Gå til innhold
Hundesonen.no

Shetland sheepdog - sheltie eiere ?


BareLinn
 Share

Recommended Posts

Vet ikke om jeg har lagt denne feil, eller riktig, men om den er feil,så bare flytt den dit den skal :)

Ihvertfall.. Som noen kanskje har fått med seg, så overtok jeg Sheltie-tispen min, i Januar 2012, og etter alle omstendigheter,er hun fortsatt hos meg! (Håper det forblir sånn!)

Ihvertfall.. Jeg har aldri hatt interessen for sheltie, eller sett noe særlig på rasen, da jeg hadde inntrykket av at de trengte masse pelsstell, gneldra,og ja.. Var generelt litt sære :P

Ihvertfall, så har jo dette snudd, TOTALT!

Jeg er helt LOST i denne fantastiske rasen,og jeg går bare å drømmer om en til :icon_redface:

Jeg VET med meg selv at det ikke er aktuelt akkurat nå, men med tid&stunder skal jeg ha TO sheltier i hus! .. ( Om ikke enda flere ... :icon_redface: )

Vesla har jeg prøvd litt i agility,og hun syns det er kjempegøy, selvom det bare er for moro, vi gjør det :ahappy:

I mine øyne er hun den perfekte hund! :wub:

Hun er kosete, snill, lydig, pelsstell&negklipp er ingen sak, dusjing er greit, hun ELSKER mennesker og andre dyr,og ja.. Jeg kunne ikke tenke meg hverdagen uten henne!
Hun gir meg SÅ mange gleder iløpet av en dag, bare ved å være det lille bustetrollet,hun er :wub::wub:

MEN .. Så opptil flere ganger, har folk spurt meg.. "Er hun fullvoksen?" .. "Er hun dverg?" ..

Men.. Hun ER jo voksen .. og hun er ikke dverg! :icon_confused:
Hun er reg.i NKK, og er ren rase, så jeg lurte på om hun virkelig er så LITEN, i forhold til andre Sheltier ? Litt usikker på høyde,men kan tippe mellom 30-40cm.

I tillegg vil jeg gjerne lære mer om Sheltien,så om noen her har noe de vil dele, så sier jeg jatakk til det, for jeg suger til meg den infoen jeg kan få!
Og oppdrettere ønskes også,så man kan sjekke ut litt forskjellig, mtp.fremtidens drøm om flere Sheltier :icon_redface:

Legger ved et bilde av vesla, så dere kan se hvordan hun ser ut.

(Hun går på diett,og skal ned 1kg, så det trenger jeg ikke vite :P I tillegg har hun stå-ører, men er dette en feil? Hvordan kan man evt.forebygge at det skjer med fremtidens valp? )

På forhånd takker jeg for svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke :icon_confused:

Hun ser jo ikke ut som noen "baby" ,syns jeg da .. :P

Hun er utrolig søt,selv med stående ører, og selvfølgelig preger fortiden henne, men hun er utrolig!
Med null sosialisering med hverken vetrinær,andre dyr, mennesker, kollektiv trafikk .. ingenting fikk hun!
Men hun tar alt på strak arm, og er bare snill!

Vetrinæren skryter masse av henne,fordi hun er så vennlig,og fin .. Så NOE riktig har vi oppnådd,siste året :wub::icon_redface:
(Mye skryt,men det er vel lov ... :innocent: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke greie på sheltier, men har inntrykk av at det finnes mange som er for store.

Dette sier ihvertfall rasestandarden:

"Mankehøyde: Ideell mankehøyde:
Hannhunder: 37 cm
Tisper: 36 cm
Mer enn 2,5 cm over eller under disse høydemål er meget uønsket."
Hun var veldig søt da :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen som sheltie eier! det er en FANTASTISK rase!! :D

Standarden for sheltien er 35.5 cm (+/- 2.5 cm) og 37 cm (+/- 2 cm) Min hann hund er akkurat 39.5 dvs akkurat innenfor :P

Svært mange sheltier har stå ører naturlig, derfor er det vanlig å ha en liten tyggis klump på øreflippene på valpen sånn at ørene blir tunge nok til å lage en liten flipp. Det sies at tyggisen skal sitte i ørene til hunden er helt ferdig med tannskiftingen...gjerne lenger.

Dette med vipp ører er helt kosmetisk, men viktig hvis du vil bruke hunden din i utstilling.

tja eksempel på sheltie oppdretter som jeg synes virker veldig seriøse er Shelteam kennel i sverige :)

Ps: de sier jo at sheltien er som potetgull, vanskelig å bare klare seg med en ;)

Jeg ønsker meg også en til om noen år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke greie på sheltier, men har inntrykk av at det finnes mange som er for store.

Dette sier ihvertfall rasestandarden:

"Mankehøyde: Ideell mankehøyde:
Hannhunder: 37 cm
Tisper: 36 cm
Mer enn 2,5 cm over eller under disse høydemål er meget uønsket."
Hun var veldig søt da :D

Tusen takk for link :D Nyttig nyttig! Og tusen takk for det, jeg syns selvfølgelig også at hun er VELDIG søt :ahappy::wub:

Velkommen som sheltie eier! det er en FANTASTISK rase!! :D

Standarden for sheltien er 35.5 cm (+/- 2.5 cm) og 37 cm (+/- 2 cm) Min hann hund er akkurat 39.5 dvs akkurat innenfor :P

Svært mange sheltier har stå ører naturlig, derfor er det vanlig å ha en liten tyggis klump på øreflippene på valpen sånn at ørene blir tunge nok til å lage en liten flipp. Det sies at tyggisen skal sitte i ørene til hunden er helt ferdig med tannskiftingen...gjerne lenger.

Dette med vipp ører er helt kosmetisk, men viktig hvis du vil bruke hunden din i utstilling.

tja eksempel på sheltie oppdretter som jeg synes virker veldig seriøse er Shelteam kennel i sverige :)

Ps: de sier jo at sheltien er som potetgull, vanskelig å bare klare seg med en ;)

Jeg ønsker meg også en til om noen år :)

Takk for det :D Jeg er helt forelsket :wub: Drømmer om en til jeg,og.. Ihvertfall EN :P

Skal selvfølgelig sjekke ut den kennelen :D

Blir nok ikke noe utstilling eller sånt, for det har jeg ikke helt interessen for, men agility/lydighet innenfor rimelighetens grenser. Altså ikke noe konkurranse-nivå :) Med mindre jeg blir mer bitt av den basillen etterhvert :D

Dette med tyggis i ørene har jeg hørt om tidligere og, men tidligere eier på frøkna brydde seg ikke så mye.

Hun skulle bare ha hunden,fordi den var fin,så.

Men for all del .. Shanty (som hun heter) er nå LIKE fin med stående ører og, hun :wub:

Etter en litt kranglete måte,så prøvde jeg å måle henne nå.. Og hun var sånn ca 37cm,øverst ved skuldrene.

Kan tenke meg hun er mellom 36-38cm hvis det skulle vært korrekt målt, så da er hun vel ikke for stor/liten? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for link :D Nyttig nyttig! Og tusen takk for det, jeg syns selvfølgelig også at hun er VELDIG søt :ahappy::wub:

Takk for det :D Jeg er helt forelsket :wub: Drømmer om en til jeg,og.. Ihvertfall EN :P

Skal selvfølgelig sjekke ut den kennelen :D

Blir nok ikke noe utstilling eller sånt, for det har jeg ikke helt interessen for, men agility/lydighet innenfor rimelighetens grenser. Altså ikke noe konkurranse-nivå :) Med mindre jeg blir mer bitt av den basillen etterhvert :D

Dette med tyggis i ørene har jeg hørt om tidligere og, men tidligere eier på frøkna brydde seg ikke så mye.

Hun skulle bare ha hunden,fordi den var fin,så.

Men for all del .. Shanty (som hun heter) er nå LIKE fin med stående ører og, hun :wub:

Etter en litt kranglete måte,så prøvde jeg å måle henne nå.. Og hun var sånn ca 37cm,øverst ved skuldrene.

Kan tenke meg hun er mellom 36-38cm hvis det skulle vært korrekt målt, så da er hun vel ikke for stor/liten? :D

Dette med ørene er helt frivillig :)

Hvis hun er 37 er hun en helt passe, ganske stor til å være tispe faktisk :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med ørene er helt frivillig :)

Hvis hun er 37 er hun en helt passe, ganske stor til å være tispe faktisk :)

Så kjekt å høre :D

Skjønner ikke hvorfor folk spør hele tiden om hun er dverg,da :P

Tilogmed en i byen her som har en blue merle-hannhund .. spurte om hun var dverg :icon_confused::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å høre :D

Skjønner ikke hvorfor folk spør hele tiden om hun er dverg,da :P

Tilogmed en i byen her som har en blue merle-hannhund .. spurte om hun var dverg :icon_confused::P

Trodde de hun var en mini Collie da eller??

Da kan du jo bare fortelle dem at hun er helt innenfor standard, det er sikkert de som har giga sheltier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde de hun var en mini Collie da eller??

Da kan du jo bare fortelle dem at hun er helt innenfor standard, det er sikkert de som har giga sheltier :P

Haha :D

Det er en eldre,litt grinete kar.. som har den hannen,og han spurte skikkelig surt .. "E hun dverg?" ..

Jeg ble litt sånn .. :|

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, 37 cm, da er hun jo en ganske stor tispe, så noen dverg er hun ikke :ahappy:

Ganzie er 36 cm og jeg synes hun er passe, mens min mors sheltie, Misty, er rett under 32 cm, og hun er bittelita :lol:

Sheltie er en herlig rase, og jeg har ingen planer om å bytte dem ut, nei :wub: Små nok til å være med på alt, og store nok til å være med på alt. Helt perfekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, 37 cm, da er hun jo en ganske stor tispe, så noen dverg er hun ikke :ahappy:

Ganzie er 36 cm og jeg synes hun er passe, mens min mors sheltie, Misty, er rett under 32 cm, og hun er bittelita :lol:

Sheltie er en herlig rase, og jeg har ingen planer om å bytte dem ut, nei :wub: Små nok til å være med på alt, og store nok til å være med på alt. Helt perfekt :D

Ja,sånn litt dårlig målt, så er hun ca 37cm, om jeg har målt riktig :lol:

Vet'n syns heller ikke mi ser noe spesielt liten ut,men folk spør ofte,fordiom :P Senest igår :P

Ja,sant? Jeg er solgt! Og forelska :wub:

Også er de i perfekt str,til å lure de opp på fanget i sofaen, hver kveld :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,sånn litt dårlig målt, så er hun ca 37cm, om jeg har målt riktig :lol:

Vet'n syns heller ikke mi ser noe spesielt liten ut,men folk spør ofte,fordiom :P Senest igår :P

Ja,sant? Jeg er solgt! Og forelska :wub:

Også er de i perfekt str,til å lure de opp på fanget i sofaen, hver kveld :wub:

Hehe, folk pleier ofte å lure på "er det en valp?" og når jeg sier hun er snart 10 år så blir de litt :blink:

Trenger ikke lure dem opp i fanget her i huset, her rekker man ikke å klaske ræva ned i sofaen før det sitter en hund i fanget :lol: Snedige små "skjødehunder" :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, folk pleier ofte å lure på "er det en valp?" og når jeg sier hun er snart 10 år så blir de litt :blink:

Trenger ikke lure dem opp i fanget her i huset, her rekker man ikke å klaske ræva ned i sofaen før det sitter en hund i fanget :lol: Snedige små "skjødehunder" :wub:

Haha.. Sånn er det med BC min :P Han er bare 6mnd i hodet,tror jeg.. Folk har tilogmed spurt om han er valp/unghund.. Og når jeg da sier at.. Nei, han er snart 11år,han .. Så blir de litt sånn.. HÆ? :| Akkurat som om man svarer på gresk :P

Mens vesla er bare den lille dvergen,hun :lol:

Ikke sant.. BC får ikke være i sofaen, for han klarer ikke ligge i ro.. Blir skikkelig stressa i hele kroppen :P

Mens vesla er der,så fort du setter deg ned :P

I tillegg, så er hun kjempeflink å snakke til deg, når man kommer tassende fra soverommet om morningen .. :D:wub:

Man blir ikke akkurat mindre sjarmert,da :wub:

Jeg har ikke lang erfaring med rasen, men kan si med stor sikkerhet at Blaze ikke blir min siste. Han er en herlig, enkel, leken og tullete pelsball som er med på alt og digger det :)

Godt å høre at jeg ikke er alene om den tanken :D Blir definitivt fler, her også :D

Mi er og sånn .. Alt vil hun være med på,og ALT er jo bare SÅ festlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...