Gå til innhold
Hundesonen.no

Trusler


brølet82
 Share

Recommended Posts

Det var da ingen trussel, men en advarsel? Alle med hodet skrudd på rett plass skjønner at man er forsiktig i skogen under elgjakten, nettopp for ikke å bli tatt feil av! Vel, hodet mitt er skrudd veldig rett for jeg drar ikke med hest ut i skogen under elgjakt, noe jeg skreiv lenger opp.. Og det var vel heller måten han sa det på... Sent from my iPad using Tapatalk HD
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Derfor mener jeg at TS bør stikke og ta en prat med mannen uten hund. Da har hun iallfall prøvd. Selvsagt skal vi det. Vi skal gjøre så godt vi kan. Men om det skjer en glipp så trenger man ikke

Det var da ingen trussel, men en advarsel? Alle med hodet skrudd på rett plass skjønner at man er forsiktig i skogen under elgjakten, nettopp for ikke å bli tatt feil av! Sent from my iPad using Tap

Hm. Som en som har tatt over en ti måneder gammel unghund uten noen manerer men med nok drifter til tolv hunder, så var jeg tydeligvis noget naiv som hadde inntrykk av at folk rundt hadde forståelse f

Det var da ingen trussel, men en advarsel? Alle med hodet skrudd på rett plass skjønner at man er forsiktig i skogen under elgjakten, nettopp for ikke å bli tatt feil av!

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Mens jeg leste at jegeren sa at om de red videre mot han/dem kunne de fort "ta feil" av hest og elg, ment som en direkte trussel mot rytterne. Fasinerende hvor forskjellig man leser ting! :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg forstår fortsatt ikke helt hvorfor man må helt oppå naboen med denne hunden? Hvorfor det ikke går an å holde såpass avstand at den ikke kommer i kontakt?

Det går sikkert an det, nå når man vet det, men de ferreste ser vell for seg drapstrusler for at hunden snuser litt på naboen, så sånnt er jo fortsatt ikke hyggelig, og jeg hadde ikke satt pris på og ha slike folk i nerheten av meg(litt avhengig av hvordan han uttrykte seg )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert an det, nå når man vet det, men de ferreste ser vell for seg drapstrusler for at hunden snuser litt på naboen, så sånnt er jo fortsatt ikke hyggelig, og jeg hadde ikke satt pris på og ha slike folk i nerheten av meg(litt avhengig av hvordan han uttrykte seg )

For alt vi vet, så er denne naboen redd for hunder. Redde folk lirer av seg ganske mye rart til tider. Og siden TS ikke vil snakke med han på en skikkelig måte, får hun evt ikke avklart det.

Nabo ønsker ikke kontakt med hunden, la være at han får kontakt med den og mye av problemet er mest sannsynelig løst. Det er vel første tiltak for å roe en slik konflikt. Neste skritt ville vært og pratet med han på en skikkelig måte, men det vil jo ikke TS. Så er siste instans å dra inn politiet, og jeg trur det kan øke konflikten. Også med tanke på at TS ikke har helt kontroll på hunden sin, så kan det like gjerne være henne som får beskjed om å ta et grep her. Ikke bare naboen som får beskjed om å klappe igjen kjeften sin.

Vi vet bare TS beskrivelse av situasjonen, og det kan hende naboen har en helt annen en. Og opplever denne hunden som særdeles ubehagelig og skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt vi vet, så er denne naboen redd for hunder. Redde folk lirer av seg ganske mye rart til tider. Og siden TS ikke vil snakke med han på en skikkelig måte, får hun evt ikke avklart det.

Nabo ønsker ikke kontakt med hunden, la være at han får kontakt med den og mye av problemet er mest sannsynelig løst. Det er vel første tiltak for å roe en slik konflikt. Neste skritt ville vært og pratet med han på en skikkelig måte, men det vil jo ikke TS. Så er siste instans å dra inn politiet, og jeg trur det kan øke konflikten. Også med tanke på at TS ikke har helt kontroll på hunden sin, så kan det like gjerne være henne som får beskjed om å ta et grep her. Ikke bare naboen som får beskjed om å klappe igjen kjeften sin.

Vi vet bare TS beskrivelse av situasjonen, og det kan hende naboen har en helt annen en. Og opplever denne hunden som særdeles ubehagelig og skremmende.

Selvrfølgelig kan det hende, det er mye som kan hende, men det er greit og forholde seg litt til det man vet. Og pr nå så er det eneste jeg vet at bikkja snusa på naboen, det er ingen grunn til og hive ut av seg drapstrusler på en slik måte at folk ønsker og flytte, det er iallefall ikke greit. Jeg har verken nevnt politiet eller frarådet og snakke med vedkommende, tvert i mot er det vanskelig og anbefale noe når man egentlig ikke vet så mye om situasjonen. For jeg vil ikke utelukkende anbefale og snakke med naboen (jeg vet jo tross alt ikke hvem eller hvordan han er), men av samme grunn så vil jeg ikke nødvendigvis anbefale og gå til politiet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvrfølgelig kan det hende, det er mye som kan hende, men det er greit og forholde seg litt til det man vet. Og pr nå så er det eneste jeg vet at bikkja snusa på naboen, det er ingen grunn til og hive ut av seg drapstrusler på en slik måte at folk ønsker og flytte, det er iallefall ikke greit. Jeg har verken nevnt politiet eller frarådet og snakke med vedkommende, tvert i mot er det vanskelig og anbefale noe når man egentlig ikke vet så mye om situasjonen. For jeg vil ikke utelukkende anbefale og snakke med naboen (jeg vet jo tross alt ikke hvem eller hvordan han er), men av samme grunn så vil jeg ikke nødvendigvis anbefale og gå til politiet heller.

Første gangen bjeffet hun som gal mot han skriver hun. For mange er det veldig skemmende. Det finnes folk som er så redd for hunder at dersom en chihuahua lukter på de, så besvimer de. Vi vet ikke om nabo er redd eller bare en drittsekk, og det vil jo ingen få vite før politiet går på døra til denne mannen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Igjen - ha kontroll på hunden så slipper du sure naboer. Og det spiller ingen rolle om det er glatt eller ikke - om du ikke klarer å kontrollere hunden så får du få noen som KAN kontrollere den til gå med den.

Det er ikke naboens problem at du har problemer for å si det sånn.

Sorry, null sympati - holder med naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - ha kontroll på hunden så slipper du sure naboer. Og det spiller ingen rolle om det er glatt eller ikke - om du ikke klarer å kontrollere hunden så får du få noen som KAN kontrollere den til gå med den.

Det er ikke naboens problem at du har problemer for å si det sånn.

Sorry, null sympati - holder med naboen.

Hm. Som en som har tatt over en ti måneder gammel unghund uten noen manerer men med nok drifter til tolv hunder, så var jeg tydeligvis noget naiv som hadde inntrykk av at folk rundt hadde forståelse for at ting kunne ta litt tid før de datt på plass. Folk klarte til og med å le av den teite dusten som hyyyyylte etter baller mens jeg holdt så godt jeg kunne i kobbelet. Og pinner. Og løv. Og duer. Og alt som kunne røre seg på fristende vis. I Oslo goddamn sentrum. Puh! Det var litt av en ride.

Jeg er sikker på at Töddel irriterte mange på sin vei - mest av alt irriterte han meg (noe så inni hampen noen ganger!) - men så var det nå slik at ingen får kontroll over natta. Og vi kom faktisk i mål, han ble spisanes til slutt og en utrolig kul og artig hund fant jeg inni der. Irriterende til siste slutt da, men etterhvert kunne jeg elske det i ham. :)

Litt forståelse fra folk rundt hjelper til med mestringsfølelsen, det får folk til å føle at det hjelper å stå på. "Null sympati! Du kan for det sjøl!" får folk til å føle seg dritt og inkompetente. Det hjelper ingen. Du har selv vært instruktør. Hvordan hadde det gått å undervise hundeiere med "får du det ikke til så er det bare å finne noen andre som gjør det", når de dreit seg ut? Du hadde neppe vært dyktig i jobben din. Og det tror jeg faktisk du var.

TS: Seriøst, gå og prat med naboen din. Velkommen til voksenverden, noen ganger suger det. Ta ansvar for at hunden din skremte ham, forsøk å møt ham med samme forståelse som du selv ønsker å bli møtt med. Den innstillingen vil hjelpe deg uendelig langt også i ditt hundehold. Dette klarer du. Jeg tror du kommer til å føle deg mye bedre etterpå, for selv om det ikke går som du håper, vel, da har du i det minste prøvd.

Now, go. :)

edit: Så lite kontroll hadde jeg over min omplasseringshund at han en gang drepte og spiste en bydue mens han gikk i bånd rett ved siden av meg. På en av Oslos travleste gater. I rushen. :lol:

TS: Som du ser så kunne det vært verre! :D

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer grimeentusiasten - grime er glimrende i slike situasjoner. Den kan du bruke så du kommer forbi naboen og kan trene på å gå pent i halsbånd som vanlig når naboen er vekke.

Og sær som jeg er så skjønner jeg innmari godt at du ikke går bort til naboen. :aww:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at ikke alle liker hunder, samt at noen er redd de. Og man skal ikke forvente at hele verden synes det er festlig med en uoppdragen hund. Denne naboen har gitt ganske klar beskjed om at han ikke setter pris på denne hunden, og da burde man ha såpass respekt og kontroll at man ikke utsetter han for den. Dvs ha kontroll med lydighet eller utstyr som er nevnt over, samt det magiske å holde litt avstand til han. Man MÅ ikke leke "lufta er for alle" opplegg, og ende med å eskalere en konflikt unødvendig.

Nei. Man skal ikke komme med trusler, men man skal heller ikke påtrenge sitt hundehold på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at ikke alle liker hunder, samt at noen er redd de. Og man skal ikke forvente at hele verden synes det er festlig med en uoppdragen hund. Denne naboen har gitt ganske klar beskjed om at han ikke setter pris på denne hunden, og da burde man ha såpass respekt og kontroll at man ikke utsetter han for den. Dvs ha kontroll med lydighet eller utstyr som er nevnt over, samt det magiske å holde litt avstand til han. Man MÅ ikke leke "lufta er for alle" opplegg, og ende med å eskalere en konflikt unødvendig.

Det er nok alle enig i.

Nei. Man skal ikke komme med trusler, men man skal heller ikke påtrenge sitt hundehold på andre.

Og samtidig går det an å ta litt hensyn til hverandre, forsøke å møte hverandre med forståelse. Vi er nå plassert sammen her på kloden, man kan forsøke å samarbeide litt og ikke være rigide bare fordi "man kan".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og samtidig går det an å ta litt hensyn til hverandre, forsøke å møte hverandre med forståelse. Vi er nå plassert sammen her på kloden, man kan forsøke å samarbeide litt og ikke være rigide bare fordi "man kan".

Og her kommer vi inn ett på ett problem som rammer oss hundeeiere som helhet. Det lov å slenge dritt etter oss, det er lov å true med både slag,spark og drap, vi skal bare finne oss i det og legge oss flate. Klart vi skal ta hensyn til andre, og gjøre det beste ut av hundeholdet så det er til minst mulig plage for andre, men når det blir som med ungene for ett par generasjoner tilbake så synes jeg det er litt drøyt (du skal ikke høres, synes eller sees). Jeg har ett inntrykk av at dette gjelder spesielt unge kvinner med store hunder. For dette har blitt bedre og bedre etter hvert som jeg har blitt eldre og eldre. For gud hjelpe meg så ille det var å gå med Quando når var 25.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kommer vi inn ett på ett problem som rammer oss hundeeiere som helhet. Det lov å slenge dritt etter oss, det er lov å true med både slag,spark og drap, vi skal bare finne oss i det og legge oss flate. Klart vi skal ta hensyn til andre, og gjøre det beste ut av hundeholdet så det er til minst mulig plage for andre, men når det blir som med ungene for ett par generasjoner tilbake så synes jeg det er litt drøyt (du skal ikke høres, synes eller sees). Jeg har ett inntrykk av at dette gjelder spesielt unge kvinner med store hunder. For dette har blitt bedre og bedre etter hvert som jeg har blitt eldre og eldre. For gud hjelpe meg så ille det var å gå med Quando når var 25.

Jeg er helt enig med deg. Janteloven lenge leve. Det er ingenting positivt med det.

Helt ærlig tror jeg denne holdningen er veldig destruktiv, fører til flere farlige hunder og farlig hundehold på sikt. Jeg har skrevet langt om dette i et dokument jeg har liggende, kanskje det kunne vært et bra grunnlag for diskusjon i Debattkjelleren en dag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Janteloven lenge leve. Det er ingenting positivt med det.

Helt ærlig tror jeg denne holdningen er veldig destruktiv, fører til flere farlige hunder og farlig hundehold på sikt. Jeg har skrevet langt om dette i et dokument jeg har liggende, kanskje det kunne vært et bra grunnlag for diskusjon i Debattkjelleren en dag.

I dag :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv opplevd å ha hunder som plutselig kunne begynne å bjeffe infernalsk på folk ( Mozza gjorde det en periode) og jeg har selv opplevd å miste kontrollen i det bikkja brått skulle bykste bort for å hilse ( Loke... ) . Faktisk tok det en god stund før jeg fikk Loke under skikkelig kontroll fysisk. Jeg opplevde ingen trusler , jeg la meg flat og forklarte at det var omplasseringshund og at vi jobbet med saken. Det er ikke bare bare å holde igjen en hund som plutselig ut av det blå skal hilse, i hvertfall ikke når man ikke kjenner hunden nok til å være forberedt.

Jeg hadde heldigvis folk rundt meg som forsto utfordringene ved å ta over en stor sterk hund med null oppdragelse og impulskontroll og at ting tar tid. For det gjør det.

For meg høres det ut som TS har gjort en kjempejobb og overhodet ikke fortjener tyn.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen bjeffet hun som gal mot han skriver hun. For mange er det veldig skemmende. Det finnes folk som er så redd for hunder at dersom en chihuahua lukter på de, så besvimer de. Vi vet ikke om nabo er redd eller bare en drittsekk, og det vil jo ingen få vite før politiet går på døra til denne mannen...

Okei, det hadde jeg ikke fått med meg, men uansett så betviler jeg ikke at folk kan være redde, men det jeg sier er at vi vet ikke hva som har skjedd her, hvordan vedkomende er, det finnes syke folk også, eller 100% hvordan situasjonen var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kommer vi inn ett på ett problem som rammer oss hundeeiere som helhet. Det lov å slenge dritt etter oss, det er lov å true med både slag,spark og drap, vi skal bare finne oss i det og legge oss flate. Klart vi skal ta hensyn til andre, og gjøre det beste ut av hundeholdet så det er til minst mulig plage for andre, men når det blir som med ungene for ett par generasjoner tilbake så synes jeg det er litt drøyt (du skal ikke høres, synes eller sees). Jeg har ett inntrykk av at dette gjelder spesielt unge kvinner med store hunder. For dette har blitt bedre og bedre etter hvert som jeg har blitt eldre og eldre. For gud hjelpe meg så ille det var å gå med Quando når var 25.

Herregud. Nå kom jeg på noe. Da jeg var 22, hadde jeg min egen tispe på en åtte - ni måneder og hennes bror Reidar i noen måneder. De hadde meget av mye i seg begge to, så vi gikk tur klokka sju en søndag morgen nede på Fossumjordene for å slippe å møte folk. Selvfølgelig var det en gubbe som gikk på ski langt borti der og bikkjene fløy bort, omringet ham og bråka. Han slo etter dem med staven, jeg løp som fillern (knis) mot dem, mens jeg hylte og skreik (sa jeg at det var min første hund), fikk tak i bikkjene og skjelte ut mannen som hadde slått etter hundene for han kunne "Ha ødelagt valpene for livet!" :icon_redface: At vanlige folk ikke helt så sjarmen i den svært utemte gjeterbiten i mine hunder, var uhørt i mitt hode. Dessuten var jeg rimelig oppgitt over at folk kunne finne på å gå på ski i løypa (host) klokka sju en søndag morgen.

Den samme tispa ble forrsten verdens fineste og tuslet løs med meg over alt til hun døde tolv år gammel. Hvordan det gikk med Reidar, vet jeg ikke :)

Jeg har nok moderert min framferd noe og ikke minst lært meg å jobbe forebyggende! Ikke slipp hundene bort til noen, sånn i utgangspunktet. Be tilfeldige forbipasserende om å ta til seg sin hund. La være å svare på "hundene må jo få hilse på alt som rører seg for å ikke bli gale, sinte, deprimerte, fiolette" argumenter. MÅ du si noe til hilserne, så si en kort: "Vi trener på å gå pent forbi, vi".

Velg deg ut noen turkamerater og/eller hundevenner som du slipper hunden din med. Drit i alle hunden din ikke fungerer med, eller tilfeldige bekjente, evt gå båndturer sammen.

Utsett hunden din for minst mulig av det som stresser utfall og tull. Tren på å mestre det dere ikke kan unngå :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Nå kom jeg på noe. Da jeg var 22, hadde jeg min egen tispe på en åtte - ni måneder og hennes bror Reidar i noen måneder. De hadde meget av mye i seg begge to, så vi gikk tur klokka sju en søndag morgen nede på Fossumjordene for å slippe å møte folk. Selvfølgelig var det en gubbe som gikk på ski langt borti der og bikkjene fløy bort, omringet ham og bråka. Han slo etter dem med staven, jeg løp som fillern (knis) mot dem, mens jeg hylte og skreik (sa jeg at det var min første hund), fikk tak i bikkjene og skjelte ut mannen som hadde slått etter hundene for han kunne "Ha ødelagt valpene for livet!" :icon_redface: At vanlige folk ikke helt så sjarmen i den svært utemte gjeterbiten i mine hunder, var uhørt i mitt hode. Dessuten var jeg rimelig oppgittt over at folk kunne finne på å gå på ski i løypa (host) klokka sju en søndag morgen.

:lol: Herlig er det ikke? Jeg husker da jeg hadde min første hund hvor oppgitt jeg ble over alle som ble sure for at hun løp bort til deres hunder. Hun var jo bare sååååå snill! "Herregud, ikke rart de får sure bikkjer sånn som de stresser" tenkte jeg, og himla med øynene. Little did I know... :D

Men det er jo det jeg mener. Vi bør ta hensyn til hverandre. Hundeeiere og ikke-hundeeiere (gærne folk, ass), vi skal jo leve sammen. Vi som hundeiere bør kunne kreve at det er plass til oss og hundene våre også. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker de menneskene som bare går om hunden mine skulle være så uheldig å løpe bort, som snur seg og ser seg bak at jeg kommer så fort jeg kan, mens de fortsetter å gå og øker avstanden enda mer. Da er det jo så lett å få tak i sin egen hund :P

Han ene som gjorde det gikk forbi huset her på jordet med to hunder, og Bris klarte selvfølgelig å smette ut døra og sprang etter. Jeg løp ut på jordet i dypsnøen, i treningsshorts og genser, mens han gikk i thermodress :P Han snudde seg flere ganger og så at jeg kom etter, men bare fortsatte med sine hunder og Bris som lekte med de. Det var dyp snø og vanskelig å ha høyt tempo, og til slutt måtte jeg be han stoppe. Svaret hans var at Bris kunne bare være med han og så kunne han komme tilbake med han da turen var ferdig. Ble litt satt ut jeg :P Trodde han at jeg bare gikk bak der halvpåkledd fordi jeg ikke skulle ha tak i dustehunden min? :P Jaja, måtte le litt, første gangen jeg har hørt det, hehe :)

Ellers ingen andre svar til TS enn å ikke overdramatisere det og gjøre så godt hun kan med å holde hunden sin under kontroll og gi beskjed og forklare om det skulle oppstå uhell.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok alle enig i.

Og samtidig går det an å ta litt hensyn til hverandre, forsøke å møte hverandre med forståelse. Vi er nå plassert sammen her på kloden, man kan forsøke å samarbeide litt og ikke være rigide bare fordi "man kan".

Nå vet vi fortsatt ikke om denne naboen er redd hunder, eller bare en drittsekk. Og det vil jo bare politiet finne ut av...

Og er man redd, så klarer man sjeldent å være så rasjonell eller ta mye hensyn til andre. Og vi reagerer veldig forskjellig når vi er redde. Noen blir sinte, andre besvimer, noen løper avgårde, mens andre blir statuer (og da synes mange hundefolk at de er SÅÅÅ überteite som ikke skjønner at de skal oppføre seg slik, og ikke slik...). Så skal ikke vi ta litt hensyn når folk gir et utrykkelig ønske om at man skal holde hunden vekk fra en?

Jeg synes ikke noe om måten han oppfører seg på, men jeg har veldig vondt for å forstå hvorfor vedkommende må trykke seg oppi denne naboen med hunden. Det roer ikke akkurat en konflikt.

Men er ikke det litt hundeeiers arroganse? Vi forventer at alle skal ta litt hensyn til oss, men når man ser på hvor mye hunder uten kontroll som flakser både med og uten bånd rundt om i dette landet, så er man at hensynet ikke akkurat går begge veier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er man redd, så klarer man sjeldent å være så rasjonell eller ta mye hensyn til andre.

Derfor mener jeg at TS bør stikke og ta en prat med mannen uten hund. Da har hun iallfall prøvd.

Så skal ikke vi ta litt hensyn når folk gir et utrykkelig ønske om at man skal holde hunden vekk fra en?

Selvsagt skal vi det. Vi skal gjøre så godt vi kan. Men om det skjer en glipp så trenger man ikke å få drapstrusler på hunden heller. Slik vi skal leve etter kardemommeloven, så kan også ikke-hundefolka det.

Jeg synes ikke noe om måten han oppfører seg på, men jeg har veldig vondt for å forstå hvorfor vedkommende må trykke seg oppi denne naboen med hunden.

Hvem har sagt det? Strawman, Nirm.

Men er ikke det litt hundeeiers arroganse? Vi forventer at alle skal ta litt hensyn til oss, men når man ser på hvor mye hunder uten kontroll som flakser både med og uten bånd rundt om i dette landet, så er man at hensynet ikke akkurat går begge veier...

Vet du, jeg synes hunder og hundeeiere får mindre og mindre plass her i landet jeg. Flere og flere restriksjoner Og med hundeeiere selv som vår verste fiende så står vi jammen med lua i hånda og tar i mot alt som blir servert oss, for vi tar jo så innmari lite hensyn hele tiden. (Ironisk nok peker vi på en ubestemmelig "de" alltid, bare for å gjøre det enda mindre konkret) Det er ikke bare de "dårlige" hundeeierne som skaper disse holdningene, det er vi like rå på vi "flinke".

Jeg tror at når vi fronter hele den der "hunder skal være usynlige og aldri plage noen ever og ever inn i evigheten", så lager vi ris til egen bak. I stedet for å forsøke å skape en litt mer laidback stemning hvor det er plass til både hunder og mennesker og at det ikke er verdens undergang om hunder knabber ei pølse fra engangsgrillen, eller hopper opp på ei dame i kåpe. Eller skremmer en mann med å bjeffe.

Jeg liker kommunikasjon jeg. Jeg tror man får formidlet mye via kommunikasjon. Men da må man også tørre å prate sammen, ikke bare stå på hver sin side og veive med pekefingre.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...