Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp bjeffer når den leker


JørgenK
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en 5mnd gammel goldendoodle (goldenreteriver/kongepuddel) som bjeffer en del når han leker med andre hunder. Han bjeffer ALDRI ellers. Foreløpig har jeg bare latt han holde på siden han er i lek, men de andre eierne begynner ofte å hysje på hunden min.

Foreløpig ser jeg ikke noe kjempeproblem med det, men bør jeg få hunden til å være stille nå som han er valp? Hvordan bør jeg isåfall gå frem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pudler er ganske vokale av seg, så jeg ville tatt tak i det nå jeg. Ta han ut av leken når den begynner å lage lyd, vent til den har roet seg igjen, så kan den få leke mer.

Gjør det samme med mellompuddelen her, jeg hæler ikke gneldring i tide og utide, så begynner hun å bjeffe, så blir det hun driver med avbrutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det gjelder egentlig så å si alltid når han leker, men han er overhode ikke aggressiv. Bare veldig leken.

Det var et godt tips 2ne, hvordan bør jeg ta han ut av leken? Vanligvis når vi går vekk fra andre hunder så setter han seg ofte ned, slik at jeg må prikke han på ryggen og løpe i motsatt retning for at han skal følge med..Dette gjelder både med og uten bånd. Skal jeg bare dra han bestemt unna med båndet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe dårlig tips fra 2ne her, å ta hunden ut når det blir for mye kan være nyttig og lærerikt. Det er stort sett bare å hekte på båndet og dra den unna om den ikke følger med frivillig. Om du gjør dette riktig og kun når det blir for mye lyd, vil han fort skjønne at det lønner seg å være stille.

Men, jeg vil tilføye en liten ting; hunder bjeffer og lager lyd, det er helt normalt! Veldig mange mennesker har ekstremt lav terskel for å hysje på bikkjene, og jeg har litt trøbbel med å forstå dette. Har sjøl to hunder som begge lager mye lyd bl.a. når de leker, men det er mest brumming og knurring og sånne litt mindre ubehagelige lyder, skjønner det jo til en viss grad om bikkja gneldrer og hyler og evt skremmer eller ødelegger for andre rundt seg. Men, poenget; fokuser på hvordan du ønsker at din hund skal være. Drit i de andre som hysjer på den, og liker de ikke at hunden din lager lyd så finner dere alltids noen andre å henge med. Deg og din hund altså, ikke de andre dimlingene. Litt egoistisk her kanskje, men jeg mener slikt er litt viktig. Skal man trives med eget hundehold må man tørre å til en viss grad heve seg litt over andres meninger - som det alltid finnes deprimerende mye av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe dårlig tips fra 2ne her, å ta hunden ut når det blir for mye kan være nyttig og lærerikt. Det er stort sett bare å hekte på båndet og dra den unna om den ikke følger med frivillig. Om du gjør dette riktig og kun når det blir for mye lyd, vil han fort skjønne at det lønner seg å være stille.

Men, jeg vil tilføye en liten ting; hunder bjeffer og lager lyd, det er helt normalt! Veldig mange mennesker har ekstremt lav terskel for å hysje på bikkjene, og jeg har litt trøbbel med å forstå dette. Har sjøl to hunder som begge lager mye lyd bl.a. når de leker, men det er mest brumming og knurring og sånne litt mindre ubehagelige lyder, skjønner det jo til en viss grad om bikkja gneldrer og hyler og evt skremmer eller ødelegger for andre rundt seg. Men, poenget; fokuser på hvordan du ønsker at din hund skal være. Drit i de andre som hysjer på den, og liker de ikke at hunden din lager lyd så finner dere alltids noen andre å henge med. Deg og din hund altså, ikke de andre dimlingene. Litt egoistisk her kanskje, men jeg mener slikt er litt viktig. Skal man trives med eget hundehold må man tørre å til en viss grad heve seg litt over andres meninger - som det alltid finnes deprimerende mye av.

Her var det mye jeg er veldig enig i! Har selv en som bråker mye under lek og ei som har lav terskel for lyd generelt. Med eldstemann har jeg ikke laget noen sak ut av det egentlig. Jeg lar henne ha den bråkete leken sin, så lenge kroppspråket forteller meg at hun er glad og fornøyd og ikke "overgiret". Hun ER bare sånn, og det er helt greit for meg.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg gjør det alltid enkelt for den vi leker med jeg - begynner den "fremmede" hunden å bjeffe så fjerner meg MINE hunder fra leken. Jeg hæler ikke gneldrebikkjer så for å slippe å føle trangt til å måtte tuppe til en hund jeg ikke kjenner - så avslutter jeg leken og går.

Om folk synes det er greit at bikkjene dems gneldrer og støyer - so be it, det er deres valg - jeg kan ikke fordra det og da velger jeg heller å gå. Den eneste løsmunna hunden jeg kan finne på å hysje på er krøllebølla til 2ne - lyden er skrekkelig intens *ler* Ellers går jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar forskjell på gneldrig og annen lyd for min del. Ingen av mine får gneldere på andre hunder, ei heller under lek. De leker forøvrig stort sett bare med hunder vi kjenner. Jeg spesifiserte ikke det, men Chess gnelder ikke, hun leker med mye lyd. Mange portiser gjør det samme, og det plager meg ikke. Om andre hunder synes det er ubehagelig lar jeg dem slippe å leke med Chess.

Hvis valpen til TS gnelder og bjeffer under lek ville jeg ha dempet den og latt den roe seg før den får leke. For høylytt bjeffing er slitsomt. Det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det alltid enkelt for den vi leker med jeg - begynner den "fremmede" hunden å bjeffe så fjerner meg MINE hunder fra leken. Jeg hæler ikke gneldrebikkjer så for å slippe å føle trangt til å måtte tuppe til en hund jeg ikke kjenner - så avslutter jeg leken og går.

Om folk synes det er greit at bikkjene dems gneldrer og støyer - so be it, det er deres valg - jeg kan ikke fordra det og da velger jeg heller å gå. Den eneste løsmunna hunden jeg kan finne på å hysje på er krøllebølla til 2ne - lyden er skrekkelig intens *ler* Ellers går jeg bare.

Nix sier at hun ikke vil være med på tur med dere! Hun VIL snakke når hun leker. Hun er litt schæfer, men heldigvis langt i fra så ille som moren. Jeg derimot, kunne vel tenkt meg at noen snakka til pratemakeren ;) For jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har resignert litt og nesten innfunnet meg med at jeg har en litt i overkant pratsom schæfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nix sier at hun ikke vil være med på tur med dere! Hun VIL snakke når hun leker. Hun er litt schæfer, men heldigvis langt i fra så ille som moren. Jeg derimot, kunne vel tenkt meg at noen snakka til pratemakeren ;) For jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har resignert litt og nesten innfunnet meg med at jeg har en litt i overkant pratsom schæfer.

Løsningen er enklere enn du tror Margrete - stopp lek, på med bånd "timeout" - vente litt, prøv igjen - første tegn til uggebjeffing - stopp lek osv.

Hun er kanskje pratsom, men neppe så kørka at hun ikke skjønner at det er lurt å holde kjeft om man skal leke *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er enklere enn du tror Margrete - stopp lek, på med bånd "timeout" - vente litt, prøv igjen - første tegn til uggebjeffing - stopp lek osv.

Hun er kanskje pratsom, men neppe så kørka at hun ikke skjønner at det er lurt å holde kjeft om man skal leke *ler*

Åh du får ting til å virke så enkelt! Jeg får jo ikke tak i faenskapet når hun er pratemaker... For nope kørka er hun ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en terrier med mye lydeffekter når hun leker, og det er greit syns jeg, hun bjeffer ikke, høres kun dritforbanna ut. :lol:
Men nå leker vi ikke med fremmede hunder da. Men blir hun for høylydt så avbryter jeg henne.

Minion kan bjeffe under lek, og det får hun ikke lov til, bjeffing er plagsomt. Hun er veldig lett å styre verbalt, så hun gir seg hvis jeg ber henne holde kjeft. Selv om hun er litt gullfisk, og glemmer seg fort igjen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hva med å lage bjeggingen om til en komando? da mener jeg at du alene kan trene på at den får godbit hver gang den bjeffer, og så setter du navn på det... som "bjeff" så til slutt så bjeffer den kanskje kun når du sier det, fordi da får den en godbit:) Er dette jeg har hørt man kan gjøre med hunder som hopper mye.. man lærer den "hopp" og så godbit, og så til slutt så slutter den hoppe, fordi den får kun godbit om du som sjef sier hopp:) forstår du? har ikke peiling på om dette funker, men noe i hodet mitt sier at får en hund komandoen "hysj" når den bjeffer, så vil hunden tro at den skal bjeffe mere når noen sier hysj til den... jeg har jo lært mi sitt, ligg, dekk, bli, og da gjør ho som jeg sier, så hvorfor skulle ikke da hund forstå at hysj er å bli bjeffe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har en idiot valp som bjeffer i tide og utide, hater den lyden!

Hva gjør du for å få han til å ikke bjeffe Stine? :)

Valpen min bjeffer når han vil leke med den andre hunden min som ikke vil, fungerte ikke å ignorere så i dag har jeg prøvd å avbryte og sette han ned noen meter unna og slippe ham når han har roet seg litt - håper det funker! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du for å få han til å ikke bjeffe Stine? :)

Valpen min bjeffer når han vil leke med den andre hunden min som ikke vil, fungerte ikke å ignorere så i dag har jeg prøvd å avbryte og sette han ned noen meter unna og slippe ham når han har roet seg litt - håper det funker! :ahappy:

Brøler hold kjeft til hu :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...