Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på HD

Frisbee

Recommended Posts

Hvordan det avles på raser som det ikke er så mange av' date=' har jeg ikke noe formening om, [/quote']

Flott, da bør du heller ikke uttale deg om det, og det gjelder de fleste her på forumet, men heller overlate vurderingen til de som kan det. Å oppdrette raser med liten populasjon er et helt annet kapittel enn å oppdrette raser med middels og stor populasjon. Hos raser med liten populasjon blir det enda viktigere at oppdretteren klarer å se på helheten og ikke minst, kjenner sine linjer.

Dette er noe svært få vet nok om, så det er nok mange som ikke burde være så bastante i sine meninger når det kommer til oppdrett av raser med liten populasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 504
  • Created
  • Siste svar

En seriøs oppdretter som vil ha sin ære i behold avler IKKE på HD eller PRA for den saks skyld.

Siden jeg selv er oppdretter og har vært det siden 1991 så uttaler jeg meg her som en kvinne med ERFARING. Med erfaringer så oppfordrer man ikke folk til å begynne å avle på individer med FEIL :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett litt på dette og synes aud sis metode virker bra? hd er jo noe de kan avle bort i fra når rasen har blitt litt mere utbredt slik at det er flere invider og avle på ? hvis man skal "føre" en rase vidre så trur jeg også det er mere viktig og avle på de som ser rase typisk ut , en de som ikke ligner i det hele tatt

hd er som sagt noe de kan avle bort i fra senere

dette er min mening iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett litt på dette og synes aud sis metode virker bra? hd er jo noe de kan avle bort i fra når rasen har blitt litt mere utbredt slik at det er flere invider og avle på ? hvis man skal "føre" en rase vidre så trur jeg også det er mere viktig og avle på de som ser rase typisk ut , en de som ikke ligner i det hele tatt

Er slett ikke enig med hverken deg eller Aud. Jeg har måttet gå til veterinæren for å få avlivet 2 hunder pga at USERIØSE oppdrettere har avlet på HD. En Newfoundlender og en Schæfer. Så kom ikke her å fortell meg at det er rett å avle på hunder med slike feil. Man får jo ikke sjekket HD for ingenting.

Et det en rase det ikke finnes mange av her i Norge, får man dra til utlandet for å parre.

Husk også at det til syvende og sist HUNDEN som har det vondt her ikke oss egoistiske mennesker.

En annen ting Richard: Har du erfaring med oppdrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som vil ha sin ære i behold avler IKKE på HD eller PRA for den saks skyld.

Siden jeg selv er oppdretter og har vært det siden 1991 så uttaler jeg meg her som en kvinne med ERFARING. Med erfaringer så oppfordrer man ikke folk til å begynne å avle på individer med FEIL :D

Så hva gjør man da med raser med liten populasjon? Lar man de dø ut? Hvis det ikke skal avles på hunder med HD, evt. at man lar være å røntge dem, for det er fullt mulig, så hvordan skal man da beholde rasen? Har _du_ noen gang avlet på en rase med liten populasjon på verdensbasis, og da snakker jeg om excellente eksemplarer. Ikke individer som blir oppdrettet i hytt og pine i langtbortvekkistan. Og jeg snakker heller ikke om at individene må være her i landet. Jeg importerer, så det er ikke der saken ligger.

Jeg har prøvd å forklare dette før, men det virker som om ingen vil lytte.

Hvor mange kull har du oppdrettet forrsten? Og av hvilke rase®.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skriver bare min mening om dette , skjønner ikke helt hvordan folk ikke klarer og diskutere dette ordentlig . folk må ta ting med en klype salt og kunne diskutere dette uten og bli uhøffelige ? =)

synd og høre at du måtte avlive 2 hunder pga hd :D

sa ikke opdretter i fra om at han/henne brukte hunder med hd i linjene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at det endelig er en person som forstår dette. :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva gjør man da med raser med liten populasjon? Lar man de dø ut? Hvis det ikke skal avles på hunder med HD, evt. at man lar være å røntge dem, for det er fullt mulig, så hvordan skal man da beholde rasen? Har _du_ noen gang avlet på en rase med liten populasjon på verdensbasis, og da snakker jeg om excellente eksemplarer. Ikke individer som blir oppdrettet i hytt og pine i langtbortvekkistan. Og jeg snakker heller ikke om at individene må være her i landet. Jeg importerer, så det er ikke der saken ligger.

Jeg har prøvd å forklare dette før, men det virker som om ingen vil lytte.

Hvor mange kull har du oppdrettet forrsten? Og av hvilke rase®.

jeg har hatt 15 kull på shetland sheepdog er 49 år gammel og vil påstå at jeg har ganske god ERFARING med hund. Både når det gjelder oppdrett og lydighet. Jeg er utdannet NKK LP instruktør og fikk min godkjenning av NKK i 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skriver bare min mening , skjønner ikke helt hvordan folk ikke klarer og diskutere dette ordentlig . blir for dummt når folk skal ta det personelig

prøv og diskuter på en ordentlig måte . og en ting til folk må få lov til og kunne skrive sine meninger uten og bli angripet på denne måten.

synd og høre at du måtte avlive 2 hunder pga hd men hvis du kanskje hadde sjekket dette opp bedre så hadde du slippet dette?

Her snakker jo både Aud og jeg som oppdrettere med erfaring, gjør du ? Det er jo greit å ha meninger, men man skal også ha litt beviser på at det man uttaler seg om er reelt.

Det er Aud som starta dette med å slenge ut om erfaringer etc. Jeg tar bare opp den tråden. OG erfaring har jeg, så er jeg jo også over 18 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt 15 kull på shetland sheepdog er 49 år gammel og vil påstå at jeg har ganske god ERFARING med hund. Både når det gjelder oppdrett og lydighet. Jeg er utdannet NKK LP instruktør og fikk min godkjenning av NKK i 1994

15 kull i løpet av 15 år, det blir jo ikke så mange kull pr. år nei. Og rasen er jo heller ingen rase med liten populasjon på verdensbasis.

Hva krevdes for å bli NKK LP instruktør da? Var det noen skriftlig og muntlig eksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du tar fram PRA. Det er også en sykdom som ligger på akita. Nå ser det ut som vi har avlet oss bort fra de mest belastede linjene.

MEN si at vi ikke hadde klart det, at de flest hundene var sannsynlige bærere av PRA. Så kommer det en import som er fra linjer helt uten PRA, hunden er frisk og ellers rasetypisk, men har hd C.

Ville du da heller t asjansen på å pare sannsynlige PRA bærere, fremfor å ta et kull med denne hunden, for så å avle videre på HD frie individer?

Det er ikke snakk om å avle vilt og hemningsløst på hunden med HD, men å ta et kull for å ha noe å gå videre på. Og hvis man parer med hunder fra gode (les frie) linjer, trenger jo ingen av valpene å få HD...

På hunder i store populasjoner er jeg helt enig i at man ikke skal avle på HD, men i små populasjoner må man pga fare for inavl av og til tenke alternativ og kanskje både et og to trekk fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det avles på raser som det ikke er så mange av, har jeg ikke noe formening om, men jeg har formening om de aller aller fleste raser, og det er at jeg er HELT I MOT å bruke en hund som ikke er HD-fri som avlsdyr.

At man bruker som argument at en hund er så vakker/har gjort det så bra på utstilling etc etc, er bare ikke godt nok.

Heller ikke at en hund er super i bruks...

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal bli ramset opp mange andre sykdommer som er verre, eller minst like gale som HD...

Det er ingen her inne som har sagt at det er bedre å avle på hjertefeil eller agressive hunder enn på HD...

Skal man drive med avl, skal det være for å fremme rasen.

For å fremme rasen, skal foreldredyrene være friske, mentalt bra, og de skal ha et eksteriør som er innenfor rasekravet.

Og med friske mener jeg IKKE å ha HD!

At hunder kan ha et fint liv med HD er det ikke tvil om, men det er vel heller ikke tvil om at en hund kan ha forferdelige smerter med HD.

Personlig ville jeg ALDRI vurdert å kjøpt valp etter HD-foreldre.

NB; Jeg er en voksen person som i alle fall ikke har færre hunde-år på baken enn Aud... :D  :D :D  :D  ;)

Supert innlegg =D> =D> =D> =D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 kull i løpet av 15 år, det blir jo ikke så mange kull pr. år nei. Og rasen er jo heller ingen rase med liten populasjon på verdensbasis.

Hva krevdes for å bli NKK LP instruktør da? Var det noen skriftlig og muntlig eksamen?

Shetland Sheepdog var ingen stor rase da jeg begynte med denne. Jeg måtte vente i 1,5 år før jeg fikk kjøpt meg en. Den har nå i de siste årene blitt veldig populær rase. Jeg driver ikke matadoravl, og har ikke så mange hunder som deg, men jeg eier 9 hunder som alle står registert på mitt navn. En står registrert på meg og Silje sammen. Tilsammen i vårt oppdrett har vi pr dagens dato 11 hunder under oppdretternavnet Scarlet-Red.

forresten...har du kennelnavn? Vet at hjemmesiden din heter Little Merlin, er dette kennelnavnet ditt?

Når det gjelder LP instruktør så kreves det både en skriftlig og muntlig eksamen. Den muntlige ble jeg "grillet" av 3 sensorene. Et av spørsmålenen jeg måtte svare var valpens utvikling fra 1 dag til 3 månder.

Før man kommer så lang må vi delta på NKK kurs dette går over 4 helger. Før dette igjen må man ha anbefaling av en raseklubb eller bruksklubb etter å ha gårr som hjelpeinstruktør på 3 kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ett spørsmål som jeg lurer på om noen kan svare på?

Si man avler på hunder som ikke ligner på rasestandarden , blir ikke da avkommet også veldig ulik hvordan hunden egentlig skal se ut?

Ikke nødvendigvis :D Det kommer an på hva som ligger bak linjene på denne hunden, og hvilken kombinasjon man bruker. En gyllen regel å ha er å ikke dobble feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du tar fram PRA. Det er også en sykdom som ligger på akita. Nå ser det ut som vi har avlet oss bort fra de mest belastede linjene.

MEN si at vi ikke hadde klart det, at de flest hundene var sannsynlige bærere av PRA. Så kommer det en import som er fra linjer helt uten PRA, hunden er frisk og ellers rasetypisk, men har hd C.

Ville du da heller t asjansen på å pare sannsynlige PRA bærere, fremfor å ta et kull med denne hunden, for så å avle videre på HD frie individer?

Det er ikke snakk om å avle vilt og hemningsløst på hunden med HD, men å ta et kull for å ha noe å gå videre på. Og hvis man parer med hunder fra gode (les frie) linjer, trenger jo ingen av valpene å få HD...

På hunder i store populasjoner er jeg helt enig i at man ikke skal avle på HD, men i små populasjoner må man pga fare for inavl av og til tenke alternativ og kanskje både et og to trekk fremover...

Interessant problemstilling, det blir som å velge mellom pest og kolera :D

Da sier det seg selv at jeg hadde latt være avle her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener sikkert at det ikke er så mange Kaukasisk Ovtcharka her i Norge :D . Den er en russisk rase :D

Andre navn på denne rasen er: Caucasian Ovcharka, Caucasian Ovtcharka, Caucasian Owtcharka, Caucasian Shepherd, Caucasian Sheepdog, Caucasian Mountain Dog, Kawkasky Owtscharka, Kaukasische Schaferhund, Kavkazsky Ovcak Pastevecky, Owczarek Kaukaski, Pastore Del Caucaso, Nagazi, Volkodav, Kavkazskaïa Ovtcharka, Russisk Vokterhund, КАВКАЗСКИЕ ОВЧАРКИ, Owczarków kaukaskich, Sage Ghafghazi, KAVKAZSKÝ PASTEVECKÝ, Kaukasischen Owtscharka, el pastor del caucaso, Chien de berger du Caucase, Perro de pastor del Cáucaso, Kavkazskaia Ovtcharka, Kavkazskaja Ovtjarka.

Det å drive å avle på HD er for meg skikkelig FY :D Man kan titte inn på Dogweb på NKK, slå opp kennelnavn og vips så får man opp om de er røngtet eller ikke pluss man får opp resultatene. Dette gjelder selvsagt alle raser og hunder som er registert i NKK

Kommer kun inn på Dogweb om man er medlem i NKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener sikkert at det ikke er så mange Kaukasisk Ovtcharka her i Norge :D . Den er en russisk rase :D

Ja, men det er jo den russiske nasjonalhunden, og en nasjonalhund er vel ikke en sjelden rase?

Det å drive å avle på HD er for meg skikkelig FY :D Man kan titte inn på Dogweb på NKK, slå opp kennelnavn og vips så får man opp om de er røngtet eller ikke pluss man får opp resultatene. Dette gjelder selvsagt alle raser og hunder som er registert i NKK

Om man velger å avle på HD for å videreføre en spesiell linje, så burde man kanskje avstå fra å selge valpene? Eller ville det være uetisk å ta livet av de valpene man ikke skal bruke videre i avl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...