Gå til innhold
Hundesonen.no

Første løpetid


SaraSL
 Share

Recommended Posts

vet ikke om dette emne tilhører her, men har ett spørsmål om første løpetid.

Har en valp som er 7 mnd. vi venter på at løpetiden skal komme snart.

Etter det jeg har hørt begynner tispene å røyte rett før løpetid. hun har snart røytet i 1 mnd nå.

Hanhunder prøver å pare med henne, og hun tror det lek. lurer på om andre tegn men kan se etter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig når den kommer. Til første hunden min (Engelsk Setter) kom den når hun var 13 mnd,hun jeg har nå når var 9 mnd. Har aldri merket mere røyting i forkant men,det merker det godt på her er mye mere markering en lang stund før løpetiden;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la hannhunder ri på henne i alle fall, uavhengig om hun har løpetid eller ikke :) Har en unghund på 8 mnd selv nå, og hannhunder begynte å bli interessert da hun var ca 6 mnd (og hun begynte røyte/miste valpepels en gang på den tiden), og enkelte (kåte, uerfarne :P ) hannhunder syns hun er verdt et parringsforsøk (men får ikke lov til å prøve seg. Det er nok bare fordi hun ikke lukter valp lenger, men løpetiden er fortsatt et stykke unna. Håper jeg, hehe! Som førstegangs tispeeier har jeg forhørt meg litt selv, og forventer å kunne se tegn som sekret fra skjeden, hoven skjede og mer tissing (markering) i dagene og ukene før første løpetid. Men har bestilt den til ca 18 mndsdagen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna fikk løpetid for ca 1 mnd siden, da var hun 8 mnd. Jeg merket ingen røyting på henne, merket blod som er et veldig sikkert tegn :P Jeg mener hannhunden din ikke burde få lov til å jokke på henne, uavhengig om hun har løpetid eller ikke :)

Jeg har ikke noen andre hunder, men vi går på ringtrening og da slipper vi dem løs i slutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen andre hunder, men vi går på ringtrening og da slipper vi dem løs i slutten

Det er minst like viktig at ikke ukjente hunder får jokke på henne, altså. Det er skikkelig kjipt å bli jokka på, det er ordentlig dårlig oppførsel. Gi beskjed til eierne til disse hundene om at det ikke er ok, og hvis de ikke tar affære selv må du gå inn og få dem vekk. Det kan gjøre tispa di sur mot andre hunder om hun blir jokka på til stadighet, og de hundene som får vane av å jokke kan komme opp i skikkelig klammeri - mange hunder godtar ikke jokking i det hele tatt og da kan det smelle :) Ellers slutte å slippe henne sammen med dem, men det er jo ikke så gøy :P

Som sagt, enkelte unge hanner har veldig lyst til å parre seg med damen min på 8 mnd. Hun har hverken hovne kjønnsorganer, tisser ikke mer enn vanlig, og det kommer ikke noe sekret fra skjeden - og voksne, mer anstendige hannhunder nøyer seg med å lukte interessert ettersom hun tross alt er nesten dame ;) Så at unghunder er interesserte kan bety forsvinnende lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er minst like viktig at ikke ukjente hunder får jokke på henne, altså. Det er skikkelig kjipt å bli jokka på, det er ordentlig dårlig oppførsel. Gi beskjed til eierne til disse hundene om at det ikke er ok, og hvis de ikke tar affære selv må du gå inn og få dem vekk. Det kan gjøre tispa di sur mot andre hunder om hun blir jokka på til stadighet, og de hundene som får vane av å jokke kan komme opp i skikkelig klammeri - mange hunder godtar ikke jokking i det hele tatt og da kan det smelle :) Ellers slutte å slippe henne sammen med dem, men det er jo ikke så gøy :P

Som sagt, enkelte unge hanner har veldig lyst til å parre seg med damen min på 8 mnd. Hun har hverken hovne kjønnsorganer, tisser ikke mer enn vanlig, og det kommer ikke noe sekret fra skjeden - og voksne, mer anstendige hannhunder nøyer seg med å lukte interessert ettersom hun tross alt er nesten dame ;) Så at unghunder er interesserte kan bety forsvinnende lite...

Eieren hiver alltid av hunden deres av når det skjer. Det er bare en av hundene som jokke på henne, men de har kjent hverandre siden de var små valper. Hun tisser også mer enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine tisper pleier ikke å hovne opp noe særlig før løpetiden er godt i gang de. Eller proestrus er det jo forsåvidt, men det er den perioden de blør. Estrus er den perioden de står (og da blør de svært lite eller ikke noe lengre).

Men hun markerer mer før løpetid, blir litt mer vimsete (dog har dette avtatt litt etterhvert som hun har blitt eldre) og er mer grinete på andre hunder. Hun lukter åpenbart mer spennende opp til 1mnd før hun faktisk begynner å blø (mens det ande ganger bare varer 1 uke), men hvor lenge før er jo ulikt både fra hund til hund og fra gang til gang på samme hund.

Datra hennes merket jeg overhodet ikke noe "forløp" eller tegn til at løpetiden var forestående på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røytinga skyldes nok en kombinasjon av kulde ute/varme inne og utskiftning av pels både i forbindelse med årstid og at hun begynner å bli "voksen".

Men hvis hannhunder viser mer interesse enn tidligere OG hun tisser mere ville jeg forventet av løpetiden er rett rundt hjørnet. Hold hvertfall et godt øye med henne fremover, så det ikke plutseig skjer en ulykke.

Og som flere sier her, ikke la andre hunder jukke på hene og gi henne dårlige opplevelser. Som du sikkert allerede vet er ikke kooikeren kjent for å alltid være så omgjengelig med andre hunder, så det er viktig å gjøre sitt for å gi valpen/hunden positive assosiasjoner og opplevelser med andre.

Også ville jeg bare si at det er koselig å se flere kooikerfolk her inne :D Hva heter hunden din? :)

Edit: Nå så jeg at det er deg med Freja ja :)

Endret av IreneN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...