Gå til innhold
Hundesonen.no

Hamstermor på besøk!


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hei, hvis dere har plass, kjøp et akvarium! Fyll på med strø og røtter, så blir det nesten pynt!

Med en do med skikkelig chinchillasand, så slipper du å bytte bunnstrøet fordi hamsteret foretrekker å tisse i chinchillasanden. Sett ut 1-3 sandbad (noen å vaske seg i og noen å tisse i) og skift når du ser at hamsteret har tisset "ferdig" doen. Jeg brukte også sånne smååå rør som jeg la under strøet så hamsteret mitt kunne gå under strøet også. Selvfølgelig lagt til så gangene ikke ble for lange uten luft :P

Du kan bestille YN fra norsk tamrotteforening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gratulerer med hamsterbarna Jeg gjorde det samme som deg da jeg jobbet i dyrebutikk, bare at dette var med en drektig hetterotte. Kunne ikke la henne få ungene i butikken, så jeg tok henne med me

Så flott at du tar deg av henne, og ikke minst så flott at du faktisk oppdaget at hun er drektig. Jeg må innrømme at jeg har ikke alltid like gode tanker om dyrebutikkpersonell, de fleste jeg har møtt

Å så spennende!! Hamstere er jo bare kjempesøte - og hvis de er tamme er de ganske trivelige små skapninger. Sånne halvville butikk-unger som biter er ikke fullt sååå morsomme.. Husker vi fikk en

Løfta litt på hamsterhuset i dag for å se etter hamstret ferskmat som kunne råtne, og jammen fikk jeg meg en liten overraskelse:

6 små, nakne, rosa hamsterbabyer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så spennende!!

Hamstere er jo bare kjempesøte - og hvis de er tamme er de ganske trivelige små skapninger. Sånne halvville butikk-unger som biter er ikke fullt sååå morsomme..

Husker vi fikk en hamster fra en kompis (når jeg var 8-9 år gammel), Wimpy het han og var bare sånn suuupertam. Så kjøpte vi en fra butikk, Dolly, og hun bet oss til blods. Wimpy ble kjempegammel og når vi trodde han hadde sine siste dager fikk han og Dolly en liten hyrdestund. Vips hadde vi en haug småhamstere - halvparten akkurat lik i farge som mor, halvparten som far.. Snodige greier..

Wimpy kviknet til og levde leeenge etterpå, såklart - også etter Dolly og alle ungene ble gitt bort til en dyreforretning.

Mitt første husdyr...

Susanne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun her er kjempetam og klatrer oppi hånda med en gang vi stikker den oppi buret, og da blir man jo litt sjarmert :)

Noen som har ideer til hvordan jeg kan lage en luftegård til dissa dyra? Moren er en superklatrer så de små som selges i dyrebutikker vet jeg hun lett greier klatre over. De som er laget for større gnagere har altfor store mellomrom mellom sprinklene igjen, så jeg ser for meg noe laget av heldekkende sider (altså uten sprinkler), som er lett å pakke vekk når den ikke er i bruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wihuuu! Gratulerer :bananas:

Det beste er faktisk hamsterball, synes nå jeg. Ellers har man liksom ingen garanti, for de kommer seg unna omtrent UANSETT.

Når jeg hadde hamsterfrøkna mi, som forøvrig var supertam, så bodde vi i et hus med sinnsykt mange rom og da fikk jeg et "gnagersikret-rom" som var stooort og helt tett, så der løp hun fritt (men hun leita alltid etter måter å komme seg ut på likevel).

Ellers er det jo alltids mulig ta en stor pappeske som har høye kanter der man kan putte oppi melkekartonger, mindre esker, mat etc. som man kan ha de litt i under oppsyn. Jeg hadde hamsterungene i sofaen, fire stykker pluss mor var liksom ikke så mange, så jeg klarte å passe på. De er jo litt rare, for de har slettes ikke dybdesyn så de går jo rett ut selv om det er langt ned, visstnok fordi de ikke trengte det på tundraen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med dybdesyn har jeg lagt merke til et par ganger ja, en dverghamster jeg holdt en gang tok løpefart rett ut av hånda mi og splætta i bakken :shocked: Gikk heldigvis bra da.

Jeg har tenkt til å ha de under oppsyn når de er i lekegården altså, så det trenger ikke være 100% utbrytersikkert, men hadde vært okei om det var litt vanskeligere enn å klatre over kanten, liksom ;) Pluss at leiligheten vår bare er i overkant av 50kvm, så hadde vært greit å ha noe som kan pakkes bort lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med hamsterbarna :D

Jeg gjorde det samme som deg da jeg jobbet i dyrebutikk, bare at dette var med en drektig hetterotte. Kunne ikke la henne få ungene i butikken, så jeg tok henne med meg hjem. Fikk høre at hun ville få 6-7 unger, men et par dager senere hadde jeg totalt 15 rotter i stua :P Ungene ble vanvittig tamme da de fikk mengder av sosialisering, og jeg husker spesielt en som utpekte seg. En jente som klarte å klatre ut gjennom sprinklene og som satt på toppen av buret hver morgen. Utenom en morgen, hvor jeg ikke fant henne - da lå hun og koste seg i skittentøyskurven :P

Reklamerte så fælt for disse rottebarna mens jeg hadde dem, at da de ble leveringsklare var alle solgt til nye hjem på svært kort tid. Moren ble også omplassert så hun slapp å stå noe mer i dyrebutikk :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O

Hvordan går det med hamstermor og barna? :)

Det ser ut som om det går bra, jeg har prøvd å holde meg så mye som mulig unna ungene hittil, men om noen dager regner jeg med at de starter å røre på seg litt ut av redet, da kommer det nye bilder :D Hamstermor er ganske aktiv og vil mer enn gjerne bli løfta ut av buret, så hun får rase rundt på badet et par ganger om dagen ;)

Red: glemte nesten å si at vi har bestilt sånn lekegrind til de som de skal få tumle rundt i. Fant ingen smart måte å lage det på selv, så det ble en sånn lekegrind til smågnagere. De skal jo uansett passes på når de er i grinden, så om moren klatrer over får vi bare løfte henne ned igjen :P

Ser ikke ut som om vi får til å beholde henne allikevel, jeg blir helt rød oppover armene og øynene klør og renner helt tullete etter at jeg ordner med moren, så jeg tror faktisk jeg er allergisk! :/ Så det blir å finne et annet godt hjem til henne etter at ungene er vekk :)

Hadde det vært hunden hadde jeg nok tatt i bruk medisiner, men dessverre er jeg nok ikke villig til å gjøre det samme for et hamster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser lekegrind til smågnagere ut? Kan de være ute i den?

Den ser slik ut, bare at den jeg har kjøpt er ikke farget:

6347d9b2f786d9b00dc402bfd083cf0c-image.j

De kan nok være ute i den under veldig nøye oppsyn, men regner med at moren ganske lett greier å ta seg over kanten, så vet ikke om jeg vil ta sjansen. Men har tenkt tanken at de ville kost seg veldig ute i hagen! Nå er de ikke våkne noe særlig om dagen uansett da, hamstre er jo nattdyr, så det spørs vel om det lar seg forene med å være ute uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var lekegården ferdig innredet og jeg venter bare på at de små skal åpne øynene sine :) De stikker hodene ut av huset innimellom og tar imot mat som de holder mellom hendene og spiser selv. En var tilogmed på vandring ute i buret i går, men moren var kjapp med å hente den inn igjen ;)

Lekegården:

Mor på klatretur:

Red: Ok, nå ble jeg litt satt ut her. En av hamsterungene hylte noe helt forferdelig, så jeg løp inn på badet for å se om den hadde kommet i klem eller gått seg bort eller noe i den duren. Men nei, der satt hamstermor og SPISTE den. Halve kroppen var spist opp og ungen levde fortsatt. Jeg lot henne bare fortsette sånn at ungen skulle få dø så fort som mulig og fordi jeg ble så kvalm at jeg bare måtte gå ut.

Men jeg skjønner ikke hvorfor hun gjør dette? Jeg har ikke rørt ungene annet enn når jeg løfta ut redet av huset for å vaske, jeg tok ikke i selve ungene en gang. Nok mat har hun også fått, så det burde ikke stå på det. Kan det være at hun luker ut svake unger allerde så sent som i 2. leveuke? Når jeg gjorde rent buret på søndag kunne jeg bare se 4 unger der, så det kan godt hende hun har gjort det med enda to til.. Hun er jo også veldig ung da, det kan jo være en grunn, men trodde de tok livet av de rett etter fødselen og ikke så seint som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var lekegården ferdig innredet og jeg venter bare på at de små skal åpne øynene sine :) De stikker hodene ut av huset innimellom og tar imot mat som de holder mellom hendene og spiser selv. En var tilogmed på vandring ute i buret i går, men moren var kjapp med å hente den inn igjen ;)

Lekegården:

attachicon.gifuploadfromtaptalk1368532158598.jpg

Mor på klatretur:

attachicon.gifuploadfromtaptalk1368532217788.jpg

Red: Ok, nå ble jeg litt satt ut her. En av hamsterungene hylte noe helt forferdelig, så jeg løp inn på badet for å se om den hadde kommet i klem eller gått seg bort eller noe i den duren. Men nei, der satt hamstermor og SPISTE den. Halve kroppen var spist opp og ungen levde fortsatt. Jeg lot henne bare fortsette sånn at ungen skulle få dø så fort som mulig og fordi jeg ble så kvalm at jeg bare måtte gå ut.

Men jeg skjønner ikke hvorfor hun gjør dette? Jeg har ikke rørt ungene annet enn når jeg løfta ut redet av huset for å vaske, jeg tok ikke i selve ungene en gang. Nok mat har hun også fått, så det burde ikke stå på det. Kan det være at hun luker ut svake unger allerde så sent som i 2. leveuke? Når jeg gjorde rent buret på søndag kunne jeg bare se 4 unger der, så det kan godt hende hun har gjort det med enda to til.. Hun er jo også veldig ung da, det kan jo være en grunn, men trodde de tok livet av de rett etter fødselen og ikke så seint som nå.

:o nei så jævelig!! den levde mens hun spiste den?????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o nei så jævelig! den levde mens hun spiste den?????????

Yes.

Red: putta beskrivelsen i en spoiler for sarte sjeler jeg, den ble litt grotesk.

Den hylte og skrek og kavet med frambeina mens kroppen fra magen og bak var vekk

:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så grusomt :(

Legger ved en link om kannibalisme på hamster:
http://hamsterhuset.com/?page_id=381

- Ser ut til at det beste du kan gjøre fremover er å la dem være totalt i fred, og håpe at moren lar de andre være.

Har avlet mange hamsterunger opp gjennom barndommen, og aldri opplevd at noen har blitt spist. Har håndtert ungene fra de har kommet ut av huset, og sett oppi bolet fra dag 1, og gjerne flyttet på moren for å telle ungene og sjekke dem.

Selvsagt ikke skiftet på buret før ungene har begynt å gå ut fra bolet selv. Kanskje vi har vært heldige :/

Eneste kjipe vi opplevde var at en unge satt seg fast i hamsterbomullen, og da hadde moren bitt av henne armen for å få henne løs. Vi valgte å avlive ungen, og slutte med sånn bomull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link, ser ut som om det er å la de være i fred som gjelder fra nå av ja. Litt trist, for nå skulle de jo endelig få utfolde seg i lekegrinda si istedet for det triste buret :(

Har passa et par hamsterkull fra jobb tidligere, og har heller aldri opplevd av ungene har blitt spist :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kullene jeg har hatt på gnager så har jeg ikke renset bur før ungene er ute å går. Så kan vell være du forstyrret hamstermor på søndagen?? :-/

Ellers då går naturen sin gang. Man kan velge å tro at det var noe galt med ungen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det er innavl, så kan det jo tenkes at barna hadde noen defekter som ikke har vært synlige før nå?

Ja, det kan jo være. Huff, håper virkelig ikke det var min feil :/

De gjenværende ungene var i allefall ute og krabba i går og spiste mat som som more hadde plassert litt lettere tilgjengelig for de foran huset :) Åpna øynene har de også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten smugkikk nedi buret fra i dag tidlig. Det er 3 unger igjen, og alle ser ut til å leve i beste velgående. Det går mye agurk om dagen, det virker som om det er det som er mest stas å gnage på. De små har også fått smake vom og hundemat ( :lol: ) de smattet det i seg og koste seg fælt så antar at det falt i smak ;) I dag er de 18 dager gamle.

IMG_0623_zps293fcfbb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...