Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternativ hjelp - hjelp? :P


Gjest
 Share

Recommended Posts

Ehmmmm, tja. Jeg har vært på et legebesøk og fått streng beskjed om å sitte mindre på pcn og skrive. Er alvorlig anspent i musklene, i så stor grad at det gjør vondt bare man tar på huden i nakken, renner ut av øya halve dagen og jeg blir "avdovna" i høyrearmen etter en periode med skriving.

Bare synd det er innspurten på den viktigste oppgaven jeg skriver i graden min, og jeg M Å skrive på pc :P

Det finnes ikke noe program hvor jeg kan diktere hva pc'n skal skrive? :icon_redface: Eller hadde det gått an å betale noen for å sitte og skrive inn det jeg dikterer til dem? :P Jeg kjenner jeg står i et kryss hvor jeg "må prioritere utdannelsen" eller "prioritere helsa", og der er jo ikke akkurat veivalget vanskelig. Men jeg har så lite igjen (30ish sider), kan bare ikke gi opp nå.

Noen tips/kreative ideer til løsninger på "hvordan ikke sitte på pc" men samtidig få skrevet en oppgave? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alternativt så ville jeg ha gått til kiropraktor.. Men det er kanskje en litt enkel løsning :lol:

Hva skal en kiropraktor gjøre når det er muskler og vev som har vondt? Triggerpunktsmassasje (aua!) vil nok gjøre litt susen, samt litt babyolje og en kjærlig hånd på hjemmefronten. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehmmmm, tja. Jeg har vært på et legebesøk og fått streng beskjed om å sitte mindre på pcn og skrive. Er alvorlig anspent i musklene, i så stor grad at det gjør vondt bare man tar på huden i nakken, renner ut av øya halve dagen og jeg blir "avdovna" i høyrearmen etter en periode med skriving.

Bare synd det er innspurten på den viktigste oppgaven jeg skriver i graden min, og jeg M Å skrive på pc :P

Det finnes ikke noe program hvor jeg kan diktere hva pc'n skal skrive? :icon_redface: Eller hadde det gått an å betale noen for å sitte og skrive inn det jeg dikterer til dem? :P Jeg kjenner jeg står i et kryss hvor jeg "må prioritere utdannelsen" eller "prioritere helsa", og der er jo ikke akkurat veivalget vanskelig. Men jeg har så lite igjen (30ish sider), kan bare ikke gi opp nå.

Noen tips/kreative ideer til løsninger på "hvordan ikke sitte på pc" men samtidig få skrevet en oppgave? :P

Det finnes dicteringsprogram der man snakker inn i en mikrofon og det dukker opp som skrift på pc'en. Hvor mye det koster aner jeg ikke.

Ellers så tror jeg det sikreste er fysioterapi hvor du kan få noen øvelser som du enkelt kan gjøre hjemme. Da får du brutt opp stillesittinga litt og kan jobbe med problemet på egenhånd i tillegg til evt behandling. Ellers så er naprapater gode på muskler, men j***** vondt. Fysioterapi som sagt, massasje og akupunktur. Det er ikke sikkert det hadde skadet og tatt en tur til kiropraktor heller, da muskelproblemer ofte kommer sammen med sjelettproblemer og låsninger. Eller bedre enn kiropraktor er manuellterapeuter, det er fysioterapeuter med ekstra utdanning på kiropraktikk. Klinikk for alle har manuellterapeuter og er en fin plass om man har plager iom at der har de alt man trenger på en plass. Ulempen er at det er dyrt..

Noe du kan gjøre på egen hånd er og sjekke ut aqua massage, det er utrolig godt og effektivt, dog koster det litt.

Edit: Fysioterapi er nok det billigste alternativet siden det går på egenandel om du har henvisning fra lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veit du kan søke om utsettelse for feks et par uker såfremt du har en legeerklæring som dokumenterer at du har det behovet for hvile i gitte tidsrom? På den måten kan du skrive ferdig sjøl OG beholde helsa! :)

Har allerede søkt om max 6 ukers utsettelse pga you-know-what :( Så jeg ligger jo fra før av 6uker bak normert :( no mer får jeg nok ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal en kiropraktor gjøre når det er muskler og vev som har vondt? Triggerpunktsmassasje (aua!) vil nok gjøre litt susen, samt litt babyolje og en kjærlig hånd på hjemmefronten. :P

Min kiropraktor løser i alle fall opp sånt for meg. Han gjør mer enn bare å knekke, blant annet plager han triggerpunktene mine.

Med det sagt vil jeg personlig heller anbefale akupunktør.

Alternativt finnes det helt sikkert noen som vil tjene litt ekstra på å sitte og skrive litt på dataen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring!! ;)

Takk! :)

Generelt sett sliter jeg litt med å vite hva jeg trenger å gå til. Jeg har en del "knak" i skjelettet, men det er musklene som er verst. Har vært hos fysioterapaut før, ble vedlikeholdt men ikke magisk bra. Kiropraktor er jeg litt redd for for jeg liker ikke at det knekkes på ting i kroppen min :P Vet ikke hvorfor, men opplever det som stressende og ubehagelig. Og da er det kanskje ikke så god idé? :P Uansett om jeg ender opp hos manuell-terapaut eller fysioterapaut vil jeg muligens plages med å få time raskt nok. Jeg skal være ferdig med oppgaven 1 Juli og før jeg har fått meg legetime (da må jeg dra til Oslo) og få henvisning til behandling - så er det iallefall i Tromsø enormt med ventetid hos fysioterapauter som er delvis dekket av staten :/ Må kanskje bare ta meg råd til noen private?

Men kan jo prøve å søke mer utsettelse. Vil vel dessverre få et stygt hull i vitnemålet mitt da, siden mastergraden da vil leveres høsten 2013 og ikke våren 2013 som det ville vært med normalt løp. Dumme kropp, funger :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alternativt så ville jeg ha gått til kiropraktor.. Men det er kanskje en litt enkel løsning :lol:

Hva skal en kiropraktor gjøre når det er muskler og vev som har vondt? Triggerpunktsmassasje (aua!) vil nok gjøre litt susen, samt litt babyolje og en kjærlig hånd på hjemmefronten. :P

Fordi en kiropraktor løser opp muskelknuter osv.. Veldig effektivt!

Jeg har en sykdom som gjør at muskler og sener blir stive, ømme og tilslutt betent.. Går jeg til kiropraktor, fikser de saken og jeg slipper unna me 2-3 ganger i året. Fysioterapauten må jeg ha time hos 1 gang i uka..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med akupunktur på muskleknuter og spenninger - hos meg har det virket "akutt". Og så må man jobbe med akupunktør/osteopat/kiropraktor/fysio for å finne årsakene og eventuelt prøve å rette opp i feil bevegelsesmønster osv. Men det tar TID. Og er gjerne veldig vondt underveis om det er mye feil.

Og, jeg lar aldri en kriopraktor knekke på meg før vedkommende har tatt røntgen, sånn at de faktisk ser om det er forkalkninger ol. som må ta hensyn til :aww: Mulig jeg er paranoid altså. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan jo prøve å søke mer utsettelse. Vil vel dessverre få et stygt hull i vitnemålet mitt da, siden mastergraden da vil leveres høsten 2013 og ikke våren 2013 som det ville vært med normalt løp. Dumme kropp, funger :gaah:

Du, sånt er ikke vanskelig å forklare for arbeidsgivere, altså. Jeg leverte mitt hovedfag (vet det, er utgammel :P ) et halvt år for seint pga en omgang kyssesyke. Det er ALDRI noen som har reagert negativt på det.

Og god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med akupunktur på muskleknuter og spenninger - hos meg har det virket "akutt". Og så må man jobbe med akupunktør/osteopat/kiropraktor/fysio for å finne årsakene og eventuelt prøve å rette opp i feil bevegelsesmønster osv. Men det tar TID. Og er gjerne veldig vondt underveis om det er mye feil.

Og, jeg lar aldri en kriopraktor knekke på meg før vedkommende har tatt røntgen, sånn at de faktisk ser om det er forkalkninger ol. som må ta hensyn til :aww: Mulig jeg er paranoid altså. :lol:

Visste ikke de kunne gjøre sånne ting engang :frantics::P Men om jeg drar til en kiropraktor, vil han da si "ok vi skal undersøke deg og så skal jeg behandle deg" - men INGEN knekking? Jeg forbinder liksom kiropraktor med "bare knekking" om du skjønner. Destroy my image, please? :P

Kanskje jeg skulle prøvd det, siden jeg har gått så mye til fysioterapaut uten at jeg har følt det har gjort noe mer enn en god skogtur gjør for meg? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke de kunne gjøre sånne ting engang :frantics::P Men om jeg drar til en kiropraktor, vil han da si "ok vi skal undersøke deg og så skal jeg behandle deg" - men INGEN knekking? Jeg forbinder liksom kiropraktor med "bare knekking" om du skjønner. Destroy my image, please? :P

Kanskje jeg skulle prøvd det, siden jeg har gått så mye til fysioterapaut uten at jeg har følt det har gjort noe mer enn en god skogtur gjør for meg? :P

Kommer veldig an på kiropraktor - virker som noen bare knekker blindt løs, mens andre sjekker nøye, men er nok alltid knekking hos kiro. Men jeg, personlig, hadde ikke begynt i den enden om du vil kunne jobbe med oppgaven, for når de først begynner å justere på ting en plass, så kommer det brått frem ting andre plasser. Og man kan risikere å bli skikkelig dårlig en periode med vondt både der man starta og "nye" plasser fordi det viser seg at vondtene en plass faktisk bare er resultat av feilbelastninger en annen plass.

Aldri vært så dårlig som da jeg gikk til kiro sist jeg. Type gå hjem og kaste opp etter de 4 første behandlingene. Men jeg hadde en akutt skade i tillegg til gammelt grums.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Første jeg hadde gjort var å begynnte å trene lett. Få en PT som kan hjelpe meg med øvelser og satt i gang.

begynne trene de små musklene i skuldre-nakke som gjerne er for dårlig trent til å håndtere sitte slik over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...