Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalgtråd


Ingridhw
 Share

Recommended Posts

Kjære sonis, du her herved invitert til min rasevalgtråd.
Jeg trenger litt hjelp til forslag til raser som kan passe meg. Det største problemet mitt er at jeg ikke vet helt hvilken ende jeg skal begynne i.

I dag har jeg egentlig en toller. Hun er en 7 år gammel tispe som bor hos foreldrene mine. Jeg fikk henne da jeg var 12, og hun var mitt ansvar frem til jeg ble 16 og begynte på videregående. Jeg pendlet til og fra skole, og det ble ikke mye tid til hunden (nå bor jeg borte i ukene), så foreldrene mine tok over ansvaret for tur i ukedagene. For å gjøre historien litt kortere, vil både hunden og foreldrene mine være mest fornøyde med at hunden blir hjemme når jeg flytter til høsten.

Tolleren er jeg egentlig ganske fornøyd med, og skal nå skrive et par punkter på hvorfor:

  • Utrolig lett å trene
  • Gjør alt for en godbit
  • Eller en leke (med andre ord enkel å motivere)
  • Allsidig (kan brukes til de fleste sporter)
  • Aktiv ute, rolig inne
  • Veldig vennlig, er aldri redd for aggresjon mot mennesker/hunder

Kunne sikkert skrevet mer, men var det jeg kom på akkurat nå.

Noen egenskaper jeg ikke liker så godt:

  • Røyter utrolig mye (ikke bare to ganger i året, men hele året)
  • Liker ALLE, så blir lett ukonsentrert om noen ser på hunden (mulighet til å få en ny venn som kan gi godbiter!)
  • (går ikke på selve hunden) vanskelig å finne oppdretter som er seriøs/ikke avler på nervøse hunder

Sånn ellers så kan jeg tilby ca. 1 times tur hver dag. Er vant til å ha en stor hage hvor jeg lufter hunden flere ganger til dagen, som dotur og litt leking. Om jeg skulle flytte til et sted hvor dette ikke er mulig (høyst sannsynlig) blir det jo lagt opp til tisseturer på 10-20 min. Mental stimuli pleier jeg å gjøre ved godbitsøk, lydighetstrening og triks. Jeg kunne tenke å prøve agility, som jeg har ønsket å prøve siden jeg var 12. :P

Børsting og pelsstell er jeg ikke helt ukjent med, jeg børster hunden en gang i uka til vanlig og gjerne flere ganger til dagen når røytinga er på det verste. :P

Varsling er jeg og vandt med, men det bare når noen ringer på, det har jeg ikke noe problem med, men noe mer kunne nok vært irriterende.

Håper ikke alle svarene er tldr. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt hundehold og dine ønsker høres nesten ut som min livsstil. Jeg har en japansk spisshund, som kanskje kunne passet deg godt. Det eneste negative med en utfra dine kriterier er at den er litt bjeffete. Ellers er den livlig, vennlig, energifull, lett å lære og kjapp -men ikke fullt så krevende som en toller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på vannhundrasene? De har mye til felles med retrieverene, men røyter ikke og er ikke nødvendig vis sånn som retrieverene at de elsker alt og alle, men er hakket med betenkt før de hilser på nye folk. Spesielt gjelder dette spansk vannhund. Ellers er det portisen jeg kjenner best. Jeg pleier ikke anbefale portis i hytt og pine, men føler den kan passe kriteriene dine. Den er lærevillig, skikkelig smart og all over en veldig grei hund som en kan bruke til det meste. Men det er en rase med uhorvelige mengder energi i unghundperioden og de er veldig ofte happy-happy-happy. Dette kommer veldig an på linjene også. Min er i voksen alder drømmehunden. Alltid med på nore moro og aktivt, snill, stille og rolig inne, går overens med alt av folk og andre dyr, noe brysk mot andre tisper, men ikke nevneverdig. Hun lærer utrolig kjapt, på godt og vondt, og er så trofast som jeg tror en hund kan bli. :) Det jeg liker spesielt godt med henne og med mange andre portiser (voksne som sådan) er at de elsker folk uten å være intens eller slitsom. En portis varsler gjerne når det kommer folk og passer på folk og eiendom til en viss grad. Men utover det bjeffer de lite. De kan dog være relativt vokale på andre sett. De "snakker" mye, for å si det sånn. Men jeg personlig har sansen for det. Noen av dem har hlyt stressnivå og piper lett, men det har jeg inntrykk av at fortrinnsvis gjelder unge hanner. Tispene er generelt mer stille synes jeg.

Jeg ville kikket nærmere på:

- Lagotto (kjenner den ikke sååå godt)

- Spansk vannhund (likner på portisen, men er mer reservert og mindre i størrelse)

- Portugisisk vannhund

Spørs litt hva du er på jakt etter, så forslaget om vannhundrasene er ment mest som en "denne finnes - les mer om den".. En portis og en japansk spisshund er totalt ulike hunder i mine øyne. Tenker du f.eks. at en japaner er midt i blinken vil jeg ikke si at en portis også er det, da det er veldig ulike raser. Spennende å høre deg utdype litt hva du er på jakt etter!

Spør om du lurer på noe ang portis i alle fall. Min hjerterase :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett noe på vannhundene.
Spansk vannhund var interessant helt til jeg leste om pelsstellet. Børsting hver dag har jeg ikke problemer med, men med floker og toving slik det var på den, blir nok for mye for meg.

Portisen er en rase jeg har sett mye på, men det som gjør at jeg blir usikker på, er raseklubben. Slik jeg har forstått er den delt i to pga. en tidligere krangel, eller diskusjon? Påvirker det miljøet mye? Jeg bor i Rogaland, og har inntrykk av at miljøet er ganske bra her, er det riktig?

Lagottoen har jeg ikke sett særlig på, så den skal jeg lese mer om! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett noe på vannhundene.

Spansk vannhund var interessant helt til jeg leste om pelsstellet. Børsting hver dag har jeg ikke problemer med, men med floker og toving slik det var på den, blir nok for mye for meg.

Portisen er en rase jeg har sett mye på, men det som gjør at jeg blir usikker på, er raseklubben. Slik jeg har forstått er den delt i to pga. en tidligere krangel, eller diskusjon? Påvirker det miljøet mye? Jeg bor i Rogaland, og har inntrykk av at miljøet er ganske bra her, er det riktig?

Lagottoen har jeg ikke sett særlig på, så den skal jeg lese mer om! :)

Du må gjerne sende en PM ang rasemiljøet, men det påvirker ikke meg i større grad enn at jeg overser mye og prøver å kose meg med dem jeg liker og har en god tone med :) Miljøet i Rogaland er hyggelig etter min mening! Jeg ville ikke latt noe sånt stoppe meg fra å kjøpe portis om det var en rase jeg ville hatt.

Ang pelsstell på spansk vannhund er det mindre enn på portis såvidt jeg vet. Om du vil kan jeg sette deg i kontakt med ei jeg kjenner som driver oppdrett :) Hun kan sikkert svare på det!

Ei jeg kjenner med lagotto synes det er mye pelsstell med rasen, faktisk :P Det ER en del stell, men desto mindre støvsuging og hår på klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne sende en PM ang rasemiljøet, men det påvirker ikke meg i større grad enn at jeg overser mye og prøver å kose meg med dem jeg liker og har en god tone med :) Miljøet i Rogaland er hyggelig etter min mening! Jeg ville ikke latt noe sånt stoppe meg fra å kjøpe portis om det var en rase jeg ville hatt.

Ang pelsstell på spansk vannhund er det mindre enn på portis såvidt jeg vet. Om du vil kan jeg sette deg i kontakt med ei jeg kjenner som driver oppdrett :) Hun kan sikkert svare på det!

Ei jeg kjenner med lagotto synes det er mye pelsstell med rasen, faktisk :P Det ER en del stell, men desto mindre støvsuging og hår på klærne.

Nå leste jeg litt om lagotto og pelsstell.. De har visst underull, som helt sikkert gjør det vanskeligere mtp pelsstell. Jeg tror jeg skal sende en mail til en oppdretter og spørre litt om akkurat det. :P

Med portisen har jeg fått inntrykk av at man må børste ofte og klippe hunden.

Spansk vannhund får tovete pels, og det står på flere nettsider at den ikke bør toves helt inn til huden, for da kan hunden få eksem. (fikk intrykk av at det skjer veldig fort også)

Jeg er veldig interessert i høre mer om rasen, og det hadde vært veldig fint om du sendte mail-adressen til oppdretteren du kjenner. :)

Edit: Forresten så er det mye mer fristende å ha en hund som krever mye pelsstell i stedet for røyting som gjør at det må støvsuges nesten hver dag i perioder. :P

Endret av Ingridhw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke love at de gjør alt for en godbit (da bør du kanskje se mot retrieverne;)), men jeg ser for meg en kongepuddel med lammeklipp ut fra hovedinnlegget ditt. Da får du jo jobben eller utgiftene med pelsstellet, men er de korrekt og jevnlig stelt/badet har du ikke store pelsstellet mellom. De er fine potethunder, trivelige og arbeidsglade hunder. Verdt å lese litt mer inngående om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke love at de gjør alt for en godbit (da bør du kanskje se mot retrieverne;)), men jeg ser for meg en kongepuddel med lammeklipp ut fra hovedinnlegget ditt. Da får du jo jobben eller utgiftene med pelsstellet, men er de korrekt og jevnlig stelt/badet har du ikke store pelsstellet mellom. De er fine potethunder, trivelige og arbeidsglade hunder. Verdt å lese litt mer inngående om :)

Jeg har lest litt om puddelen (da mest om storpuddelen) tidligere, da to kullbrødre sjarmerte meg veldig på et kurs jeg gikk på, men synes å huske de hadde veldig stort aktivitetsbehov?

Jeg holder med puddel, vannhund og lagotto, også vil jeg legge til schapendoes :)

Schapendoes vet jeg veldig lite om, så den får jeg gjøre litt research på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En puddel og en vannhund har nok veldig likt aktivitetsnivå, men klarer seg finfint med den mengden mosjon du skisserer i startinnlegget med individuelle tilpasninger. :) Min vannhund er veldig aktiv og maser fælt om hun ikke får en skikkelig tur hver dag, men det er ikke verre enn å gå den turen. Enkelte dager går vi ikke lang tur, og en eller to rolige dager er null problem.

Puddel og vannhund har mye til felles. Vannhunden er en av stamfedrene til puddel. En av forskjellene er at vannhunden er noe tyngre i kroppen og kraftigere bygget. Ellers har nok mange vannhunder mer vokt enn puddel. Men at puddel er for aktiv? Nja, i så fall er vannhund også det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de rasene jeg har førstehånderfaring med tenkte jeg umiddelbart på langhårsbelger. Bortsett fra at det faktisk finnes oversosiale individer ( jeg hadde en sånn..) , så oppfyller de ønskene dine på alle punkter.

Jeg har jo hatt toller også og vil påstå at etter min erfaring er tolleren nærmere belgeren i mye enn den er feks labradoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver høres ut som et meget godt tilbud :)

Ok, kan godt være jeg har fått helt feil inntrykk. :)

Da får jeg lese mer om puddelen, og kanskje sende mail til en oppdretter å spørre litt. :)

Av de rasene jeg har førstehånderfaring med tenkte jeg umiddelbart på langhårsbelger. Bortsett fra at det faktisk finnes oversosiale individer ( jeg hadde en sånn..) , så oppfyller de ønskene dine på alle punkter.

Jeg har jo hatt toller også og vil påstå at etter min erfaring er tolleren nærmere belgeren i mye enn den er feks labradoren.

Langhårsbelgerne er virkelig flott hunder. :)

Jeg får lese litt om dem. Jeg har liksom forstått det slik at de er mer for folk som virkelig satser innen en hundesport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kan godt være jeg har fått helt feil inntrykk. :)

Da får jeg lese mer om puddelen, og kanskje sende mail til en oppdretter å spørre litt. :)

Langhårsbelgerne er virkelig flott hunder. :)

Jeg får lese litt om dem. Jeg har liksom forstått det slik at de er mer for folk som virkelig satser innen en hundesport?

Nei, det er mallen det :P

Vi er flere her inne som har/har hatt langhårsbelger som rene hobbyhunder. Min erfaring er at toller og belger krever ca likt. Nå kom tolleren min fra en oppdretter som drev med jakt, men den siste langhårsbelgeren min kom fra linjer som gjerne var litt mer krevende den også. Farfaren hans er vel fortsatt den mestvinnende innen rasen ( faren til Thargelion kullet i avl forumet).

Aktivitetsmessig var de to ganske like, men belgeren var faktisk roligere inne selv om tolleren var syk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er mallen det :P

Vi er flere her inne som har/har hatt langhårsbelger som rene hobbyhunder. Min erfaring er at toller og belger krever ca likt. Nå kom tolleren min fra en oppdretter som drev med jakt, men den siste langhårsbelgeren min kom fra linjer som gjerne var litt mer krevende den også. Farfaren hans er vel fortsatt den mestvinnende innen rasen ( faren til Thargelion kullet i avl forumet).

Aktivitetsmessig var de to ganske like, men belgeren var faktisk roligere inne selv om tolleren var syk...

Mye mulig jeg har trodd de langhårede krever mye, fordi de er så nært beslektet til mallen. :P

Har gått litt på tur sammen med en terv, men da var hunden ganske ung, og hadde lopper i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lopper i blodet har de fleste unghunder :P Skal man se hvordan en rase "virkelig er" er det voksne individer man må se på. Selvsagt er unghundperioder ulike, men mye jobb et det med mange raser. Selv min lille papillon er litt slitsom nå som hun er unghund. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lopper i blodet har de fleste unghunder :P Skal man se hvordan en rase "virkelig er" er det voksne individer man må se på. Selvsagt er unghundperioder ulike, men mye jobb et det med mange raser. Selv min lille papillon er litt slitsom nå som hun er unghund. :P

Ja, det er derfor jeg nok har et litt feil syn på langhårsbelgerne, mente jeg. Det er den eneste jeg har fått hilse skikkelig på. Ellers har jeg bare sett dem på utstillinger. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig jeg har trodd de langhårede krever mye, fordi de er så nært beslektet til mallen. :P

Har gått litt på tur sammen med en terv, men da var hunden ganske ung, og hadde lopper i blodet.

Joda, unghundene kan ha lopper i blodet og enkelte mener terven har mer stress enn svartingene ( det kan jeg ikke uttale meg om, jeg hadde en terv i pensjon i et år og hun var en fredelig sjel) , og alt kommer ann på linjer, individ og oppdragelse.

Jeg ville lest om belgeren her inne og forhørt meg litt rundt + møtt litt flere individer.

Belgeren krever mindre pelsstell enn tolleren og hannhundene jeg har hatt har røytet en gang i året. Da røyter de til gjengjeld MYE hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, unghundene kan ha lopper i blodet og enkelte mener terven har mer stress enn svartingene ( det kan jeg ikke uttale meg om, jeg hadde en terv i pensjon i et år og hun var en fredelig sjel) , og alt kommer ann på linjer, individ og oppdragelse.

Jeg ville lest om belgeren her inne og forhørt meg litt rundt + møtt litt flere individer.

Belgeren krever mindre pelsstell enn tolleren og hannhundene jeg har hatt har røytet en gang i året. Da røyter de til gjengjeld MYE hehe

Jeg får lese trådene om belgeren her inne, vet det har vært mange av dem.

Det med røyting en gang i året høres luksus ut. For å sette det litt på spissen, så skjønner jeg ikke at hunden min har pels igjen på kroppen, etter at hun røyter så mye. Alt fra spesialfor, råforing og forskjellige oljer er prøvd, uten særlig forbedring.

Så voldsom røyting en gang i året er noe jeg godt kan leve med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...