Gå til innhold
Hundesonen.no

Har begynt å vekke meg på natta for å gå på do


Bombini
 Share

Recommended Posts

Dette høres skikkelig teit ut fordi valper må jo på do heeele tida uansett, men Bombini sov altså hele natta de første 4-5 ukene hos meg helt til vi dro på gårdshundseminar i midten av januar og jeg var fast bestemt på å ikke være hønemor sånn at hun endte med å spise en del av maten til de to andre hundene vi hadde med oss - og ble dårlig i magan. Den natta var det opp annenhver time for å gå på do, men så har det liksom fortsatt selv om hun er fin igjen for lengst. Hun sov i senga i starten, men da hun begynte å hoppe ned for å bæsje på gulvet midt på natta ble hun degradert til buret fordi det er for høyt for henne å hoppe ned fra senga ennå. Sove i buret i seg selv er ikke noe problem fordi hun trives inni der, men nå vekker hun meg minst en gang hver natt for å gå på do - og hun gjør det når jeg tar henne med ut. Jeg har prøvd å fôre ganske tidlig, og gå god tur like før vi legger oss sånn at hun skal være "tom", men hun begynner i 4-5-tiden allikevel.

Spørsmålet er: skal jeg overse henne fordi hun klarte å holde seg da hun var mindre eller skal jeg ta henne med ut hver gang fordi hun faktisk går på do når hun kommer ut? I hvor stor grad lager jeg vane av det, liksom? Det er helt tydelig at det er naturen som kaller siden hun utfører oppdraget nesten med en gang hun kommer ut av døra, men det hadde jo vært deilig å ikke måtte ut hver eneste natt når det bare er oss to =) Når hun er utrolig sliten sover hun hele natta uten problemer, men da skal hun være mer kjørt enn jeg syns en valp på snart 4mnd skal være hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da blir det nazinatt i natt =)

Hun tisser egentlig vanlig syns jeg. Holder seg opp til 4-5 timer når hun er alene hjemme, har skjelden uhell inne og følger liksom "regelen" om at hun må på do etter å ha sovet, spist, lekt osv. Når hun går ut om natta hender det ofte at hun bæsjer også. Men så er det jo noe helt annet når vi er på besøk hos folk, og spesielt de med hund! Da er det jo full fart på både valpen og blæra hennes =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for og gjøre det safest og så behagelig som mulig så ville jeg vært nøye på og lufte godt før leggetid før dere skrur på tvangen. Slik at hunden både får gjort det den skal og gjerne er litt sliten før natta. Er den sliten så sover den gjerne litt bedre og har den fått gjort alt den skal på kvelden så er det større sannsynlighet for at den ikke må på do på natta og da har lettere for og holde seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... mon tro om det er huset :P Valpen over deg er like ille. Hun å våkner ved 4-5 tiden og mener det er dotid! Det er IKKE det da, det er ikke før 7-tiden det. Nå er min valp en drøy mnd eldre enn din, så min bør klare det. Så jeg er ikke så søt lenger og legger henne i bur om natten nå. Jeg vil sove!! Ikke bli vekket av en hurramegrundt valp før jeg virkelig må opp!

Kanskje de vekker hverandre? Nix skal i bur til natten, så får vi se om det blir bedre nede hos deg da.

Edit: Bur i en liten periode, så ikke noe å fyre seg opp over ;)

Endret av Margrete
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... mon tro om det er huset :P Valpen over deg er like ille. Hun å våkner ved 4-5 tiden og mener det er dotid! Det er IKKE det da, det er ikke før 7-tiden det. Nå er min valp en drøy mnd eldre enn din, så min bør klare det. Så jeg er ikke så søt lenger og legger henne i bur om natten nå. Jeg vil sove!! Ikke bli vekket av en hurramegrundt valp før jeg virkelig må opp!

Kanskje de vekker hverandre? Nix skal i bur til natten, så får vi se om det blir bedre nede hos deg da.

Edit: Bur i en liten periode, så ikke noe å fyre seg opp over ;)

Desverre vil ikke raptusen min sove i bur en hel natt, men har faktisk funnet ut at om han ligger i bur til han våkner, så får han komme opp i senga så sover han evig mye lenger enn om han sover i senga hele natta. Og nei, han sover lige tungt i bur som i senga (snorker og drar seg).

Så om han virkelig ikke vil sove nå så stapper jeg han i buret, venter 10 minutter og tar han opp i senga :D

Jeg takler lite på natta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min voksne tispe har brått fått for vane å vekke meg kvart over tre-halv fire for å gå på do. Av en eller annen underlig grunn. Bjeffer på døra og vil ut. Jeg vil ikke kjefte for at hun sier ifra, for jeg vil at hun skal si ifra når hun må ut, så min løsning er bånd i senga. Halsbånd på bikkja, leiebåndet festet rundt meg(over høyre skulder, under venstre arm, altså på skrå, så ingen risikerer kvelning e.l ) Fungerer utmerket, sover hele natten uten noe mas. Fortsetter sånn en stund og satser på at det går seg til. Selvsagt ikke sikkert det nødvendigvis funker for dere, men et tips iallefall. Lykke til med valpisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... mon tro om det er huset :P Valpen over deg er like ille. Hun å våkner ved 4-5 tiden og mener det er dotid! Det er IKKE det da, det er ikke før 7-tiden det. Nå er min valp en drøy mnd eldre enn din, så min bør klare det. Så jeg er ikke så søt lenger og legger henne i bur om natten nå. Jeg vil sove!! Ikke bli vekket av en hurramegrundt valp før jeg virkelig må opp!

Kanskje de vekker hverandre? Nix skal i bur til natten, så får vi se om det blir bedre nede hos deg da.

Edit: Bur i en liten periode, så ikke noe å fyre seg opp over ;)

Hehe, det kan jo tenkes =) Jeg gikk ikke ut natta etter at jeg posta tråden, og nå har det gått bra etter det (to netter?). Så hun er "bedbug" inntil videre.

Jeg pleier å sørge for at hun har gjort at hun må før vi legger oss, men det er som regel bare en liten tur ut på plenen siden vi har veldig aktive dager og hun vanligvis er ganske trøtt på kvelden. Hvis jeg vil at hun skal sove får hun ta en runde "Russisk rullett" som vi kalte Dog Spinny på hundeleir =p

Jeg må få si at Bombini generelt sett er en vanvittig snill valp, da. Vi har ikke hatt noen ordentlige problemer så langt, og jeg kan ikke se noe som får alarmen til å gå med tanke på framtiden. Jeg tror ikke hun blir noen stjerne på lydighetsbanen, men jeg tror hun blir det i hverdagen =)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp er veldig ustabil om nettene.. den ene natta trenger han kun slippes ut på plenen kl 15 på natta.. andre ganger må jeg opp flere ganger.. litt plagsomt men.. mon tro om jeg bare skal ha han i bur inne også nå,,. på soverommet..

Han er ikke så flink til å direkte si fra om at han må på do heller.. han bare vokner.. og rusler mot døra.. og hvis jeg ikke får med meg det.. da klarer han ikke alltid holde seg, eller si fra tydelige først.

kom gjerne med tips :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er verst, jeg, å våkne og måtte gå ut om natta eller å bli brukt som hundeseng... Jesper har begynt å legge seg til å sove på ryggen min etter jeg har sovnet (mannen oppdaget det natt til i går og natt til i dag våknet jeg av at han hoppet ned fra ryggen min i tretiden), mens jeg ligger på magen. Ikke rart jeg har litt stiv korsrygg når jeg våkner om morgenen for tiden... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...