Gå til innhold
Hundesonen.no

Første hund: Husky eller Toller?


Karoline Th.
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Jeg vil beklage på forhånd at dette innlegget ble litt langt, men det er viktig for meg å få best mulig hjelp og da tenker jeg at jeg må gi nok informasjon. Jeg har delt det opp med undertitler.

Litt om meg:

Kvinne på 23. Studerer ikke, men jobber for tiden fra 8-16(17) med mulighet for å ta med hund på jobb enkelte dager. Bor for tiden i en leilighet av grei størrelse svært nær marka. Familien har hytte på fjellet og vi bruker området og nærliggende fjellområder aktivt til gå-tur, skiturer og noe sykling på grusvei. Jeg trives veldig godt med tur i skog og mark, men har få å gå sammen med og ønsker ikke å gå alene. Jeg har erfart hvilke verdier en hund tilfører min hverdag og ser meg nå om etter selskap og en turkamerat.

Jeg er litt i tvil om rasene jeg har sett meg ut er riktige i forhold til min livsstil og ønsket bruk (se lenger ned). Jeg har lest at mange hundeeiere velger feil og vil nødig være en av dem… På flere nettsider jeg har vært innom står det mye god informasjon om rasene, men jeg finner ikke mange beskrivelser av ulike hunders gemytt, flokkinstinkt og lojalitet (er på jakt etter personlig erfaring med rasen, ikke standard), det gjelder også hva eieren faktisk legger i «aktiv hunderase» (er turene timer lange? hopper hunden mye? snakker den mye? etc.).

Min erfaring med hund:

Jeg har vært katteelsker de lux og skeptisk til hunder hele tiden, men ble omvendt av tre flotte hunder da jeg bodde utenlands. I løpet av den tiden har jeg hatt ansvar for boligeierens hunder (løshunder). Hundene er nå snart 1 år og svært lojale med gode flokkinstinkter, noe vakthold og så klart kosete. De er ikke aggressive mot mennesker eller hunder, og er rolige og leser kroppsspråk svært godt (dvs. de er lydige og forstår meg uten at jeg bruker ord, men lyder og kroppsspråk). De nevnte karakteristikkene er blant det jeg setter pris på i en turkamerat.

Jeg anser meg som nybegynner da hundene jeg hadde ansvaret for ikke er norske hunder med behov for luftetur og som går i bånd (disse bodde ikke inne, gikk ikke i bånd og trengte for eksempel ikke mosjon i og med at de sørget for det selv ved å passe på området rundt huset). Jeg har lært svært mye om hundeatferd bare ved å observere den lille flokken min.

Mine ønsker til en turkamerat:

- Gjerne litt pels, men ikke alt for lang. Lite pelsstell. Kan røyte noe.

- Brukes til pulk, snøre og kløv.

- Helst ikke agility og jakt, men det er ikke absolutt – det kan integreres som lek, men konkurranse er ikke noe jeg vil satse på.

- Grei å håndtere for nybegynner med noe kjenneskap til hundeatferd.

- Være lojal og lydig, ha flokkinstinkt, men ikke nødvendigvis vaktinstinkt (noe kan det godt være).

- Helst middels størrelse, dvs. rundt 45-50 cm.

- Lite sykdom i rasen.

- Ikke aggressiv.

- Leser kroppsspråk godt.

Raser jeg har sett på basert på test: Siberian Husky og Nova Scotia Duck Toller.

Positivt:

+ begge sies å være gode turkamerater

+ familiehunder

+ rett bruksområde i fht mitt ønske, nå har Tolleren mer agility og jakt enn jeg ser etter, men dette kan integreres i lek, og må kanskje ikke trenes?

Negativt:

- Tolleren har et negativt sykdomsbilde og oppfattes av mange som nervøs og stresset, har ikke funnet like mye god informasjon om SH så jeg vet ikke så mye om den når det gjelder sykdom og gemytt, annet enn det som er standard. Hvordan sikrer jeg best mulig dersom jeg skulle kjøpe en hund som viser seg å være utenom standar? Er jeg unødvendig bekymret for sykdom og stress hos Tolleren?

- Toller sies å være svært aktiv (ikke nødvendigvis negativt): Hva legges i høyt aktivitetsnivå? Jeg vil for eksempel ikke velge Tolleren fordi jeg syns den er veldig pen (jeg liker brun pels), men fordi den er riktig for meg og fordi jeg har tid til å aktivisere den.

- SH sies å være vanskelig å dressere. Hvordan da? Har ikke funnet noe om det.

Andre spørsmål:

1. Er det best å kjøpe valp, eller går det bra også med en hund som er mer voksen? Lurer på dette fordi jeg ønsker å sette mitt preg på hunden.

2. Er det andre raser dere kan anbefale som har litt pels og er 45-50 cm høye, og som passer meg bedre? Jeg ber ikke om full forklaring, jeg vil undersøke litt selv først og så kan jeg heller spørre igjen : )

Takker så mye for all mulig hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To veldig forskjellige raser, og er du i hovedsak ute etter en turkamerat ville jeg utvilsomt gått for huskyen. Tolleren trenger ofte en god dose mental stimuli i tillegg til fysisk utfoldelse. Huskyen er også en svært aktiv rase, som trenger en god del fysisk stimuli for å trives.

Personlig ville jeg sett bort fra resultatet fra testen, for jeg tror det er mange hunderaser som møter dine behov mye bedre enn det disse to rasene gjør :)

EDIT: kan jo komme med noen forslag:

Norsk buhund

Islandsk fårehund

Svensk lapphund

Lapsk vallhund

Collie

Samojed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kunne jo skrevet en avhandling om siberian husky, men skal være djevelens advokat i stedet for rasefantasten jeg egentlig er. Du skriver Tolleren har for mye jakt. Vel, de fleste sibirians har veldig sterkt jaktinstinkt (men ikke modifisert som hos jakthunder), og må som regel være båndhunder. Du sier du er kattemenneske, og om du har plan om å ha siberian OG katt, bør katten komme først og siberian som valp etterpå evt begge to som unge. MEN de bør ikke være alene sammen.

Når det er sagt er det veldig gode turhunder og turkamerater. :) For meg finnes ingen bedre rase. (og.. mange beskriver siberians som litt "katteaktige" i gemyttet. selvstendige, "reserverte" (som i "ikke bry seg") og litt what`s in it for me" om man trener lydighet/triks med dem (det gjelder å være smartere enn dem, slik at man klarer å motivere dem).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lite om sibber og mindre om tollere, men er ganske greit kjent med alaskan huskies etter å ha vokst opp i hundekjørermiljøet. Er det noen spesiell grunn til at du vurderer siberian husky og ikke en av de andre polare rasene?

Ikke er jeg flink på høyde heller, så hvorvidt de andre funker for deg aner jeg ikke. Men du kan jo ta en kikk på Mailin her inne sin blogpost om hvorfor hun valgte alaskan huskies, her?


Men ja, som Meg skrev over - huskier har jaktinnstinkt så det holder. Det finnes de som kan gå løse, men du kan desverre ikke FORVENTE å få dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kunne jo skrevet en avhandling om siberian husky, men skal være djevelens advokat i stedet for rasefantasten jeg egentlig er. Du skriver Tolleren har for mye jakt. Vel, de fleste sibirians har veldig sterkt jaktinstinkt (men ikke modifisert som hos jakthunder), og må som regel være båndhunder. Du sier du er kattemenneske, og om du har plan om å ha siberian OG katt, bør katten komme først og siberian som valp etterpå evt begge to som unge. MEN de bør ikke være alene sammen.

Når det er sagt er det veldig gode turhunder og turkamerater. :) For meg finnes ingen bedre rase. (og.. mange beskriver siberians som litt "katteaktige" i gemyttet. selvstendige, "reserverte" (som i "ikke bry seg") og litt what`s in it for me" om man trener lydighet/triks med dem (det gjelder å være smartere enn dem, slik at man klarer å motivere dem).

Når jeg leser så oppfatter jeg at hun ikke ønsker å BRUKE hunden til agility og jakt? Isåfall er det vel ikke noe problem.

Når det gjelder jaktinstinkt derimot, så er jo ikke huskyen en hund som kan gå løs hvor som helst.

Jeg synes det ser ut som husky kunne passe ts veldig bra hvis det ikke er et krav at hunden skal kunne gå løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tollerne jeg har trent sammen med (lydighet og agility) har vært veldig trenbare, men jeg har også inntrykk av at de kunne lett falle ut og bli distrahert om man som eier ikke er oppmerksom på det og vet hvordan man skal styre det i riktig retning.

Det er definitivt ikke noe "golden light" :lol: .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskien er etter min mening ikke vanskelig og dressere, men den er ikke noen lettrent lydighetshund, men hverdagslydighet og konkurranselydighet er to helt forskjellige ting.

Jakt er det jo masse av som regel i huskyen og de fleste må være båndhunder, men flotte hunder og turkamerater er de. Mye røyting da, et par ganger i året.

Andre hunder som kan være verdt og se på er jo samojed og finsk lapphund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet på jakt etter en turkamerat, dvs. at jeg gjerne vil ha hunden nær meg og den kan derfor godt gå i bånd under hele turen. For meg er det ikke mye selskap om hunden går flere meter foran eller bak meg og ikke har stor interesse av om jeg er med.

Basert på det jeg får av info om mye psykisk stimuli for Toller og at det antagelig krever svært mye tid, og at den krever en erfaren eier (jeg tolker det slik det Admin skrev), så er den kanskje ikke helt riktig for meg. Jeg skal se etter andre, også de som er blitt anbefalt. Det samme gjelder med info om SH som krever mye trening når det kommer til feks lydighet, og at de har en del jaktinnstinkt. Jeg skal i hvert fall ta det i betrakning når jeg leter videre.

Det er ingen spesiell grunn til at jeg så på Siberian Husky annet enn at det er en rase jeg kjenner til fra positivt mediabilde og beskrivelsene jeg har lest lot til å passe mitt behov. Jeg er derfor også åpen for de andre polare rasene, bare de er middels størrelse.

Takk for tilbakemelding : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lite om sibber og mindre om tollere, men er ganske greit kjent med alaskan huskies etter å ha vokst opp i hundekjørermiljøet. Er det noen spesiell grunn til at du vurderer siberian husky og ikke en av de andre polare rasene?

Ikke er jeg flink på høyde heller, så hvorvidt de andre funker for deg aner jeg ikke. Men du kan jo ta en kikk på Mailin her inne sin blogpost om hvorfor hun valgte alaskan huskies, her?

Men ja, som Meg skrev over - huskier har jaktinnstinkt så det holder. Det finnes de som kan gå løse, men du kan desverre ikke FORVENTE å få dette. :)

En veldig artig blogg å lese om Alaskan husky. Takk : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og AH, og synes du skal ta en titt på disse og. Ganske lik SH, men likevel ikke. Jeg valgte rasen min med samme kriterier som du har. Jeg ville ha en super turkamerat som kunne trekke, bære kløv og være utholdende i marka, og på lange turer over flere dager.

Huskyen er meget god på kroppspråk og er også flink til å vise det med hele seg.

Som ren turkamerat og slikt så ville jeg gått for en husky, SH eller AH, eller de andre polare rasene. Dette er hardføre hunder som med trening holder lenge på tur.

Tispa mi kan jeg ha løs og hun er veldig trenbar, igjen, meget individuelt det der. Vi trener LP som hobby og hun tar det på strakende labb. Å ha en husky i bånd er ikke noe problem, og jeg synes som du, at det er koselig å ha hunden nære meg på tur.

Ang valp eller voksen, så kommer det an på hva du vil. Føler du at du vil ha valp slik at du kan forme hunden selv, må du også huske på alt arbeidet som kommer med en valp. Sosialisering, miljøtrening, alene-hjemme-trening, gjøre den trygg og husren osv. Jeg for min del synes slikt er gøy, og det er stas å se sin egen lille valp bli til en fin, voksen hund. Velger du en voksen slipper du kanskje slikt arbeid, og du kan få en som allerede er lett dressert osv. Her må du nok velge hva du selv kunne tenke deg.

Huskyene bråker ikke spesielt mye bortsett fra litt prating i form av brumming og glade hyl. De er fine sånn sett. Hunden her får alt fra 20 min tur om dagen til 5-6 timer eller mer. Det kommer helt an på. Å lære hunden å være rolig inne, og ikke forvente laaange turer fra den er liten er viktig, for å unngå en hund som krever mer og mer etterhvert som den blir vant til aktivitetsbehovet du gir den. Varier lengde på turene er vel stikkordet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å legge merke til at AH ikke er en rase, derfor kan det være store forskjeller fra hund til hund. Regn med større forskjeller enn på mange raser.

Når det er sakt, så driver en i familien med hundekjøring, AH, og jeg har veldig sansen for de hundene. Vennlige og greie hunder. De kan også gå løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt fan av å anbefale førstegangsraser som ikke krever mer enn det du ser for deg nå, men som har potensiale til å gjøre mer dersom du får nye interesser sammen med hunden. Begge rasene du har listet opp er temmelig spesialiserte; tolleren er en rimelig driftig jakthund (varierende grad på ulike linjer, med fortsatt en hund som bør trenes for å være fornøyd og veltilpasset) - det samme med siberian bare at den krever mer mosjon enn mental trening (lange turer, gjerne kløving og trekk).

Hva med en hund som kan gå lange turer, som vil fungere bra med pulk, kløv og snørekjøring, men som samtidig har noe av trenbarheten og førerorienteringen til tolleren? F.eks. kan du se på de andre retrieverne (flat coated, golden, curly coated og labrador), eller de mindre spesialiserte spisshundene (f.eks. de MarieR nevnte ovenfor)?

Du har veldig rett i at det er vanskelig å lære noe om gemyttet til de ulike hundene fra å lese standarden, og det er jo så innmari viktig å vite om kjemien stemmer når man skal kjøpe hund! Det er også vanskelig å forklare akkurat hvordan gemyttet til en rase er, litt fordi det varierer fra hund til hund (og fra "slekt" til "slekt"), og fordi to helt ulike raser kan beskrives med de samme ordene - men som likevel er helt ulike (feks både toller og husky er hengivne hunder, men måten de er det på er nærmest usammenlignbar, jeg har selv en golden retriever og en samojed, og de er begge veldig kjærlige men på totalt ulike måter). Det er utrolig stor forskjell på væremåten og "personligheten" (om man kan si noe så spesifikt om en hel rase) på henholdvis tolleren og huskyen, så kanksje det vil være en idé og sette opp en liste med ulike raser du kan tenke deg, og så møte noen individer av hver rase? Så kan du kjenne litt på hvilke hundetyper du liker best, du har jo noe erfaring fra den lille flokken du har passet som sikkert har gitt deg noen tanker om hvordan du ønsker at din hund skal være. På hvilken måte du liker at den viser affeksjon, hva slags energi du trives med, etc.

Ellers skulle det ikke være noe problem å få like god kontakt med en voksen omplasseringshund som en valp. Jeg har selv hatt en omplasseringshund, en storpuddel, jeg overtok som 5-åring, og han ble jeg like knyttet til som de jeg har hatt fra valp. Han var en "gammeldamehund" da jeg overtok ham, men etter et noen få måneder var han en naturlig del av familien, han gikk fra en fyrstekaketigger til å bli en sporty og energisk hund som trakk pulk og snørekjørte, bar kløv og sommeren og elsket lange turer i fjellet og lek i hagen :heart: Men med omplasseringshunder er det viktig at du kjenner at du har kjemi med omplasseringshunden før du overtar den, for du har mindre mulighet til å forme en voksen hund enn en valp; selv om jeg kjenner behovet for å påpeke at muligheten for å forme en valp også er begrenset pga nedarvet adferd og væremåte (derfor er det viktig å velge rett rase og også rett kull, du bør få muligheten til å hilse på både valpemoren og -faren og kjenne at du liker disse hundene før du kjøper valp). Hvis du kommer over en interessant hund, møt den og kjenn etter om det er riktig for deg, be om å få prøvetid på 1-2 mnd og bruk tiden til å finne ut om det er rett hund for deg før du tar en endelig avgjørelse :)

Lykke til! :ahappy:

Edit: hvis du sier i hvilket område du bor, er det helt sikkert noen her på Hundesonen som bor i nærheten og har raser du er interessert i, og som med glede lar deg hilse på hundene sine så du får et tydeligere bilde av de ulike rasene ;)

Endret av Pim
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pssst: Ikke tolk mine innlegg noe mer viktige fordi jeg har admintittel, den er bare der for å arrangere fotokonkurranser og holde folk i ørene innimellom :D .

Neida :) Det passet bare å kombinere det du skrev med det MarieR skrev i sitt svar om Toller.

Jeg valgte å registrere meg på hundesonen fordi de andre forum-sidene jeg har sett på ikke virket like seriøse. Jeg angrer overhodet ikke på å være en del av hundesonen - har fått så gode råd fra mange hundeeiere : )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og AH, og synes du skal ta en titt på disse og. Ganske lik SH, men likevel ikke. Jeg valgte rasen min med samme kriterier som du har. Jeg ville ha en super turkamerat som kunne trekke, bære kløv og være utholdende i marka, og på lange turer over flere dager.

Huskyen er meget god på kroppspråk og er også flink til å vise det med hele seg.

Som ren turkamerat og slikt så ville jeg gått for en husky, SH eller AH, eller de andre polare rasene. Dette er hardføre hunder som med trening holder lenge på tur.

Tispa mi kan jeg ha løs og hun er veldig trenbar, igjen, meget individuelt det der. Vi trener LP som hobby og hun tar det på strakende labb. Å ha en husky i bånd er ikke noe problem, og jeg synes som du, at det er koselig å ha hunden nære meg på tur.

Ang valp eller voksen, så kommer det an på hva du vil. Føler du at du vil ha valp slik at du kan forme hunden selv, må du også huske på alt arbeidet som kommer med en valp. Sosialisering, miljøtrening, alene-hjemme-trening, gjøre den trygg og husren osv. Jeg for min del synes slikt er gøy, og det er stas å se sin egen lille valp bli til en fin, voksen hund. Velger du en voksen slipper du kanskje slikt arbeid, og du kan få en som allerede er lett dressert osv. Her må du nok velge hva du selv kunne tenke deg.

Huskyene bråker ikke spesielt mye bortsett fra litt prating i form av brumming og glade hyl. De er fine sånn sett. Hunden her får alt fra 20 min tur om dagen til 5-6 timer eller mer. Det kommer helt an på. Å lære hunden å være rolig inne, og ikke forvente laaange turer fra den er liten er viktig, for å unngå en hund som krever mer og mer etterhvert som den blir vant til aktivitetsbehovet du gir den. Varier lengde på turene er vel stikkordet.

Jeg har faktisk vurdert AH også, som et alternativ til SH. Jeg syns disse to er mest like av utseende og har grei pelslengde. Skal undersøke mer, og som Pim og andre har foreslått; se hunderaser jeg er interessert i i aksjon.

Veldig godt råd om å lære valpen fra den er liten til ikke å forvente lange turer hver dag. Har ikke tenkt på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

På hvilket nivå ønsker du en turhund til snørekjøring og pulktrekking? Hvordan turer er du på og hvilken jobb forventer du at hunden kan gjøre? Begge raser vil være gode turhunder, selv om de er veldig forskjellige, men f.eks. tollern blir for liten til å fungere som en veldig effektiv pulkhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det ikke sikkert du får en toller som har vilje til å trekke eller dra noe særlig heller. Mi er veldig gira i begynnelsen, men etterhvert vil hun ikke dra lenger. Hun har ikke den samme viljen de fleste trekkhunder har til å bare trekke for å trekke på en måte. Det må læres inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det ikke sikkert du får en toller som har vilje til å trekke eller dra noe særlig heller. Mi er veldig gira i begynnelsen, men etterhvert vil hun ikke dra lenger. Hun har ikke den samme viljen de fleste trekkhunder har til å bare trekke for å trekke på en måte. Det må læres inn.

Det må læres inn på trekkhunder også, altså :lol: men ikke i like stor grad, mange av dem har jo trekkviljen selv om en del ikke skjønner vitsen med å jobbe i sela; men selv de med god trekkvilje må få litt hjelp til å forvalte den riktig så de ikke tar seg helt ut i starten og plutselig nekter å trekke i oppoverbakker når de er voksne (det har jeg funnet ut helt sjøl - doh :aww: ). Jeg syns også det er litt tyngre å lære rene trekkraser kjørekommandoer enn de mer lettlærte rasene, men jeg ser jo at mange andre får det til :lol:

Min jaktgoldentispe, som er ca på str med en stor tollertispe/liten tollerhanne, vil bli en utmerket og kjempemorsom snørekjører uten det mest avanserte treningsopplegget. Hun har massevis av trøkk og syns det er dødskult de strekkene hun får gå og trekke (hun er jo bare 9 mnd, så vi begrenser det til korte strekker på flatmark for at det bare skal være knallgøy), men hun er altfor lita til å trekke pulk effektivt, med mindre hun går i oppkjørt løype og har lett pulk. Og det er jo på fjelltur i løssnø og med masse oppakning at jeg trenger pulkhund :P Alle retrieverne (og puddelen!) vi har hatt i familien har vært ypperlige å snørekjøre med, de trekker mer enn nok for en voksen person og holder god fart selv på lange turer. De har også vært hakket større enn minigoldendamen, rundt 60 cm høye, og var utmerkede pulkhunder alle som en :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilket nivå ønsker du en turhund til snørekjøring og pulktrekking? Hvordan turer er du på og hvilken jobb forventer du at hunden kan gjøre? Begge raser vil være gode turhunder, selv om de er veldig forskjellige, men f.eks. tollern blir for liten til å fungere som en veldig effektiv pulkhund.

Som regel er jeg på enten gå/jogge eller sykkel-tur, og om vinteren noe skitur. Turene går på landevei, i skog og på fjell. Jeg ønsker en hund som feks kan trekke/bære noe av utstyret når familien er på tur, og tempoet trenger ikke være det raskeste, så i bunn og grunn trenger ikke hunden å være veldig effektiv, men nok - bare den går uten at jeg må mase på den for å gå frem; den må like jobben sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det ikke sikkert du får en toller som har vilje til å trekke eller dra noe særlig heller. Mi er veldig gira i begynnelsen, men etterhvert vil hun ikke dra lenger. Hun har ikke den samme viljen de fleste trekkhunder har til å bare trekke for å trekke på en måte. Det må læres inn.

ok, det er greit å vite. Jeg er på jakt etter en hund som vil trives med å trekke så lenge turen varer. Jeg har for så vidt funnet ut at Toller ikke blir riktig hund for meg - den krever mer psykisk stimuli enn jeg kanskje er forberedt på (har ikke hatt så mye erfaring med hund, og de tre jeg har hatt mye å gjøre med trengte mer fysisk trening). Men jeg er ikke sikker på om SH er helt riktig heller. Jeg skal ta meg god tid til å finne en ny venn med personlighet som passer meg og behov jeg kan tilfredstille.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
ok, det er greit å vite. Jeg er på jakt etter en hund som vil trives med å trekke så lenge turen varer. Jeg har for så vidt funnet ut at Toller ikke blir riktig hund for meg - den krever mer psykisk stimuli enn jeg kanskje er forberedt på (har ikke hatt så mye erfaring med hund, og de tre jeg har hatt mye å gjøre med trengte mer fysisk trening). Men jeg er ikke sikker på om SH er helt riktig heller. Jeg skal ta meg god tid til å finne en ny venn med personlighet som passer meg og behov jeg kan tilfredstille.

Det høres fornuftig ut. Toller er herlige hunder, men jeg tror det er andre raser som passer deg :)

Har du sett på de andre polarhundene? Samojed etter trekklinjer (om du kjøper samojed er det viktig å kjøpe fra noen som fokuserer på bruksegenskaper, hvis ikke kan du like gjerne få en hvit lodott som ikke gidder å jobbe i sela). AH kan passe, malamute høres perfekt ut, men de kan begge ha en del jaktinstinkt og er ikke noe du kan regne med å ha løs. Malamute kan også være ganske kranglete med andre hunder av samme kjønn, men de er sterke (og litt treige) trekkhunder (kjøp fra noen som bruker hundene til trekk her også) og snille med folk :) Kanskje ikke det man tenker på som førstegangshund, men jeg ser ikke noe problem med å få seg en malamute som første hund heller om hunden passer ditt liv :)

Edit: jeg ville gått for samojed hannhund fordi tispene kan bli litt små til å trekke pulk alene og malamute tispe fordi hannene er en ekstra utfordring og blir litt store og tunge i forhold til hva jeg syns er fornuftig hos en trekkhund. Men det er min personlige mening. Hehe eller jeg personlig ville valgt AH etter litt kraftige linjer til det bruket :P

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette kanskje litt utenfor ønskene dine. Men hva med whippet?

En utrolig ukomplisert og enkel hund, som er med på det som måtte ønskes. Jeg syns den passer de fleste av kriteriene dine.

Mange bruker dem til snørekjøring, og det er i alle fall en her på sonen som bruker sin til kløv/pulk også (link), men der er det nok begrensinger på hva de kan bære/trekke i forhold til noen av de tyngre rasene.

Video av whippeter som trekker:

Den har kort pels, så kan behøve dekken på kalde dager. Generelt god helse, og godt gemytt på hundene.

En av grunnene til at vi endte opp med denne rasen er at samboer er kattemenneske, og falt for whippetens væremåte, mange oppfatter dem jo som litt katteaktige.

Ville bare komme med forslaget i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth00:

Jeg undersøkte litt om whippet - setter pris på andre alternativer også, det er jo så mange raser som kan passe mine ønsker - og fant en setning som sa at disse hundene ikke trives alene. Hvis dette stemmer blir det vanskelig i og med at jeg har jobb fra kl 8-16(17). Jeg ser egentlig for meg en hund med mer pels, men jeg tror at jeg må gjøre som flere har anbefalt: se rasene i virkeligheten og snakke litt med eiere før jeg bestemmer meg.

-Therese-:

Jeg har også sett på de andre polare rasene og foreløpig er AH og SH de som står sterkest da de er mindre kraftige i kroppsbygning. Malamut virker som en veldig kraftig og sterk hund, så derfor har jeg ikke tenkt så mye på denne rasen, men jeg likte det jeg leste om at de har godt lynne og er en god familiehund. Samojed blir litt for snakkesalig og vil kanskje ikke passe i en leilighet? Jeg håper å finne noe mer bakkenært med tiden, men det er en prosess det også :) Det er litt lettere med de polare rasene når jeg kan sette opp luftegård hvor hunden kan gå hvis det er for varmt inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke inntrykk av at whippet har noe større problem med å være alene hjemme enn andre raser. Det finnes jo huskyer med seperasjonsangst også, uten at det vil si at de fleste huskyer har seperasjonsangst.

Vi har jo en hund med seperasjonsangst fra før, så dette var noe vi spurte oppdretter spesifikt om, da det var viktig for oss at neste hund ikke hadde lett for å utvikle seperasjonsangst. Min oppdretter hadde ikke opplevd dette som noe problem på hennes/hennes valpekjøperes hunder, og hadde ikke inntrykk av at det var noe utbredt problem på rasen generelt. Whippeter skal jo være trygge og gode, ikke nervøse og engstelige.

Det finnes selvsagt whippeter med seperasjonsangst, men om man styrer unna linjer med nervøse og usikre hunder, så skal ikke dette være noe problem.

Jeg opplever vår valp som utrolig selvstendig og trygg. Hun kunne som 8-9 uker fint gå å legge seg alene på soverommet, og var aldri en sånn "borrelås-valp". Om vi er på besøk hos folk, og hun sover, og vi skal gå, så har hun ikke noe behov for å følge etter oss ut døren. Bare ser på oss, og legger seg til å sove igjen ;)

Ja, som du sier, så er det veldig lurt å dra å treffe rasen(e) i virkeligheten før du bestemmer deg. :) Det er noe helt annet å se en rase live fremfor å se på bilder, osv. Samboer syns ikke whippet var spesielt pene da jeg viste bilder, men jeg dro han med på utstilling for å hilse på dem, og da falt han for dem med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Jeg har ikke inntrykk av at whippet har noe større problem med å være alene hjemme enn andre raser. Det finnes jo huskyer med seperasjonsangst også, uten at det vil si at de fleste huskyer har seperasjonsangst.

Vi har jo en hund med seperasjonsangst fra før, så dette var noe vi spurte oppdretter spesifikt om, da det var viktig for oss at neste hund ikke hadde lett for å utvikle seperasjonsangst. Min oppdretter hadde ikke opplevd dette som noe problem på hennes/hennes valpekjøperes hunder, og hadde ikke inntrykk av at det var noe utbredt problem på rasen generelt. Whippeter skal jo være trygge og gode, ikke nervøse og engstelige.

Det finnes selvsagt whippeter med seperasjonsangst, men om man styrer unna linjer med nervøse og usikre hunder, så skal ikke dette være noe problem.

Jeg opplever vår valp som utrolig selvstendig og trygg. Hun kunne som 8-9 uker fint gå å legge seg alene på soverommet, og var aldri en sånn "borrelås-valp". Om vi er på besøk hos folk, og hun sover, og vi skal gå, så har hun ikke noe behov for å følge etter oss ut døren. Bare ser på oss, og legger seg til å sove igjen ;)

Ja, som du sier, så er det veldig lurt å dra å treffe rasen(e) i virkeligheten før du bestemmer deg. :) Det er noe helt annet å se en rase live fremfor å se på bilder, osv. Samboer syns ikke whippet var spesielt pene da jeg viste bilder, men jeg dro han med på utstilling for å hilse på dem, og da falt han for dem med en gang.

Men hva er det som gjør whippet egna til turer, snørekjøring og å trekke familiens utstyr i pulk? De er jo fullstendig uegna til det ts spør etter (unntatt å være med på tur selvfølgelig, det kan alle hunder)? De har til og med en pels som gjør at de antagelig vil misstrives med rolig turtempo (som det blir på pulkturer) på vintern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...