Gå til innhold
Hundesonen.no

Egna for avl?


Nilsina
 Share

Recommended Posts

Huff, for en deprimerende tråd. :(

Så uendelig trist at det står så dårlig til og at rasefolka bare fortsetter og fortsetter uten å teste, evaluere eller stoppe for å tenke seg om. Enn det, at på en slik rase så er unntaket en helsetestet hund...

Dette er ikke ment til deg, trådstarter. Det er helt supert at du er kritisk og ikke bare hopper i det. Det er faktisk helt avgjørende at det finnes eiere som deg. Det bare bli flere og flere av dere.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg ville ikke brukt en hund med AD:D i avl uansett rase, men spesielt ikke bulldog hvor fronten er så innmari tung. Utover det er det flott at du har sjekka hunden din så i alle fall ikke han tren

Ble han født eller tatt med keisersnitt? Er han i stand til å parre uten assistanse fra mennesker? Kan han gjøre seg selv rein bak? Hvor mye pleie krever hoderynkene hans? Fordøyelsen? Helse er mer en

Jeg mener at det er mulig å gjøre rasen friskere(men hvor frisk?) uten innblanding, men det vil ta tid, og antakelig være ganske vanskelig. Ved å blande inn andre raser, la oss f.eks. si pointer, bare

Men 2ne, jeg trodde ikke du hadde så problemer med å lese.. Jeg har ikke ment at det er bare å kjøre på og bruke hunden i avl. Jeg har sagt det to ganger tidligere og kan gjenta det til det kjedsommelige: OM han er bedre enn halvparten av populasjonen. Jeg har ikke ytret med ett ord om hvorvidt han tilhører denne gruppen eller ikke, for det vet jeg ingenting om. Jeg har kun henvist til statistikker som er lett tilgjengelige.

Jeg har ikke problemer med å lese, jeg er bare uenig i at man kan bruke denne hannen i avl, bare fordi at "alle bulldogger har en diagnose på hofter eller albuer". Som Bardmand sa, på hvilken annen rase ville dette vært et dilemma? I hvilken annen rase ville man synes det var greit å bruke en hund med defekter på både hofter, albuer og øyne?

Denne hunden er i øvre halvdel av rasen fordi den har C-hofter og ikke E-hofter - 75 % av den ene hele prosenten av bulldogger som er røntget de siste 10 årene har E på hoftene (8 røntga hunder, 6 av de har HD E, 1 har HD D og den siste - denne hannen - har HD C). Han er en av 3 hunder som har røntget albuene de siste 10 årene, og av de 3 så har 2 AA D. 50 % (dvs 2 av 4) har diagnosen. Hele 4 bulldogger er øyelyst, 2 er fri på øynene.

Hva er poenget med å sjekke ut helsa, om resultatene man finner ikke betyr en drit allikevel? Det må da være bortkasta penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å sjekke ut helsa, om resultatene man finner ikke betyr en drit allikevel? Det må da være bortkasta penger..

Men man må vel begynne en plass? Det er kanskje forsent for EB. har ikke satt meg nok inn i avlen på dem, men er jo det samme på endel andre sterkt belastede raser, og NOEN må begynne, NOEN må starte, så bare det å starte å kartlegge, om så bare noen individer - så vil kanskje andre følge etter?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man må vel begynne en plass? Det er kanskje forsent for EB. har ikke satt meg nok inn i avlen på dem, men er jo det samme på endel andre sterkt belastede raser, og NOEN må begynne, NOEN må starte, så bare det å starte å kartlegge, om så bare noen individer - så vil kanskje andre følge etter?

Men må man begynne med en hund med D på albuene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre at bulldoggen har såpass mye å stri med Tone at når du finner den ene med A på albuene så har den kanskje alvorlige hudproblemer eller noe annet. Uten å kjenne bulldoggen veldig godt så tror jeg å ha fått med meg at det å bli avliva pga skjelettproblemer er mye sjeldnere enn å bli avlivet pga hud. Denne hanhunden med god pust og ingen hudproblemer er antagelig et godt sted å begynne.

Du må gjerne mene at når det står så dårlig til så har ikke rasen livets rett. Vet ikke om jeg er enig med deg men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som man bør begynne med å blande inn en eller flere andre raser...

Man bør jo begynne med å FAKTISK helseteste de bulldogene som ER, sånn at man kan kartlegge hvordan det står til. Så kan man jo tenke på hva som bør og ikke bør avles inn, etter det. Problemet er vel bare at oppdrettere ikke gjør det, og ikke kommer til å gjøre det, fordi "de er sunne og friske".

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør jo begynne med å FAKTISK helseteste de bulldogene som ER, sånn at man kan kartlegge hvordan det står til. Så kan man jo tenke på hva som bør og ikke bør avles inn, etter det. Problemet er vel bare at oppdrettere ikke gjør det, og ikke kommer til å gjøre det, fordi "de er sunne og friske".

Jeg synes ikke det ene ekskluderer det andre. Det er deprimerende at oppdrettere mener de er sunne og friske. :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er eneste alternativet og man ikke åpner for å avle inn andre raser eller lar rasen dø ut, hva er alternativet da?

Det er ikke så veldig mange alternativer, er det det da? Enten så får rasen dø ut, eller så får de begynne å blande inn noe friskere blod.

Ville du hatt engelsk bulldogg? Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det ene ekskluderer det andre. Det er deprimerende at oppdrettere mener de er sunne og friske. :(

Av 12/13 annonser for Engelsk Bulldog, på finn.no, så påståes det i 8 av dem, å være sunne og/eller friske hunder (enten hunden som selges og/eller foreldrene). Bare 2 av dem har faktisk noe å vise til, i forhold til helsetesting. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke oppdrettere mener innerst inne at de er så sunne og friske. Men de er redd for å miste avlgrunnlaget sitt hvis avlsregler kommer. Og da leker de litt struts i stedet for.

Samtidig så er det faktum at om man stiller for sterke krav så vil ikke oppdrettere følge reglene. Man må aldri ha regler som er så strenge og vanskelig å følge. Men et sted må de begynne. Kanskje bør alle avlsdyr levere hudattest fra veterinær i tillegg til et krav til? Først og fremst må de gjennomføre en kartlegging for å bli klar over hvor problemene er størst. . Det gjorde de vel i fjor, men alt for få svarte på den dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av 12/13 annonser for Engelsk Bulldog, på finn.no, så påståes det i 8 av dem, å være sunne og/eller friske hunder (enten hunden som selges og/eller foreldrene). Bare 2 av dem har faktisk noe å vise til, i forhold til helsetesting. :hmm:

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på spørsmålet må vel bli nei, fordi det er en renraset bulldog i Norge i 2013 og spørsmålet er om den bør parres med en tilsvarende.

At ingen av EB-oppdretterne har blitt anmeldt for brudd på dyrevelferdslovens § 25 forstår jeg ikke.

§ 25. Avl
Avl skal fremme egenskaper som gir robuste dyr med god funksjon og helse.

Det skal ikke drives avl, herunder ved bruk av genteknologiske metoder, som:

a) endrer arveanlegg slik at de påvirker dyrs fysiske eller mentale funksjoner negativt, eller som viderefører slike arveanlegg,
b) reduserer dyrs mulighet til å utøve naturlig atferd, eller
c) vekker allmenne etiske reaksjoner.

Dyr med arveanlegg som nevnt i andre ledd, skal ikke brukes i videre avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å ikke spore helt av, jeg syns det er kjempeflott at du gjør helsetester, og at du bruker bulldogen din, som du vet, Nilsina. :)

Jeg er ikke oppdretter, og jeg har ikke tenkt til å bli det, så jeg har ikke veldig store meninger om hvorvidt du bør eller ikke bør bruke han. Det er nok uansett vanskelig å få en tispe som er testet like mye som din hannhund, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo helt galskap og avle på hunder med AD-D og HD-C spør du meg.. Mange hunder av den graden fungerer jo ikkje i det daglige. Og når ein først betaler 25k for ein rasehund så bør den jo vere frisk.

Må vel finnes andre egnede hannhunder med grad fri.

Ser også at raseklubben for bulldog ikkje har det som krav, synst det høres veldig merkelig ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så veldig mange alternativer, er det det da? Enten så får rasen dø ut, eller så får de begynne å blande inn noe friskere blod.

Ville du hatt engelsk bulldogg? Hvorfor ikke?

Eller avle på de "beste" av de sykeste... Enn hvor sprøtt det blir.

*fnis* Tror ikke jeg skal svare på det engang, i frykt for å tråkke på noen tær. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hunden er i øvre halvdel av rasen fordi den har C-hofter og ikke E-hofter - 75 % av den ene hele prosenten av bulldogger som er røntget de siste 10 årene har E på hoftene (8 røntga hunder, 6 av de har HD E, 1 har HD D og den siste - denne hannen - har HD C). Han er en av 3 hunder som har røntget albuene de siste 10 årene, og av de 3 så har 2 AA D. 50 % (dvs 2 av 4) har diagnosen. Hele 4 bulldogger er øyelyst, 2 er fri på øynene.

Hva er poenget med å sjekke ut helsa, om resultatene man finner ikke betyr en drit allikevel? Det må da være bortkasta penger..

Jeg tror egentlig ikke disse tallene er representative. På raser der det ikke er vanlig å ta helsetester, er det først og fremst de som aner et problem med hunden som tester. De med D og E hofter blir derfor overrepresentert på statistikken. Det blir derfor vanskelig å si om denne ene hannhunden er bedre eller dårlige enn snittet, selv om den kommer ut på "topp" på denne lista.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke disse tallene er representative. På raser der det ikke er vanlig å ta helsetester, er det først og fremst de som aner et problem med hunden som tester. De med D og E hofter blir derfor overrepresentert på statistikken. Det blir derfor vanskelig å si om denne ene hannhunden er bedre eller dårlige enn snittet, selv om den kommer ut på "topp" på denne lista.

Det er nok litt både og. På min rase har det opp i gjennom åra blitt røntget enkelte hunder pga. at dyrleger generellt anbefaler det, eller at hundeeier har det som "vane" fra andre raser de måtte ha eid. De aller, aller fleste har vært fri ;-)

På EB derimot, er det vel en slags godtatt sannhet at "alle" har HD? Det sies til og med at det er normalt og funksjonellt for bygningen deres (og derfor vil ikke oppdr. røntge, fordi en E faktisk gir avlssperrede avkom). Da kan jeg ikke skjønne annet enn at en C må være på den bedre siden :icon_redface:

En D på albuene er kanskje ikke like flott. Men hva med resten av hunden? En hunds helse er uansett hvordan man vrir og vrenger på det - MYE mer enn bokstaver og tall på ledd og forkalkninger... OM denne hunden er friskere, sprekere og mentalt bedre enn gjennomsnittet. Så for all del! Men OM den er en bra hund, hvorfor ikke vente 2-3 år med å sette den i avl. Og se om ledd og resten av helsa fortsatt henger med? Slik jeg ser det er dette en rase som ville hatt en enorm fordel av senere avlsdebut :)

(Så blir det en heeelt annen diskusjon om rasen er "liv laga". Jeg tipper at folk kommer til å fortsette å avle EB, uansett om de få som gidder å røntge holder sine hunder utenfor avlen :ahappy: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk presterar å kommentera at rasen kanskje ikkje har livets rett, i staden for å faktisk prøva å gjera noko for å forbedra rasen, då mistar eg munn og mæle! Og nei, før du 2ne prøver å vri det til at eg meinar at min han vil forbedra rasen med sine D albogar, så er det ikkje det eg seier, men eg er rett og slett sjokkert over innstillingen til visse når det kjem til rasen her. JA - bulldogen har store helsemessige problem. Det er det vel ingen som er i tvil om? Så når nokon faktisk tar seg bryet med å helsetesta hundane, i staden for å berra setta hunden rett i avl som faktisk er det ein kan så lenge hunden har oppnådd ei blåsløyfe på utstilling, og det som per dags dato faktisk blir gjort av 90% av oppdrettarane av rasen, så blir ein møtt med nedlatenhet, spydighetar og andre frekkhetar? Eg hadde rekna med at det kom til å bli ein diskusjon ut av dette då eg posta det første innlegget, og det er heilt i orden det då det var det eg var ute etter for å få sett saken frå flest muleg vinklar, nettopp fordi at helseresultata hans kunne ha vore bedre, men for å vera realistisk så kunne dei ha vore meget mykje verre også - men eg hadde også forventa at folk klarte å forholda seg sakleg til diskusjonen? Men å sei at bulldogen kanskje ikkje har livets rett, er rett og slett forkasteleg! Så med det seier eg og gutten min takk for oss. Og til dei som holdt seg saklege i diskusjonen, tusen takk for innspill. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst les innlegga bedre før ein svarar: eg var ute etter positive og negative tilbakemeldingar, og det har eg fått. :) det eg IKKJE var ute etter, er spydighetar og totalt usmaklige kommentarar. Det har eg også fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanleg skikk på dette forumet å vera så spydige? :)

Hvis du med "spydig" mener å si det man faktisk mener i en diskusjon, så vil jeg si ja. Det er også sånn at trådstarter ikke kan diktere hva slags svar som kommer i trådene sine, det hender stadig vekk at folk får svar de ikke liker. Det er sånn det er å være på et diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...