Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis du skulle forsket på hundeatferd...


borderen
 Share

Recommended Posts

Hvis du skulle forsket på hundeatferd, hva ville du prøvd å finne ut av? Er det noen ting ved hunden dere alltid har lurt på?

F.eks.: Kan hunder føle sjalusi? Kan ulike hunderaser kommunisere med hverandre? Forstår hunder menneskespråk bedre enn hundespråk? Kan mennesker uten erfaring med hund forstå hundespråk? Hvordan miljø påvirker personlighetstrekk. Spørmål rundt forskjeller/sammenlikninger av hund/ulv.

Jeg prøver å få noen ideer til aktuelle masteroppgaver, men nesten alt jeg kommer på er det allerede forsket på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om klikkertrente hunder er lykkeligere enn andre hunder siden klikkelyden går rett inn i "lykkesenteret" av hjernen.

Om klikkerlyden stimulerer lykkesenteret hos eieren og om klikkertrenere dermed er lykkeligere enn andre trenere.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om klikkertrente hunder er lykkeligere enn andre hunder siden klikkelyden går rett inn i "lykkesenteret" av hjernen.

Om klikkerlyden stimulerer lykkesenteret hos eieren og om klikkertrenere dermed er lykkeligere enn andre trenere.

Forutsetter ikke det at klikkerlyden er det eneste som stimulerer lykkesenteret? Om det også er andre variabler som stimulerer, så vil det være umulig å konkludere at hunder er lykkeligere kun fordi de klikkertrenes.

Jeg kunne tenkt meg å sett litt mer på hund-menneske relasjonen jeg. Det hadde vært interessant å se på hvor viktig trygge tilknytningspersoner er for hunders utvikling, hvor mange tilknytninger de trenger, og hvordan man best skaper en god tilknytning mellom hunder og mennesker.

edit: Sånt hadde vært veldig nyttig kunnskap i forhold til forebygging av farlige hunder og farlig hundehold, og det hadde kunne gitt bedre velferd for hunder og bedre forståelse av hunder fra oss mennesker.

Endret av Mari
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsetter ikke det at klikkerlyden er det eneste som stimulerer lykkesenteret? Om det også er andre variabler som stimulerer, så vil det være umulig å konkludere at hunder er lykkeligere kun fordi de klikkertrenes.

Jeg kunne tenkt meg å sett litt mer på hund-menneske relasjonen jeg. Det hadde vært interessant å se på hvor viktig trygge tilknytningspersoner er for hunders utvikling, hvor mange tilknytninger de trenger, og hvordan man best skaper en god tilknytning mellom hunder og mennesker.

Åh, jeg husker dette så dårlig, men mener at klikkelyden/fløytelyden etc. stimulerer lykkesenteret direkte (herlighet, hva heter lykkesenteret? Er jo helt ute av terminologien). Mulig det var Karen Pryor som skrev om hva som skjer i hjernen hos hund og eier når man klikkertrener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg husker dette så dårlig, men mener at klikkelyden/fløytelyden etc. stimulerer lykkesenteret direkte (herlighet, hva heter lykkesenteret? Er jo helt ute av terminologien). Mulig det var Karen Pryor som skrev om hva som skjer i hjernen hos hund og eier når man klikkertrener.

Joda, jeg skjønner hva du mener, det er ikke det. :)

Men for å bevise påstandene dine så må man gå ut fra at klikkerlyden er det eneste som stimulerer lykkesenteret, for hvordan skal du måle totalen av lykkesenter-treff i en klikkerhund kontra en ikke-klikkerhund? Da må du finne ut alle mulige stimuli som kan treffe lykkesenteret i en hunds eksistens, sant? Sånt er annerledes med mennesker som kan fortelle om sin livskvalitet og lykkefølelse, med en hund er vi handicappet til våre observasjoner.

Tror også det med trenere vil være umulig. Det er så mye annet som gir lykke her i livet, at jeg tror det er umulig å si at en klikkertrener er lykkeligere enn en annen trener. Det er for mange variabler. Tror jeg da.

Men dette kommer fra en sliten Marihjerne som går på underskudd av det meste for tiden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkerlyden er en betinget forsterker og forteller hundehjernen at det kommer noe godt eller noe gøy. Selve lyden er knekkende likegyldig i seg selv. Puh, så faglig da gitt :)

1.

Hvorfor sparker hannhunden rundt seg med snø/grus etter å ha pissa, sånn ca en gang pr. tur?

Hvorfor går gamletispa tre skritt før hun pisser etter å ha lukta på vesletispa sitt nypissa piss?

Eller: Kan det være en sammenheng mellom en hannulvs revirmarkering og en hannhunds bla bla bla?

Kan det være en sammenheng mellom en ledertispes markering i ulveflokken og en dustetispes merkelige markering i hundeflokken?

2.

Trives hunder som lever med èn eller flere artsfrender bedre enn hunder som er "alenehunder"?

3.

Utviklingen av bur som oppbevaringssted for familiehunder og mulig påvirkning dette kan ha på hundens atferd.

Edit. La til siste del av siste setning for å holde meg til oppgava :D

Endret av ida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ville er interessant å vite hvor godt de faktisk leser oss. Men så har jo det vært forsket endel på.

Flokkdynamikk ville også vært spennende. Det har jo vært forsket mye på ulv i fangenskap etc, men familiehunder som lever sammen med mennesker har jeg sett lite av. Mye synsing, men lite direkte forskning.

Ville flokkdynamikken endret seg med ny eier når man har 4 hunder feks? Hvor mye påvirker vi dynamikken hunder i mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skjønner hva du mener, det er ikke det. :)

Men for å bevise påstandene dine så må man gå ut fra at klikkerlyden er det eneste som stimulerer lykkesenteret, for hvordan skal du måle totalen av lykkesenter-treff i en klikkerhund kontra en ikke-klikkerhund? Da må du finne ut alle mulige stimuli som kan treffe lykkesenteret i en hunds eksistens, sant? Sånt er annerledes med mennesker som kan fortelle om sin livskvalitet og lykkefølelse, med en hund er vi handicappet til våre observasjoner.

Tror også det med trenere vil være umulig. Det er så mye annet som gir lykke her i livet, at jeg tror det er umulig å si at en klikkertrener er lykkeligere enn en annen trener. Det er for mange variabler. Tror jeg da.

Men dette kommer fra en sliten Marihjerne som går på underskudd av det meste for tiden. :P

De har visst sett på det både på hund (eller var det rotter) og mennesker, men jeg finner ikke igjen artikkelen eller hvor det stod om det.

Når jeg tenker meg om så tror jeg ikke at jeg har lyst å vite hvor lykkelige hundene blir, for da må man jo inn i hjernen deres og det er i grunnen greit at rottene tar seg av den jobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkerlyden er en betinget forsterker og forteller hundehjernen at det kommer noe godt eller noe gøy. Selve lyden er knekkende likegyldig i seg selv. Puh, så faglig da gitt :)

1.

Hvorfor sparker hannhunden rundt seg med snø/grus etter å ha pissa, sånn ca en gang pr. tur?

Hvorfor går gamletispa tre skritt før hun pisser etter å ha lukta på vesletispa sitt nypissa piss?

Eller: Kan det være en sammenheng mellom en hannulvs revirmarkering og en hannhunds bla bla bla?

Kan det være en sammenheng mellom en ledertispes markering i ulveflokken og en dustetispes merkelige markering i hundeflokken?

2.

Trives hunder som lever med èn eller flere artsfrender bedre enn hunder som er "alenehunder"?

3.

Utviklingen av bur som oppbevaringssted for familiehunder og mulig påvirkning dette kan ha på hundens atferd.

Edit. La til siste del av siste setning for å holde meg til oppgava :D

Trodde også som deg at det ikke er selve lyden i klikkeren, men at de forbinder den med noe positivt, hver gang det klikkes kommer det noe godt, eller det blir bekreftet at man har gjort noe riktig.

God idè det med å forske på om en hund er lykkeligere i selskap med andre, det hadde jeg også synes hadde vært interessant å vite. Kunne godt tenkes det hadde vært raseforskjeller der, hadde vært interessant å ta for seg f.eks. 3 forskjellige raser med ganske ulikt gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også forsket på relasjonen hund-menneske, men da i situasjonene hund-barn, hund-syke og hund-gamle i forhold til hund-funksjonsfriske voksne mennesker. Det er jo mange som mener at hunder oppfører seg annerledes rundt sårbare mennesker, og jeg skulle gjerne likt å vite mer om hvorfor hundene gjør det og hva som skal til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Labradoren er så ekstremt ekstremt EKSTREMT matglad :lol: Hvordan mat kan ha en så sterk stilling at bikkja kan sitte og "vokte" på en liten brødskive på kjøkkenbenken i 1 hel time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo veldig begrenset hva man klarer/får tid til i løpet av en masteroppgave, men jeg synes også at dette med hund og mennesker er veldig spennende. Mennesket har domestisert flere dyrearter, men hunden er jo helt unik med tanke på hvor godt den leser vårt kroppsspråk og rollen den har i vårt samfunn. En hund forstår f.eks. når et menneske peker på noe, og dette er såvidt jeg vet et konsept ikke en gang sjimpansene forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo veldig begrenset hva man klarer/får tid til i løpet av en masteroppgave, men jeg synes også at dette med hund og mennesker er veldig spennende. Mennesket har domestisert flere dyrearter, men hunden er jo helt unik med tanke på hvor godt den leser vårt kroppsspråk og rollen den har i vårt samfunn. En hund forstår f.eks. når et menneske peker på noe, og dette er såvidt jeg vet et konsept ikke en gang sjimpansene forstår.

Stemmer. Jeg er også veldig interessert i denne unike kommunikasjonen mellom menneske og hund. Faktisk føler jeg at hundene er mye mer opptatt av mennesker enn andre hunder og at de forstår mennesker bedre enn andre hunder - i hvertfall i forhold til hunder med utydelig ansikt (f.eks bulldog/mops ol). De sier jo at hunden har 12 ansikter og 20 lyder, men ulven har 60 ansikter og 1 lyd. Kanskje hundene idag er så tilpasset å kommunisere med mennesker at de har tapt evnen til å komunisere med artsfrender? Det er den ideen jeg heller mest mot foreløpig, men det er gjort overraskende mye allerede, så jeg skal slite litt med å finne et spørsmål jeg kan teste uten at det er gjort allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også forsket på relasjonen hund-menneske, men da i situasjonene hund-barn, hund-syke og hund-gamle i forhold til hund-funksjonsfriske voksne mennesker. Det er jo mange som mener at hunder oppfører seg annerledes rundt sårbare mennesker, og jeg skulle gjerne likt å vite mer om hvorfor hundene gjør det og hva som skal til.

Mhmmm. Mine forandrer seg helt når jeg er skikkelig dårlig. Og når jeg var ny operert. Mens Doffen løp meg ned som ny operert :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er opptatt av dette med følelser jeg.

Hvordan føler hund?

Føler vel selv at det vi stadig får høre er at hunden responderer på vårt kroppsspråk og dermed "tolker" vi at den føler - men jeg lurer på om hunder kan føle på samme nivå som oss. Dvs. være glad i (annet enn at vi er en ressurs til mat), savne, sjalusi, lei seg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av dette med følelser jeg.

Hvordan føler hund?

Føler vel selv at det vi stadig får høre er at hunden responderer på vårt kroppsspråk og dermed "tolker" vi at den føler - men jeg lurer på om hunder kan føle på samme nivå som oss. Dvs. være glad i (annet enn at vi er en ressurs til mat), savne, sjalusi, lei seg osv.

Ja, dette er også veldig spennende. Her er det gjort masse allerede og over 20 følelser er "bevist", blant annet disse du nevner. Behovet for rettferdighet/sjalusi er noe av de siste som har blitt vist at hunder kan føle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...