Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av andres bilder?


Taz
 Share

Recommended Posts

*Følger spent med på om dere får svar på mailer*

Hadde jo vært AWESOME om dere krevde noen tusen for de, høhø! :D

Skal vi ha veddemål om hvem som får svar først? :lol:

Jeg syns virkelig de kan gjøre noe for å ha brukt bildene ganske lenge, og ikke bare slette og fortrenge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Akk, disse arbeidsuhellene altså. Der går man rundt på jobb, og så snubler man helt uvitende i et bilde på internett og går rett på snørra! Og idét man flyr med hodet rett mot veggen så sneier nesa bo

Beklager at jeg ikke har oppdatert dere her inne, men jeg ville snakke med en advokat før jeg gjorde noe videre i saken. Men mail med erstatningskrav er sendt til Petworld, så får vi se hvor seriøs

Jeg bryr meg fordi hvis man ikke gjør det så kommer de til å gjøre det samme igjen og igjen og igjen, de får jo ikke konsekvenser for det. En nettbutikk burde vite bedre enn å bare plukke bilder fra

Joda, de har siden jeg holdt på å kjøpe hund i 2008 fra nettopp "hollerudhagen" som de kalte seg da - drevet med valpefabrikk i Tyristrand. Etter de ble utestengt fra NKK gikk de fra hollerudhagen, hadde en liten tur innom Norske Hunders Landsforening (NHL) med kennelnavnet "Hagen Zoo" før de egentlig ikke har noe kennelnavn nå lenger. Avler Labrador i all hovedsak, en del Carin Terrier, var også innom mops og fransk bulldog med "Hagen Zoo" oppdrettet.

Hver eneste gang jeg tar et tilfeldig søk på labrador på finn.no har de en annonse inne. Også i kveld.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40893773&searchQuery=labrador

Skjønner at de må stjele bilder. Klarer ikke ta bilder i fokus en gang :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lagret nettsiden? Jeg har lagret den, men vet ikke hvordan filen fungerer, om det er bevis nok?

Jeg tok printscreen av nettsiden med bildet, lagret det i jpg. Håper det er bra nok. :hmm:

Sendte bildet sammen med link til petworld i mail. Så da vet de ihvertfall at jeg har lagret det.

Send dem en regning etter frilanssattser. Det er helt avskyelig at de holder på sånn.

Men hvis de sletter bildene fra nettsiden, er det bra nok bildebevis med print screen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig sats for slike bilder er 1000 kr, men man kan godt starte en del høyere enn det siden de har tatt det uten lov (gubben er over snittet interessert i slikt, og foreslår å starte på 5k og evt gå ned til 3k).

Men da vet vel han om det er bra nok å ta printscreen som bevis også?

Kan du spørre han om hvordan man formulerer ett sånn krav i mail til petworld?

De har nå tydeligvis fjernet produktet fra siden deres: http://www.petworld.no/no/artiklar/hund/trekkseler-belter/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da vet vel han om det er bra nok å ta printscreen som bevis også?

Kan du spørre han om hvordan man formulerer ett sånn krav i mail til petworld?

De har nå tydeligvis fjernet produktet fra siden deres: http://www.petworld.no/no/artiklar/hund/trekkseler-belter/index.html

Printscreen skal være godt nok.

Er vel bare ganske enkelt å sende dem en faktura (du finner eksempler på nettet) for bruk av ditt bilde i markedsføringssammenheng.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under Lillehammer OL så ble det tatt et kjent bilde av en pressefotograf. Et par år etter hadde noen studenter valgt å selge bildet som postkort. Pressefotografen tok studentene til retten, og endte til slutt opp med å få 40 000 kroner (eller noe i den dur, hadde det i en "copyright-undervisningstime for et par uker siden så husker ikke alle detaljene nøyaktig) av gitte studenter. Var også flere involverte, som en kommune som hadde brukt samme bilder på deres hjemmeside.

Det her er riktignok ikke spredt og brukt som de i Lillehammer-saken, men du skal nok få noen tusenlapper for dette.

Hvordan prosessen foregår med å få pengene vet jeg ikke. Ville kanskje hørt på diskusjon.no's forum f.eks, under "juss"-kategorien. Er mange der som studerer eller er ferdig studert og kan mye om dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra Petworld:

"Hei,

Først og fremst ønsker vi å beklage og bildene er nå tatt bort fra våre sider. Dette er trolig bilder som er hentet fra Google men disse er nå slettet og vil erstattet med nye bilder.
Igjen beklager! Ha en riktig god helg:)"

Så, jeg syns kanskje ikke en "beklager, vi hentet bildene fra google" er bra nok.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de har siden jeg holdt på å kjøpe hund i 2008 fra nettopp "hollerudhagen" som de kalte seg da - drevet med valpefabrikk i Tyristrand. Etter de ble utestengt fra NKK gikk de fra hollerudhagen, hadde en liten tur innom Norske Hunders Landsforening (NHL) med kennelnavnet "Hagen Zoo" før de egentlig ikke har noe kennelnavn nå lenger. Avler Labrador i all hovedsak, en del Carin Terrier, var også innom mops og fransk bulldog med "Hagen Zoo" oppdrettet. Hver eneste gang jeg tar et tilfeldig søk på labrador på finn.no har de en annonse inne. Også i kveld. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40893773&searchQuery=labrador Skjønner at de må stjele bilder. Klarer ikke ta bilder i fokus en gang :huh:
Hmmm... Artig den semilangårede råde hvalpen på ett av bildene i annonsen.... Kanskje den selges til redusert pris? Sent from my iPad using Tapatalk HD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette er bilder hentet fra google" er et dårlig argument. For uansett HVOR du henter bildene må du ha tillatelse til å bruke bildene. Ta vare på mailen og si at du vil gå videre med det dersom du ikke får betalt for tort og svie ;)

Det de strengt talt har gjort her er å innrømme lovbrudd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg bare kjørt hardt på! En ting er småjenter som stjeler bilder til cybersidene sine, men en profesjonell nettbutikk opptrer ikke på denne måten. De har tilgang på produktbilder fra sine leverandører, og har de ikke det så må de sørge for at de lovlig benytter bilder. Dette var noe av det frekkeste... Send mail, det har du jo allerede gjort, politianmeld og send de en faktura i posten med kopi av printscreenen i posten! Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg bare kjørt hardt på! En ting er småjenter som stjeler bilder til cybersidene sine, men en profesjonell nettbutikk opptrer ikke på denne måten. De har tilgang på produktbilder fra sine leverandører, og har de ikke det så må de sørge for at de lovlig benytter bilder. Dette var noe av det frekkeste... Send mail, det har du jo allerede gjort, politianmeld og send de en faktura i posten med kopi av printscreenen i posten! Sent from my iPad using Tapatalk HD

"Dette er bilder hentet fra google" er et dårlig argument. For uansett HVOR du henter bildene må du ha tillatelse til å bruke bildene. Ta vare på mailen og si at du vil gå videre med det dersom du ikke får betalt for tort og svie ;)

Det de strengt talt har gjort her er å innrømme lovbrudd.

Men hvor mye skal en kreve for ett bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra wikipedia:

Krenkelse av opphavsrett kan medføre erstatningsansvar og straffansvar. Dette følger av åndsverkloven kapittel 7.[18]

Det som er straffbart er overtredelse av bestemmelsene i lovens første og andre kapittel, det vil si at handlinger i strid med opphavsmannens sentrale rettigheter vil være belagt med straff (§ 54). Dette inkluderer de økonomiske så vel som de ideelle rettighetene. I tillegg er overtredelse av visse spesielle bestemmelser straffebelagt, se nærmere i lovbestemmelsen. Skyldkravet er forsetteller uaktsomhet. Den normale strafferammen er bøter eller fengsel inntil tre måneder, men denne økes til tre år dersom det foreligger «særlig skjerpende forhold», og handlingen er forsettlig.Medvirkning er straffbart.

Dersom noen av bestemmelsene som er listet opp i § 54 er overtrådt følger det videre av § 55 at gjerningspersonen er erstatningsansvarlig etter alminnelige erstatningsregler. Dette innebærer for det første at skyldgraden som kreves er uaktsomhet. For det andre vil erstatningssummen bli beregnet i tråd med alminnelige erstatningsutmålingsregler, det vil si at det er opphavsmannens økonomiske tap som skal dekkes. I saker som gjelder krenkelse av opphavsrett, for eksempel hvor noen har tilgjengeliggjort et åndsverk for allmennheten uten opphavsmannens samtykke, vil det imidlertid ofte være vanskelig å beregne dette tapets størrelse. Retten må således foreta en skjønnsmessig vurdering. I tillegg til det økonomiske tapet opphavsmannen har lidt vil han i visse tilfeller kunne få erstatning for ikke-økonomisk tap, såkalt oppreisning. Vilkåret for dette er i så fall at den skyldige har utvist forsett eller grov uaktsomhet.

Et eksempel på en sak der erstatning ble tilkjent er den såkalte Napster.no-saken,[19] der erstatningsbeløpet ble utmålt til 100 000 kroner.

Tviler på at du får 100.000. Virker som om erstatningssummen blir påvirket ihht hvor mye du har lidd økonomisk. Jeg vet ikke om du bruker eller selger bilder, men det vil- i mine øyne - ha noe å si på summen...

Men du kan jo prøve en spansk en og foreslå 5k som noen over her har nevnt, og si at du dropper søksmål om du får dette :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke jeg...? Smør på, 1500-2000? Du kan jo forhøre deg rundt hva som er vanlig, men noen her nevnte 1000? Du vet det at om folk ikke reagerer på sånt som dette så vil det bare fortsette. Jeg synes helt ørlig de fortjener en smekk! Og det at de ikke svarer tilbake, men bare sletter bildene og later som ingen ting, det hører ingen steder hjemme. Jeg driver selv nettbutikk og det hadde aldri falt meg inn å bruke private bilder ulovlig i min markedsføring. Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en jurist (http://www.ung.no/oss/lovogrett/47281.html):


Du kan anmelde vedkommende til politiet for brudd på åndsverkloven § 45 c. Det følger av åndsverkloven § 54 bokstav b at brudd på åndsverksloven § 45 c kan straffes med bøter eller fengsel inntil tre måneder. Når du har anmeldt saken vil politiet vurdere hva som videre bør gjøres i saken. En eventuell rettsak vil ikke koste noe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hå, hå, håååå! "Bildene er hentet fra Google..." Vel, Google er ikke fritt frem, så her sitter det en idiot og ukritisk plukker bilder som de benytter på nettsidene sine. De vet tydeligvis ikke hva de driver med. Jeg hadde svart at skaden er skjedd, forholdet blir politianmeldt med bevis, så fremt de ikke ønsker å løse saken ved å gi deg et økonomisk plaster. Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar jeg og

Hei,
Først og fremst ønsker vi å beklage og bildene er nå tatt bort fra våre sider. Dette er trolig bilder som er hentet fra Google men disse er nå slettet og vil erstattet med nye bilder.
Igjen beklager! Ha en riktig god helg:)

Til og med akkurat samme svaret som jeg fikk, copy paste liksom. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere gratis juristhjelp for studenter? De fleste studentsamskipnader pleier å ha gratis juristhjelp - men det er mulig det kun er universiteter tilknyttet juristutdanning. Sjekk din lokale studentsamskipnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...