Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen gode tips?


Memphis
 Share

Recommended Posts

Nå er det bare 1 (lang) uke til valpen kommer i hus! For en glede det blir!

Men det følger jo også med en del spørsmål, spesielt om valpeoppdragelsen!

Det er lenge siden jeg har hatt valp, så er nok litt rusten, derfor vil jeg gjerne ha litt råd og tips fra de som ikke er like rustne som meg.

Jeg tenker spesielt på å gjøre valpen stueren. Hvor lang tid tar det sånn ca før den blir stueren, og er det noen som har gode tips som fungerer bra?

De første dagene skal valpen bli trygg å kjent med sitt nye hjem, men hvor lang tid skal det ta før man trener på å være hjemme alene?

Skal begynne på valpekurs i april, noe som jeg tror blir bra for både meg og valpen, men har jo en del tid før kurset begynner, og vil begynne å lære valpen opp allerede fra dag 1, slik at jeg får en lydig og lykkelig hund. Hvis noen har andre generelle tips om valpeoppdragelse eller hva man skal være obs på i begynnelsen, sette jeg stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selv hente valp i morgen og er kjempespent!

Renslighetstrening tar veldig forskjellig tid fra valp til valp. Noen er nesten stuerene med en gang de kommer til nytt hjem, mens andre ikke blir helt stuerene før de nærmer seg ett år. Det jeg kommer til å gjøre er å ta valpen ut ofte og rose når den gjør fra seg ute. Ta den utetter mat, drikke, lek, soving osv. Har den et uhell inne så tar jeg gjerne med valpen ut, ikke noe kjefting eller noe. Man lærer seg nok etter hvert å lese valpen også, slik at man kan ta denmed ut før den rekker å gjøre fra seg inne.

Hjemmealenetrening varierer vel også fra valp til valp. Jeg skal begynne med en gang valpen er trygg hjemme. Bare med å gå ut noen få sekund i begynnelsen, for så og øke lengden. Ikke gå inn om hunden er urolig.. Dobesøk ol. blir jo en veldig naturlig trening tenker jeg, at valpen får være igjen i stua mens du er på do. Ikke lag noe styr når du kommer inn igjen, men gjerne ros rolig.

Det er slik jeg tenker hvertfall, det fungerte bra på forrige hund hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi 4 uker bak oss med valp og eg kan si at ingenting kunne forberede meg til dette:) Tissing og bæsjing hadde han helt egne rutiner til, så vi skrev ned hver gang han produserte noe og kl.slett..du er ute ca. ørtentusen gang på en dag og det er helt umulig å huske om han tisset kl. 10 eller var det 11. Sikkert ikke så nøye men for å få litt peiling på hvor lenge han klarer å holde seg, hjalp det mye!

Hjemme alene begynte vi etter 2-3 dager, når vi følte han var klar. Og ja, do-turene gir naturlig øvelse..bare ta det gradvis så går det så bra.

Vi og hadde ca. 1mnd fra vi fikk valpen og skal på kurs(neste uke) men eg tror det er helt greit. da vet du hva du har lyst å fokusere på osv. og kjenner valpen godt.

Vår liten tass var såpass aktiv at vi begynte å trene sitte og ligge osv. ganske tidlig, slik at han kunne få ut energi på den måten. Eneste eg angrer er at vi ikke begynte å trene å gå uten bånd tidligere, det bør man visst trene mest mulig når valpen er liten.

Lykke til, dere har mye spennende å vente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi, artig det der.. Jeg også ha hatt valpen i 4 uker nå. og skriver under på hva de andre sier.. bortsett fra at Alegro var veldig lett å finne tisse og bæsjerutinene på... han tisset fra dag 1 på samme sted ute.. og ja. vi lærte oss tegnene ganske fort... han er nermest husren nå og KAN være hjemme 3-4 timer uten å tisse inne. :)
Jeg gikk løs med han i skogen helt fra starten.. ikke noe stress.

det jeg råder til er å la valpen få løpe så langt vekk fra deg som den tør fra tidlig alder, spesielt hannhundene. De blir de enklere som voksne, Det er også viktig å ikke overtrene "kom hit" men kun bruke det når det er nødvendig etter man har lært inn kommandoen første dagen.
Er man for opptatt av at de skal henge rundt beina dine dagen lang.. så blir de FOR selvstendige senere.. og da kan det være vanskelig å trene dem videre.. fordi de bare vil stikke av. :P hvis du skjønner hva jeg mener.
så la valpen bli trygg hjemme i hagen og ute på tur.. la den utforske mye på egenhånd, men rop på den når det er nødvendig.. f.eks når man ser en faretruende situasjon som en annen stor hund som kommer løpende i full fart.. eller den er på vei ut på hovedveier osv. hehe. og ros den masse når den kommer tilbake.

En annen viktig ting å øve på er at valpen kan ligge, sitte i ro i nærheten av folk som har en samtale. at valpen kan være hos menneskene sine uten at fokuset er rettet mot valpen. :)

Det er mine erfaringer jeg har gjort sålangt.
og overse valpen totalt hvis den er litt klengete særlig på kveldstid.. :P la den holde på med sine ting.. la den falle til ro, og slipp den ut en siste gang rett før dere skal legge dere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
hihi, artig det der.. Jeg også ha hatt valpen i 4 uker nå. og skriver under på hva de andre sier.. bortsett fra at Alegro var veldig lett å finne tisse og bæsjerutinene på... han tisset fra dag 1 på samme sted ute.. og ja. vi lærte oss tegnene ganske fort... han er nermest husren nå og KAN være hjemme 3-4 timer uten å tisse inne. :)

Jeg gikk løs med han i skogen helt fra starten.. ikke noe stress.

det jeg råder til er å la valpen få løpe så langt vekk fra deg som den tør fra tidlig alder, spesielt hannhundene. De blir de enklere som voksne, Det er også viktig å ikke overtrene "kom hit" men kun bruke det når det er nødvendig etter man har lært inn kommandoen første dagen.

Er man for opptatt av at de skal henge rundt beina dine dagen lang.. så blir de FOR selvstendige senere.. og da kan det være vanskelig å trene dem videre.. fordi de bare vil stikke av. :P hvis du skjønner hva jeg mener.

så la valpen bli trygg hjemme i hagen og ute på tur.. la den utforske mye på egenhånd, men rop på den når det er nødvendig.. f.eks når man ser en faretruende situasjon som en annen stor hund som kommer løpende i full fart.. eller den er på vei ut på hovedveier osv. hehe. og ros den masse når den kommer tilbake.

Jeg er helt uenig og skjønner ikke logikken i at den vil holde seg nærmere som voksen om den har fått løpe langt vekk og vært selvstendig som valp?? Spesielt ikke hannhunder... Enten er jeg dårlig på å forstå eller så er du dårlig på å forklare, for jeg kan ikke se noen som helst logikk i det du skriver. Jeg er heller ikke enig i at du bare skal bruke innkallinga når det er nødvendig. Tvert i mot! Jeg kaller inn valpen (og den voksne faktisk) mange ganger på hver tur og belønner det for at de ikke skal forbinde det å bli ropt på med at det skjer noe/kommer noen/er noe annet spennende. Jeg forsterker og oppmuntrer også valpen (og den voksne) til å holde seg nær meg fra starten. Jeg stopper dem også om de kommer for langt vekk fra meg og blir for selvstendige nettopp fordi jeg ønsker en voksen hund med mindre radius når den går løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Therese her. Jeg har en fjortis (hannhund som i tillegg er polar spisshund) i sin mest kreative alder og det er stadig nye ting å kjekke ut og lekre damer å leite opp.. Jeg merker det med en gang jeg har vært sløv med innkallingstrening, da blir det verre og verre med døvere og døvere ører og lengre og lengre egenturer. Det beste middelet for oss er masse trening, hyppige innkallinger på tur (for å leke, ta noen triks etc, ikke for å sette i bånd og gå hjem), og generelt bygge opp en forventning om at det er kuuuult å komme til meg, enten jeg roper eller ikke.

Jeg er enig i at de må få være endel løs for å lære seg det også, men for vår del er det å skyte seg selv i foten å la hunden få løpe så langt unna den vil selv.. Mange jeg kjenner har samme erfaring, og det å holde innkallinga vedlike har vært alfa og omega på min.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...