Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan utarter livmorbetennelse seg?


Recommended Posts

Veldig trist det tilfellet der. Jeg er bekymret for Mira har vært rar de siste par dagene. Hun har pepet litt, hun er klengete samtidig som hun også vil være alene. Hun peser og i dag lukter hun døden og har masse illeluktende utflod. Det er to mndr siden løpetiden sist, og hun har innbilt svangerskap. Hun har ikke feber. 37,4. Jeg går til veterinær i morgen tidlig jeg, for å være på den sikre siden, eller i værste fall, få tatt det tidlig om det er noe galt. Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden har masse illeluktende utflod, peser og er utilpass, så ville jeg absolutt ha kommet meg til veterinær!

Symptomer kan være utflod(hvis det er en åpen livmorbetennelse), slapp og nedstemt hund, økt drikkelyst, hyppig urinering, dårlig apetitt, feber, forstørret buk etc. Hunden må ikke ha alle disse symptomene for å ha pyometra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist det tilfellet der. Jeg er bekymret for Mira har vært rar de siste par dagene. Hun har pepet litt, hun er klengete samtidig som hun også vil være alene. Hun peser og i dag lukter hun døden og har masse illeluktende utflod. Det er to mndr siden løpetiden sist, og hun har innbilt svangerskap. Hun har ikke feber. 37,4. Jeg går til veterinær i morgen tidlig jeg, for å være på den sikre siden, eller i værste fall, få tatt det tidlig om det er noe galt. Sent from my iPad using Tapatalk HD

Illeluktende blod/utflod i tiden etter løpetiden er absolutt et typisk symptom på (åpen) livmorbetennelse. Andre symptomer er økt drikkelyst, nedsatt matlyst og generell nedsatt almenntilstand. Hos enkelte kan man faktisk også se forstørret bukomfang. Dra til veterinær så fort du har mulighet!

Masse lykke til, håper det går bra med hunden din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun piper litt innimellom også, og det må jo være et tydelig tegn på at hun har vondt. Bør jeg dra allerede i kveld? De åpner på Follo Dyreklinikk i morgen kl 0900' de har drop in, så jeg tenkte kanskje jeg kunne vente til i morgen... Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfloden er jo tross alt et "godt" tegn i forhold til livmorbetennelse. Mye lettere å behandle enn en lukket.... Men dyrlege så fort som mulig, ja!!

Red: du kan sikkert vente til i morgen tidlig. Ring evt. vet. om du er i tvil - men tipper de gir deg samme beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare erfaring med livmorbetennelse på katt, men der har det alltid gått fint å vente til dagen etter når den er åpen. Og kattene har aldri hatt feber. (2 stk med flere omganger livmorbetennelse som ente i kastrering).

Men lukket er veldig skummelt, men her er den tydeligvis åpen. Så da går det sikkert bra å vente. Men lurt å følge med på henne gjennom natten, regner med at dere våkner/hunden vekker dere om hun føler seg verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sover lett som en fjær, så det er ikke noe problem. Og jeg regner med hun er på meg om det er noe. Hun ligger rett nedenfor meg på min side. Jeg kan bare slippe ned armen så kan jeg ta på henne. Også håper jeg jo at det ikje er livmorbetennelse. Dette er en avlstispe som skal parres til høsten etter planen... Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det forresten? Når de har hatt livmorbetennelse, fortsetter man å avle på de, og etter hvor lang tid? Er det lurt å firtsette å avke, jeg leste her at det kan være genetisk dette med mulighetene for å få livmorbetennelse. Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det forresten? Når de har hatt livmorbetennelse, fortsetter man å avle på de, og etter hvor lang tid? Er det lurt å firtsette å avke, jeg leste her at det kan være genetisk dette med mulighetene for å få livmorbetennelse. Sent from my iPad using Tapatalk HD

Har hun livmorbetennelse er det som oftest slik at de fjerner livmoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde engang en boxer tispe som fikk livmorbetennelse under drektigheten, hun mistet flere valper rundt dag 50, men hadde også levende valper igjen, (vi hadde selvsagt løpende kontakt med dyrlegen) men tilslutt døde de alle sammen og hun måtte opereres. Var en grusom ventetid, for valpene som døde kom ut i små deler og rett før termin kom en død, halvrotten valp- og det var kjørt for de siste valpene- Det ble foretatt keisersitt for å fjerne restene, men hun ble ikke kastrert. Vi ble anbefalt å pare henne igjen på neste løpetid, ellers var faren stor for ny livmorbetennelse.

Og ved neste løpetid fikk hun ett stort flott kull med friske fine valper :)

Håper det går bra med deres hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie, fikk hun livmorbetennelse igjen etter det?

Jeg skal overta en hund som fikk en skikkelig pyometra, men som de fikk behandlet til slutt. Hun ble parret på neste løpetid etter anbefaling fra veterinnæt, og går drektig med valper nå. Jeg lurer veldig på hva vi kan forvente framover når vi tar over henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, glemte å ønske riktig lykke til med TS! Oppdater når du er hjemme da! Illeluktende utflod høres veldig pyometra ut. Men jeg har inntrykk av at åpen pyometra er lettere å behandle enn lukket heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie, fikk hun livmorbetennelse igjen etter det?

Jeg skal overta en hund som fikk en skikkelig pyometra, men som de fikk behandlet til slutt. Hun ble parret på neste løpetid etter anbefaling fra veterinnæt, og går drektig med valper nå. Jeg lurer veldig på hva vi kan forvente framover når vi tar over henne.

Hun fikk det ikke igjen på løpetiden etter iallefall, men hva som skjedde videre vet jeg ikke. De flyttet til utlandet og jeg mistet kontakten med de etterhvert. Begynner å bli endel år siden, så var ikke like "online" da som nå :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi kommet hjem fra veterinæren. Heldigvis var det ikke værre enn en skjedebetennelse som vi skal behandle med antibiotika. Vi kom tidlig, så det har ikke fått utviklet seg til noe mer.

Men herreguuuud den bikkja stinker døden! Apoteket neste for å få startet opp fortest mulig:-)

Allmentilstanden var kjempefin. God pels, fin vekt og ellers fit for fight!

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales så og si alletid å parre på løpetia etter pyometra, om tispa er planlagt å avles på, fordi det er større sjans for at det kommer igjen enn ikke. Og neste gang er det ikke sikkert det kan medisineres bort og man må kastrere. Pyo under drektighet er uhyre sjeldent, da er det vanligere med svangerskapsforgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales så og si alletid å parre på løpetia etter pyometra, om tispa er planlagt å avles på, fordi det er større sjans for at det kommer igjen enn ikke. Og neste gang er det ikke sikkert det kan medisineres bort og man må kastrere. Pyo under drektighet er uhyre sjeldent, da er det vanligere med svangerskapsforgiftning.
Forstår jeg deg rett når jeg leser at det lønner seg å parre første løpetid etter livmorbeyennelse? Dette blir det siste kullet hennes og vi får henne overført på oss i NKK. Jeg vurderer å kastrere henne etter siste hvalpekull. Er det en lur ide?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...