Gå til innhold
Hundesonen.no

Vurderer influensa vaksine!


Kaja
 Share

Recommended Posts

Sonenfolk!

Jeg får influensa så fort andre har det, på tross av god hygene. Iogmed at jeg jobber på institusjon og barnehage så er smittepresset stort rundt meg.
Imunforsvaret er ikke av det aller beste så jeg blir smittet av det som smittes kan.
Ei i barnehagen tenkte jeg kanskje burde vaksinere meg for influensa. (Ja det er influensa og ikke forkjørelse).

NÅ er jeg syk igjen, og kjenner at dette er kjeedelig!

Edit; Leste litt om det nå, det står at folk med astma bør vaksinere seg, og det har jo jeg.

Noen her som vaksinerer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaksinerer meg hvert år mot influensa og har god erfaring med det. Er du i risikosonen burde du absolutt vaksinere deg. Influensa er faktisk svært dødelig for mennesker med nedsatt lungekapasitet og allmennhelse. Folkehelseinstituttet forklarer mer om viktigheten av å ta vaksine HER

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig å ha et godt immunforsvar, det skal litt til før jeg blir syk eller smittet av andre. Var veldig lite syk som barn og omtrent aldri som voksen. Jeg tror kanskje ikke jeg har hatt ordentlig influensa før jeg, bare kraftig forkjørelse som går over relativt raskt og uten feber. Det kan gå år mellom forkjørelsene mine også, helt merkelig egentlig. Siden jeg heller ikke er spesielt utsatt for dette i jobbsammenheng, så tar jeg ikke vaksinen.

Men hadde jeg vært deg så ville jeg forhørt meg med legen min på bakgrunn av at du lett blir syk, har astma og pga jobbsituasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk så deilig å ikke ha influensa :D Jeg har det ca hver tredje mnd, og varer gjerne en hel uke med full "orker ingenting". Pga astma så går jeg også å hoster lenger enn vanlig etterpå.

Da er det neppe influensa, men kraftig forkjølelse. Influensa varer minst 10 dager, gjerne over 14, hvor man er "dau" samt at det kan henge i en stund etterpå. Og det er ikke influensasesong hele året, ergo burde du hatt maks to ila vinterhalvåret, og de to er du da ganske immun mot neste år.

Jeg tok vaksinen en gang i min ungdom, aldri mer, jeg var konstant forkjølet i et år etterpå... Fugleinfluensaen er den første og eneste jeg har hatt, og det var et ganske mildt tilfelle. Var ikke borte fra jobb engang, men jeg satt alene på et kontor i kjelleren for å ikke spre smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt influensa type A skikkelig en gang i hele mitt liv og da var jeg lammet av muskelsmerter i en uke. Jeg var så dårlig at mamma fikk legen til å komme hjem til oss. Dette er over 20 år siden, og det gjorde meg såpass imunn at da jeg visstnok hadde svineinfluensa for noen uker siden slo det bare ut som forkjølelse. Man får ikke skikkelig influensa flere ganger i livet iflg legen. Kraftig forkjølelse kanskje, men ikke influensa. Heldigvis for Ask som hadde så store smerter i en uke at han tagg og ba om " medisin i rumpa"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det neppe influensa, men kraftig forkjølelse. Influensa varer minst 10 dager, gjerne over 14, hvor man er "dau" samt at det kan henge i en stund etterpå. Og det er ikke influensasesong hele året, ergo burde du hatt maks to ila vinterhalvåret, og de to er du da ganske immun mot neste år.

Jeg tok vaksinen en gang i min ungdom, aldri mer, jeg var konstant forkjølet i et år etterpå... Fugleinfluensaen er den første og eneste jeg har hatt, og det var et ganske mildt tilfelle. Var ikke borte fra jobb engang, men jeg satt alene på et kontor i kjelleren for å ikke spre smitte.

Forkjørelse med alle influensasymptomer da eller? Høy febet, utmattet. Vondt i alle ledd etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke skikkelig influensa flere ganger i livet iflg legen.

Da har legen feilinformert deg eller du har misforstått hva legen har sagt, for selvsagt kan man få influensa flere ganger. Man er ikke immun mot den ene varianten selv om man har hatt den andre, liksom.

Jeg har hatt influensa to ganger som voksen som jeg kan huske selv - og man er ikke i tvil om at det er influensa når man først har det, liksom. SÅ vondt som man har i kroppen når man har influensa får man ikke av en forkjølelse (men det er nok mange som kaller det influensa bare man nyser og fryser litt...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet ikke om det influensa før man har tatt prøve (nasofarynksprøve).
Men å få influensa hver tredje måned høres veldig rart ut. Jobber du i barnehage så er det alltid forskjellige virus i sirkulasjon, det kan være alt mulig rart det er du får, og sånn sett vil vaksinen kun beskytte deg mot det viruset den er skapt mot.

Det høres jo skikkelig kjipt ut at du driver og blir sjuk hele tiden. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkjørelse med alle influensasymptomer da eller? Høy febet, utmattet. Vondt i alle ledd etc?

Jepp, (bakterie)betennelse i kroppen kan føles like ille som virusinfeksjon, men den kan komme igjen og igjen og igjen i motsetning til virus. Det at du har astma gjør deg jo mer sliten og utmattet enn oss andre "friske" iom at du får mer press på respirasjonssystemet. Så neste gang, få tatt prøve, så vil du se at det ikke er influensa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får gå å ta prøve i morgen. Er det noe å gjøre med det da?

Både forkjørelse og influensa er virus.

Hvorfor får man betennelse?

Æsj jeg hadde håpet på en quickfix..

Forkjølelse trenger slett ikke være virus, det er gjerne en bakterieinfeksjon/betennelse i øvre luftveier. Men joda, det er ofte virus, det stemmer det.

Det finnes meds man kan ta for å dempe influensa om man er for ******, men som oftest vil legen at man friskner til av seg selv, dvs hvile og drikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet vist ikke hva jeg har, men jeg har hatt den influensaen som florerte for et par år siden, svineinfluensa? Og dette er det samme..

Nei, du vet ikke om det er det samme selv om symptomene ligner. Da guttungen lå på sykehuset med influensa så visste de ikke om de hadde å gjøre med influensa (eller hvilken type), eller en infeksjon, eller begge deler (bingo! i vårt tilfelle). Det var på Barn Infeksjon som har spesialkompetanse på dette. Kun da prøveresultatene kom så kunne vi utelukke.

Får gå å ta prøve i morgen. Er det noe å gjøre med det da?

Det er ikke mye verdi for deg å ta prøve vil jeg tro. Den er også ganske ubehagelig da den skal opp i nesa og ca 8 cm inn.

Uansett er det lite å gjøre med annet enn å ta tiden til hjelp. Det finnes medisiner mot virusinfeksjoner, de blir brukt mer i utlandet enn hjemme hos oss - Tamiflu er et eksempel - men den bør isåfall tas tidlig i forløpet og kun etter at man har tatt prøve og vet hva man har med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Heljar var en god kandidat for Tamiflu, men han var så dårlig at han lå på sykehuset i åtte dager med pustehjelp og kontinuerlig overvåking. Det er på det nivået norske leger pleier å medisinere, i hans tilfelle ble det ikke gjort da han var så langt ut i sykdomsforløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkjørelse med alle influensasymptomer da eller? Høy febet, utmattet. Vondt i alle ledd etc?

Jeg har som regel de symptomene når jeg er forkjølet. Har hatt influensa én gang - og da var det ingen tvil. Nå er ikke jeg noen lege, men jeg har også fått beskjed om at det er veldig begrensa hvor mange ganger man har influensa - og hver tredje måned høres helt usannsynlig ut i forhold til det jeg har lært tidligere i alle fall. Mest skilte kanskje verkingen i ledd seg ut i forhold til verkingen jeg har når jeg er forkjølet. For DET var jævelig.

Men om du faktisk er kraftig forkjølet så ofte ville jeg definitivt tatt en kikk på det, snakket med legen, o.l. Det er mye som kan gjøres for å hindre sånt. Jeg har slitt med endel forkjølelse (i mildere former for det meste) i årevis. Når vi flyttet inn her vi bor nå snudde det brått. Ny leilighet, ventilasjonsanlegg i alle rom og et fantastisk inneklima gjorde susen for min del. Uten tvil. Det høres i alle fall slitsomt ut å være så dårlig så ofte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har legen feilinformert deg eller du har misforstått hva legen har sagt, for selvsagt kan man få influensa flere ganger. Man er ikke immun mot den ene varianten selv om man har hatt den andre, liksom.

Jeg har hatt influensa to ganger som voksen som jeg kan huske selv - og man er ikke i tvil om at det er influensa når man først har det, liksom. SÅ vondt som man har i kroppen når man har influensa får man ikke av en forkjølelse (men det er nok mange som kaller det influensa bare man nyser og fryser litt...).

Jeg formulerte meg klønete. Man kan få influensa flere ganger, men det er ikke slik at man får skikkelig influensa hver sesong . Har man hatt skikkelig influensa får man stort sett bare milde symptomer de neste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formulerte meg klønete. Man kan få influensa flere ganger, men det er ikke slik at man får skikkelig influensa hver sesong . Har man hatt skikkelig influensa får man stort sett bare milde symptomer de neste årene.

Ja, DA er jeg enig :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...