Gå til innhold
Hundesonen.no

valp eller unghund?


vega
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk
Har bare hatt tisper, men jeg tenker liksom ved første løpetid :P

Da var tispa til foreldrene mine valp til hu var 18 mnd gammel :P

Jeg setter grensa mellom valp og unghund ved 6-7 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisper er unghunder når de er rundt 6 mnds alder, hanner 7-8 mnd. Altså har jeg en tispe jeg har regnet som unghund i snart 4 mnd, som fortsatt ikke har hatt løpetid ;) jeg drar den grensen pga endring i adferd (roer seg, blir mer fornuftig/seriøs) og andre hunders reaksjoner på hunden (mer interessant/større krav til oppførsel etc)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora var også valp til hun var 18 mnd, tydeligvis, og krøllebølla er fortsatt valp, 13 mnd gammel :lol:

Tror jeg skiller det omtrent som Maria, de er valper til de er en 9 mnd gamle, da blir de unghunder. Hvor grensa går mellom unghund og voksen, derimot, er enda mer glidende. Nora var unghund helt til ifjor, da var hun 3,5 år gammel. Dina kan jeg ikke se for meg at har vært unghund noen sinne (jeg fikk henne ikke før hun var 2.5 år, og da var hun helt klart voksen). Gubbelille var unghund til han var halvannet, etter det ble han gubbe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at unghundperioden er vanskeligere å definere enn valp, egentlig. Chessea var unghund frem til hun plutselig en dag (etter løpetid) bare blei voksen, omtrent tre år gammel. Det var skikkelig tydelig, liksom. Hun bare roet seg skikkelig ned og ble en utrolig behagelig hund. Hun er ennå ikke annet enn "ung voksen" i mitt hode, selv om hun snart er åtte år. Hun oppfører seg ikke som noen gammel hund. Selv om hun til stadighet går under kallenavnet "gamlemor".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...