Gå til innhold
Hundesonen.no

Nekter behandle hunden før pengene ligger på bordet


Justisia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men den "medfølende" husverten som også er veterinær brukte også nesten en uke på å få åpnet den døra som var gått i vranglås, som brått kunne brytes opp lell når noen bladde opp. Så heller ikke denne

Problemet skapes jo av folk som ikke vil, ønsker eller har økonomi til å ta vare på hunden sin. Hverken via en forsikring, egne sparepenger, kredittkort eller forbrukslånd. Dersom man VIL ha tak i pen

Ikke bare han, men menneskers merkelige behov for å bruke media til å blottstille sin udugelighet for noen slanter. De fleste hundemennesker vet at dette er basic psykologi. Atferd som lønner

Dyrehelsepersonelloven, §14;

Dyrehelsepersonell plikter snarest mulig etter anmodning å yte den hjelp vedkommende evner – personlig eller ved stedfortreder – når det etter tilgjengelige opplysninger må antas at øyeblikkelig hjelp er påtrengende nødvendig. Plikten faller bort ved gyldig forfall eller ved at hjelp i tide blir ytt av annet dyrehelsepersonell.

For den hjelp dyrehelsepersonell har ytt etter foregående ledd, kan hun eller han kreve en passende godtgjørelse fra staten dersom hun eller han ikke etter krav får betaling av rekvirenten eller den som har betalingsplikten. Dersom rekvirenten eller dyrehelsepersonellet selv har hjelpeplikt etter dyrevelferdsloven § 4 og dyret er viltlevende eller ikke har en kjent eier eller innehaver, kan dyrehelsepersonell kreve en passende godtgjørelse fra staten for nødvendig hjelp.

Vanskelig å si om avlivning kan anses som "hjelp", men jeg tviler ... Det kan godt være at hundeeieren har ubetalte regninger der, og det er på grensen til uansvarlig å ha hund om du ikke kan betale de medisinske utgiftene det medfører. MEN veterinæren fritas IKKE for hjelpeplikten av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei situasjon for hund og hundeeier.

Jeg synes det er bra det kommer i media, for det kan få andre til å tenke over ansvaret (her økonomisk) en påtar seg når man velger å ha et dyr. Sånn helt generelt mener jeg at en når man ikke kan gi behandling/hjelp når dyret er syk eller skadet er en klar indikasjon på at man ikke kan ha hund. Jeg synes ikke man skal risikere at dyr skal lide fordi de som eier de ikke har pengene som trengs for å gi adekvat hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er jo ikke snakk om noen uhorvelig stor sum, så hvis det er så prekært så er det vel mulig å gå i banken å få en kassakreditt som løser saken?

JLKM: du tar feil. Mattilsynet har vedtatt at det er adekvat nødhjelp å avlive en hund. Derfor står saken slik den gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om de kun er redd for at det skal gå koldbrann i såret så kan de da ikke se å holde bikkja innendørs til de får nok penger til behandling da?

Nei, desverre er ikke det en god løsning. Koldbrann kommer av at friskt vev dør av flere årsaker. Hinder i sirkulasjon og tilførsel av bl a oksygen og næring til cellene er et eksempel på årsak til at vev dør (=koldbrann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi. Virkelig? Overrasket ... evt på mange måter ikke. Men tør jeg spørre om du har noe god info på dette på nett? Ble rent nysgjerrig jeg nå ... jeg mener, avlivning høres ikke ut som "hjelp" for å være ærlig. Men for all del, det er en rar verden vi lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leker jo ikke veterinærer butikk, og dersom folk stadig har ubetalte regninger hos de, så forstår jeg at de til slutt går lei. Siden den andre vetten har "problemer med å få tak på utstyret sitt" så virker det som om det er en uvilje til å behandle hans hunder (å få tak i låsesmed er jo ikke akkurat all verdens vanskeligheter). Så det virker som om det er mer til dette rett og slett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Den som er uansvarlig i denne saken er jo hundeeieren, som ikke bare har en, men flere hunder, og ikke en gang råd til å betale 2500kr for veterinærbehandling på den ene. Har man så dårlig økonomi kan man ikke ha dyr da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Ohoi. Virkelig? Overrasket ... evt på mange måter ikke. Men tør jeg spørre om du har noe god info på dette på nett? Ble rent nysgjerrig jeg nå ... jeg mener, avlivning høres ikke ut som "hjelp" for å være ærlig. Men for all del, det er en rar verden vi lever i.

Er det meg du svarer? I såfall: her er utdrag fra forskriften om nødhjelp. Punkt 4 B er vel verd å merke seg her.

§ 3. Nødhjelp

Dyrehelsehjelp skal regnes som nødhjelp dersom

a) eier eller innehaver anmoder om hjelp til syke eller skadde dyr som vil bli utsatt for unødig alvorlige påkjenninger og belastninger uten slik hjelp b) dyrehelsepersonell yter nødvendig hjelp til åpenbart syke, skadde eller hjelpeløse dyr, der rekvirenten eller dyrehelsepersonellet selv har hjelpeplikt etter dyrevelferdsloven § 4.

§ 4. Omfang av godtgjørelse

Dyrehelsepersonell kan kreve godtgjørelse fra staten for nødhjelp i form av

a) enkel undersøkelse for å avklare om dyret er i en tilstand som kommer inn under § 3 b) enkel behandling eller avlivning for å hindre eller avhjelpe en tilstand som beskrives i § 3 c) eierkontakt, identifisering av dyr, journalføring og annet administrativt arbeid i direkte forbindelse med utføring av nødhjelpen.

Det kan ikke kreves godtgjørelse for oppstalling og etterbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meg du svarer? I såfall: her er utdrag fra forskriften om nødhjelp. Punkt 4 B er vel verd å merke seg her.

§ 3. Nødhjelp

Dyrehelsehjelp skal regnes som nødhjelp dersom

a) eier eller innehaver anmoder om hjelp til syke eller skadde dyr som vil bli utsatt for unødig alvorlige påkjenninger og belastninger uten slik hjelp b) dyrehelsepersonell yter nødvendig hjelp til åpenbart syke, skadde eller hjelpeløse dyr, der rekvirenten eller dyrehelsepersonellet selv har hjelpeplikt etter dyrevelferdsloven § 4.

§ 4. Omfang av godtgjørelse

Dyrehelsepersonell kan kreve godtgjørelse fra staten for nødhjelp i form av

a) enkel undersøkelse for å avklare om dyret er i en tilstand som kommer inn under § 3 b) enkel behandling eller avlivning for å hindre eller avhjelpe en tilstand som beskrives i § 3 c) eierkontakt, identifisering av dyr, journalføring og annet administrativt arbeid i direkte forbindelse med utføring av nødhjelpen.

Det kan ikke kreves godtgjørelse for oppstalling og etterbehandling.

Ja, jeg tror jeg glemte den evinnelige quotinga. Vel, man skal stadig få lære noe nytt. Det viser seg at den forskriften har blitt endra "nylig" (alt er relativt, er det ikke?), noe som nok har gått meg hus forbi.

Misforstå meg rett, jeg er helt enig med de som mener det er uansvarlig å ha hund om du ikke har råd til å betale for deg, eller forsikring for den saks skyld, men jeg synes jeg ser litt for mange historier der veterinærer nekter å hjelpe dyr fordi eieren ikke kan betale på forhånd. Nå ble kanskje denne saken et litt dårlig eksempel, men jeg skal love deg jeg hadde greid å lage et lite ******* av det om jeg behøvde akutthjelp til bikkjeskinnet på kveldstid, og veterinæren krevde forskuddsbetaling av meg.

Menmen, en sak har vel alltid flere sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg skal love deg jeg hadde greid å lage et lite ******* av det om jeg behøvde akutthjelp til bikkjeskinnet på kveldstid, og veterinæren krevde forskuddsbetaling av meg.

Men så er det det, hva er akutt nok? Jeg vet om folk som har fått operert hunden for magedreining uten å betale der og da, samt andre som ikke fikk komme inn med hunden som hadde brukket benet uten å betale der og da. Den første sit er livstruende, ingen hunder overlever en dreining uten vethjelp, den andre er smertefull, men neppe umiddelbart dødelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med veterinæren som hundeeieren leier hos?
Hvor lang tid tar det å få en låssmed til å komme og åpne? Er situasjonen så preker for hunden at de ikke kan vente til døren er åpnet? Allikevel har de tid til å kontakte media ...
Og dersom det er så prekært, hvorfor var ikke halen barbert og såret renset? Dette burde jo hundeiers utleier klare uten å ha operasjonsstua åpnet, hundeeier kunne vel gjort det selv også?
Hunden har fått antibiotika da.

Og, dersom utleier vet han kan betale for seg 10 april, hvorfor legger ikke da denne ut for operasjonen?

Ellers er forsikring en kjekk ting ...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet skapes jo av folk som ikke vil, ønsker eller har økonomi til å ta vare på hunden sin. Hverken via en forsikring, egne sparepenger, kredittkort eller forbrukslånd. Dersom man VIL ha tak i penger i disse dager, så får man som oftest det. Det er bare å se på luksusfellen det, hva slags tåpelige lån folk får. Om man ikke evner å få tak i 2500 kr på noen som helst måte, så ligger det nok mer der. Kanskje en laaaaaang liste med betalingsanmerkninger både hos den ene og andre?

Det var jo en liknende sak fra Jeløya Dyreklinikk for noen år siden. Der en ble nekta å få hunden behandlet pga manglende evne til å betale. Nå har jeg brukt dette kontoret siden 1997, og bl.a. nå så står det en åpen og ubetalt regning der på Noomi. I tillegg til at jeg har levert inn syk hund akutt på kvelden der uten at penger ble nevnt, samt at da Vida slo ut to tenner, forsikringen ikke gjaldt enda og jeg var rimelig blakk, så trakk de tennene, sendte med meg en regning og ba meg betale når jeg fikk penger, uansett forfallsdato på fakturaen.... Så det er kanskje ikke dyrlegekontorene som er problemet, men eierne?

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet skapes jo av folk som ikke vil, ønsker eller har økonomi til å ta vare på hunden sin. Hverken via en forsikring, egne sparepenger, kredittkort eller forbrukslånd. Dersom man VIL ha tak i penger i disse dager, så får man som oftest det. Det er bare å se på luksusfellen det, hva slags tåpelige lån folk får. Om man ikke evner å få tak i 2500 kr på noen som helst måte, så ligger det nok mer der. Kanskje en laaaaaang liste med betalingsanmerkninger både hos den ene og andre?

Det var jo en liknende sak fra Jeløya Dyreklinikk for noen år siden. Der en ble nekta å få hunden behandlet pga manglende evne til å betale. Nå har jeg brukt dette kontoret siden 1997, og bl.a. nå så står det en åpen og ubetalt regning der på Noomi. I tillegg til at jeg har levert inn syk hund akutt på kvelden der uten at penger ble nevnt, samt at da Vida slo ut to tenner, forsikringen ikke gjaldt enda og jeg var rimelig blakk, så trakk de tennene, sendte med meg en regning og ba meg betale når jeg fikk penger, uansett forfallsdato på fakturaen.... Så det er kanskje ikke dyrlegekontorene som er problemet, men eierne?

Og der tror jeg vi er ved sakens kjerne.

Det er så utrolig mange som "glemmer" å betale dyrlegeregningene at de fleste veterinærer jeg vet om (vi også) krever oppgjør ved henting av dyret. Veterinærene er glade i dyr, men de har da også regninger som må betales, og når enkelte dropper å betale så får veterinæren problemer selv etterhvert.

Men vi er da ikke vrange vi heller, en del kunder man vet gjør opp for seg har "åpen regning" som deg Nirm, fordi vi vet at vedkommede vil gjøre opp for seg.

Mens atter andre vil man helst ha forskuddsbetaling av, nettopp fordi betalingshistorikken (eller mangelen på betaling) tilsier det.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse dager er det vel neppe mulig å ikke greie å få tak i et forbrukslån på 2.500,-, eller få overtrekk på bankkortet sitt for en såpass liten sum?

Herrejemeni, å ikke greie å grave fram dette må jo kunne skape et hav av andre problemer i livet også, så kanskje man burde i alle fall se på Luksusfellen for å få noen (riktignok dårlige) ideer..

Nei, dette virker som tull fra ende til annen - og bare sløvt av eieren. Vet'en har nok en historikk med denne eieren som den kloklig ikke går ut med i pressen...

Men det minnet meg på at jeg søren meg har en veterinærgjeld, jeg også.. Må vel stikke innom han og betale den en dag..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså - hvor fort vil det gå koldbrann i et hundebitt da?

ikke spesielt fort om man skrubber det daglig med feks klorhexidin og lar det få luft. Hunden har jo fått antibiotika som har dempet den verste infeksjonsfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi. Virkelig? Overrasket ... evt på mange måter ikke. Men tør jeg spørre om du har noe god info på dette på nett? Ble rent nysgjerrig jeg nå ... jeg mener, avlivning høres ikke ut som "hjelp" for å være ærlig. Men for all del, det er en rar verden vi lever i.

Nødhjelp betyr jo ikke annet enn at hunden skal få slippe smerte, så det er kun snakk om enkel behandling eller avliving, ikke operasjoner etc.

Forøvrig ikke noe nytt, her i Trondheim er det iallefall ikke vanlig at dyr behandles på kreditt, de har fått tilbud om avliving så da kan de takke seg selv, og det er absolutt ikke noe og løpe til avisen om. Men som noen sa før meg, kanskje det kan være med på og åpne øynene på noen om at dyr kan koste penger.. Synes saken er helt grei jeg, man skal ikke forvente at vet er gratis eller kjører kreditt, vertfall ikke når man har fått sjangsen før og ikke har betalt for seg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der tror jeg vi er ved sakens kjerne.

Det er så utrolig mange som "glemmer" å betale dyrlegeregningene at de fleste veterinærer jeg vet om (vi også) krever oppgjør ved henting av dyret. Veterinærene er glade i dyr, men de har da også regninger som må betales, og når enkelte dropper å betale så får veterinæren problemer selv etterhvert.

Men vi er da ikke vrange vi heller, en del kunder man vet gjør opp for seg har "åpen regning" som deg Nirm, fordi vi vet at vedkommede vil gjøre opp for seg.

Mens atter andre vil man helst ha forskuddsbetaling av, nettopp fordi betalingshistorikken (eller mangelen på betaling) tilsier det.

Det er få kontorer som er kranglete og vrange med vilje. Er man godt kjent på en positiv måte, så åpner det flere muligheter generelt i slike situasjoner. Jeg har tross alt brukt mange, mange år på å opparbeide meg et godt forhold til Jeløya, og jeg skjønner de godt at de ikke gir alle samme mulighetene, fordi de kan tape på det økonomisk. Og de skal tross alt ha penger både til utstyr, vedlikehold, lønninger og alt slikt.

Ser jo at fler og fler setter opp at det skal betales med kort eller kontant om ikke annet er avtalt også.

Men det koster å ha hund, og man må ha i bakhodet at man skal ha en form for økonomisk sikkerhet i forhold til behandling av dyrlege regninger. Hvordan er det samme, om det er forsikring, pappas Visa-kort eller forbrukslån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Er man fast kunde og gjør opp for seg så er det ikke noe stress. Sist Blaze skulle opereres så virket ikke kortet mitt av en eller annen grunn når jeg skulle trekke det. Dro det to ganger også fikk jeg bare beskjed "Du skal hjem med hunden og vi sender en giro."

Jeg tror nok også det ligger mer til grunn enn hva som kommer fram fra veterinær sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke spesielt fort om man skrubber det daglig med feks klorhexidin og lar det få luft. Hunden har jo fått antibiotika som har dempet den verste infeksjonsfaren.

Ikke sant? Jeg hadde et par tisper en gang i tiden som smalt sammen rett som det var i en periode (før den ene fikk flytte til mine foreldre) - og det ble hull - mange hull, men det var ikke snakk om verken antibiotika eller annet styr (jeg var ikke engang til veterinær, jeg) - og sårene grodde utmerket, de, helt uten problemer :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...