Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har pr dd, en border collie og en sheltie.

BC-mannen min begynner å dra på årene,og tanken på hund nr 3,har streifet meg.

Evt.den dagen jeg kun har en hund.

Innerst inne drømmer jeg om en langhåret schæfer(Oppvokst med rasen), men samtidig føler jeg ikke at jeg har nok kunnskap eller "driv" til å håndtere en så stor hund.

Jeg har virkelig falt for sheltien, men syns samtidig den blir litt liten.

Derfor har jeg snust litt på langhåret Collie :)

Har og sett på mynde, belgisk fårehund, berner sennen..

Skulle aller helst hatt en av hver,men det går ikke :P

Forskjellige raser,men akk ..vanskelig det her :)

Krav til neste hund/rase:

* Ikke liten av str,men heller ikke kjempestor

* Middels aktiv

* Førerorientert

* Kan brukes i agility/lydighet (Altså lett å trene)

* En hund jeg kan få god innkalling på (Ikke jakthund!)

Litt forskjellig der,men er åpen for "nye" innspill :)

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva slags mynde du tenker på, men flere av mynderasene har både mye jaktinstinkt og kan vel ikke sies å være særlig førerorientert eller lett å trene. De europeiske myndene, whippet og greyhound blant annet regnes for å være enklere enn de orientalske, men er nok likevel ikke noe førstevalg iforhold til dine kriterier.

Skrevet

Trenger man sånn innmari mye kunnskap for å ha langhåret schæfer da? Mer enn BC og sheltie? Det finnes jo fryktelig mange schæfer-eiere som ikke er supermenn. Og om du har BC nå burde du jo være vant til en aktiv hverdag :)

Skrevet

Saken er vel at min BC aldri har vært vant til noen spesielt aktiv hverdag. Fikk han som 4åring,og ble jo veldig overrasket overdet jeg fikk. Han er en god håndfull ja, men han klarer fint å være i ro over lengre tid,og :) (det fant jeg ut,når jeg var mye syk) Dessuten vil jeg ha en hund som kanskje er hakket mindre stressa,og med litt lavere aktivitetsnivå. Grunnen til schæfer? er vel fordi jeg føler den er så stor,og en annen ting er helsen!( Den blir jo bare verre og verre! )

Skrevet

Ok, da skjønner jeg. Jeg ville bare kommentere det, for jeg synes et par raser blir litt overdramatisert her på sonen. Men går jo an å finne en liten schæfer også da, men kanskje ikke så liten som du vil ha...

Skrevet

Jeg har jo noe begrenset erfaring med Collie, (lill sine) men jeg syns kanskje det er en rase du bør kikke nærmere på ja. Når jeg leste punktene dine tenkte jeg på Langhårscollie med en gang :)

Skrevet

Hollandsk gjeterhund og hvit gjeterhund har jeg ikke tenkt på engang,så skal sjekke ut det ;) Kunne forsåvidt tenke meg en unghund istedet for valp,men samtidig ikke en problemhund :P Blir en god stund til enda, men greit å finne ut litt mer om diverse raser :) Langhårs collie er definitivt en rase jeg vil bli bedre kjent med,og sjekke ut :)

Skrevet

Korthårs collie har jeg ikke tenkt på,og jeg liker egentlig litt mer pels ;) Har sett litt på Chodsky Pes. Noen som har erfaring ?

Skrevet
Korthårs collie har jeg ikke tenkt på,og jeg liker egentlig litt mer pels ;) Har sett litt på Chodsky Pes. Noen som har erfaring ?

De amerikanske linjene har en del mer pels enn de europeiske :) Bare så det er nevnt :P

Skrevet

Jeg var på kurs med to beardis jenter i fjor (om du allikevel tenker collie) og jeg falt helt for dem. Så blide og entusiastiske frøkner var jo bare til å bli glad av :)

• Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har du hunder som krever pelsstell på utstilling er stroller med stellebord gull verdt. Angrer nesten hver gang jeg er på utstilling at jeg ikke har det, men stiller ikke så mye at jeg synes jeg kan bruke mange tusen på det. Det krever jo at hundene kan være i strolleren uten å ødlegge den da. Metallbur er tungt å bære med seg sammen med alt annet, men er jo sikrere enn stoffbur/stroller. Selv bruker jeg stoffbur, mest på agility men også utstilling, dog er jeg avhengig av lås til glidelåsen når jeg har med eldste da han kan åpne glidelås. (Har Maelson slev)
    • Den trenger ikke å bli det, og det avhenger av mange faktorer. Dessverre er jo eurasier også en rase som er litt utsatt for nervøsitet og usikkerhet, så da blir det ekstra nøye med disse tingene. Oppdretter og linjer. Sunne linjer både fysisk og mentalt, og foreldre som er trygge og har tidligere kull der valpene jevnt over er stødige hunder.  God sosialisering og miljøtrening - alene, uten den andre hunden. Vi hadde en fryktaggressiv hund da vi fikk valp, vi gikk ikke tur med dem sammen det første halvåret for at valpen ikke skulle lære av den voksne. Valpen må lære å gjøre alt på egenhånd, og vennes til ulike miljøer og situasjoner. Er du alene, eller har du familie som kan hjelpe til? Hvis ikke kan det bli krevende å lufte, trene og sosialisere både en valp og en voksen hund hver for seg. En annen ting er to hunder av motsatt kjønn. Det er jo en ganske stor risikofaktor med stress under løpetid, og dette kan forverre situasjonen både for tispa og hannhunden. Jeg ville vurdert å få en tispe til, rett og slett for å gjøre hundeholdet veldig mye enklere. Det kan være krevende nok med to ellers stabile hunder under løpetid. 
    • Vurdere å skaffe meg en hund nummer 2. Har en voksen labrador tispe fra før av, hun er en nervøs type, litt skvetten og var på lyder og skygger. Ønsker meg en Eurasier, hannhund, men lurer på om denne rasen er av typen som vil adoptere hennes oppførsel og nervøsitet? Eller vil eurasier valpen, siden det er en ganske egen og sta rase, være nærmest uaffektert av det? Jeg ønsker jo ikke å skaffe en hund til dersom den også blir en nervøs hund..
    • Takk for mange gode tips 😌 Det er ikke noe problem hos veterinær, hun er veldig snill ved håndtering og sånn da  ☺️
    • Hun er ung, og har dårlige erfaringer. Jeg tenker at det kan hjelpe å gi henne tid, og trene i utstillingslignende settinger. Tren uten å stille opp for dommeren, belønn masse, og gå ut igjen av ringen uten å stille opp for visning. Tren også på oppstilling og visning for seg selv uten for ringen og i andre settinger, hjemme, på parkeringsplassen, i parken osv. Gå videre med å trene i utstillingsring og stille opp, men la treningsdommer bare belønne uten å ta på henne. Og selvfølgelig respektere alle signaler på at hun er utrygg, la henne selv ta initiativ. Om utstilling ikke er viktig for dere er det såklart like greit å droppe det, men det kan nok fint gjøres å gjøre positivt igjen med trening og tålmodighet. Og det er viktig at hun f.eks. kan stå på et veterinærbord og bli undersøkt også.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...