Gå til innhold
Hundesonen.no

valpen knurrer


Ell1
 Share

Recommended Posts

Hei!
Vi har en valp på vel 4mnd. Han går opp i sofaen og står med to bein på bordet. Uansett hvor mange ganger vi tar han ned gir han seg ikke. Kan og ende opp med at han knurrer. Han knurrer og mot minstemann hvis han kommer i nærheten av han når han har noe i munnen. Han bjeffer og hele natten. Han sliter oss regelrett ut. Han er så og si aldri rolig, bare litt om kvelden så lenge det ikke er noe besøk. Det har blitt slik til slutt at enkelte er redd han. Noen forteller oss at vi skal ''ta'' han når han knurrer mot oss, mens andre sier vi ikke skal gjøre det fordi vi kan risikere at han senere vil gå til angrep uten å si ifra ''knurre''. Når vi fikk han sov han mindre enn hva vi forventet, nesten ikke noe om dagen slik våre andre valper vi har hatt tidligere har gjort(har bare denne hunden nå). Han knurrer aldri mot far i huset. Han skal på valpekurs om 2uker men jeg er redd vi skal bli bedt om å gå igjen hvis han ikke kan roe seg. Når det kommer til å gå på tur holder han alltid båndet i munnen og løper hjem med en gang en hund han ikke kan se bjeffer. Ellers elsker han å leker med andre hunder men jeg ser jo at han er mer ivrig enn dem. Han har enda ikke sluttet med å ''lekebite'' noe som ikke er så gøy lengre nå som han har blitt så sterk. Eneste måten å få roet han på er å kose han på magen, men vi kan jo ikke gjøre dette hele dagen.
Vi har aldri vært slem mot han og han eget rom med bur som står åpent hvor han sover.
Noen som har noen råd for vi vet ikke lenger hva vi skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har tre turer om dagen men problemet er at i kommer gjerne 500meter før han begynner å løpe hjem (hører andre hunder bjeffe). Han kan løpe fritt i hagen siden vi bor på landet så han kan gå inn og ut som han vil. Har ikke prøvd å stikke av enda.

Det er en schæfer. Vet ikke helt hva du mener med hva i gjør med han i løpet av dagen, men hvis du mener når vi er på jobb så er han med på jobben noe som faktisk går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hørtes litt understimulert ut, og uten klare grenser tenker jeg litt og. Det er ingen vits å "ta han", men man sier ifra at slikt ikke er greit. Han er bare en unge, han trenger oppdragelse! Man får ikke en morderer til unge om man sier nei til den når h*n er ung!

Ellers må jeg si at på resten av beskrivelsen høres han greit ut som en ung valp! Men han har ingen klare grenser. Et valpekurs er jo en veldig god start på dette og man vil få klare grenser på det! Jeg har også en som lekebiter enda, på to år faktisk, men et kjapt og bestemt nei så slipper han med en gang! Og man vil ikke bli sendt hjem fordi valpen er for ivrig på kurs, man vil få tips om hvordan man roer den! Vennina mi har en spinnvill alaska husky på 8 mnd som sitter og uler og lager et leven uten like, men hun blir da ikke sendt hjem fordet :)

Men hvorfor får han løpt hjem hver gang en hund bjeffer? Har dere han løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at det er litt for stressende for han? Jeg lærte når jeg fikk valp at valpens skal ha sitt eget sted og det er hellig, barn (voksne ogsp for den del, men viktig at barn lærer dette) skal ikke stadig vekk komme og forstyrre osv. Virker som om han ikke kan falle til ro på meg. Men dette bare et tips, vet for lite til å si noe klart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, mitt innlegg var ikke en idè ymtet på over eller understimulering som også kan være og sikkert er svært relevant her, men med ro å gjøre. Jeg vet ikke hvor gamle barn, hvor mange, hvor mye besøk, om han har et sted for seg selv hvor familien også her, men som er bare hans etc. Det var mer i den retningen jeg mente;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han er ikke løs når vi går tur men han er veldig sterk og drar kraftig hjemover. Prøvde en periode å lure han med snop o.l til å forsette men han drar enten hjemmover eller sitter seg ned og griner. Jeg vil tro han sover veldig lite, ihvertfall ikke mer enn 6timer. Og det er MAX. Jeg ser den at vi nok alt for ofte gir etter for hans ønsker for å få fred. Det meste av dagen er en av oss i familien med han for at det skal være noen lunde fred i huset.

Barna som bor hjemme er 12 og 15år mens vi har to til med samboere som kommer nesten annen hver dag på 20 og 23år. Som jeg skrev tidligere har han et eget rom hvor mat står og leker, med bur som står åpent. Så hvis han vil være alene har han mulighet for det, men han skal helst se oss. F.eks om han går ut en tur kommer han inn ihvertfall hvert 5min for å se om vi er der før han går ut igjen. Oppdretter var og en stor familie med barn og dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han er ikke løs når vi går tur men han er veldig sterk og drar kraftig hjemover. Prøvde en periode å lure han med snop o.l til å forsette men han drar enten hjemmover eller sitter seg ned og griner. Jeg vil tro han sover veldig lite, ihvertfall ikke mer enn 6timer. Og det er MAX. Jeg ser den at vi nok alt for ofte gir etter for hans ønsker for å få fred. Det meste av dagen er en av oss i familien med han for at det skal være noen lunde fred i huset.

Barna som bor hjemme er 12 og 15år mens vi har to til med samboere som kommer nesten annen hver dag på 20 og 23år. Som jeg skrev tidligere har han et eget rom hvor mat står og leker, med bur som står åpent. Så hvis han vil være alene har han mulighet for det, men han skal helst se oss. F.eks om han går ut en tur kommer han inn ihvertfall hvert 5min for å se om vi er der før han går ut igjen. Oppdretter var og en stor familie med barn og dyr.

6 timer :|

Å herre min skaper. Få lagt den hunden, så skal du se mye faller på plass. Søk opp ro-trening på canis.no.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere sliter med å holde igjen en 4 mnd gammel valp ville jeg søkt hjelp pronto, tenk når han blir stor da?
(Jeg har selv en grand danois som har veid mye og vært sterk hele livet.. det er gull værdt med kontroll).
Grime er en fin ting. Og ikke la han bestemme hvor dere skal gå og når dere skal snu.

Som de andre har nevnt, 6 timer er lite! Ro trening ville jeg sjekket opp. Med raptusvalpen her som til tider er ganske spinnvill (og like gammel som deres) må vi rett og slett holde han til han sovner. Jo mer trøtt han er, jo mer propell er han. Da er det bare å legge seg på sofaen sammen med han og kose og stryke (og holde fast) til han sovner :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en god idè er at han har en plass i fellesskapet som kun er hans. Slik at han ikke er isolert, men at han er i fred på hans plass som bare er for han. Han må antagelig læres å være der, bær han bort hver gang han prøver, ro han ned litt ved å kjæle med han. Konsekvens er alfa og omega etter min mening, og alle skal ha de samme reglene, dere må være enig i reglene og de skal følges, spesielt viktig å få etablert med det samme før det blir for sent, tror jeg. En valp skal da minst ha 18 timer ro/søvn minimum, vil jeg påstå. Og det med stimulans er viktig, jeg vet ikke hvor mye en Schæfer i den alderen skal ha (er jo individuelle forskjeller også da...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min var valp sov han også alt for lite. Måtte begynne å sove middagshvile selv og tok da valpen med meg, når jeg også la meg fant han roen og sovnet så kunne jeg gå å gjøre andre ting i mens han sov ;) Roligtrening/rotrening er nok alfa og omega for denne valpen deres, 6 timer er ekstremt lite og det er nok ikke rart at adferden hans er som den er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på en ting til. Du nevnte noe om at hunden deres knurrer mot din sønn. Anbefaler at alle familiemedlemmer veksles på å gi han mat. At man øver inn værsågod før han spiser, kanskje også først spiser av sønnen dins hånd først sånn at han vet han bestemmer når han skal spise. Vil anbefale og lese litt om ressursforsvar også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer utfordringer er det første jeg ville gjort, altså mer enn og bare gå ute.

Tur bør på plass med en gang, hunder og spes valper trenger stimuli og trening for og trives, dere synes den er sterk nå, men om 3-4 mnd til så er den kanskje dobbelt så sterk så det er iallefall ikke noe og vente med.

I tillegg til tur og aktivisering bør den tvinges til ro innimellom når den ikke velger det selv. Det blir antagelig lettere av seg selv etterhvert som aktivitetsnivået økes litt.

Struktur er og en fin ting. Og det henger litt sammen med resten her også. Mer struktur på hverdagen, både på aktivisering og ro.

Noe dere kan gjøre hjemme er jo og strø godbiter utover plena/i snøen og la han søke dem opp, da burde han ha en liten halvtime med underholdning samtidig som han får brukt noen hjerneceller og blir sliten :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på en ting til. Du nevnte noe om at hunden deres knurrer mot din sønn. Anbefaler at alle familiemedlemmer veksles på å gi han mat. At man øver inn værsågod før han spiser, kanskje også først spiser av sønnen dins hånd først sånn at han vet han bestemmer når han skal spise. Vil anbefale og lese litt om ressursforsvar også.

Greit og sjekke selvsagt, men det kan jo faktisk også bare hende at han er vant til og få bestemme selv (det høres jo slik ut). Jeg tipper det meste blir bedre med en gang aktivitet og struktur kommer inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit og sjekke selvsagt, men det kan jo faktisk også bare hende at han er vant til og få bestemme selv (det høres jo slik ut). Jeg tipper det meste blir bedre med en gang aktivitet og struktur kommer inn i bildet.

Mer utfordringer er det første jeg ville gjort, altså mer enn og bare gå ute.

Tur bør på plass med en gang, hunder og spes valper trenger stimuli og trening for og trives, dere synes den er sterk nå, men om 3-4 mnd til så er den kanskje dobbelt så sterk så det er iallefall ikke noe og vente med.

I tillegg til tur og aktivisering bør den tvinges til ro innimellom når den ikke velger det selv. Det blir antagelig lettere av seg selv etterhvert som aktivitetsnivået økes litt.

Struktur er og en fin ting. Og det henger litt sammen med resten her også. Mer struktur på hverdagen, både på aktivisering og ro.

Noe dere kan gjøre hjemme er jo og strø godbiter utover plena/i snøen og la han søke dem opp, da burde han ha en liten halvtime med underholdning samtidig som han får brukt noen hjerneceller og blir sliten :)

Det med å spre måltidet ute brukte jeg også mye når min var valp, og syns det fungerte veldig bra, trener også luktesansen.

Det siste forslaget mitt er nok ikke hovedproblemet her, men jeg ville personlig selv prøve det, men vet jo ikke om sønnen er redd ellerr hvor stort problem det er. Har i allefall lest en del om at alle i familien bør være innvolvert, også med fòring. Det er jo enkelt å gjennomføre også, men kanskje ikke det viktigste her, men bare et lite tips;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å spre måltidet ute brukte jeg også mye når min var valp, og syns det fungerte veldig bra, trener også luktesansen.

Det siste forslaget mitt er nok ikke hovedproblemet her, men jeg ville personlig selv prøve det, men vet jo ikke om sønnen er redd ellerr hvor stort problem det er. Har i allefall lest en del om at alle i familien bør være innvolvert, også med fòring. Det er jo enkelt å gjennomføre også, men kanskje ikke det viktigste her, men bare et lite tips;-)

Og dele på foringen og andre ting er et godt forslag uansett, det skaper interaksjon mellom alle og lærer barnet og ta ansvar for dyret :) Bare tenker at og stemple det som ressursforsvar kan skape mer trøbbel enn nytte. Det er jo gjerne litt slik at viss vi mennesker får for oss noe så blir det slik. Så viss de plutselig begynner og styre unødvendig og unaturlig med 'ressursene' så kan det hende at hunden plukker opp at her er det noe muffens og dermed også i verste fall utvikler et ressursforsvar fordi det hele tiden er noe rart med disse situasjonene. Spesielt om de allerede begynner og bli litt usikker på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dele på foringen og andre ting er et godt forslag uansett, det skaper interaksjon mellom alle og lærer barnet og ta ansvar for dyret :) Bare tenker at og stemple det som ressursforsvar kan skape mer trøbbel enn nytte. Det er jo gjerne litt slik at viss vi mennesker får for oss noe så blir det slik. Så viss de plutselig begynner og styre unødvendig og unaturlig med 'ressursene' så kan det hende at hunden plukker opp at her er det noe muffens og dermed også i verste fall utvikler et ressursforsvar fordi det hele tiden er noe rart med disse situasjonene. Spesielt om de allerede begynner og bli litt usikker på den.

Men er det ikke slik at alle valper til en viss grad har noe ressursforsvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...