Gå til innhold
Hundesonen.no

OBI, nye lydihetsklasser (splittet fra Tittel-opprop? (LP1, LP2, LP3)


borderen
 Share

Recommended Posts

Det er muligens ikke så stort poeng å styre med dette før vi får på plass de tre internasjonale lydighetsklassene OBI1, OBI2 og OBI3 (der OBI3 = eliteklassen). Dette er de i gang med og mange land i Europa bruker allerede disse klassene.

Er OBI1 klasse 1? OBI2 klasse 2? og OBI3 elite? Hva er klasse 3 da? Eller er det bare kl. 1, 2 og elite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm hva er så mye vanskeligere? Stegsforflyttingene? Apporten? Sitt under marsj? Henting av hund i ruta? Mulig jeg er litt dum, men det er da slettes ikke så mye vanskeligere :icon_confused:

Jeg mener at det blir for vanskelig for en nybegynner.

Jeg tror og håper at den mallen hadde litt lyd (mener at jeg hørte det mellom musikken), hvis ikke så ble hun dømt strengt i forhold til at det var en klasse I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er ikke helt enig med deg jeg altså. Hva er det som gjør ting så mye mer vanskelig om man er nybegynner?

Det er flere som har mer enn nok med å få hunden til å holde kontakt i en fvf når de starter i klasse 1. Apportering er ofte en vanskelig øvelse, pluss dette med å sende en hund ut i fra seg (rute) også kan være vanskelig.

Da jeg gjerne på folk som ikke har typisk LP raser :)

Jeg mener at folk må få lov å prøve seg, og at det skal være øvelser som gjør at man som ny kan starte før hunden er 8 år :)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som har mer enn nok med å få hunden til å holde kontakt i en fvf når de starter i klasse 1. Apportering er ofte en vanskelig øvelse, pluss dette med å sende en hund ut i fra seg (rute) også kan være vanskelig.

Da jeg gjerne på folk som ikke har typisk LP raser :)

Jeg mener at folk må få lov å prøve seg, og at det skal være øvelser som gjør at man som ny kan starte før hunden er 8 år :)

ok da, jeg er litt enig

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm hva er så mye vanskeligere? Stegsforflyttingene? Apporten? Sitt under marsj? Henting av hund i ruta? Mulig jeg er litt dum, men det er da slettes ikke så mye vanskeligere :icon_confused:

Nå sier Marthe det veldig fint under meg her ja. Og i hovedsak tenker jeg at det er endel mer som må trenes inn før man er klar. Det kan se litt uoverkommelig ut, og det er vel ingen hemmelighet at mange prøver seg i klasse 1 og detter ut der. Det kan sikkert diskuteres hvorvidt det er samme om dem dropper ut før dem starter eller etter klasse 1. Personlig syntes jeg det er flott at mange prøver seg på klasse 1 og har selv gjort det med mammas fuglehund for å vise at det går an.

Det er flere som har mer enn nok med å få hunden til å holde kontakt i en fvf når de starter i klasse 1. Apportering er ofte en vanskelig øvelse, pluss dette med å sende en hund ut i fra seg (rute) også kan være vanskelig.

Da jeg gjerne på folk som ikke har typisk LP raser :)

Jeg mener at folk må få lov å prøve seg, og at det skal være øvelser som gjør at man som ny kan starte før hunden er 8 år :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig der, Marthe :) Jeg har kjempenerver før konkurranse, og foreløpig ingen ambisjoner om eliteklassen, men jeg kunne godt konkurrere litt i ny og ne. Jeg har en rase som gjerne kan bli litt for selvstendig i settinger hvor de skal jobbe litt på egenhånd, og da blir terskelen for å konkurrere enda høyere (og den er høy nok fra før) om dette skal være øvelser i første klasse. Apport er greit for min del, for jeg har en rase som skal apportere på jakt, men det er uansett nok med de øvelsene som er i klasse 1 nå synes jeg.

Bare det å gå inn i ringen og utføre enkle øvelser kan være vanskelig nok når situasjonen og settingen er ny. Det skal heller ikke være for lett, men det skal være på et nivå der folk tør å prøve å konkurrere og prøve sporten. Jeg tror nok man kan miste en del rekruttering om det blir for vanskelig i den laveste klassen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm hva er så mye vanskeligere? Stegsforflyttingene? Apporten? Sitt under marsj? Henting av hund i ruta? Mulig jeg er litt dum, men det er da slettes ikke så mye vanskeligere :icon_confused:

nå er det jo nevnt alt, og jeg har ikke lest på reglene. men forflytninger er jo en ting, det andre er spring marsj med sving. det er jo ikke i klasse 1 i norge. Ruta er ikke med i klasse 1, ei heller sitt under marsj (noe som ikke kommer før kl 3 i norge), apport kommer ikke før kl 2.

Egentlig ser dette mest ut som et kl 2 program konkluderer hjernen min med :P men lettere hinder :P

Cluet er vel mer at klasse1 egentlig forsvinner, så det blir klasse 2,3,elite obi 123. så da blir bronsemerket og et stort hopp til klasse 2.

For all del jeg synes det er kult og vil ut og prøve jeg, men jeg ser at det blir et større hopp opp for nye og uerfarne enn det vi hadde fra før.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke! Jeg har hørt at regelverket er oversatt, så jeg vil tro et års tid? Kanskje to?

Trodde sånt skulle ut på høring i klubber og sånt før man bestemte at man skulle forandre på regelverket jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endringer LP-programmet blir aldri sendt ut på høring til k,lubbene. Det er helt og holdent en NKK-sak. Husker da det ble bestemt at LPchampionatet ble lagft til Eliteklassen, det sto i en bitteliten annonse i Hundesport. LP-dommerne visste ikke om det engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette ser ut som noe som er ment for de som har elite/landslaget som mål, ikke den "normale" hunde eier som synes lydighet er gøy og vil forsøke seg i ringen. Kl 1 skal være "enkelt" og ikke noe man må trene i 10 år for å få til.

Er redd rekrutteringen kommer til å bli laber og Rally Lp kommer til å få alle deltagerne blant oss dødelige ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...