Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden beit.. Hva gjør jeg?


Raya
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Blanding av frustrasjonsinnlegg og spørsmål, da jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre videre..

Jeg har med meg hunden min på jobb, og det har alltid gått veldig bra!

Han er veldig eiesjuk på godteriet sitt, og hadde i dag fått et griseøre han koste seg med. Vanligvis når det kommer kunden inn, legger hand et fra seg og er kjempeglad for å møte på nye mennesker!

I dag kom broren til sjefen innom for å hilse på, og koste litt med hunden. Hunden er litt skeptisk til han, men det gikk veldig bra, frem til han løp tilbake til øret sitt for å leke med det.

Mannen kom bort for å leke med han, og skulle "ta" griseøret. Hunden ga singnaler om at han ikke likte dette, ved å flekke tenner. Mannen mente dette bare var teit og sa "jeg er ikke redd for deg".. Etter to flekkinger til, beit han. Fløy rett på og prøvde først å bite hånda, før han fikk tak i låret. Dette skjedde så fort at jeg ikke rakk å reagere omtrent. Jeg fortalte også mannen at han måtte la hunden være alene, men "det går så bra det"..

Hva gjør jeg nå? Han sier at det går veldig bra, og det var jo han som terget hunden, så det skulle jeg ikke tenke på, men herregud.. Selvfølgelig tenker jeg på det!

Greit at det kanskje var hans skyld, men hunden skal jo ikke bite uansett!!

Altså, hunden ga jo tegn, og mannen burde ha backa unna, men... aff...

Kjenner at jeg bare vil hjem fra jobb nå, for dette var ikke noe moro i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvorfor i alle videns verden gir du hunden din snacks på ett sted hvor det kommer folk når du VET han har ressursforsvar?

Beit han hull?

Hvor gammel er hunden?

Hvorfor får den lov til å ha ressursforsvar?

Mange spørsmål, men det kunne vært en unge - eller en villt fremmed - ikke så stas.

Jeg ville droppet å ha med hunden på jobb om den måtte omgås folk, og så ville jeg utfra hvordan hverdagen er ellers vurdert hvorvidt jeg ville hatt hunden i det hele tatt. Men regel nummer en vil jo uansett være at hunden aldri noensinne må få tilgang til ting den vil forsvare når den er i det offentlige rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, for en utrolig kjip situasjon. Jeg vet ikke helt hva du tenker når du spør hva du skal gjøre. Jeg syns nok ikke dette er avlivningsgrunn, men det kan hende andre syns, bare så du er advart på det. Men du må helt klart gjøre endinger i hundeholdet ditt, og for alt i verden unngå slike situasjoner. Gi han kun ting han forsvarer i situasjoner der ingen andre kommer inn til han, må han få ting når folk kan komme inn på jobben din, så legge han i et bur eller en binge slik at han får være helt i fred.

Du kan også trene på resursforsvar, men der er ikke jeg den beste til å gi råd om fremgangsmåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle videns verden gir du hunden din snacks på ett sted hvor det kommer folk når du VET han har ressursforsvar?

Beit han hull?

Hvor gammel er hunden?

Hvorfor får den lov til å ha ressursforsvar?

Mange spørsmål, men det kunne vært en unge - eller en villt fremmed - ikke så stas.

Jeg ville droppet å ha med hunden på jobb om den måtte omgås folk, og så ville jeg utfra hvordan hverdagen er ellers vurdert hvorvidt jeg ville hatt hunden i det hele tatt. Men regel nummer en vil jo uansett være at hunden aldri noensinne må få tilgang til ting den vil forsvare når den er i det offentlige rom.

nr1. Rett og slett fordi det aldri har vært noe problem. Han har alltid vært mer intressert i menneskene enn godiset, og jeg har alltid vært rask med å ta det bort når det har kommet kunder.

Nr 2. Jeg vet ikke om han beit hull. Det ble ikke hull på buksa, det er det eneste jeg vet..

Nr3. Hunden er 20 mnd gammel..

Nr 4. Han får ikke lov til dette av oss. Han er omplasseringshund, så om dette har blitt akseptert i det gamle hjemmet hans, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tenkt så utrolig mye på det. Han er jo tydeligvis oppegående nok til og forstå sin feil her og det gikk bra, så den saken er jo 'grei', men som de andre her sier så ville jeg ikke latt han ha ting han kan eie på slike plasser, uansett om du vanligvis rekker og ta det fra han. ortsett fra det s er det neppe mye som er forandret, s fortsett som før, bare uten leker/godbiter i slike situasjoner. Evt ha han hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje be om en ordentlig beklagelse og slutte og gi han griseøre på jobben?

Eg ber alltid Laffen om ein ordentleg unnskulding, gjerne skriftleg, når han har vore uskikkeleg.

:aww:

Ang saka: Som andre seier, gjerne slutte å gje han gomletøy når han er i det offentlege, evt. slutte å ha han med på jobb om det er mogleg. Men som det òg er sagt, det verkar jo som at han som vart bite (heldigvis) aksepterer at han trakk det for langt, og ikkje gjer meir ut av det :) .

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ber alltid Laffen om ein ordentleg unnskulding, gjerne skriftleg, når han har vore uskikkeleg.

:aww:

Ang saka: Som andre seier, gjerne slutte å gje han gomletøy når han er i det offentlege, evt. slutte å ha han med på jobb om det er mogleg. Men som det òg er sagt, det verkar jo som at han som vart bite (heldigvis) aksepterer at han trakk det for langt, og ikkje gjer meir ut av det :) .

Ja, det er jo tross alt vanlig høflighet :aww:

:fish: :fish:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godis på jobben i hvert fall og jobbe bort ressursforsvaret på hjemmebane. Ville ikke latt ham hilse på noen jeg, i jobbsammenheng. Det er liksom ikke stedet og tiden for å drive hundetrening. Om han skal være med, synes jeg han burde være skjermet for folk du ikke kjenner veldig godt (inkludert broren til sjefen). Dog kan du gjerne belønne fin oppførsel, synes ikke det inngår helt i trening, men bare en god relasjon, mens du er på jobb. Da med godis som forsvinner med en gang, så han ikke kan "lagre" noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke lagt for mye i det! mannen virker oppegående og skjønte at han hadde pressa hunden i en situasjon han ikke burde :-/ Synd at det har skjedd, men det har skjedd.

Beklage til mannen, spør om det går bra og vis at du bryr deg!

Og så må du skjerme hunden OM den skal ha noe mat eller slutte å gi han mat. Skjerm hunden og ikke la folk oppsøke hunden uten at hunden selv viser interesse :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden sa fra to ganger til denne mannen om at han var ukomfortabel i situasjonen. Det skulle hunden fått slippe. Ha hunden inntil deg når du har han med på jobb. Ikke tillat hilsing fra hverken hunden eller kunder/gjester/kollegaer. Dere er på jobb. Hilsing kan forgå i pauser og da alltid på dine og hundens premisser. Lær deg å være autoritær i forhold til sjefen, broren til sjefen, tanta til Hepstars, de som har hatt hund i 30 år og kan alt. Det er DIN hund og DITT ansvar. Si NEI, han skal ikke hilse når vi er på jobb. Gå imellom om du må. Ikke be om unnskyldning til idioten som hverken hørte på deg eller bikkja. Alle vet at vi lar fremmede hunder være i fred mens de spiser. Vi lar igrunnen fremmede hunder være i fred når eieren sier at vi skal det.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:huh: Ikke dra tråden i en sånn unødvendig ekkel stemning a. Såklart blir det personlig om man kaller folk teite. Trådstarter har garantert tatt poenget og kommer nok til å ta til seg rådene. Å sparke noen som ligger nede, er litt usmakelig synes jeg.

  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?
Alle mennesker kan gjøre teite valg,det betyr da ikke at man ER teit.
Det betyr at man er menneskelig :)

Det var ikke en karakteristikk på personligheteten til eier.
Det er mangelen på reaksjon der og da,hos eier,som blir omtalt som teit.
Også oppførselen til mannen som fremprovoserte bittet.
OG på reaksjonen til hunden,som forøvrig kunne vært unngått,om ting hadde blitt gjort anledes.

Denne gangen ble det SÅNN,dessverre.
Hele situasjonen ble TEIT.

Get over it.
Uhell skjer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Syntes situasjonen var trist nok fra før av, og har selvfølgelig lært!

Jeg ba mannen trekke seg unna, da kom den "Jeg ekke redd jeg" og hunden beit.

Jeg gjorde det jeg trodde var riktig i den situasjonen, da jeg aldri har opplevd dette før..

Men som sagt, den var trist fra før, og å bli kalt teit gjør det ikke akkurat bedre..

Til dere andre, takk for gode tips og svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS, slik kan nok skje den beste. Har aldri vært i en sånn situasjon selv, så hadde nok reagert ganske likt som deg. Også tar man til seg de gode rådene her i denne tråden, og da blir nok ting mye bedre fremover.

Men det som ida sier om å være autoritær er faktisk veldig sant, og det gjelder uansett om hunden har problemer. Man har faktisk full lov til å nekte folk å hilse på egen hund, så får man bare drite i om andre syntes det man gjør er strengt, teit, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Syntes situasjonen var trist nok fra før av, og har selvfølgelig lært!

Jeg ba mannen trekke seg unna, da kom den "Jeg ekke redd jeg" og hunden beit.

Jeg gjorde det jeg trodde var riktig i den situasjonen, da jeg aldri har opplevd dette før..

Men som sagt, den var trist fra før, og å bli kalt teit gjør det ikke akkurat bedre..

Til dere andre, takk for gode tips og svar!

Det er fort gjort, og det er lett å være etterpåklok :) Du bad mannen trekke seg unna, og det var riktig avgjørelse spør du meg. Men ting skjer ofte fort og da er det ikke masse man rekker å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...