Gå til innhold
Hundesonen.no

Furunkulose (splittet fra AN)


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Noen som aner hvor smittsomt furunkulose er? Eller om det er smittsomt overhode?

Jeg ble fortalt at det er smittsomt fra sår til sår. Altså hvis hunden din har et sår som kommer borti såret til en annen hund..

Men dette ble jeg fortalt av en kunde som var veterinærstudent med en hund som hadde dette ( Haha :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fortalt at det er smittsomt fra sår til sår. Altså hvis hunden din har et sår som kommer borti såret til en annen hund..

Men dette ble jeg fortalt av en kunde som var veterinærstudent med en hund som hadde dette ( Haha :P ).

Det er et valpekull nå. Straks leveringsklare. Der fler har dette. Og nå snakkes det en masse om hvor smittsomt det er.... Men vetten nevnte ikke noe, og jeg hørte om dette først i natt. Og det ligger litt på nivå at man ikke bør la andre hunder omgås furunkulosehunder overhode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et valpekull nå. Straks leveringsklare. Der fler har dette. Og nå snakkes det en masse om hvor smittsomt det er.... Men vetten nevnte ikke noe, og jeg hørte om dette først i natt. Og det ligger litt på nivå at man ikke bør la andre hunder omgås furunkulosehunder overhode...

Ja, nei jeg veit ikke noe utover det altså, har null erfaring med sykdommen. Hva med å høre med NVH? De må vel vite sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et valpekull nå. Straks leveringsklare. Der fler har dette. Og nå snakkes det en masse om hvor smittsomt det er.... Men vetten nevnte ikke noe, og jeg hørte om dette først i natt. Og det ligger litt på nivå at man ikke bør la andre hunder omgås furunkulosehunder overhode...

Det der er vel bare tøv. Furunkulose er vel en form for immunsvikt - og DET er neppe smittsomt, men det er ikke så merkelig om flere valper i samme kull har det - de har vel alle denne immunsvikten som gjør at furunklene dukker opp. Jeg opplevde et kull der en av valpene var hardt angrepet av furunkulose - han hadde store åpne sår over hele kroppen, og hadde jeg hatt valpene ville jeg antakelig avlivet valpen. Denne ble dog behandlet med store doser antibiotika og kortison, og den kom seg og vokste opp til å bli en normal hund (så normal en briard kan bli da.. *ler*). Han fikk aldri flere utbrudd av sykdommen.

Edit: Det var bare en av 7 valper i dette kullet som ble syke da, ingen andre ble "smittet" :).

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chatten vil ikke ha meg i dag den :(

Har du en dobbeltgjenger du da? :blink:

Det er et valpekull nå. Straks leveringsklare. Der fler har dette. Og nå snakkes det en masse om hvor smittsomt det er.... Men vetten nevnte ikke noe, og jeg hørte om dette først i natt. Og det ligger litt på nivå at man ikke bør la andre hunder omgås furunkulosehunder overhode...

Valpefurunkulose arter seg annerledes og skal visstnok ha andre årsaker enn vanlig furunkulose. Freya hadde valpefurukulose, men har aldri hatt det etter hun ble kvitt det når hun var ca 10 uker gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke bla med tilbake, link? :D

Jigzone

Jigsaw world

Advarsel: Dette er seriøse tidstyver! :P

Du vil ikke dette Aslan!!! VIL IKKE!!!!

Det er et valpekull nå. Straks leveringsklare. Der fler har dette. Og nå snakkes det en masse om hvor smittsomt det er.... Men vetten nevnte ikke noe, og jeg hørte om dette først i natt. Og det ligger litt på nivå at man ikke bør la andre hunder omgås furunkulosehunder overhode...

Det der er vel bare tøv. Furunkulose er vel en form for immunsvikt - og DET er neppe smittsomt, men det er ikke så merkelig om flere valper i samme kull har det - de har vel alle denne immunsvikten som gjør at furunklene dukker opp. Jeg opplevde et kull der en av valpene var hardt angrepet av furunkulose - han hadde store åpne sår over hele kroppen, og hadde jeg hatt valpene ville jeg antakelig avlivet valpen. Denne ble dog behandlet med store doser antibiotika og kortison, og den kom seg og vokste opp til å bli en normal hund (så normal en briard kan bli da.. *ler*). Han fikk aldri flere utbrudd av sykdommen.

Edit: Det var bare en av 7 valper i dette kullet som ble syke da, ingen andre ble "smittet" :).

Har du en dobbeltgjenger du da? :blink:

Valpefurunkulose arter seg annerledes og skal visstnok ha andre årsaker enn vanlig furunkulose. Freya hadde valpefurukulose, men har aldri hatt det etter hun ble kvitt det når hun var ca 10 uker gammel.

Ehhh ja, *peke på det Line sier*. Vi har akkurat vært på foredrag med Babette der valpefurunkulose ble tema :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det vel snakk om noe egent valper har, og ikke noe som gjelder alle? For dette ble generalisert til å gjelde samtlige hunder. Og hvorfor har en eldre søsken problemer? Om dette ikke har noe med avl å gjøre?

Valpefurunkulose kan komme hvorsomhelst, og være bare en eller alle i kullet. Det har ingenting med avl og gjøre såvidt jeg vet. Men det utelukker jo ikke at det kan ligge slikt på linjene likevel som kan dukke opp når de er eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det er et valpekull nå. Straks leveringsklare. Der fler har dette. Og nå snakkes det en masse om hvor smittsomt det er.... Men vetten nevnte ikke noe, og jeg hørte om dette først i natt. Og det ligger litt på nivå at man ikke bør la andre hunder omgås furunkulosehunder overhode...

Jeg tror grunnen til at noen snakker om smittsom furunkulose er pga laksefurunkulose som er veldig smittsomt innad i en bestand. Andre former for smitte av furunkulose er jo selvsmitting. Dvs at hunden smitter seg selv på flere steder av kroppen. Furunkulose kommer av en bakterie som er en del av normal floraen vår, men som ved feks en immunsvikt skader kroppen. Denne bakterien finnes overalt, så i utgangspunktet er den "smittsom", men man må ha en brist i immunforsvaret for at det skal bli et angrep. Furunkulose er ikke en sykdom i seg selv, men et symptom på sykdom. Feks som i din hunds tilfelle allergi.

Valpefurunkulose er et tema som stadig er omdebattert, men jeg finner det forunderlig at det er de samme oppdretterne som har dette på flere av sine kull om det ikke har noe med arv å gjøre eller at det er påvirket av oppvekstmiljøet til valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detaljer (men ikke navn!!), vi er 14 i hele Norge/verden forøvrig som ikke er på FB. :huh::ahappy:

Det har blitt lagt ut en del hint som er ganske direkte, og i går så dukket det opp bilde av de to, med store røde kryss på, og tekst a la "slutt, slutt" etc. Bildene ble fjernet senere på kvelden, så jeg håper de er venner igjen da. :P Men det er litt spesielt med folk som omtrent løper og oppdaterer FB stausen sin til "singel" eller "det er komplisert" med en gang de er i en krangel. Har noen andre som gjør det, så det er stadig endringer på sivilstatusen deres. :lol:

Jeg tror grunnen til at noen snakker om smittsom furunkulose er pga laksefurunkulose som er veldig smittsomt innad i en bestand. Andre former for smitte av furunkulose er jo selvsmitting. Dvs at hunden smitter seg selv på flere steder av kroppen. Furunkulose kommer av en bakterie som er en del av normal floraen vår, men som ved feks en immunsvikt skader kroppen. Denne bakterien finnes overalt, så i utgangspunktet er den "smittsom", men man må ha en brist i immunforsvaret for at det skal bli et angrep. Furunkulose er ikke en sykdom i seg selv, men et symptom på sykdom. Feks som i din hunds tilfelle allergi.

Valpefurunkulose er et tema som stadig er omdebattert, men jeg finner det forunderlig at det er de samme oppdretterne som har dette på flere av sine kull om det ikke har noe med arv å gjøre eller at det er påvirket av oppvekstmiljøet til valpene.

Ja, jeg vet det ikke er en egen sykdom (ikke bare å få formulert alt riktig på telefon på jobb. :P ), men symptomer på andre ting. Og som du sier, på Noomi, immunbristen hennes.

Men påstanden jeg fikk høre i går, var at dette var veldig smittsomt. Ikke bare denne valpefurunkulosen, men også andre "varianter" (om man kan kalle det det). Dvs at Noomi ikke burde omgås andre hunder, være på steder der det er andre hunder mm...

Men selv denne valpefurunkulosen må vel komme fra et sted? Den dukker vel ikke bare opp ut fra intet på friske hunder i gode oppveksmiljøer? For meg høres det litt rart og bakvendt ut i hvert fall...

Ellers var det kaldt i natt, men digg å ha fri igjen. Og vite at jeg har tjent meg noen ekstra kroner (til Noomi. :P ). Vi har tross alt noen timer hos vetten denne månden. :P Labbene hennes ser ikke aller verst nå, og de har blitt mye bedre. Og håper det går rett vei. Og så håper jeg at hun ikke finner ut at hun skal ligge og tromme på meg senere idag, før jeg har tenkt å våkne selv. :lol: Men så går det ikke an å bli sur på henne da. Hun er jo bare glad. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hørtes litt rart ut. Og er visst et avkom til av mor som har det. Så da er det jo avl det er snakk om.... Ja ja. Vida får enda leke med Noomi, og er enda frisk. :-P
Det jeg har forstått er at furunkulose kan i enkelte tilfeller være forårsaket av demodikose med bakterieinfeksjon, og det er sikkert derfor folk har trodd at furunkulose kan være smittsomt, da mange også har trodd at demodex kan være smittsomt. (Noe som jo er feil) I og med at furunkulose er forårsaket av stafylykokkinfeksjoner i huden, pga nedsatt immunforsvar av bakenforliggende årsak (mangelfull fôring, genetikk, underliggende sykdom, allergier osv) så er det ingen grunn til at furunkulose skal være smittsomt på noen som helst måte. Jeg kan heller ikke finne noe sted at det skal være smittsomt. Jeg vil heller tro at enkelte sier at det er kjeeempesmittsomt for da kan de bortforklare hvorfor så mange valper i kullet har det.. Det regnes jo som en arvelig disposisjon for å utvikle det på tross av underliggende årsaker (alle syke/allergiske hunder utvikler jo ikke furunkulose likevel), og det anbefales kraftig at både foreldre og søsken IKKE bør gå i avl.

Ellers er morgenen fin, jeg har hoppet over masse sider, skal sove littegrann til nå som jeg har luftet hunder, og i kveld skal jeg til Lene og Mayhem og i morgeb er det valpeshow på Hellerud! :ahappy:

Edit: Margrete, det er jo på menneske? Hunder har den stafylykokkbakterien på huden normalt i følge det som står på diverse veterinærartikler, og vil ikke få en infeksjon uten nedsatt immunforsvar, etter hva jeg har skjønt. Laks har også en smittsom furunkulose. Men ikke hund, i følge nettet. Lurer på om det kan være forskjellige stafylykokkbakterier? Eller reagerer bare immunforsvaret forskjellig på det på hund og menneske?

Jeg ville tro at om det var smittsomt, så ville også tiltakene på NVH være ganske mye kraftigere når det kom inn furunkel-hunder, det hadde vel blitt behandlet på eget rom der man kunne vaske ned gulvet og alt når den gikk der.. Samt på hundepensjonater.

Send en mail til NVH og spør. Fortrinnsvis til Bente Sævik. :) Eventuelt til Cathrine Trangerud. :ahappy:

Edit 2: GRATULERER MED DAGEN, MAREN! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv denne valpefurunkulosen må vel komme fra et sted? Den dukker vel ikke bare opp ut fra intet på friske hunder i gode oppveksmiljøer? For meg høres det litt rart og bakvendt ut i hvert fall...

Det står i Genetikk, avl og oppdrett følgende: " Sykdommen er funnet hos en rekke raser, i første rekke hos dachshund, golden retriever, labrador retriever og pointer, og man antar derfor at arvelige faktorer kan ha en betydning for utvikling av sykdommen".

Dvs de vet ikke - de tror kanskje, men har ikke fakta som underbygger. Så har man da raser hvor dette ikke er vanlig (som DS) hvor det dukker opp i et kull, og den arveligheten faller bort. Freya sin oppdretter hadde to kull samtidig og hun var den eneste som ble affisert. Jeg husker ikke alt jeg fikk fortalt den gangen om sykdommen (det er tross alt 7 år siden), men det var mange potensielle forklaringer. Jeg husker dog at noe som gikk igjen var fuktighet i valpekassa.

Men valpefurunkulose kan som sagt behandles relativt greit, og skiller seg jo sånn sterkt fra vanlig furunkulose.

2ne, jeg så også på det. Lå på sofaen og lo så tårene trillet. Hysterisk :D

Her er det kaldt. -18 synes jeg blir litt i kjøligste laget altså :aww::brr: Fyre i ovnen, tisselufte jentene, og så fortsette med jobben på do da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke denne furunkolosen litt som valpedemodex da? Det er forholdsvis naturlig, og når ting ligger til rette for det (om man kan si det sånn) så slår det ut og blir problematisk i varierende grad.

Når Emma var valp, så hadde f.eks hun briller, så jeg husker første gangen vi var på utstilling så ble vi møtt med et "næmmen stakkars, er hun allergisk". Nå var hun ikke allergisk, men hun viste seg jo senere å få pannus, som er en immunrelatert sykdom på øynene. Med tanke på at hun har en søster til som fikk pannus, samt en bror som klødde når han var i pubertet (Tjukken) og halvbroren var Stitch, så vil det ikke være rart om det lå noe immun-greier der. Det betyr jo ikke nødvendigvis at alle vil slite med noe immun-relatert, men at det kanskje ligger en svakhet der som noen ganger får større utslag hos enkelte. Jeg mener jeg har diskutert det med både Belgerpia og Carina (Nik er jo en fjern slekting av Dina, jeg tror at bestefedrene deres var kullbrødre?), og kommet frem til at det var litt sånt etter Dinas bestefar, men ikke etter Niks bestefar (det er en problemstilling jeg ikke har tenkt så mye over på et år, så ta høyde for at det kan være noen småfeil her :P ).

Nå mener jeg ikke at alle valper som får sånne briller har et problem med immunforsvaret, det kan jo være nedsatt i en kort periode av livet deres pga mange ting liksom, men jeg syns det er litt påfallende at briller ikke er uvanlig på groenendael, mens du sjeldent ser det på terv, f.eks. Jeg har dog ikke hørt om så mange belgervalper med furunkolose, greia med å dra inn demodexen var mer fordi at jeg tenker det kan være utslag av flere ting, både furunkolose og demodex.

Og bare så det er sagt til slutt her, jeg ville ikke hatt noen betenkligheter med å la mine hunder omgås hunder med hverken demodex eller furunkolose. Fordi det er et symptom på noe underliggende, og ikke en smittsom greie i seg selv, så vidt jeg veit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper den furunkeldiskusjonen kan skilles ut ja, for nå har jeg mista litt oversikten over hvem som har svart hva. Men godt noen ikke blir hysterisk av å møte på oss, siden det virker som om enkelte i klubben gjør det nå. :P Ja ja, greit at jeg ikke gidder å betale for hallen i år uansett... For det første er det svindyrt i forhold til treningstid, evig prioritering av agility og jeg vet ikke om et gammelt kalkunfjøs er det beste for en middallergiker akkurat... (jeg kommer til å falle av stolen om prøvene til Noomi viser at hun IKKE har middallergi, siden hun viser det i RL så godt...)

Ei jeg kjenner har også en "middhund". Den hadde blitt blåst med hundeblåser mot hårene skikkelig, og da hadde han ikke klødd på to dager. Så nå kjenner jeg at jeg snart har en føner på ønskelista mi også. :lol:

Og så får jeg vente litt på svar på SMS her, før jeg vet hvordan kvelden blir.... Men bør kanskje starte med å hoppe i dusjen straks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper den furunkeldiskusjonen kan skilles ut ja, for nå har jeg mista litt oversikten over hvem som har svart hva. Men godt noen ikke blir hysterisk av å møte på oss, siden det virker som om enkelte i klubben gjør det nå. :P Ja ja, greit at jeg ikke gidder å betale for hallen i år uansett... For det første er det svindyrt i forhold til treningstid, evig prioritering av agility og jeg vet ikke om et gammelt kalkunfjøs er det beste for en middallergiker akkurat... (jeg kommer til å falle av stolen om prøvene til Noomi viser at hun IKKE har middallergi, siden hun viser det i RL så godt...)

Ei jeg kjenner har også en "middhund". Den hadde blitt blåst med hundeblåser mot hårene skikkelig, og da hadde han ikke klødd på to dager. Så nå kjenner jeg at jeg snart har en føner på ønskelista mi også. :lol:

Og så får jeg vente litt på svar på SMS her, før jeg vet hvordan kvelden blir.... Men bør kanskje starte med å hoppe i dusjen straks...

Når du først tenker på føner så kan jeg tipse deg om det :lol:

Denne er billig og bra, ble anbefalt av en hundefrisør til mitt bruk og uten at det koster for mye. Både "kald" og varm luft.

Denne skal være nesten det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper den furunkeldiskusjonen kan skilles ut ja, for nå har jeg mista litt oversikten over hvem som har svart hva. Men godt noen ikke blir hysterisk av å møte på oss, siden det virker som om enkelte i klubben gjør det nå. :P Ja ja, greit at jeg ikke gidder å betale for hallen i år uansett... For det første er det svindyrt i forhold til treningstid, evig prioritering av agility og jeg vet ikke om et gammelt kalkunfjøs er det beste for en middallergiker akkurat... (jeg kommer til å falle av stolen om prøvene til Noomi viser at hun IKKE har middallergi, siden hun viser det i RL så godt...)

Jeg jobba 3 mnd på hundepensjonat, og der var de EKSTREMT nøye på smitte og sånt. Hadde en boxer med furunkulose inne en stund, og vi gjorde ingenting med den annet enn å smøre og stelle. Den fikk være sammen med de andre :)

Hvordan ble det til med immunterapi på Noomi? Skal du prøve? :) Fikk prøvesvar på Tuf her om dagen, og han slo ut noe helt ekstremt på husstøvmidd og to typer lagermidd. Så de driver med vaksinelaging til han nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først tenker på føner så kan jeg tipse deg om det :lol:

Denne er billig og bra, ble anbefalt av en hundefrisør til mitt bruk og uten at det koster for mye. Både "kald" og varm luft.

Denne skal være nesten det samme.

Takker. Det var jo priser som var overkommelig også. Så da skal det søren meg på ønskelista det også. Vil tru at hun har godt av å bli tørr fortest mulig etter å dusje også... Varm luft trur jeg er et must, for her protesteres det HØYT om man dusjer i for kaldt vann. Jeg har like varmt vann til hundene som meg i dusjen, og jeg er overhode ikke noe kalddusj menneske. :P

Jeg jobba 3 mnd på hundepensjonat, og der var de EKSTREMT nøye på smitte og sånt. Hadde en boxer med furunkulose inne en stund, og vi gjorde ingenting med den annet enn å smøre og stelle. Den fikk være sammen med de andre :)

Hvordan ble det til med immunterapi på Noomi? Skal du prøve? :) Fikk prøvesvar på Tuf her om dagen, og han slo ut noe helt ekstremt på husstøvmidd og to typer lagermidd. Så de driver med vaksinelaging til han nå :)

Godt å høre. For det er litt å kunne slå tilbake til folk når enkelte sikkert mener jeg ikke får være steder. :P Det er minuset med å være åpen om sykdom, når slike ting starter. Men motsatt gangner ikke noen raser overhode. At alle sitter med kortene tett inntil og ikke vil si noe.

Jeg kommer til å prøve ja. Men gi det et visst antall månder for at det skal virke, før jeg prøver noe annet. Litt av det er å gjøre meg ferdig hos en behandler tenkte jeg, og hun er såpass ung at jeg ikke trur noen månder fra eller til vil ha sånn supermye å si. Det er labbene som har avgjort at jeg vil prøve, fordi de hindrer henne sånn i hverdagen. Uten furunklene, hadde jeg gått for homopati i stede, siden hun ikke er plaget av allergien ellers. Nå trenger hun et bad, og leiligheta en vask, så hun klør mer enn Vida nå. Ellers bruker hun faktisk å klø mindre.

Synd å høre at prøvesvarene var dårlige, og håper det går bra med immunterapi på Tuf! Du får holde meg oppdatert om hvordan det går!

Men. Om jeg ikke vil at hunder skal komme nært mine hunder på tur nå, så skal jeg søren meg si at de har ekstremt smittsom byllepest på labbene! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm, jeg har den nederste av de fønerene Jeanette linket til og er kjempefornøyd. Men kald luft er et relativt begrep - det er ikke kald-kald luft, men mer vanlig romtemperatur hehe. Den har forøvrig tre temperaturinnstillinger og trinnløs regulering av hastigheten.

Første strøk på dovegger er malt. Det ble veldig gult - litt som å sitte inne i et egg :lol: Et strøk til senere i kveld, så er det ferdig og jeg kan henge opp knagger og sånn i morra. Stikke ut på en handletur etterpå, og da skal jeg også kjøpe gullfarget spraymaling :P

Men først skal jeg gjøre ikkeno :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre. For det er litt å kunne slå tilbake til folk når enkelte sikkert mener jeg ikke får være steder. :P Det er minuset med å være åpen om sykdom, når slike ting starter. Men motsatt gangner ikke noen raser overhode. At alle sitter med kortene tett inntil og ikke vil si noe.

Jeg kommer til å prøve ja. Men gi det et visst antall månder for at det skal virke, før jeg prøver noe annet. Litt av det er å gjøre meg ferdig hos en behandler tenkte jeg, og hun er såpass ung at jeg ikke trur noen månder fra eller til vil ha sånn supermye å si. Det er labbene som har avgjort at jeg vil prøve, fordi de hindrer henne sånn i hverdagen. Uten furunklene, hadde jeg gått for homopati i stede, siden hun ikke er plaget av allergien ellers. Nå trenger hun et bad, og leiligheta en vask, så hun klør mer enn Vida nå. Ellers bruker hun faktisk å klø mindre.

Synd å høre at prøvesvarene var dårlige, og håper det går bra med immunterapi på Tuf! Du får holde meg oppdatert om hvordan det går!

Men. Om jeg ikke vil at hunder skal komme nært mine hunder på tur nå, så skal jeg søren meg si at de har ekstremt smittsom byllepest på labbene! :lol:

Det første du sier der er jeg helt enig i! Er derfor jeg er såpass åpen om sykdommen(e) til Tuf, på facebook og andre steder :) For basenji er jo en så kjempefrisk rase, sies det, så da er det greit å vise at det faktisk forekommer litt på dem også :)

Ble glad for å lese at du vil teste ut immunterapi :) Jeg har tro på det jeg! Veterinæren vår sa at vi i utgangspunktet prøver det i 5 måneder, og om det ikke er blitt bedre i løpet av den tida, dropper vi det. Han er jo litt vanskelig han, Tuf. For han har jo lavt stoffskifte i tillegg og det blir enda lavere av å gå på kortison. Men veterinæren og jeg har blitt enige om at det er bedre med lavt stoffskifte enn ekstrem kløe, så han får kortison fram til vaksinen er klar. Han er heeeeeelt elendig, og orker ingenting :(

Jeg er veldig interessert i å høre om hvordan det går med Noomi på immunterapi, så fortell masse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår første veterinær sa at furukulose var smittsomt, i ettertid har flere veterinærer sagt at det ikke er smittsomt :-) Og det er jo litt viktig info for meg... Eldstehunden har furunlulose, han fikk det i en alder av 4 år, og han blir nå 11 år til sommeren. Yngstemann er snart 3 og har ikke furunkulose ;-) Så glad det ikke skal være smittsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...