Gå til innhold
Hundesonen.no

Ang registrering i NKK

Blad
 Share

Recommended Posts

Vi planlegger å få valp til neste år, men jeg er så utrolig valpesyk og har sittet å lest masse på forum og kikket på finn.no , bare for å se masse hundebilder :icon_redface:

Så noe på finn.no jeg lurte på i dag, da det var noen som solgte valper og det står at hundene hennes er registrert i NKK , men senere i teksten kommer det fram at kennelen er i Polen. Er det virkelig mulig å registrere hunder som ikke er Norske i NKK? jeg er mest bare nysgjerrig siden jeg absolutt ikke har tenkt til å kjøpe hund nå.

Og så lurte jeg på om noen kan anbefale meg en god bok om klikketrening? På min gamle hund trente jeg bare med lokking av godbiter, men klikketrening virker veldig fin måte å trene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som annonserer med rimelige valper som vil bli registrert i NKK men som kommer fra proffe oppdrettere i Polen og andre land. Disse hundene taes inn til Norge etter bestilling fra godtroende nordmenn som ser søt hund, tror annonsen er sann og bestiller valp. De ender opp med en innsmuglet valp som nok har noen former for papirer, bare at man ikke får dem når man henter valpen og man sitter til slutt med skjegget i postkassen. Dette enten man har skjegg eller ei ...

Styr unna, er mitt råd!
Hold deg til kjente oppdrettere i Skandinavia. Og sjekk alltid med andre som har rasen, med raseklubber etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det faktisk seriøse kenneler i Polen også... Og det er fullt mulig å omregistrere hunder fra Polen til NKK - såfremt de er registrert i den Polske KK og har riktige papirer.

Men såklart må man være oppmerksom på alt dette som har med smuglervalper å gjøre fordet. Uansett hvor man vurderer å kjøpe valp fra bør man sjekke opp så man får det man skal ha.

Man kan lett kjøpe uregistrerte valper fra hvilken som helst oppdretter i Norge også..

Så sjekk nøye! Finn ut av hvilke papirer man skal ha, kontakt landets kennelklubb for å dobbeltsjekke, be om referanser fra andre, sjekk om det finnes andre hunder fra samme oppdretter, etc.

En seriøs oppdretter med "rent mel i posen" kan alltid sette deg i kontakt med andre valpekjøpere. Førstegangsoppdrettere pleier normalt sett ikke annonsere langt utenfor landets grenser, men hvis de gjør bør de uansett ha et visst kontaktnett rundt seg som kan kontrolleres.

Det kan sammenlignes med å kjøpe en bil - man bør vite hvilke papirer som skal følge med, hvor man sender disse inn og sørge for at disse blir levert sammen med bilen. Jeg blir så matt av å høre om folk som kjøper valper (eller hest - hører om disse på jobben) - overlevert på de merkligste steder og man får bare beskjed om at "papirene ettersendes". HVEM hadde godtatt å betale tusenvis av kroner for en bil på denne måten, uten offisielt eierskifteskjema? Ingen. Men med hunder (og hester) er det faktisk skremmende mange som ikke tenker på slike ting, men klager etterpå likevel...

Susanne

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
    • Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
    • Er hun ikke i den alderen? Jeg har noe liknende problemer selv, også 5 mnd. Bjeffet plutselig på en dame på bussholdeplassen i dag, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis bare sosial bjeffing, som han gjør når han vil noe, men hun ble dessverre ukomfortabel, så måtte fortelle henne at det var vennlig kommunikasjon for å få oppmerksomhet, ikke noen trussel eller advarsel. De høres veldig annerledes ut og serveres mot "inntrengere" på "eget territorium". Kanskje sammenlignbart med hva din gjør? Fordi min er avlet for å vokte, så belønner jeg ham for å være flink gutt og gjøre jobben sin tilfredsstillende når han serverer advarselbjeff på fremmede "inntrengere". Hadde han truet og ikke latt seg avlede hadde jeg kjøpt profesjonell hjelp, men foreløpig er han tilfreds med å få respons på varselet og tar min vurdering av situasjonen som god fisk.  Kjenner du til begrepet sladretrening? 
    • Det er vanskelig å si uten å se hunden. Går dere på noe valpekurs? Isåfall er det et godt sted å spørre. Jeg tenker også at det er veldig viktig med god sosialisering med trygge hunder og folk, og på trygg avstand til "skumle" ting i ulike miljøer generelt, så ikke alt ukjent blir skummelt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...