Gå til innhold
Hundesonen.no

Tygger på apportbukken


Gjest
 Share

Recommended Posts

Vi har nettop hatt vår første treningsøkt med apportbukk. Jeg tenkte å begynne med å lære han å holde den først, for så å apportere.

Det begynte kjempebra, han tok tak rundt bukken *klikk* og slapp. Problemet kom når jeg ville han skulle holde den lengre, da begynner han å tygge på den (laget i tre) så etter en liten treningsøkt på 5 min ser den jo ikke ut! :lol:

Noen tips for å få vekk tyggingen? Ser ikke for meg det ville hjelpe å kjøpe bukk i metall eller plast, han tygger på det meste av "leker" han får tildelt :P

Han kan apportere fra fra før av, så jeg prøvde for morroskyld, det gikk kjempebra uten tygging. Men vil jo gjerne at han skal kunne sitte og holde den også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har økt intensiviteten på min apport for å få bort tyggingen. Det vil si mer forventning til belønning og mer fart. Akkurat når han plukker og kommer inn så får han belønning osv :P Men han tygger litt i utgangsstilling sådan! Men en hund i stor fart og dyp konsentrasjon tygger vanligvis lite.

http://www.canis.no/ekspertpanel/spmsvar.php?emne=2&spmid=801&mode=eksp&start=1

Men kanskje omvendtlokking kan hjelpe på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ikke forvent at han skal kunne sitte og holde apporten rolig, apport har nemlig ikke noe med sitt og gjøre, da blir hunden ofte frustrert og tygger. Her er oppskriften på en feilfri apporteringsøvelse:

1) Legg apporten på gulvet, hent hunden i bånd.

2) stå stille og se på apporten

3) når hunden griper apporten klikk og belønn

4) når du har repetert 1-3 ca 20 ganger gå videre til punkt 5

5) når hunden griper apporten så begynner du å rygge, klikker og kaster godbit til hunden.

6) når du har repetert punkt 5 ca 20 ganger begynner du å rygge, mens hunden følger etter snur du deg rundt slik at du får hunden i fvf posisjon, klikker og kaster godbit

7) Når du har repetert punkt 6 ca 20 ganger går du til punkt 8

8) når hunden har plukket opp apporten, su rygger, snur deg får hunden inn i fvf posisjonen går du sakte inn i en holdt, hunden vil sette seg og du har en perfekt utgangsstilling med apport, klikk og belønn.

9) For å lykkes med denne oppskriften er det to vesentlige punkter som alltid skal overholdes; IKKE RØR APPORTEN og IKKE GI GODBIT fra hånda.

10) gå stadig tilbake til punkt 1 og repeter derfra til punkt 9.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har økt intensiviteten på min apport for å få bort tyggingen. Det vil si mer forventning til belønning og mer fart. Akkurat når han plukker og kommer inn så får han belønning osv :P Men han tygger litt i utgangsstilling sådan! Men en hund i stor fart og dyp konsentrasjon tygger vanligvis lite.

http://www.canis.no/ekspertpanel/spmsvar.php?emne=2&spmid=801&mode=eksp&start=1

Men kanskje omvendtlokking kan hjelpe på? :)

Ja, merket fort at tyggingen opphører helt så fort han får en oppgave, altså å hente bukken. Men når han bare sitter der og holder deb, det er da tyggingen begynner.

Red: Takk for oppskrift Gråtass! Den skal vi prøve oss på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg har gjort akkurat som Gråtass :) Å holde han i aktivitet er cluet og ikke forsterke når de tygger :)

Njaaa.. Ikke egentlig, cluet er å lære hunden gode opptak, for en hund som har gode opptak og vil "hjem" tygger ikke, ergo blir det feilfri innlæring. Dette er en metode jeg har utarbeidet og perfeksjonert de siste årene på mine kurs. Til nå har metoden fungert på samtlige hunder både hunder som egentlig er allergiske mot å ha noe i munnen og de som svært gjerne vil lage flisfabrikk. Jeg er ikke tilhenger av at hunden skal holdes så i ånde at den ikke vet hva den gjør, den skal lære riktig adferd. Bare for å flisespikke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Ikke forvent at han skal kunne sitte og holde apporten rolig, apport har nemlig ikke noe med sitt og gjøre, da blir hunden ofte frustrert og tygger. Her er oppskriften på en feilfri apporteringsøvelse:

1) Legg apporten på gulvet, hent hunden i bånd.

2) stå stille og se på apporten

3) når hunden griper apporten klikk og belønn

4) når du har repetert 1-3 ca 20 ganger gå videre til punkt 5

5) når hunden griper apporten så begynner du å rygge, klikker og kaster godbit til hunden.

6) når du har repetert punkt 5 ca 20 ganger begynner du å rygge, mens hunden følger etter snur du deg rundt slik at du får hunden i fvf posisjon, klikker og kaster godbit

7) Når du har repetert punkt 6 ca 20 ganger går du til punkt 8

8) når hunden har plukket opp apporten, su rygger, snur deg får hunden inn i fvf posisjonen går du sakte inn i en holdt, hunden vil sette seg og du har en perfekt utgangsstilling med apport, klikk og belønn.

9) For å lykkes med denne oppskriften er det to vesentlige punkter som alltid skal overholdes; IKKE RØR APPORTEN og IKKE GI GODBIT fra hånda.

10) gå stadig tilbake til punkt 1 og repeter derfra til punkt 9.

lykke til!

Gråtass: Hvis hunden allerede tygger når den skal avlevere er det mulig å starte på nytt og bruke oppskrifta di? Eller er det for sent og problemet må løses på andre måter? :)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@bie fikk du din til å slutte å tygge? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Gråtass: Hvis hunden allerede tygger når den skal avlevere er det mulig å starte på nytt og bruke oppskrifta di? Eller er det for sent og problemet må løses på andre måter? :)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@bie fikk du din til å slutte å tygge? :ahappy:

Repetere punkt 3 til det kjedsommelige, så løser det seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Repetere punkt 3 til det kjedsommelige, så løser det seg nok.

Det var jo det jeg gjorde fra starten, slik at han begynte å tygge... ikke virket hunden slik som den gjorde på kurset da vi kom hjem heller. :P

Akkurat nå er han på vinterferie, men be coming back med spørsmål når han er hjemme igjen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...