Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på HD

Frisbee

Recommended Posts

• Svar 504
  • Created
  • Siste svar

Ja, men det er jo den russiske nasjonalhunden, og en nasjonalhund er vel ikke en sjelden rase?

Om man velger å avle på HD for å videreføre en spesiell linje, så burde man kanskje avstå fra å selge valpene? Eller ville det være uetisk å ta livet av de valpene man ikke skal bruke videre i avl?

Vel, det er jo mange grader innen HD, ville du ha avlet på en hund med grad D f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende som oppfant dagens avlesningssystem var en finsk veterinærmedisinsk professor. Han angret til sin dødsdag på at han publiserte denne avlesningsmetoden da han så hvor det bar hen, hvordan metoden hans ble misbrukt av mange. Hans mening med denne avlesningsmetoden var ment som et verktøy til oppdrettere, men ble altså misbrukt i stedet for at det skulle være et arbeidsredskap for oppdrettere.

Det var oppdrettere og diverse hundeeiere som manglet vesentlig kunnskap om HD som ødela og misbrukte dette avlesningssystemet. De skrudde opp HD til å bli noe det egentlig ikke er.

Dette har jeg fra sikre kilder i Finland, der jeg har mange venner og bekjente innen oppdrettskretser.

Og dette er kanskje noe å tenke på for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo mange grader innen HD, ville du ha avlet på en hund med grad D f.eks?

Nei, jeg tror ikke det. Når det er sagt, verden er ikke svart/hvit, og jeg kan forstå at en oppdretter som har klart å få frem et unikum vil videreføre sine linjer. Jeg syntes imidlertid at alle hunder brukt i avl bør ha et offentlig avlest HD/AA resultat å vise til, dette for at fremtidens oppdrettere skal kunne planlegge sitt avlsprogram bedre.

Et ønske/håp er at oppdrettere generelt bruker noen flere kroner på å utføre alle målbare/registrerbare tester på sine avlsdyr, og heller hopper over en utstilling eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkommende som oppfant dagens avlesningssystem var en finsk veterinærmedisinsk professor. Han angret til sin dødsdag på at han publiserte denne avlesningsmetoden da han så hvor det bar hen, hvordan metoden hans ble misbrukt av mange. Hans mening med denne avlesningsmetoden var ment som et verktøy til oppdrettere, men ble altså misbrukt i stedet for at det skulle være et arbeidsredskap for oppdrettere.

Det var oppdrettere og diverse hundeeiere som manglet vesentlig kunnskap om HD som ødela og misbrukte dette avlesningssystemet. De skrudde opp HD til å bli noe det egentlig ikke er.

Dette har jeg fra sikre kilder i Finland, der jeg har mange venner og bekjente innen oppdrettskretser.

"skrudde opp HD til åbli noe det egentlig ikke er"??Herreguud*setter meg på fingrene mine*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud Stokman:

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å blande meg inn i denne diskusjonen med deg fordi den ble for komplisert og innviklet, men hvis det finnes hunder som ikke har HD eller andre lidelser, er det ikke bedre å avle på disse enn å bruke hunder som har HD selv om de er friske ellers?

Hvis det er en liten hunderase og man "må" avle på individer med HD, da synes jeg virkelig ikke rasen er sunn nok til å bli avlet på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skudde opp hd t noe det ikke er???

ok...

skulle ønske du kunne vite orntlig hvordan det var eler noe altså...

for det her skjønte jeg mindre av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skudde opp hd t noe det ikke er???

ok...

skulle ønske du kunne vite orntlig hvordan det var eler noe altså...

for det her skjønte jeg mindre av...

Overdrevet det da, hvis det lyder mer forståelig. :-)

Jeg vet veldig godt hva HD er, si meg skrev du feil, eller hva mente du med det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdrevet det da, hvis det lyder mer forståelig. :-)

Jeg vet veldig godt hva HD er, si meg skrev du feil, eller hva mente du med det siste?

mente at ikke noe menneske noen gang kan vite hvor vondt hunden har..

siden de er flinke t å skjule smerte...

og skulle ønske det var en eller annen syksom på mennesker som tilsier det samme som hd, og at hvis noen hadde hatt det...

skjønner bedre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg i at alle avlsdyr bør ha kjent status for HD, og for AA på de raser som er plaget med det. Da kan man jo som du sier, planlegge fremover.

Og dette gir igjen argumenter for hvilke hunder man kan bruke, hvis man tar ett kull på en HD-hund med nytt blod. Man velger selvsagt linjer der man kan sjekke HD status på flest mulig, søsken, foreldre, halvsøsken osv...

Hvis man får 4-5 HDfrie avkom man kan avle videre på, er dette utrolig godt for en rase som sliter med små populasjoner/tette slektsbånd.

Hvis man helt stenger for avl på svak grad HD, tror jeg bare vi vil se en oppblomstring i antall urøntgede hunder som blir brukt i avl.

Hunder med Sterk HD, grad E, får jo ikke registrert valper etter seg uansett i dag, og det synes jeg er helt greit. Grensa for å ta en bevisst prøveparing går ved HD C for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker kan ha HD de og, er en del som har det, og de som har det sier det ikke er så veldig behagelig.

Søsteren min har det, men hun har det i liten grad. Hun har tidvis vondt.

Alle nyfødte screenes for bl.annet HD.

Datteren min ble født med det. :wink:

Jeg også for den del..

Og selv om jeg har blitt operert for det og har fått rettet ut beina i gips når jeg var 2 år så har jeg vondt innimellom.

Det er IKKE no kult når beina under deg plutselig svikter uten forvarsel for å si det sånn. :wink:

Håper dattern min slipper det ettersom hun ble behandlet for det fra hun var 2 dager gammel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg i at alle avlsdyr bør ha kjent status for HD, og for AA på de raser som er plaget med det. Da kan man jo som du sier, planlegge fremover.

Og dette gir igjen argumenter for hvilke hunder man kan bruke, hvis man tar ett kull på en HD-hund med nytt blod. Man velger selvsagt linjer der man kan sjekke HD status på flest mulig, søsken, foreldre, halvsøsken osv...

Hvis man får 4-5 HDfrie avkom man kan avle videre på, er dette utrolig godt for en rase som sliter med små populasjoner/tette slektsbånd.

h

Hvis man helt stenger for avl på svak grad HD, tror jeg bare vi vil se en oppblomstring i antall urøntgede hunder som blir brukt i avl.

Hunder med Sterk HD, grad E, får jo ikke registrert valper etter seg uansett i dag, og det synes jeg er helt greit. Grensa for å ta en bevisst prøveparing går ved HD C for meg.

Flere og flere raseklubber velger nå å bare godkjenne avkom etter foreldre med kjent HD status, dette er positivt. For å se hvilke raser dette gjelder, se link under:

http://www.nkk.no/cmnkk/file/download/file...estiksjoner.pdf

Ang. valper etter foreldre med sterk grad HD, så er det fortsatt mulig å registrere valper, men da med absolutt avlsforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker kan ha HD de og, er en del som har det, og de som har det sier det ikke er så veldig behagelig.

Søsteren min har det, men hun har det i liten grad. Hun har tidvis vondt.

Alle nyfødte screenes for bl.annet HD.

ok.. da lærte jeg noe nytt i dag og...-

det må være ******...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere og flere raseklubber velger nå å bare godkjenne avkom etter foreldre med kjent HD status, dette er positivt. For å se hvilke raser dette gjelder, se link under:

http://www.nkk.no/cmnkk/file/download/file...estiksjoner.pdf

Ang. valper etter foreldre med sterk grad HD, så er det fortsatt mulig å registrere valper, men da med absolutt avlsforbud.

Men det med kjent HD status betyr jo ikke at de skal være HD frie, og det ville jo NKK heller aldri godtatt, så egentlig betyr det vel ikke så mye. Ikke annet enn at man får problemer med å ta inn nytt blod fra land som NKK ikke godkjenner røntgingen fra.

Nei, det skal ikke være mulig å registrere valper etter foreldredyr med HD E, det står i FCI sine regler at hunder med HD E ikke kan avles på. Og det eneste de oppnår med en regelen er jo at de fleste som har raser uten krav om kjent HD status, ikke sender inn røntgenbildene for offentlig avlesning.

Så hvor langt har vi kommet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. da lærte jeg noe nytt i dag og...-

det må være ******...

Har familli medlemmer med det hos meg også. (heldigvis ikke på min side)

Det er i høy grad arvelig for mennesker også! 2 i min famillie er operert, en gikk på uføretrygd i 1 år før hun kom til oprasjon. Hadde da mye forkalkninger og gikk på sterke smertestillende for å klare seg gjennom hverdagen.. :D Det hjalp med oprasjon, men blir nok aldri 100% igjen.

Så jeg syns ikke HD er "oppblåst" på noen måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seint inn i diskusjonen, men det går vell bra :D (har ikke lest annet enn første siden)

Jeg ville ikke kjøpt valp fra oppdretter som avler på HD grad C,D,E. Jeg er veldig nøye på det og livredd for at Lunah skal få HD. Derfor vil jeg bare ha valp dersom foreldrene, og alle ledd bakover i slekta, har HD grad A eller B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seint inn i diskusjonen, men det går vell bra :D (har ikke lest annet enn første siden)

Jeg ville ikke kjøpt valp fra oppdretter som avler på HD grad C,D,E. Jeg er veldig nøye på det og livredd for at Lunah skal få HD. Derfor vil jeg bare ha valp dersom foreldrene, og alle ledd bakover i slekta, har HD grad A eller B.

Men da har du sikkert en rase med relativt stor populasjon på verdensbasis? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det jeg ikke skjønner da:

Hvorfor ta vare på raser som er bittesmå og fra før av tydeligvis avlet så i stykker at det bare er "dårlige" individer igjen?

Det finnes over 400 godkjente raser, gjør det ikke? Veldig få av dem er ur-opprinnelige hunder man absolutt ta vare på av historiske grunner etc (selvom jeg mener ikke det en gang er godt nok om det betyr man må avle på og ha individer med store helsemessige problemer være seg HD eller andre ting, selvom man sikkert ser for seg hundreogfjørti år fram i tid at man da skal kunne avle seg bort fra problemene når populasjonen er stor nok)

Om det er menneskets feil at en rase er avlet så i stykker og har så mye helsemessige problemer og så få fordeler at de verken er særlig utbredte eller noenlunde friske, hva er da vitsen i å beholde dem som rase???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har familli medlemmer med det hos meg også. (heldigvis ikke på min side)

Det er i høy grad arvelig for mennesker også! 2 i min famillie er operert, en gikk på uføretrygd i 1 år før hun kom til oprasjon. Hadde da mye forkalkninger og gikk på sterke smertestillende for å klare seg gjennom hverdagen.. :D Det hjalp med oprasjon, men blir nok aldri 100% igjen.

Så jeg syns ikke HD er "oppblåst" på noen måte...

Huff, glad jeg ikke har det SÅ ille da..

Her er det "bare" beina som svikter innimellom og litt vondt i leddene. Men jeg bruker ikke smertestillende da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent HD status er i hvert fall et skritt i riktig retning. Slik at vi valpekjøpere har mulighet til å sjekke om valpen vår kommer fra HD/AA frie foreldre.

Men om man avler på en hund med HD eller AA. Da burde vel vært en selvfølge at man parrer den med en hund som er frisk?

Hvorfor parre med en som også har HD eller AA? Da dobler man jo feilen...

Og hvorfor må man alltid vente med å innføre avlsrestriksjoner når en rase starter å plages med det? Er det egentlig ikke bedre å være litt tidligere ute, og forhindre at en rase får en haug med sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...