Gå til innhold
Hundesonen.no

Vond lukt når snøen smelter - hundebæsj?


Bombini
 Share

Recommended Posts

Hei alle med-hundeeiere!

Jeg gjorde litt research i går fordi jeg vokste opp med en mor som sa at den vonde lukta når snøen smelter og jorda tiner er en naturlig prosess som har med jorda å gjøre, mens veldig mange påstår at det er hundebæsjen man lar ligge i snøen som lukter så ille når sola kommer fram.

Gjett hva? Jeg googla det =)

http://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?whichpage=1&TOPIC_ID=36506#133383

Sitat:

icon_posticon.gifSkrevet - 04/04/2013 : 11:42:26 icon_profile.gif icon_homepage.gif icon_privatemessage.gif icon_reply_topic.gif

Smørsyrebakterier som utvikler seg i varmen under et islag. Det som kalles "isbrann". Typisk i år med kald vår, mye is og solfylte dager hvor isen virker som drivhus for bakteriene.

Bakteriene (basiller, siden de er stavformete) er anaerobe og tilhøer slekta Clostridium (hvor vi også finner stivkrampebasillen og botulismebasillem).Clostridium danner hardføre sporer som ligger i jorda og venter på varmen. Slekta Bacillus, likner, danner også sporer, men er aerobe.

Smørsyre dannes ved at puruvat (pyrodruesyre) reagerer med hydrogen fra NADH+H+ etter en relativt kompleks biokjemisk reaksjon (som jeg ikke har i hodet). Smørsyre C3H7COOH lukter som "tåfis" eller spy, bare atskillig sterkere. Ei dråpe av stoffet i et værelse, tømmer det fort for folk.

Og så, siden man ikke kan ta det folk skrivet på nettet for god fisk spurte jeg en biolog jeg kjenner og han sa følgende: Det biologen "Klaush" sier er helt korrekt. Smørsyredannende bakterier bryter ned bestanddeler i dødt plantemateriale og et av avfallsproduktene er smørsyre. Smørsyre er forøvrig den verste lukta jeg noensinne har vært borti.

Dette betyr ikke at vi ikke skal plukke opp etter våre elskede poop machines, men når det kommer surpomper som kjefter på oss fordi det lukter vondt i disse dager kan vi gi dem en forelesning om smørsyre og daue planter. BAM!!

=D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ofte å knuse islag når man ser de, slik at det kommer luft til, da tørker jorda fortere og lukta blir fortere borte. Når tela har gått en 5-10 cm kalker man en regnværsdag (eller vanner godt selv), og vips er lukta helt borte. Til neste vår.... Det hjelper også om man er flink til å rake vekk løv og vissent gress hver høst før snøen kommer, da har ikke bakteriene like mye mat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smørsyre :x

(vært utsatt for det, dyrket ovenfornevnte bakterier i slekten clostridum på mikrobiologilabben)

Forøvrig har jeg ikke merket lukta noe nevneverdig her, men jeg knuser alltid isen for å få den til å smelte fortere. Kanskje det har vært ekstra lurt, uten at det har vært i mine tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...