Gå til innhold
Hundesonen.no

Binde valpen fast til voksen hund


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Jeg har sett dette blitt gjort ved flere anledninger på tv med usikre hunder eller vanskelige hunder, men aldri sett det i virkeligheten.

Du har fått deg valp. Hvis du har en flink,trygg voksen hund uten problemer, går det ikke an da å binde valpen fast til den voksne hunden i et kort bånd når man går tur? Tenker da på gå i bånd tur feks ved veien eller i litt travle områder. Så vil valpen lære av den store å gå i bånd på en måte og ser på den voksne hvordan den ter seg i det ulike miljøet. Tror dere dette funker i praksis? Vil dette være negativt på noen måte? Tenker ikke å binde den fast i den andre hele tiden, men i noen situasjoner/noen turer som læring. Den lærer jo uansett om jeg holder den eller ikke, men kanskje det kan være noen ekstra fordeler med at den får "direkte" kontakt med den andre hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva hvis den voksne korrigere valpen hvis den blir for innpåsliten, det så jeg for meg egentlig at den kunne gjøre. Den voksne er opptatt av selve turen og er ikke intr. i å herje med en valp og dermed si "kutt ut" hvis den plager seg.

Det å trekke den voksne så jeg det omvendt med at den største er jo størst og vi da trekke den lille med seg, ikke omvendt.

Det var heller ikke tenkt å binde den til en hver tid, men nå og da. Variere litt. Og kun med en hund som syns det var greit og ikke ble plaget på noe vis av det.

Skjønner at slikt er umulig å si på forhånd hvordan dette vil fungere, men det var bare en tanke jeg fikk her om dagen da jeg gikk tur med Nitro. :) Kanskje en veldig dårlig ide, men interessant å høre hva andre tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man setter unge hunder inn i et spann så gjør man jo til en viss grad dette. Hunden går da helst ved siden av en med mer erfaring. Og en "god læremester" er en hund som ikke er for snill og finner seg i tull. Sånn lærer jo unghundene spanndisiplin av de andre hundene.
Men hvordan det vil fungere når man går tur aner jeg ikke, har aldri prøvd. Mine hunder har "fri" når vi er på fottur, da er det lov å surre og det gjør de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva hvis den voksne korrigere valpen hvis den blir for innpåsliten, det så jeg for meg egentlig at den kunne gjøre. Den voksne er opptatt av selve turen og er ikke intr. i å herje med en valp og dermed si "kutt ut" hvis den plager seg.

Det å trekke den voksne så jeg det omvendt med at den største er jo størst og vi da trekke den lille med seg, ikke omvendt.

Det var heller ikke tenkt å binde den til en hver tid, men nå og da. Variere litt. Og kun med en hund som syns det var greit og ikke ble plaget på noe vis av det.

Skjønner at slikt er umulig å si på forhånd hvordan dette vil fungere, men det var bare en tanke jeg fikk her om dagen da jeg gikk tur med Nitro. :) Kanskje en veldig dårlig ide, men interessant å høre hva andre tenker.

Jeg synes ikke at den voksne hunden skal ta oppdragelsen. At den sier ifra noen ganger må man regne med, men jeg vil ikke binde en livlig plageånd til den voksne hunden bare så den kan gå og bli lei og starte og korrigere..

Men at det kan fungere og at valpen kan lære noe, joda, det er jo ikke så usannsynlig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvordan det skal utgjøre den helt store forskjellen, annet enn at man selv har mindre kontroll på valpen, om den henger fast i hunden eller henger fast i eier, og går på tur sammen med den store hunden. Men kanskje jeg har gått glipp av noe?

Har absolutt tro på verdien av stødige voksne hunder sammen med valper og jeg syns det gjør valpejobben myyyye enklere. Ikke fordi den voksne nødvendigvis oppdrar valpen, men fordi valpen har en som snakker samme språk også.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har gått tur med Zelda og valpen hennes har det vel vært som du sier, bortsett fra at de gikk i hvert sitt bånd.

Jeg opplevde at valpen og Zelda lekte stort sett hele turen mens valpen var mellom 2-6 måneder, men etter det sluttet hun å leke med han når han gikk i bånd. Det var ganske slitsomt å gå tur når de lekte, men nå er det rene drømmen, for Zelda er helt kronisk til å "gå fot", og valpen som nå er unghund vil jo ikke være noe dårligere.

Opplever ikke at han blir tryggere med Zelda, heller at han prøver å hisse henne opp når han ser noe han ikke liker. Har alltid hatt med Linda, så det kan være noe med at han er i en flokk som gjør at han blir så "tøff i trynet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...