Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund VS katter! Kriise i hjemmet


Deva89
 Share

Recommended Posts

Har alltid hørt at det er best å ha katt først, om man bestemmer seg for å få hund også. Kan dette egentlig ha noen betydning? Nå har vi hatt 2 katter i 3 år, å hunden kom inn for ca 1,5 år siden... Kattene kan ikke GÅ over gulvet uten å ha en hund i hælene.. Hva skal man gjøre for å roe ned dette, det er på høytid. ?? Hunden ser seg også nødt til å åpne dører, hopper på dørhåndtaket til døren går opp! Dette skulle jeg også gjerne hatt noen tips til å få bukt med_!! Håper noen der ute har noen gode råd og tips om hvordan jeg får hunden til å gi opp denne jagingen av katt!

Dette var det lille problemet, det store kommer her,

Når vi skal kjøre bil,så er hunden kjempe glad og ikke minst super klar for å være med. Den ligger i bur med et teppe over ( Fikk et tips om at det var beroligende, da hunden ikke så ut).

Vi rekker ikke å komme utenom innkjørselen engang før det er full opera i andre enden av bilen.. Den hyler ende ut, å helt til vi er fremme? Ingenting hjelper.... Det er veldig slitsomt..

Noen med masse erfaring, og kan gi noen RÅD? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kattene steder i høyden hvor de kan komme seg unna?

Jeg hadde to hunder og fikk så to katter, det var ikke noe problem. Den ene hunden hang seg litt opp i katten og første dagen lå hun vel rett nedenfor der katten lå og så på og ventet. Til slutt gadd hun ikke å bry seg om katten.

Kan du ha på bånd/langline inne på hunden så du får stoppet den når den jager? Hunden skal ikke få lov til å jage katten og kattene må få ha fristeder fra hunden. Her har de skap, kommoder og sånn de kan ligge på, og også maten står oppå en kommode så de får spise i fred for hundene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen råd å komme med sånn umiddelbart, men det hadde kanskje vært lettere om du kunne sagt litt om HVA dere har forsøkt i den bil-situasjonen deres. Du sier at ingenting hjelper, men hva har dere prøvd?

Vi har prøvd alt av tips vi har fått...

OVERHØRE, gi godbit å skryt når den er stille og flink!

TEPPE OVER BURET for å skjerme litt for ting som skjer utenfor bilen!

PRATE MED HUNDEN for å vise den at vi ikke er så langt unna!

IKKE SNAKKE TIL HUNDEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kattene steder i høyden hvor de kan komme seg unna?

Jeg hadde to hunder og fikk så to katter, det var ikke noe problem. Den ene hunden hang seg litt opp i katten og første dagen lå hun vel rett nedenfor der katten lå og så på og ventet. Til slutt gadd hun ikke å bry seg om katten.

Kan du ha på bånd/langline inne på hunden så du får stoppet den når den jager? Hunden skal ikke få lov til å jage katten og kattene må få ha fristeder fra hunden. Her har de skap, kommoder og sånn de kan ligge på, og også maten står oppå en kommode så de får spise i fred for hundene :)

Vi hadde en "formsydd" hylle de kunne være på! Men jeg synest det var så kjipt for kattene å måtte være der hele tiden! Så vi laget en katteluke i en vegg som fører ned til kjelleren! Der har de maten sin nede og får være helt i fred!

Vi startet også da hunden var ca 1 år og ha den uten bur om natten..FOR at den skulle gå i sammen med kattene hele tiden!

Det merkeligeste er at jeg tror de er "venner" når de er helt alene.. har ofte kikket inn ruten, da kan de ligge vedsiden av hverandre foran ovnen... men så fort vi kommer inn.. så er det et JAG uten like! jeg tror det er et skrik om oppmerksomhet, og for å vise oss at hunden er sjefen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 2 katter og 1 hund (har hatt fler katter) og det vi gjør at så fort hunden begynner å løpe etter en katt, så setter vi på han båndet og binder han fast i sofaen. Dette har vi brukt et spesielt kobbel til, så han kjenner det igjen. Nå kan vi bare peke på sofaen også kommer han og legger seg der. (Hvis han har løpt etter kattene, selvsagt) Han blir bare bindt fast i 2-3 minutter av gangen, men det er vel igrunn det som har vært mest effektivt for oss. Han får ikke gå løs fra kobbelet før han har sluttet å pipe, fordi da skjønner han at det ikke hjelper å pipe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det katta som er sjef. Men har de leke-raptus og han blir hardhent/løper henne ned får han beskjed om å komme til en av oss og legge seg ned. Men som regel sier katta mi fra selv (hun er oppvokst med border collier så min lille havanais blir jo småtterier i forhold :P ) Ikke la hunden få jage kattene, bruk evt langline som Frida nevner. Men virker det som kattene "liker" at hunden jager de? Eller blir de tydelige redde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok noen ganger det er kattene som terger på seg hunden.. men sjelden. hunden er etter dem hele tiden... når han kommer inn fra ute, så er det første han gjør.. løpe rett mot katten(e).. skjønner ikke helt greia... å samme hva vi sier, så er ørene dens stengt..!

Akkuratt når det er katter i sikte..

'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må dere ha hunden i bånd inne så dere kan fysisk holde han igjen og gi han klar beskjed om at det ikke er greit. Og jeg ville ikke latt hunden min være løs med kattene uten at jeg var tilstede, slik at jeg har 100 % kontroll over hva som skjer.

Jeg ville fått noen som kan hund til å hjelpe til så dere vet hvordan dere kan korrigere og avlede hunden riktig, det er veldig vanskelig å forklare over nett når man ikke kan se hunden og situasjonen det skjer i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og angående det at hunden åpner dører. Om dere holder alle dører låst hele tiden så kan det hende det går over av seg selv, for da hjelper det ikke for han å hoppe på dørhåndtaket og han får ikke en løsning på problemet sitt. Min forrige hund åpnet ytterdøra og dro ut på vift, men etter en periode med låst ytterdør hele tiden sluttet han med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt hunden gått med et bånd etter seg så du kan korrektere den da. Min ene hund skal alltid løpe etter den andre inn for å nappe og erte hun og sånt er ikke greit. Så han må sitte ved døra og vente til jeg sier det er greit. I starten var det å stå på båndet og vente til han koblet litt ut og få han til døra igjen osv. Nå har det blitt rutine og han venter innafor døra på signal. De må jo lære at de ikke skal tulle med enten andre hunder eller katter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Kan du ikke bare fortelle hunden at nok er nok?

Gi skikkelig beskjed om at kattene IKKE skal jages og ferdig med det - vær på som en hauk noen dager så tipper jeg det roer seg. Om du ikke har lyst til å være streng så kan du bruke "timeout" - men da må du være konsekvent.

Ingen kjefting eller nei eller noen form for korrigering først - så fort hunden er etter kattene tar du rolig, men bestemt, tak i hunden og geleider den ut av rommet, eventuelt legger den i buret og så må den være ute av rommet i noen minutter før du slipper den inn igjen. Så fort den fikserer på katt igjen - gjenta, og det gjør du konsekvent. Hunden kommer fort til å koble om du er flink til å lese og ta hunden i "timeout" så fort den bare tenker tanken på å jage kattekreket rundt.

Ad bilkjøring - teppe over buret er ett godt tips, men prøv i en periode å sette hunden i bilen UTEN å kjøre noe sted. Det er tydelig at det skaper forventning, så start bilen - sett hunden inn og la den sitte en stund før du tar den ut igjen uten at noe har skjedd. Gjør det litt kjedelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har katt/hund alltid vore venner. Det vil seie, vi fekk katten vår då den var 12 veker gammal, tispa vår var 2, og hannhunden var 7 mnd. Alt gikk seg liksom til. Berre passe på at katten har ein stad å flykte til. Eg har forresten hørt at man alltid bør få katten etter man har fått hunden, eller få dei samtidig. Og katten bør vere kattunge dersom den skal venne seg til hund. Når min hund blir for voldsom med katten (dei leikar som dei dinosaurane dei er), får han sjølvsagt time out - knytt fast i bånd i bordbein til han har roa seg.

Til burproblemet: Få hunden til å LIKE å vere i buret. Fyll ein kong med godsaker/gjem godbitar inni eit teppe viss du har teppe inni buret, så har hunden noko å styre på med. Og ja - ikkje alltid køyr med bilen når hunden er inni. Du kan godt ha bagasjedøra open med hunden inni buret, og gjer det kjedelig for hunden. Lær hunden å kjede seg. Det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stoppet all uønsket oppmerksomhet mot katter, har som oftest holdt med ei NEI- se her! også skryt for at de velger å følge med på meg istedenfor katten. Har vel et par ganger på den ene tispa vært nødvendig å ta tak i hu så hu ikke skal jage etter, pr. i dag er den ene hunden bestevenn med katten, mens den andre hunden synes katten er helt grei og jager den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...