Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg har brekt foten min


Laila Sunde
 Share

Recommended Posts

Jeg veit ikke hva jeg skal gjøre. Fikk meg en valp i februar, en hund som vil med tiden kreve mye aktivitet. I går da jeg var på hundetreff sammen med andre hundeeiere og deres hunder for lek og morro, så var jeg uheldig og vart løpt ned av 5 hunder. Dette endte med sykehus og brudd i ankel. Så hvordan får jeg lufta hunden med tur hver dag?

Valpen min er 5 mnd nå, og den får turer, men sikkert ikke hver dag, siden jeg er avhengig av at andre tar den med for meg. Jeg er så redd den vil kjede seg, og jeg får jo dårlig samvittighet.

Så har dere ideer på hvordan jeg kan løse dette? bor på et lite sted der man ikke har luftehjelp og hundepassere..

post-12180-0-02693800-1368105206_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil sikkert sette pris på å få bruke hodet litt! Lær den triks og lydighetsøvelser eller ting som kan være praktiske i hverdagen (nå kan det jo kanskje være greit å få hjelp til å hente ting for eksempel). Strø fôret utover hagen og la den søke opp maten sin. Siden du pleier å møte andre hundeeiere kan kanskje en av de ta med hunden din også når vedkommende likevel skal på hundetreff?

Dette ordner seg nok. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All medfølese herfra. Jeg har en mor i samme situasjon og etter mye hjelp fra svigerinne og naboer så har hun nå skaffet hundelufter.

Men hvor lenge er du ute av stand til å gå tur? Det vil vel bli bedre etterhvert så da er det jo en kort periode du må bruke alternative løsninger.

Klikker, godbiter og en sofa til deg kan jo gjøre mye. Mange triks som kan læres, rygge feks osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor lenge jeg blir å ikke kunne klare meg, for bruddet er slik at de må operere, legge inn plate og skruer. Har vært veldig heldig i dag da jeg fikk besøk, så spurte om ikke vi kunne ta bilen min og kjøre et sted slik at valp kunne løpe litt fritt, så det gjorde vi. Jeg med sitteunderlag, og ho som kjørte lekte litt:) ellers i kveld kom en nabo som var ute med sin hund og spurte om å prøve om det gikk bra å gå med 2 hunder samtidigt, og det hadde det gjort, så vart veldig glad:) Onsdager satser jeg å å fortsette treffene med andre hunder, Må bare fikse noen som kan kjøre, så får de låne bilen min.. så har jeg familie som skal prøve stille opp litt, men klart det kan komme dager der det ikke blir turer, så må vel gradvis tilvenne situvasjonen. Så må finne en side om gode tips til øvinger vi kan gjøre i hjemmet:) ordner seg sikkert, men får litt panikk.. Jeg skal klare dette, for aldri om jeg gir bort hund fordi jeg har litt motgang. Jeg vet jo denne litt ville tiden hennes vil etter hvert gå over, og jeg vet jo at hunder er vanedyr, og veldig tilpasningsdyktige, så må bare se og feile.. Uansett så takker jeg for svar. KOmmer sikkert tilbake, for som sagt er første hunden min, så kan ikke like mye som de med mye erfaring. Takk takk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt sånn at eierene til hundene som løp deg ned også kan stille opp litt, om det lar seg logisk løse da (vanskelig om det var villt fremmede).

Også ordner det seg nok, selvom du nok bruker tid på å bli bra. Min mor har også skruer og plater og har såvidt begynt å gå på den etter noen måneder. Men legen din vet vel hvor lang tid det sannsynligvis tar for deg å bli frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så dumt for en valp/unghund i den alderen å lære seg at verden noen ganger er kjedelig, flere dager i strekk - selv om den er veldig aktiv (kanskje særlig når den er veldig aktiv) :) Senk skuldrene, se på det som viktig læring for valpen din, og ta imot all hjelp du kan få uten å stresse mer med det. Sørg for at du har godt med tyggeleker rundtom, så slipper du destruktiv tygging. Gi ham maten strødd over plena, så han må søke opp - det er fin aktivitet som gjør valpen sliten og ikke gira (som feks triksetrening o.l. kan gjøre).

Det ordner segl :)

Edit: God bedring! Kjedelig å være immobil sånn i lengre tid :hmm:

Endret av Pim
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Jølster til deg som lurte å det.. et lite sted i sogn og fjordane:)

Har hatt hjel hver dag, og var snakk om fra naboen om at gutten hennes kunne gå en tur hver dag etter lekser, men ho har villet teste hunden et par dager, og hund er håpløs med å trekke.. jeg var jo begynt å gå fint øvelse, der jeg stoppet opp til bånd vart slakt, eller jeg snudde andre vegen og kalte på hunden, så var i en prosess der vi øvde. Men hund har jo lukka ørene for de som går nå, drar og sliter og de sier den er tung å gå med.. jeg røver si at de må stoppe opp +++ være litt streng der de sier "gå fint" for er det som jeg gjør, samt når bandet er slakt, da roser jeg myyye..

De hundene som løp i meg, eier der kjenner jeg ikke.. første gang jeg traff han med hundene, så får meg ikke til å spørre siden han har 2 store hunder og må ha med seg en hjelpemann fordi de er så sterke, så tror ikke det er så lurt at han plutselig skal ha 3 hunder å spasere med..

Hunden min er blanding.. far er Pointer, og mor var blanding av border collie og boxer.. så er jo en krevendes hund. ENeste trøsta er at den er 5 mnd, og at det er vår, så uansett vær, så kan vi sitte mye ute under tak her.. hund kan gå utenfor platning i langt bånd, men minuset er at huset er ikke ferdigt her, så er mye stein og blaut jord.. jeg leier, og eier skal fylle i over steiner til sommeren.

I dag har jeg forresten bare hatt deppedag fordi jeg ikke fikk sove i natt av verk, +++ at jeg får så dårlig samvittighet pga hund. Men skal se om jeg kan øve på å gå pent med langt bånd på lattingen, jeg får gå med krykker.. MÅ få det til å funke, for vil ikke omplasere. Hunden er snill og go, og er så redd jeg mister ho pga mitt uhell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Håper du får hjelp! Spesielt de første 2-3 ukene er jo viktig at foten er i ro for healingen.

Brudd nede i fot og i ankel skal jo ikke utsettes for press (gåes på slik ett legg/lår brudd)

så det er ei utfordring når du ikke kan trå eller støtte deg på beinet.

Har erfaring med brudd i fot som tok 7,5 mnd å gro..

Mental stimuli som andre skriver er jo viktig.. men jeg håper du klarer å mobelisere hjelp.. Venner, familie og naboer.

Kanskje betale noen barn/unge?

God bedring og lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en fyr i gata her som også hadde gjort noe med foten(bandasje til livet). Han humpa rundt på krykker uten hund, men når hunden var med hadda han rullestol og hunden hadde sele:)

Kan være greit de dagene man ikke får pass kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Putt på hunden en grime (med instruks om at den ikke skal rykkes i) eller sele med ring til kobbelet forran for å gjøre det enklere for de som hjelper deg til å gå med hunden. Så kan du vente med å lære den å gå pent i halsbånd til du er bra i foten igjen. Heller ingen gå-pent-trening en periode enn halvveis og dårlig trening fra mange forskjellige personer som blir fortvila :)

Eller du kan sette på hunden en sele og kjøpe et godt magebelte med strikk i til dine gode hjelpere så det ikke blir skadelig for hverken menneske eller hund at den trekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har ei venninne som knakk ankelen - hun har to hunder, en diger BB og en border collie - sistnevnte var valp - hun fikk låne en sånn elektrisk rullestol/bil - og lærte hundene å løpe ved siden av.

Om du bor alene og har ansvaret for hunden alene, ta kontakt med NAV/Hjelpemiddelsentralen i kommunen - få gjerne fastlegen din med på laget og få frem at hunden er viktig for deg og at du må ha en løsning. Det burde kunne ordne seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært riktig uheldig. Men du høres ut som om du tror dette vil løse seg og det tror jeg og at det vil med så mange som vil stille opp for deg :)

Det er litt av en blanding du har fått deg. Alle tre er krevende raser hver for seg på ganske så ulike områder. Det blir spennende å se hvilke egenskaper som slår mest ut. Nydelig var den iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og ikke tenk så mye på det :) får han en god tur en dag så klarer han seg fint en dag eller to med bare div aktivisering, og i verste fall så kjeder den seg, men dette er forbigående, klart du ikke skal miste hunden din for det. :hug:

Du har jo fått mange gode forslag her nå så det løser seg nok på et vis :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Pim skrev over her, veldig viktig! Det er aldri så galt at det ikke er godt for noe - det å venne en valp til at livet ikke er fest hver eneste dag kan du få mye igjen for senere :)

Forøvrig er det mye du og hunden kan gjøre hjemme og i hagen som ikke innebærer mye bevegelse for deg. Fram med klikkeren, tren triks og enkel hverdagslydighet, det kan du gjøre sittende på en stol, og gi hunden aktivitetsleker og ting å bryne hodet på. Den fysiske trimmen er ikke nødvendigvis ekstremt viktig i en periode, om hunden bare får brukt hodet sitt tilstrekkelig. Søk litt rundt på nett, det finnes MYE gode tips for aktivisering av hund som ikke nødvendigvis krever mye aktivitet av eier.

Men der også selvfølgelig, ha i bakhodet at mye aktivitet inne kanskje ikke er noe du ønsker at hunden skal bedrive hele livet, så viktig å huske på å trene ro også.

Dette kommer til å gå kjempefint, høres ut som du har hyggelige naboer og snille venner. Prøv å fokusere på muligheter fremfor begrensninger, det hjelper ofte. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei og hå... nå på mandag som kommer, så er det 3 uker til jeg får av gips. Ukene har gått slik høvelig, men kan si at de som stilte opp første uka kom aldri tilbakers, så har nå ansatt ei jente denne uka som skal få 1000 kroner om ho går 4 ettermiddager i uka fram til 24 juni. 1 dag i uka har jeg fiksa noen som har kjørt meg på hundetreff, så da får ho løpe fritt med andre valper og hunder :) Ellers må ho kjede seg i helgene, men jeg har stor veranda med tak over, så da kaster jeg litt ball der, eller lar ho kikke nedover feltet jeg bor i, for er alltid noe å se på..

Noen snakker om hage, og jeg skulle ønske jeg hadde det. Får vel det etter hvert, men utenfor platningen så er det bare en mengde steiner, reine anleggsområde, det fordi husvert ikke er ferdig med alle leiligheter, og hagen blir tatt til slutt.. jeg fikk flytte inn fordi han måtte begynne få inntekt inn :/ så har prøvd med langline litt, men ho henger seg fast i steiner, og ender hele tiden med at jeg må ut og løsne bånd, og det er litt av en jobb å komme seg dit. Har klart falle 2 ganger til nå pga det, så har funne ut at jeg dropper dette.. Ellers har jeg lagt pølsebiter rundt om i huset, og så ber jeg ho finne dem. Tror ho begynner bli lei av sitt, dekk, bli, gi labb, legg seg. Uansett, det er 22 dager til jeg får gips av(24 juni) og jeg bare gleder meg og håer jeg får lov å gå på foten slik at vi kan gå små turer, ikke minst kjøre bil slik at jeg kommer meg ut med ho.

forresten så vil jeg takke for mange gode tips her. Jeg kan ikke gjøre mere en så godt jeg kan, og så håper jeg at jeg får en hund som klarer å kjede seg av og til når denne perioden er over, for slik det er nå, så bare MÅ ho kjede seg 2 dager i uka i 3-5 uker til... da skal jeg klare kjøre bil og gå turer, det har jeg bestemt meg for:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten så vil jeg takke for mange gode tips her. Jeg kan ikke gjøre mere en så godt jeg kan, og så håper jeg at jeg får en hund som klarer å kjede seg av og til når denne perioden er over, for slik det er nå, så bare MÅ ho kjede seg 2 dager i uka i 3-5 uker til... da skal jeg klare kjøre bil og gå turer, det har jeg bestemt meg for:)

Godt å høre at det går greit. :)

Hunden min må også kjede seg et par dager i uka (varierer selvfølgelig litt fra uke til uke, noen ganger er det ingen dager, andre uker kan det bli tre dager), og vi er begge skadefrie og friske og raske. Det er egentlig nokså bevisst fra min side. De dagene jeg har lite ork eller tid hadde det ikke vært noe problem å sitte på sykkelen en liten halvtime for å slite ham ut litt. Men jeg tror at unge hunder bare har godt av å lære seg at det ikke skjer noe hver bidige dag. Ikke ha dårlig samvittighet for at hun får lite aktivitet et par dager i uka. Sannsynligvis får du faktisk igjen for det senere, i form av en hund som klarer å slappe av selv om den ikke er sliten. :) Selvfølgelig skjønner jeg at du gleder deg til gipsen kommer av og du kan være mer aktiv igjen! Men i mellomtiden syns jeg du skal ta det med ro uten å ha dårlig samvittighet. Det høres ut som om hunden din får det hun trenger. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...