Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp til prissetting av maleri :)


Snickers
 Share

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke til noen aktive kunstforum, så spør bare her på sonen :) Har malt et maleri jeg har lyst til å selge, men synes prissetting er så vanskelig! Vil ikke selge det for billig, men heller ikke for dyrt..

Det er altså malt av meg, brukte eget fotografi til motiv. 50x70 cm, akryl, 9 timers arbeid!

Du trenger ikke ha peiling for å svare altså! Vil gjerne også høre hva dere ville gitt for maleriet! ;)

Bakgrunnen kommer ikke helt til sin rett på dette bildet. De gule sirklene er egentlig nesten ikke synlige.

070_2_zpsa4b5d42d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, utrolig flott!

Har virkelig ikke peiling selv så er ikke den beste til å svare, men rett under 1000-lappen kanskje? Spørs jo også hvor mye du har brukt på lerret og maling.

Vet om en om driver med det, og hun startet på en mer gunstig pris selv før folk fikk litt øye for arbeidet, og dermed kanskje ble litt mer ettertraktet og hun dermed kunne ta noe mer for maleriene. Vet ikke om det kanskje er planen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Og takk for skyt, Havanaislove, det varmer :)

Har solgt mange bilder, de har brukt å gå for 1500-2500 kr. Har solgt noen mindre (feks. 30x30 cm) til litt lavere pris. Synes også det er vanskelig, men har opplevd at hvis man setter høyere pris så får man flere kjøpere. De ser på det som mere eksklusivt rett og slett. :)

Det er jo litt drøyt å selge et slikt maleri for 600 kr syns jeg. Det er jo rimelig stort, lerret koster vel litt under hundre kr, maling kanskje 20-30 kr. Også bruker man lang tid på arbeidet.

Sophie: Ja, det er det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe på etsy.com elns du kan sammenligne med da?

Har du noe malerkurs/utdanning?

Vil du karakterisere det som amatørarbeid?

Har en grandtante som er maler, og hund tar nok fort 1500 for et sånt bilde av den størrelsen. Men hun har hatt flere utstillinger og sånt da.

Edit: Du svarte før meg, da kan du godt ta en tusenlapp eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Og takk for skyt, Havanaislove, det varmer :)

Har solgt mange bilder, de har brukt å gå for 1500-2500 kr. Har solgt noen mindre (feks. 30x30 cm) til litt lavere pris. Synes også det er vanskelig, men har opplevd at hvis man setter høyere pris så får man flere kjøpere. De ser på det som mere eksklusivt rett og slett. :)

Det er jo litt drøyt å selge et slikt maleri for 600 kr syns jeg. Det er jo rimelig stort, lerret koster vel litt under hundre kr, maling kanskje 20-30 kr. Også bruker man lang tid på arbeidet.

Sophie: Ja, det er det nok.

Mulig det var litt lavt, men det kommer an på om man ser på seg som proff eller ikke. Jeg vet ikke om jeg personlig ville ha "klart" å tatt mye for et bilde jeg har malt, fordi jeg ikke er kjent eller føler meg så proff (selv om jeg selv syns mine bilder kan være mye penere enn kunstrenere som selger bilder for 50 000) . Jeg ser folk som selger malerier har veldig stor variasjon på pris, alt etter som. Så ja det er vanskelig å sette pris. Folk kjøper jo kopier/print på Bohus for 1500 kr, og et orntlig maleri er jo mer spesiellt, så kanskje folk betaler mer for slikt. Derfor jeg ikke selger bilder, too hard :P hehe

Btw: hvis du allerede har solgt bilder til den prisen du nevner, hvorfor ikke ta det samme på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta 1500,- da vel :) Jeg syns det er en fair pris på det bildet der.

Vet selv hvor frustrerende det kan være å legge inn mange timers arbeid i eget verk og så måtte selge det for mindre enn f. eks minstelønn pr. time ville vært i en butikk, hehe (jeg tegner digitalt). Jeg var nok alt for snill i starten og tok litt for lite for tegningene, og det gjør jeg kanskje av og til også fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe på etsy.com elns du kan sammenligne med da?

Har du noe malerkurs/utdanning?

Vil du karakterisere det som amatørarbeid?

Har en grandtante som er maler, og hund tar nok fort 1500 for et sånt bilde av den størrelsen. Men hun har hatt flere utstillinger og sånt da.

Edit: Du svarte før meg, da kan du godt ta en tusenlapp eller mer.

Nei, er nok helt selvlært. :)

Kunne prøvd å se ute på finn kanskje?

Man kunne prøvd med 1500,-. Folk som bare ser etter noe fint til veggen er ikke så nøye på om navnet er kjent eller ikke har jeg erfart.

Mulig det var litt lavt, men det kommer an på om man ser på seg som proff eller ikke. Jeg vet ikke om jeg personlig ville ha "klart" å tatt mye for et bilde jeg har malt, fordi jeg ikke er kjent eller føler meg så proff (selv om jeg selv syns mine bilder kan være mye penere enn kunstrenere som selger bilder for 50 000) . Jeg ser folk som selger malerier har veldig stor variasjon på pris, alt etter som. Så ja det er vanskelig å sette pris. Folk kjøper jo kopier/print på Bohus for 1500 kr, og et orntlig maleri er jo mer spesiellt, så kanskje folk betaler mer for slikt. Derfor jeg ikke selger bilder, too hard :P hehe

Btw: hvis du allerede har solgt bilder til den prisen du nevner, hvorfor ikke ta det samme på dette?

Ja, det er vanskelig..

Har tenkt på det selv faktisk. De betaler så mye for en kopi, så da vil det at det er originalt gjøre at man kan ta mer for det, enn et maleri på Bohus (på samme størrelse).

Ta 1500,- da vel :) Jeg syns det er en fair pris på det bildet der.

Vet selv hvor frustrerende det kan være å legge inn mange timers arbeid i eget verk og så måtte selge det for mindre enn f. eks minstelønn pr. time ville vært i en butikk, hehe (jeg tegner digitalt). Jeg var nok alt for snill i starten og tok litt for lite for tegningene, og det gjør jeg kanskje av og til også fremdeles.

Det kan jeg prøve, ja :)

Helt enig med deg der. Å få mindre for et bilde enn en arbeidsdag i en butikk er for ille altså, ihvertfall hvis man har brukt 9 timer på det. Det er jo realt arbeid, selv om folk som ikke driver med det selv alltid "skjønner" det :P

Hvem er det dere får solgt bildene til? Jeg studerer selv kunst og maler noen ganger, men har ikke tenkt på at jeg kan prøve å selge bilder allerede.

Vanlige folk. Har fått solgt ved å annonsere på finn.no, samt på facebook. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å legge det ut på Finn og la folk by på det? (Det betyr jo at du ikke trenger å selge det før du evt får et bud du kan leve med).

Dette er jo noe du har brukt mye tid på, men samtidig er det jo ikke et bilde som appellerer til alle. Slike reproduksjoner på Bohus og IKEA er jo veldig mainstream-bilder som "alle" kan ha på veggene, mens ditt bilde ikke er det, så det blir litt feil å sammenligne med det sjøl om noe unikt og håndlaget selvsagt burde være mer verdt. Men uansett tenker jeg at du ikke skal ta mindre enn i alle fall 1000 kr, tatt i betraktning timene du har lagt i og materialene brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...