Gå til innhold
Hundesonen.no

Våteksem, hvordan hindre utbrudd


Recommended Posts

Min svoger ringer meg og rimelig opprådd. Hans golden retriver får våteksem bare han ser på vann. Han får store sår over store deler av kroppen og må stelles mye. Enda ett problem er at han er livredd, saks, føner +++ og må sederes, så det er ikke så lett å behandle han hjemme. Jeg har forsøkt selv og vet hvordan han blir, og han er oppriktig redd. Jeg prøvde å bestikke med både tispe og mat, han hadde bare panikk stakkars gutten. Det er så godt som umulig å få han 100% tørr ved å tørke med håndklee i og med at kragen hans er voldsomt tykk, det samme med bukser og hale. Så de lurer på om det finnes noe som kan være forebyggende, bortsett å barbere han ned (som var mitt forslag).

Han får v&h + selolje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om noe forebyggende, annet enn det du har foreslått. Det er snart sommer - hadde han vært min hund hadde jeg fått han til vet, gitt han sovemedisin og klippet han helt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre som i?

Bedre i den forstand et for som passer hunden bedre.. Feks så kan svak allergi gjøre at man får lettere våteksem.. Men så kan det også skyldes genetisk.. Hva som er årsaken og hva man skal gjøre, er litt avhengig av hva som er årsaken bak..

Men hud og pels er noe man må legge vekt på.. Så kanskje han skulle prøvd å gitt mer fett, evt B-vitaminsprøyter eller lignende :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hud og pels er noe man må legge vekt på.. Så kanskje han skulle prøvd å gitt mer fett, evt B-vitaminsprøyter eller lignende :)

Ok takk :) Det skal jeg si videre. Aner ikke hva slags sjekk de har gjort på han, men regner jo med de har testet for allergier mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen linker som sier litt om våteksem:

For å hindre at tilsatnden skal komme tilbake er det viktig å prøve å finne den utløsende årsaken og behandle denne. Hos noen hunder klarer man ikke å finne en konkret årsak, og våteksem kan bli et tilbakevendende problem. I disse tilfellene er det viktig med god hygiene, regelmessig børsting og sørge for optimal fôring. Mange hunder kan ha god nytte av tilskudd av fettsyrer i maten, f.eks fiskeolje, fordi det vil gi en sunnere hud og dermed forebygge kløe.

Link: http://www.nordstrand-dyreklinikk.no/aktuelt/56

Ellers fant jeg at det var enkelt skrevet om hvorfor hunder får våteksem her.. Ikke verdens beste kilde, men fikk frem poenget godt :)

Det eneste som beskytter hunden mot omverdenen er et tynt lag døde hudceller som danner det øverste laget på huden. De døde hudcellene er bundet sammen av olje og fett, akurat som murstein er bundet sammen med sement. Dette tynne laget er igjen til dels beskyttet av pels. Men når pelsen blir våt samtidig som det er varmt så trives bakterier godt. Om det samtidig kommer en sprekk (lite sår) i dette tynne døde cellelaget så får bakteriene god grobunn for videre vekst, noe som igjen kan føre til at et større område blir infisert. Altså våteksem. Det skal ikke store ødeleggelsen i det døde cellelaget til før man kan få en bakterievekst. Det trenger altså ikke være et sår som blir påført av for eksempel en kvist.

http://www.royalcanin.no/om-hunden/hunden/livet-med-hunden-din/vaateksem-et-hyppig-problem-om-sommeren

Men siden hunden stadig får tilbakevendige tilfeller med våteksem, ville jeg absolutt ha utredet hunden skikkelig hos en dyrlegen som ser tegnene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Siden det ikke går med føner så hadde jeg rett og slett dopet hunden og barbert den ned nå på sommeren til man fant ut av evt föret eller annen behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om noe forebyggende, annet enn det du har foreslått. Det er snart sommer - hadde han vært min hund hadde jeg fått han til vet, gitt han sovemedisin og klippet han helt ned.

Signerer denne, første bud i forebygging tenker jeg! Barber ned hele hunden før det blir et problem. Enklere å tørke hunden også om den er nedbarbert og enklere å oppdage utbruddene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste forebyggende tips er å kjøpe en skikkelig god føner/blåser :)

Han er livredd føneren, slik jeg skrev i startinnlegget :)

Jeg er helt enig med dere i at barbering høres ut som beste løsning. Så da må jeg få søsteren min til å skjønne at det er hun som har ett problem i forhold til utseende ikke hunden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Be dem PRØVE å barbere han ned, bare sånn en gang. Si at pelsen kommer tilbake, men at de kan forsøke. For hundens del.

Jeg hadde jo virkelig ikke lyst til å barbere ned Gry, og etter at jeg har gjort det engang, har jeg VIRKELIG ikke lyst til å gjøre det igjen. For det første så stikker pelsen hennes da, og den herlige myke Gry-pelsen blir borte. I tilegg ser hun dust ut!

MEN, hun sluttet å klø da jeg barberte henne!!! Og da er det verdt ALT! Da kan hu se så tufs ut som hu vil, hu kan stikke meg med pelsen sin så mye hun vil, bare HUN er kløfri ;)

Kan hende din søster tenker det samme om hun ser at hunden blir fri for våteksem og plager ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis han er veldig ille kan det hende at han må ha behandling for infeksjonene som kommer i huden, men et godt kjerringråd er å smøre inn de infiserte områdene med grønnsåpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da må jeg få søsteren min til å skjønne at det er hun som har ett problem i forhold til utseende ikke hunden :P

Første gangen man klipper ned,er grusomt! For eier :P

Du kan jo vise henne dette. Dårlig bilde av nedklippet Schæfer pga eksem/kløe.

Han bryr seg ikke...JEG syns derimot det var direkte flaut første gangen.

Men det er lettere å forebygge/forhindre utbrudd når de er nedklippet :)

post-11689-0-15783000-1368790854_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere velger å tynne ut pelsen med rake for å få mer luftsirkulasjon, samt kortere tørketid - er ikke det også noe man kan se om hunden vil godta uten å dø av skrekk? På den måten slipper man å legge hunden i søvn så ofte hos dyrlegen hvis man kommer lettere utav det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...