørs hva du er på jakt etter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, okei :hmm: Trodde den var røytefri til tross for at den hadde kort pels :lol:
Leste en artikkel om denne type pels, og i den virket det som om dette var noe de kanskje kom til å avle fram lengre fram i tid. Jeg har mest lyst på en mellompuddel, men synes også de er litt for små.. Og etter min smak blir kongepuddel litt for ''feminine'' til å være såpass store om dere skjønner hva jeg mener :P

Er jo vant med stor hund, og har brukt han til å trekke på ski/løpe ved siden av snøscooteren etc. Bor i Finnmark, og det blir som kjent ganske kaldt her - til og med på sommeren. Flere i familien har mellompudler, og de fryser jo bare de går utfor døra, hehe. Å kle på de er jo selvfølgelig ingen problem, da :yes:

Har funnet en oppdretter som har mellompudler leveringsklare i den perioden jeg har mulighet til å ta meg valp, så jeg får se hva det blir til med disse. Er det frekt å spørre oppdretter om å få en ''avbetalingsplan''? :blink: (For eksempel betale 7000 når man henter valpen, for så å betale f.eks 3000 i mnd etter det?) Føler litt at man kan virke som personer som ikke har tenkt godt nok igjennom det å skaffe seg valp når man ikke har spart opp 17.000kr før man begynte å leite etter valp. :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, okei :hmm: Trodde den var røytefri til tross for at den hadde kort pels :lol:

Leste en artikkel om denne type pels, og i den virket det som om dette var noe de kanskje kom til å avle fram lengre fram i tid.

Jeg har veldig vanskelig for å tro at noen som driver med rasen har noe ønske om å avle frem improper coat. Den typen pels er jo noe helt annet enn den typen pels en vannhund skal ha. Og blant oppdrettere jeg kjenner er feil pels svært uønsket.

Mellompuddel kan jeg ikke så mye om. Så der kan andre svare! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du snakker om vinter og sne og har puddel i familien så er du vel klar over dette problemet? (bildet hentet fra google søk).

Jeg elsker puddel (har hatt en) og fortsatt så blir jeg satt ut av å se storpudler løpe eller gå uanstrengt og elegant.

Ang om å spørre om avbetaling.. Gå forsiktig frem når du spør. Du kan jo få ett kontant NEI og bli avvist som valpekjøper.

post-4775-0-70704200-1368526727.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over at all snøen kladder seg i pelsen :hmm: Bruker overtrekkklær på pudlene her i familien :ahappy:

Hehe, det var det jeg også tenkte meg, ja ;) Bare jeg setter til side litt av feriepengene og skattepengene skal det nok gå opp i opp :thumbs:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over at all snøen kladder seg i pelsen :hmm: Bruker overtrekkklær på pudlene her i familien :ahappy:

Hehe, det var det jeg også tenkte meg, ja ;) Bare jeg setter til side litt av feriepengene og skattepengene skal det nok gå opp i opp :thumbs:

Jeg fikk forrige hunden på avbetaling. Planen var jo å betale alt med engang, men fikk litt uforutsette regninger, sa da betalte jeg halve hunden før henting og halve en måned senere, ikke noe problem for oppdretter det. Men kjekkeste er å betale alt på engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det greieste å betale alt med en gang :lol: Men ofte blir det slik at det kommer uforutsette utgifter, og alle har ikke rundt 20.000 på bok, hehe :ahappy:
Skal jobbe som et svin for å få betalt alt med en gang :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...