Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor prissjekk av 17 norske dyreklinikker


Artemis
 Share

Recommended Posts

Og prisene justeres etter hva slags utstyr som er kjøpt inn.

"Min" klinikk har økt i pris på feks HD/AD røntgen, drektighetsrøntgen o.l. etter at de kjøpte seg helt ny digitalrøntgenmaskin. Det er en liten klinikk og jeg har stor forståelse for at de faktisk må justere prisene etter det.

For meg vil alltid Veterinærens ærlighet og villighet til å høre på hva jeg har å si være det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en del klinikker her i byen som jeg kjenner som "kunde", I prissjekken på nett ser det ut som om Heimdal er dyrere enn de andre. I praksis er de mye billigere (og bedre). Det kommer jo ikke frem i denne sjekken at en kastrering av hundetispe, feks pga livmorbetennelse koster ca 6000 kr på Heimdal og det doble de andre stedene som er nevnt..... (Egen og andres erfaringer). Der er tilsvarende forskjeller erfart for de andre dyre behandlingene: Heimdal kommer billigst ut. Spesielt der prisforskjellen betyr en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Det billigste er ikke nødvendigvis det beste. Her er kompetanse, anestesiovervåkning og bruk av smertestillende medisiner blant faktorer som kan påvirke prisen, sier Moldal.

Jeg synes det er trist at man som kunde må lære dette på den harde måten. Nå i dag vet jeg stort sett hva jeg skal spørre om, følge med på og undersøke på forhånd ved valg av klinikk, men det er ganske kjedelig opplevelse når du finner utav dette underveis og blir lei deg over manglende oppfølging og du lurer på hvor mye mer dyret ditt har faktisk lidd under det i forhold til en annen klinikk.

Derfor sier jeg meg veldig enig i uttalelsen ovenfor, og denne: "Samtidig mener jeg hver enkelt veterinær bør være

tydelig på hva de tilbyr for prisen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det å finne den der klinikken som har den der veterinæren med spesialkompetanse på akkurat DITT problem er jo bortimot helt umulig..

Så det er ikke så lett, og jo sikrere man blir på seg selv og egne erfaringer, jo mer irritert på endel veterinærer blir man jo.. Endel uttaler seg jo som om de automatisk kan ALT om hunder, selv om de kanskje ikke engang har eid en eneste hund selv. Og i mange saker ville jeg langt heller spurt en erfaren oppdretter av rasen min hvilken som helst veterinær..

Men veterinærer er kjekke å ha, da! Man trenger de jo av og til, heldigvis som oftest bare til å stemple litt her og der og gjøre sånne enkle ting som ingen kan mislykkes med..

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det å finne den der klinikken som har den der veterinæren med spesialkompetanse på akkurat DITT problem er jo bortimot helt umulig..

Så det er ikke så lett, og jo sikrere man blir på seg selv og egne erfaringer, jo mer irritert på endel veterinærer blir man jo.. Endel uttaler seg jo som om de automatisk kan ALT om hunder, selv om de kanskje ikke engang har eid en eneste hund selv. Og i mange saker ville jeg langt heller spurt en erfaren oppdretter av rasen min hvilken som helst veterinær..

Men veterinærer er kjekke å ha, da! Man trenger de jo av og til, heldigvis som oftest bare til å stemple litt her og der og gjøre sånne enkle ting som ingen kan mislykkes med..

Susanne

Tilslutt kommer man dit at dyrlegene spør meg om hva jeg ønsker og tror om det ene og det andre :lol:

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
Velger ikke dyrlegen etter pris, rett og slett. Da får jeg heller spare inn andre steder.

Kommer jo veldig an på hva man skal gjøre? Vaksine, kloklipp, chip etc. behøver man jo ikke akkurat ha spesialkompetanse for å få til.

Ellers har vi faktisk funnet ut av at min faste vet. er svært billig (eller andre bare fryktelig dyre) iforhold til andre vi tidligere har gått til (Holder til på Dr. Øverland & co), men vi ble værende der på grunn av hun var så flink med hunden og kan mye, ikke grunnet prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo veldig an på hva man skal gjøre? Vaksine, kloklipp, chip etc. behøver man jo ikke akkurat ha spesialkompetanse for å få til.

Det er nettopp dette jeg også tenker. Vaksiner og annet av "standard" prosedyrer får de fleste gjort veldig greit. Derfor gikk jeg til Sinsen for å vaksinere Leja forrige gang, ene og alene pga pris (hadde aldri vært der før, men har hørt mye bra da). Når det gjelder å følge opp en hunds journal, om den har en sykehistorie, skal ha avansert behandling osv, DA synes jeg det er viktig å ikke gå etter pris, men kompetanse og ikke minst kjemi. Veterinæren vi brukte på Chess tidligere satt på haugevis av kompetanse. Men når du ikke evner å være medmenneske, ha empati og å høre på dem som betaler deg for det du gjør, da er jeg iunteressert i dine tjenester kjenner jeg.

HD-røntgen - er det å anse som en standard prosedyre som de fleste får til bra, tro? Jeg betaler ikke mer enn jeg må dersom det egentlig spiller liten rolle hvor jeg tar røntingen. Men om det er flere tilfeller som "beviser" at noen er flinkere på det enn andre, da tar jeg gjerne i mot tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo veldig an på hva man skal gjøre? Vaksine, kloklipp, chip etc. behøver man jo ikke akkurat ha spesialkompetanse for å få til.

Ellers har vi faktisk funnet ut av at min faste vet. er svært billig (eller andre bare fryktelig dyre) iforhold til andre vi tidligere har gått til (Holder til på Dr. Øverland & co), men vi ble værende der på grunn av hun var så flink med hunden og kan mye, ikke grunnet prisen.

Spesialkompetanse - hvem har nevnt noe om det?

Jeg har valgt en veterinær jeg stoler på, som arbeider på måter jeg liker, som følger opp, som ordner når det trengs, henviser når de ikke har tilstrekkelig kompetanse, tipser om at forsikring kan dekke enkelte ting ovs.

Jeg ønsker å støtte opp om en slik veterinær for å beholde tilbudet, ikke løpe dit når de billige ikke strekker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp dette jeg også tenker. Vaksiner og annet av "standard" prosedyrer får de fleste gjort veldig greit. Derfor gikk jeg til Sinsen for å vaksinere Leja forrige gang, ene og alene pga pris (hadde aldri vært der før, men har hørt mye bra da). Når det gjelder å følge opp en hunds journal, om den har en sykehistorie, skal ha avansert behandling osv, DA synes jeg det er viktig å ikke gå etter pris, men kompetanse og ikke minst kjemi. Veterinæren vi brukte på Chess tidligere satt på haugevis av kompetanse. Men når du ikke evner å være medmenneske, ha empati og å høre på dem som betaler deg for det du gjør, da er jeg iunteressert i dine tjenester kjenner jeg. HD-røntgen - er det å anse som en standard prosedyre som de fleste får til bra, tro? Jeg betaler ikke mer enn jeg må dersom det egentlig spiller liten rolle hvor jeg tar røntingen. Men om det er flere tilfeller som "beviser" at noen er flinkere på det enn andre, da tar jeg gjerne i mot tips :)
Ang HD-røntgen ; da er bedøvelse inne i bildet og da vil jeg gjerne stole på veterinæren :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fast veterinær som jeg aldri, aldri skal bytte ut :) Jeg har faktisk ikke tenkt over engang hvordan prisene er hos dem i forhold til hos andre veterinærer i nærheten. Det er litt underordnet :) Jeg har vært hos mye rart av veterinærer, blant annet en som knapt turde ta på Tuf, fordi han er en basenji og "basenjier biter" :icon_confused: Så for meg er dyktighet, hvordan jeg blir møtt og hvordan hunden blir håndtert, som er det avgjørende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe av det verste med å flytte... Man må bli kjent med nye veterinærer og finne ut hvordan de funker og tenker og hvilken kompetanse de har på ting. Her har vi to valg, og går til røros ene og alene fordi det er der familien her har gått med smådyra etter at de begynte å dra på klinikker med dem. Tipper tynset er like bra, og kanskje bedre på noen områder. Men enn så lenge er jeg fornøyd med røros, så da blir det dem.

Prismessig ligger hvertfall røros lavt i forhold til standardpriser på "enkle" ting. Timeshonorar for konsultasjon på 15 min tror jeg liggerp å 400ognoe - kastrering av hankatt på 600ognoe. Osv. Enda ikke kommet ut derfra og følt at det ble dyrere enn antatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fast veterinær som jeg aldri, aldri skal bytte ut :) Jeg har faktisk ikke tenkt over engang hvordan prisene er hos dem i forhold til hos andre veterinærer i nærheten. Det er litt underordnet :) Jeg har vært hos mye rart av veterinærer, blant annet en som knapt turde ta på Tuf, fordi han er en basenji og "basenjier biter" :icon_confused: Så for meg er dyktighet, hvordan jeg blir møtt og hvordan hunden blir håndtert, som er det avgjørende.

Hvor hvor hvor? :) Vil gjerne ha tips om flink veterinær i Kristiansand! (Og gjerne de man ikke burde gå til også :P ) Du kan sende det på PM hvis du ikke vil skrive det sånn rett ut på det o´store internett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor hvor hvor? :) Vil gjerne ha tips om flink veterinær i Kristiansand! (Og gjerne de man ikke burde gå til også :P ) Du kan sende det på PM hvis du ikke vil skrive det sånn rett ut på det o´store internett :)

Jeg går hos Mandal Dyreklinikk :) De er helt fantastiske. Har ikke testa ut noen i Kristiansand så nøye, så de dårlige erfaringene har jeg ikke herfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD-røntgen - er det å anse som en standard prosedyre som de fleste får til bra, tro? Jeg betaler ikke mer enn jeg må dersom det egentlig spiller liten rolle hvor jeg tar røntingen. Men om det er flere tilfeller som "beviser" at noen er flinkere på det enn andre, da tar jeg gjerne i mot tips :)

Nei, dette er ikke standard prosedyre - en ting er neddopingen. Men det er også en kunst å få hunden til å ligge rett og riktig for å få gode nok bilder. Jeg vet mange bilder blir returnert fordi de ikke fyller kravene for avlesning, og da må hunden dopes ned enda en gang for nye bilder.

Jeg har også vært med på å røntge berner, hvor veterinær etter at hunden er dopet ned sier at det kan bli spennende, for de vet ikke om bordet er stort nok, og de har ikke så stor erfaring i å røntge så stor hund. I og med at dette var hundens faste veterinærkontor og de visste godt hvor stor hunden var, var det skuffende at disse forbeholdene kom fram først da. Det endte bra, men jeg røntger ikke hund der igjen, av prinsipp.

En skulle jo også tro at revaksine er basic prosedyre, men jeg vet om en veterinær jeg aldri vil bruke, da denne begynte avlivningsprosessen på en ung hund som skulle revaksineres (de ventet på en annen hund som faktisk skulle avlives den dagen). Klarer du ikke å holde pasientene fra hverandre, stoler jeg rett og slett ikke på hva annet du kan finne på å gjøre.

Det er noe med å ha en god følelse av å bli tatt seriøst og bli tatt vare på. Jeg foretrekker litt mindre klinikker, hvor en ikke blir en av mange på samlebåndet - men ikke så små at de egentlig ikke kan noe særlig om noe som helst. Jeg er veldig fornøyd med der jeg går nå, selv om jeg bare har vært der i to år. Men de kjenner meg igjen og husker hvorfor vi var der for et år siden, de ringer for å følge opp når det har vært noe alvorlig, de tar seg god tid og gjør grundige undersøkelser - og to ganger har jeg opplevd at de sier de er usikre, og vil sende meg videre til spesialist. Og DET er også et kvalitetsstempel for meg, å innrømme sine begrensninger, framfor å gjøre kalkulerte gjetninger.

Da jeg flyttet hit, shoppet jeg litt rundt for å teste hvor jeg følte meg "hjemme". Det hjelper ikke at det er klinikker nærmere, om de ikke har noe bedre å by på enn god beliggenhet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig økonomi som vi har, er jeg glad- sjeleglad for at vi bor på bygda... Kastrerte ene hankatten her for en mnd. siden- 475kroner. Og nei, det var ikke tilbud eller kampanje. Sist jeg hadde hunkatt kostet det vel 950kroner for kastreringen av henne. Men klart- jeg har alltid hatt friske dyr, av friske raser, der besøk hos veterinær har vært kun grunnet "normale" nødvendigheter som f.eks kastrering (av katter), tannsjekk/pussing (noen hundrelapper?), en og annen mystisk kul på gamle hunder som har måttet skjæres ut... O.l. Det aller meste jeg noengang har betalt var 2200 kroner( fire år siden tror jeg), på dyreklinikken på Gol- dengang vi bodde rundt om der. Og det var en operasjon av en kreftkul på en aldrende 40 kilos hund, som satt vanskelig til. Det tok en time effektiv tid, og de var to dyrleger på jobben. Alt inkludert i prisen, t.o.m reseptene på smertestillende/penicillin.

Med disse skisserte prisene på småting, hadde jeg ikke kunnet eid dyr i sentrale strøk skjønner jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ihvertfall si at en av stordyrsveterinærene på Tynset er fantastisk. Hun fikset noe som et av Bærums største og mest kjente klinikker ikke klarte. Ikke minst tok hun meg seriøst der jeg troppet opp kl20.00 på en fredagskveld.

Men helt enig at det viktigste er at man føler seg trygg og ivaretatt hos veterinæren. Nå prøvde jeg nærmeste på passet til Luna, og når det blir føkka til, samt da tidligere dårlig erfaring med Tinka og Chico, så drar jeg ikke dit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant denne siden hvor en dyreklinikk forsøker å forklare prisforskjeller hos dyreklinikker.

"En konsultasjon eller en behandling på en dyreklinikk koster vanligvis mer enn det du betaler hos legen din. Det er flere grunner til det. For det første blir utgiftene hos legen i stor grad dekket av trygdesystemet. I tillegg til at vi ikke har noe offentlig tilskudd, er vi også momsbelagt, det vil si at 25% av det vi tar inn går rett i statskassen.

Våre priser kan du få ved å ringe klinikken. Et utdrag av de viktigste prisene er også slått opp i resepsjonen. Noen priser er faste, men ofte vil både tilleggsundersøkelser og lengre behandling være nødvendig. Vi vil gjøre eier oppmerksom på dette i forkant, gi et prisoverslag, og så ringe eier dersom annet skulle oppstå som endrer vesentlig på dette.

En moderne dyreklinikk inneholder i dag avansert utstyr og kan sammenligness med et sykehhus framfor et legekontor (fastlegen har det enklere sånn!), og ikke minst skal vi ha folk som er faglig kapable til å bruke utstyret! Utviklingen i vårt fag har gått veldig fort, og vi skal holde oss faglig oppdatert på mange felt på flere dyrearter. Alt dette krever store ressurser i form av tid, innsats og penger.

Eiere anbefales å tegne er forsikring for dyret. Slik kan både eier og dyrlege i større grad være trygge på at dyret får de beste undersøkelser og den mest hensiktsmessige behandlingen

Hvorfor er det prisforskjeller mellom klinikkene?

Som enhver annen bedrift må klinikkene beregne prisene ut ifra sine utgifter. Forskjeller i husleie, antall ansatte, utstyr og kompetanse vil måtte avspeile klinikkens priser.

Når en kunde, eller en avis, sammenligner priser på en type behandling, må det bli forskjeller. Ta eksempel ”fjerne tannstein”. Hva betyr det? Hvis jeg har en hund inne til vaksine, ser litt tannstein på en tann, trekker fram en håndskrape og bruker 30 sek på å fjerne det, har jeg ”fjernet tannstein”. Hvis det var litt mer, ville kanskje noen mene at hunden bør sederes litt, slik at den ligger stille, så veterinæren eller dyrepleieren får gjorte en litt bedre jobb. Fremdeles fjerne tannstein. En annen vil synes det
beste er å gjøre en skikkelig jobb med ultralydrens og polering, både fordi vi vet at tannstein på sikt gir sekundære problemer i tannkjøtt, tannrot og kjeveben, og vi får gjort en bedre jobb som varer lenger. Hunden eller katten gaper gjerne ikke på kommando, og biter faktisk sammen når noe er ubehagelig, derfor må den i en korttidsnarkose hvis vi skal få gjort jobben. Narkose er en tilstand som bør bli tatt på alvor, og vi vil gjerne ha en anestesi-dyrepleier som passer
narkosen mens vi ordner tennene, og overvåker oppvåkningen etterpå. Fremdeles er begrepet ”fjerne tannstein”. Og kostnadene? Varierer naturligvis deretter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en del klinikker her i byen som jeg kjenner som "kunde", I prissjekken på nett ser det ut som om Heimdal er dyrere enn de andre. I praksis er de mye billigere (og bedre). Det kommer jo ikke frem i denne sjekken at en kastrering av hundetispe, feks pga livmorbetennelse koster ca 6000 kr på Heimdal og det doble de andre stedene som er nevnt..... (Egen og andres erfaringer). Der er tilsvarende forskjeller erfart for de andre dyre behandlingene: Heimdal kommer billigst ut. Spesielt der prisforskjellen betyr en del.

Helt enig. Det jeg opplever er at enkelte andre, som kanskje kommer greit ut i pris for enkelt ting gjerne pålegger hundeeier masse ekstra ting, ergo blir det plutselig ikke så billig likevell. Feks måtte ei venninde av meg kjøre full helsesjekk for og få kjøpe bilsyke tabletter til bikkja (som var 7 år og har brukt det hele livet) da blir den pakken med tabletter plutselig rimelig dyr..

Og ikke minst har Heimdal både flinke og hyggelige folk. Jeg sverger til dem. Har vært innom både strinda og byåsen også, men jeg faller alltid tilbake til Heimdal :)

Jeg fant denne siden hvor en dyreklinikk forsøker å forklare prisforskjeller hos dyreklinikker.

"En konsultasjon eller en behandling på en dyreklinikk koster vanligvis mer enn det du betaler hos legen din. Det er flere grunner til det. For det første blir utgiftene hos legen i stor grad dekket av trygdesystemet. I tillegg til at vi ikke har noe offentlig tilskudd, er vi også momsbelagt, det vil si at 25% av det vi tar inn går rett i statskassen.

Våre priser kan du få ved å ringe klinikken. Et utdrag av de viktigste prisene er også slått opp i resepsjonen. Noen priser er faste, men ofte vil både tilleggsundersøkelser og lengre behandling være nødvendig. Vi vil gjøre eier oppmerksom på dette i forkant, gi et prisoverslag, og så ringe eier dersom annet skulle oppstå som endrer vesentlig på dette.

En moderne dyreklinikk inneholder i dag avansert utstyr og kan sammenligness med et sykehhus framfor et legekontor (fastlegen har det enklere sånn!), og ikke minst skal vi ha folk som er faglig kapable til å bruke utstyret! Utviklingen i vårt fag har gått veldig fort, og vi skal holde oss faglig oppdatert på mange felt på flere dyrearter. Alt dette krever store ressurser i form av tid, innsats og penger.

Eiere anbefales å tegne er forsikring for dyret. Slik kan både eier og dyrlege i større grad være trygge på at dyret får de beste undersøkelser og den mest hensiktsmessige behandlingen

Hvorfor er det prisforskjeller mellom klinikkene?

Som enhver annen bedrift må klinikkene beregne prisene ut ifra sine utgifter. Forskjeller i husleie, antall ansatte, utstyr og kompetanse vil måtte avspeile klinikkens priser.

Når en kunde, eller en avis, sammenligner priser på en type behandling, må det bli forskjeller. Ta eksempel ”fjerne tannstein”. Hva betyr det? Hvis jeg har en hund inne til vaksine, ser litt tannstein på en tann, trekker fram en håndskrape og bruker 30 sek på å fjerne det, har jeg ”fjernet tannstein”. Hvis det var litt mer, ville kanskje noen mene at hunden bør sederes litt, slik at den ligger stille, så veterinæren eller dyrepleieren får gjorte en litt bedre jobb. Fremdeles fjerne tannstein. En annen vil synes det

beste er å gjøre en skikkelig jobb med ultralydrens og polering, både fordi vi vet at tannstein på sikt gir sekundære problemer i tannkjøtt, tannrot og kjeveben, og vi får gjort en bedre jobb som varer lenger. Hunden eller katten gaper gjerne ikke på kommando, og biter faktisk sammen når noe er ubehagelig, derfor må den i en korttidsnarkose hvis vi skal få gjort jobben. Narkose er en tilstand som bør bli tatt på alvor, og vi vil gjerne ha en anestesi-dyrepleier som passer

narkosen mens vi ordner tennene, og overvåker oppvåkningen etterpå. Fremdeles er begrepet ”fjerne tannstein”. Og kostnadene? Varierer naturligvis deretter."

Vi er litt bortskjemte her i norge og mange av oss glemmer at det faktisk ikke koster 200 kr for en legetime eller røntgen etc, og at vi får frikort etter et par tusen kr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...