Gå til innhold
Hundesonen.no

Stjeling av bilder


Yodel
 Share

Recommended Posts

Prinsippet er at idét du har skapt noe så er det ditt. Om det du har skapt er patetisk dritt eller historiens største bidrag til kunsten er helt irrelevant. Det er uansett umulig å gradere fordi det er så subjektivt.

Det er viktig å ha dette prinsippet.

Jeg har sagt det et par ganger nå, men jeg kan godt gjenta det igjen - jeg kreditterer alltid fotografen. Alltid. Men jeg forbeholder meg fortsatt retten til å synes at det er dritsært å ta bilder av fremmede folk og hunder, dele de på ett eller annet webalbum, og bli SUR fordi at fotomodellene man bruker, gjengir bildet i bloggen sin eller deler det videre på facebook. Det hadde vært interessant å kjørt en sak på det, jeg er ganske sikker på at dette med å ta bilder i offentlige rom som er av almen interesse, er noe som kan diskuteres. Et random bilde av meg og bikkja mi på en belgerspesial i Hemsedal er neppe av almen interesse, liksom.

Men det slipper jeg, heldigvis, fordi folk jeg kjenner som tar bilder av bikkjene mine, lar meg bruke bildene deres i bloggen min eller videreformidle det på facebook (og der har vi en helt annen ting igjen - hele facebook er bygget på dele-prinsippet, så hvorfor dele bilder av andre folk og deres bikkjer om du ikke vil at de skal deles?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Du har all mulighet til å bruke bilder av hunden din, så lenge du ber om lov av den som har tatt bildet. Det er ytterst sjelden noen sier nei. Nå er faktisk loven slik at det ikke er tillatt å ta and

Prinsippet er at idét du har skapt noe så er det ditt. Om det du har skapt er patetisk dritt eller historiens største bidrag til kunsten er helt irrelevant. Det er uansett umulig å gradere fordi det e

Legg vannmerke over hele bildene dine, ikke bare en signatur i hjørnet. Så forklarer du hvorfor du ser deg nødt til dette på hjemmesiden, uten å nevne navn på tyven.

Jeg har sagt det et par ganger nå, men jeg kan godt gjenta det igjen - jeg kreditterer alltid fotografen. Alltid. Men jeg forbeholder meg fortsatt retten til å synes at det er dritsært å ta bilder av fremmede folk og hunder, dele de på ett eller annet webalbum, og bli SUR fordi at fotomodellene man bruker, gjengir bildet i bloggen sin eller deler det videre på facebook. Det hadde vært interessant å kjørt en sak på det, jeg er ganske sikker på at dette med å ta bilder i offentlige rom som er av almen interesse, er noe som kan diskuteres. Et random bilde av meg og bikkja mi på en belgerspesial i Hemsedal er neppe av almen interesse, liksom.

Men det slipper jeg, heldigvis, fordi folk jeg kjenner som tar bilder av bikkjene mine, lar meg bruke bildene deres i bloggen min eller videreformidle det på facebook (og der har vi en helt annen ting igjen - hele facebook er bygget på dele-prinsippet, så hvorfor dele bilder av andre folk og deres bikkjer om du ikke vil at de skal deles?).

Jeg må si at jeg personlig foretrekker at det spørres først, men det at du alltid krediterer fotografen er vel noe av det viktigste. Og jeg tviler på at noen ville fakturere deg eller anmelde deg pga det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg personlig foretrekker at det spørres først, men det at du alltid krediterer fotografen er vel noe av det viktigste. Og jeg tviler på at noen ville fakturere deg eller anmelde deg pga det.

Og jeg foretrekker å bli spurt før folk publiserer bilder av meg. Vi får det tydeligvis ikke som vi vil, alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt synes det er så sært du bare vil, 2ne. Jeg er uansett veldig enig i prinsippet og at lovverket blør nedover til mer ubetydelige detaljer har jeg heller ikke noe problem med.

Jeg krediterer også alltid fotografen, men så har jeg lånt bilder av folk jeg kjenner som har gitt de til meg. Uansett tøyer jeg loven, om jeg ikke regelrett bryter den, da jeg postet bilder av Töddel i vakker-tråden siden bildene var tatt av Bananen.

Jeg tipper at saker som dette har blitt kjørt opp og ned i mente. Jeg er 99,99% sikker på at det er fotografens bilde og at fotografen eier rettighetene til å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg må si at jeg personlig foretrekker at det spørres først, men det at du alltid krediterer fotografen er vel noe av det viktigste. Og jeg tviler på at noen ville fakturere deg eller anmelde deg pga det.

Stakkars AnitaW og Vivere som har tatt så mange hundre bilder av mine dyr, jeg som aldri har spurt om å få bruke dem en gang. Jeg har tatt det som en selvfølge at det har vært greit jeg. Særlig siden bildene har blitt delt på åpne forum og medier.. Hadde en av de sendt meg en regning, hadde jeg faktisk blitt veldig skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg foretrekker å bli spurt før folk publiserer bilder av meg. Vi får det tydeligvis ikke som vi vil, alltid.

Tråden handler vel om bilder av hunder, ikke deg. Jeg legger ikke ut bilder av personer med mindre jeg har deres samtykke. Noen spørr jeg nok ikke, men jeg kjenner dem såpass godt at jeg vet at de ikke har noe imot det.

Tok endel bilder på jakttrening tidligere i vinter, og da spurte jeg alle på forhånd om det var greit om jeg offentligjorde bildene av menneskene. Også tenker jeg meg om før jeg legger ut et bilde selv med tillatelse, ville jeg likt om dette bildet ble lagt ut om jeg var motivet (med tanke på hva slags bilde det kan gi andre).

Stakkars AnitaW og Vivere som har tatt så mange hundre bilder av mine dyr, jeg som aldri har spurt om å få bruke dem en gang. Jeg har tatt det som en selvfølge at det har vært greit jeg. Særlig siden bildene har blitt delt på åpne forum og medier.. Hadde en av de sendt meg en regning, hadde jeg faktisk blitt veldig skuffet.

Heter jeg AnitaW eller Vivere? Neivel, men da gjentar jeg meg selv, jeg Siri Eveline, foretrekker å spørres først. Skal sies at om jeg f.eks. er på kurs hos deg, så ville jeg heller bare sagt ifra at jeg kommer til å legge ut bildene på f.eks nettsiden min og at det bare er å "stjele" bildene så lenge jeg krediteres :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er litt enig med 2ne.. Og ja jeg vet også hva åndsverkloven sier, men uansett. Om det ikke er greit at jeg bruker bilder av min hund på f.eks min hjemmeside, Og nei, jeg klipper heller aldri bort noen signatur (med mindre bildet er helt skrått og krever oppretting, jeg får angst av bilder som ikke er i vater ;), men da setter jeg signatur på igjen selv ), ja da behøver de ikke ta bilder av min hund heller.

Mine hunder er ikke offentlige ting, uansett hva loven sier :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Tråden handler vel om bilder av hunder, ikke deg. Jeg legger ikke ut bilder av personer med mindre jeg har deres samtykke. Noen spørr jeg nok ikke, men jeg kjenner dem såpass godt at jeg vet at de ikke har noe imot det.

Tok endel bilder på jakttrening tidligere i vinter, og da spurte jeg alle på forhånd om det var greit om jeg offentligjorde bildene av menneskene. Også tenker jeg meg om før jeg legger ut et bilde selv med tillatelse, ville jeg likt om dette bildet ble lagt ut om jeg var motivet (med tanke på hva slags bilde det kan gi andre).

Heter jeg AnitaW eller Vivere? Neivel, men da gjentar jeg meg selv, jeg Siri Eveline, foretrekker å spørres først. Skal sies at om jeg f.eks. er på kurs hos deg, så ville jeg heller bare sagt ifra at jeg kommer til å legge ut bildene på f.eks nettsiden min og at det bare er å "stjele" bildene så lenge jeg krediteres :)

Så fordi jeg ikke har spurt deg om å ta bilder av mine dyr, så kan jeg ikke diskutere prinsippet? eh.. neivel..

Men da kan jeg også fortelle deg Siri Eveline, om du feks hadde vært på kurs hos meg og tatt fram fotoapperatet så hadde jeg, siden jeg er ansvarlig for kurset også poengtert til de som er tilstede at om de ikke ønsker å 1) bli tatt bilde av eller 2) bli publisert bilde av, så slipper de det. Uten å spørre deg som fotograf om din mening først. Og jeg hadde forventet at dette ble respektert, uansett hva lovverket måtte mene om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke igrunn, folk må gjerne ta bilder jeg har tatt på utstillinger osv om de syns de er fine nok til det :) eneste jeg har brydd meg om er når folk har tatt bilder av mine papegøyer og brukt de i til salgs annonser på finn.no. Da har jeg kontaktet både selger og finn og bedt om å enten endre eller slette annonsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi jeg ikke har spurt deg om å ta bilder av mine dyr, så kan jeg ikke diskutere prinsippet? eh.. neivel..

Men da kan jeg også fortelle deg Siri Eveline, om du feks hadde vært på kurs hos meg og tatt fram fotoapperatet så hadde jeg, siden jeg er ansvarlig for kurset også poengtert til de som er tilstede at om de ikke ønsker å 1) bli tatt bilde av eller 2) bli publisert bilde av, så slipper de det. Uten å spørre deg som fotograf om din mening først. Og jeg hadde forventet at dette ble respektert, uansett hva lovverket måtte mene om det.

Beklager at jeg ikke skrev det, men om du hadde lest hele innlegget mitt så ser du jo at jeg spurte når jeg var på jakttrening, og det er altså normen for meg å spørre før jeg i det hele tatt tar bilder av folk på ditt kurs. Men tviler på at jeg hadde fått plass på ett :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Beklager at jeg ikke skrev det, men om du hadde lest hele innlegget mitt så ser du jo at jeg spurte når jeg var på jakttrening, og det er altså normen for meg å spørre før jeg i det hele tatt tar bilder av folk på ditt kurs. Men tviler på at jeg hadde fått plass på ett :(

Hva i all verden mener du med dette?! Jeg har da absolutt ingen seleksjon på hvem som får delta på mine kurs. Forøvrig om dette er noe du mener, så syns jeg du skal sende meg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg foretrekker å bli spurt før folk publiserer bilder av meg. Vi får det tydeligvis ikke som vi vil, alltid.

da får du heller si ifra om jeg får lagt ut bilder du vil ha vekk :P for folk må nesten så ifra så jeg vet det :P Tøfflus sier alltid ifra på forhånd så jeg legger bare ut hundene hennes :P enkel deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da får du heller si ifra om jeg får lagt ut bilder du vil ha vekk :P for folk må nesten så ifra så jeg vet det :P Tøfflus sier alltid ifra på forhånd så jeg legger bare ut hundene hennes :P enkel deal.

Men du kan jo ikke forvente at folk er synske og vet når og hvor du legger ut bilder? Det høflige er å spørre først. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da får du heller si ifra om jeg får lagt ut bilder du vil ha vekk :P for folk må nesten så ifra så jeg vet det :P Tøfflus sier alltid ifra på forhånd så jeg legger bare ut hundene hennes :P enkel deal.

Når 3 av 4 leker paparazzi på en hundetrening, så regner jeg med at bildene blir publisert, men ja - jeg hadde (og har) sagt fra om det er bilder jeg er ukomfortabel med at ligger ute på nett. Jeg regner også med at det er greit at jeg bruker de i bloggen min, evt deler de videre på facebook, forutsatt at jeg kreditterer fotografen.

Forøvrig, Mari - vi var på et offentlig sted, hun tok i hovedsak bilde av bikkja mi. Da burde hun vel få gjøre hva pokker hun vil med bildene da, om vi skal tro denne tråden her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, Mari - vi var på et offentlig sted, hun tok i hovedsak bilde av bikkja mi. Da burde hun vel få gjøre hva pokker hun vil med bildene da, om vi skal tro denne tråden her?

Ja, det er jeg ganske sikker på. Men jurist er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 2ne (får ikke quotet). Det er ikke snakk om de som tar bilder og krediterer fotografen, men de som tar bilder, fjerner signatur og ikke skriver fotograf. Og det er jo en grunn til at man vil låne bilder av andre? Da setter man tydeligvis pris på at noen har tatt bildet? Så det er jo fint at du alltid kreditterer fotografen, og det er vel også det fotografene setter pris på. Så ser ikke helt hvor du er uenig i det som diskuteres.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 2ne (får ikke quotet). Det er ikke snakk om de som tar bilder og krediterer fotografen, men de som tar bilder, fjerner signatur og ikke skriver fotograf. Og det er jo en grunn til at man vil låne bilder av andre? Da setter man tydeligvis pris på at noen har tatt bildet? Så det er jo fint at du alltid kreditterer fotografen, og det er vel også det fotografene setter pris på. Så ser ikke helt hvor du er uenig i det som diskuteres.

Er vel punktet om at noen foretrekker og spørres. Men som jeg selv sier, jeg hadde ikke blitt sur om noen legger ut mine bilder, når dem krediterer meg.

Eneste grunnen jeg kan komme på til at jeg foretrekker å spørres er jo som regel egentlig fordi jeg liker å vite hvor bildene havner, av nysgjerrighet. Morsomt å vite at folk setter så stor pris på bildene :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo snu diskusjonen en annen rettning, da.
Folk vil jo gjerne bruke bildene som blir tatt, så de settes jo pris på, right? Er det da rart å skjønne at folk - som gjerne ene og alene reiser på stevne for å ta bilder, ønsker kreditering for verket sitt?

Det handler ikke om de som krediterer fotograf, men om de som ikke gjør det, som ikke spør i forkant, å som gjerne også redigerer bildene. Jeg har ingenting imot at bilder tatt av meg brukes, hverken på FB, hjemmesider eller blogg, å jeg anser meg selv som såpass god i foto, at jeg gjerne på forhånd av utstillinger o.l får forespørsel om jeg rekker innom ringen for å ta bilder når jeg er ferdig i egen ring. Utifra det antar jeg folk liker og setter pris på bildene mine, å da syns jeg det er greit med kreditering, slik at eventuelle andre kan ta kontakt. Å for the record, så har jeg aldri tatt betaling for bilder fra feks utstilling, derimot har jeg tatt betalte jobber i bryllup, konfirmasjoner og slike sammenkomster, å gir gjerne reduksjon i pris om jeg får promotere meg selv med bildene jeg tar i disse selskapene. Det handler i bunn å grunn om promotering for min del, å da er det surt om folk syns bildet er sabla bra, lurer på hvem fotografen er, å det ikke er synlig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan jo ikke forvente at folk er synske og vet når og hvor du legger ut bilder? Det høflige er å spørre først. :)

Eh, når jeg er på trening med bare folk jeg kjenner til og tar bilder av hundene, så legges det ut. Jeg legger egentlig bare bilder ut fra treff og treninger :)

Og tøfflus og hmm, en til jeg ikke husker i farta sier legg gjerne ut av hundene mine men ikke meg, og det er jo greit nok. det er vel lettere om du er på et sonentref få si jeg vil ikke bli lagt ut bilde av enn at jeg må spørre hver enkelt person?

Når 3 av 4 leker paparazzi på en hundetrening, så regner jeg med at bildene blir publisert, men ja - jeg hadde (og har) sagt fra om det er bilder jeg er ukomfortabel med at ligger ute på nett. Jeg regner også med at det er greit at jeg bruker de i bloggen min, evt deler de videre på facebook, forutsatt at jeg kreditterer fotografen.

mhmm :)

Forøvrig, Mari - vi var på et offentlig sted, hun tok i hovedsak bilde av bikkja mi. Da burde hun vel få gjøre hva pokker hun vil med bildene da, om vi skal tro denne tråden her?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg ganske sikker på. Men jurist er jeg ikke.

Jeg er ikke jurist jeg heller, men jeg har presisert hele tiden at det er bilder av meg og hunden min, så hvorfor er det høflig å spørre om man kan få ta bilder av folk, når man åpenbart ikke har en drit man skulle sagt om man ikke ønsker at bildene skal publiseres. Jeg kan ikke helt se at man er totalt fritatt for alt som har med personvern å gjøre bare fordi at man knipser noen bilder, altså.

Men 2ne (får ikke quotet). Det er ikke snakk om de som tar bilder og krediterer fotografen, men de som tar bilder, fjerner signatur og ikke skriver fotograf. Og det er jo en grunn til at man vil låne bilder av andre? Da setter man tydeligvis pris på at noen har tatt bildet? Så det er jo fint at du alltid kreditterer fotografen, og det er vel også det fotografene setter pris på. Så ser ikke helt hvor du er uenig i det som diskuteres.

Jeg har hele tiden sagt at jeg kreditterer fotografen jeg, så åpenbart er det ikke alle som føler at "stjeling" er å sette pris på at noen har tatt bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, når jeg er på trening med bare folk jeg kjenner til og tar bilder av hundene, så legges det ut. Jeg legger egentlig bare bilder ut fra treff og treninger :)

Det høflige er fortsatt å spørre. :)

Jeg er ikke jurist jeg heller, men jeg har presisert hele tiden at det er bilder av meg og hunden min, så hvorfor er det høflig å spørre om man kan få ta bilder av folk, når man åpenbart ikke har en drit man skulle sagt om man ikke ønsker at bildene skal publiseres. Jeg kan ikke helt se at man er totalt fritatt for alt som har med personvern å gjøre bare fordi at man knipser noen bilder, altså.

Jeg visste ikke at vi snakket høflig kontra loven. Jeg er 100% enig med deg i at det er høflig å spørre først.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har blitt avbildet på banneret til Dogs4All uten at det hverken gjorde meg noe eller ble spurt om, så jeg tror man på ordentlig kan gjøre absolutt hva man vil med hundebilder man selv har tatt altså. Jeg tar masse bilder, og slenger de for det meste bare på FB. Vil folk ha dem vekk sier de fra (jeg legger dog aldri ut bilder jeg selv ser kan være skjemmende på et vis uten å spørre), og det lages generelt lite fuzz av ting. Eneste jeg blir sinna for, er hvis folk klipper vekk signaturen. Enklere å bare spørre om å bruke bildet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør somregel før jeg legger ut bilder av både folk og dyr (der det er mulig, spesielt på folk - liker ikke åbli lagt ut bilder av selv så regner med det er flere som foretrekker å ha muligheten til å si nei), og tar det som en selvfølge at de som er avbildet kan bruke dem, men setter pris på å bli kreditert som fotograf.

I tillfellet som trådstarter snakker om så er jo greia at fotograf ikke krediteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, når jeg er på trening med bare folk jeg kjenner til og tar bilder av hundene, så legges det ut. Jeg legger egentlig bare bilder ut fra treff og treninger :)

Og tøfflus og hmm, en til jeg ikke husker i farta sier legg gjerne ut av hundene mine men ikke meg, og det er jo greit nok. det er vel lettere om du er på et sonentref få si jeg vil ikke bli lagt ut bilde av enn at jeg må spørre hver enkelt person?

mhmm :)

Min hund har blitt avbildet på banneret til Dogs4All uten at det hverken gjorde meg noe eller ble spurt om, så jeg tror man på ordentlig kan gjøre absolutt hva man vil med hundebilder man selv har tatt altså. Jeg tar masse bilder, og slenger de for det meste bare på FB. Vil folk ha dem vekk sier de fra (jeg legger dog aldri ut bilder jeg selv ser kan være skjemmende på et vis uten å spørre), og det lages generelt lite fuzz av ting. Eneste jeg blir sinna for, er hvis folk klipper vekk signaturen. Enklere å bare spørre om å bruke bildet da.

Jeg håper vi fortsatt snakker om bilder av hunder, og ikke folk. Jeg blir IKKE happy om det ligger bilder av meg på nett uten at jeg vet om det, og spesielt ikke på fb. Selv om det er snakk om fellestreninger, kurs osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper vi fortsatt snakker om bilder av hunder, og ikke folk. Jeg blir IKKE happy om det ligger bilder av meg på nett uten at jeg vet om det, og spesielt ikke på fb. Selv om det er snakk om fellestreninger, kurs osv.

Tja, stort sett hunder. Utelukkede bare hunder i fokus, men fra tid til annen må man desverre ha med et menneske også for å få et bilde. Løper det en hund mot meg med en eier man kan kjenne igjen sittende på huk bak, er det noe jeg legger ut. Blir jeg spurt om å ta det bort, fjernes det selvfølgelig. Har dog aldri lagt ut noe bilde der dette har vært et issue pr. i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...