Gå til innhold
Hundesonen.no

Råd vær så snill! Hunden min har spist en brukt tampong


Charly
 Share

Recommended Posts

Som tittelen sier har min dansk-svenske gårdshund på 17 mnd fått i seg en brukt tampong.. Jeg vet ikke om han har spist den hel eller om han har tygget den i seg.. Kom inn på badet i natt og der lå kun papiret den lå inni igjen.. (Han har klart å "løfte" opp lokket på søppelspannet og dradd den ut)

Jeg blandet ut salt i litt vann for å så legge det bak på tungen hans og håpe dette ville starte brekninger og at han ville da spy den opp men dette gjorde han da ikke.. Han slukte bare saltet i seg som det skulle være noe "godt"...

Ringte akutt tlf men vetrinæren der var veldig usikker og mente det var best jeg holdt han under observasjon og følge med han.. Så lenge han ikke viser noe unaturlige tegn...

Det gjør han ikke.. Han er leken, drikker og spiser som normalt og er ikke noe annerledes i oppførselen...

Nå er det gått 16 timer siden det uhellet og jeg har vært flere ganger ute med han, han har tisset og vært på "dopådo" (fire ganger) og det var ingen tegn til tampongen.. Om den da ikke har løst seg opp?

Jeg har gitt han litt olje slik at det kan kanskje være med på å smøre tarmene hans men nå vet jeg ikke mer hva jeg skal gjøre..

Vet noen hvor lang tid det tar gjennom fordøyelsesystemet? Jeg gav han litt mat idag tidlig men vil ikke gi han for mye før jeg vet at den er ute.. Er det riktig?

Åå, jeg er så beskymret for han!! :(

Er det noen som har noen råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet råd en og gi godt med olje og fortsette og følge med formen hans. Blir han slapp, slutter og spise/drikke, kaster opp, får feber e.l. så ville jeg dratt til vet, frem til det evt skjer så får du bare prøve og slappe av, det kan jo hende det går helt fint også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet råd en og gi godt med olje og fortsette og følge med formen hans. Blir han slapp, slutter og spise/drikke, kaster opp, får feber e.l. så ville jeg dratt til vet, frem til det evt skjer så får du bare prøve og slappe av, det kan jo hende det går helt fint også. :)

Er det noe "regel" for hvor mye olje jeg kan gi han? Sånn som nå har jeg gitt han en halvfull spiseskje ca hver fjerde time.. Er det for mye eller kan jeg gi han mer? :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde reist til vetrinær snarest.

Min omplasseringshund spiste en tampong hos sin forrige eier, noe som resulterte i en ganske alvorlig operasjon.

Det gikk bra til slutt, men det var kritisk underveis.

Ringte jo dem i natt som sa at jeg måtte bare se etter han og følge med om oppførselen endret seg.. Han er like frisk og rask som han pleier men synes jo det har tatt litt vel lang tid å få den ut.. 4 ganger på do og ingen tegn til den.. Men så vet jeg ikke hvor lang tid det tar for en tampong og gå gjennom systemet :S

Ble hunden syk underveis og derfor dro dere til vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påberope meg noe kunnskap der, men jeg ville nok gitt en god dæsj i maten eller noe. Ser for meg at det er greit og gi en del skal det ha noen serlig effekt. En halvfull spiseskje er ikke mye, jeg hadde sikkert gitt en halv desiliter. Det er jo ikke snakk om kosttilskudd her eller varig bruk, kun for og hjelpe til og smøre tarmene akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også sett det an, kommer det gjennom systemet som det skal (ingen tegn til forstoppelse) og hunden ellers virker i form, går det nok bra. Eller hunden kaster det opp selv. Gjør ikke hunden fra seg som normalt, har ikke kastet det opp eller har antydning til smerte derimot ringer du vet. med det samme.

Bare å "pøse på" med matolje, det er ikke farlig, men kan virke veldig løsgjørende på avføring og få fart i systemet eller hunden kaster opp det som er i magesekken, uansett er dette ikke noe alvorlig og det vil jo komme ut det som er der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. :-( Har dessverre ingen gode råd annet enn å følge med på almennetilstanden hans. Blir han dårlig på noe vis ville jeg dratt rett til veterinær. Har du ringt flere klinikker og hørt om råd? De pleier å si forskjellige ting disse veterinærene :-P

Lykke til med pelsen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg tror ikke det er så krise med en tampong som allerede er brukt i og med at den er ganske utvidet fra før. Turen til veterinær kan fort være unødvendig. Jeg vil tro at han har kost seg med å rive av biter siden han ikke har vist noen tegn til problemer enda. Ta det med ro, og observer han du :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte jo dem i natt som sa at jeg måtte bare se etter han og følge med om oppførselen endret seg.. Han er like frisk og rask som han pleier men synes jo det har tatt litt vel lang tid å få den ut.. 4 ganger på do og ingen tegn til den.. Men så vet jeg ikke hvor lang tid det tar for en tampong og gå gjennom systemet :S

Ble hunden syk underveis og derfor dro dere til vet?

Det var hos den forrige eieren, så jeg kjenner ikke detaljene. Men det endte ihverfall med full forstoppelse i tarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Her blir det store doser oljen og så får jeg bare inderlig håpe at den kommer ut av seg selv... TUSEN hjertlig takk for mange gode og ikke minst RASKE svar!

Sitter her nervøs som bare det og "venter" på at det skal skje noe.. Mens skurken bare vil leke, kose som alt er i fineste orden. Og kanskje det er det! Krysser alt av fingre, tær og poter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg sitter jo her og lurer på om jeg skal ringe og evt når.. Det er jo ingen tegn til han er dårlig, han drikker vann og går på do som vanlig.. (Begge deler) Jeg tenker at hvis jeg ser han endrer oppførsel eller viser det minste tegn til at noe er gale ringer jeg med en gang og forlanger å komme på klinikken så de får sjekket han.. Eller bør jeg ikke vente så lenge?

ÅÅh, jeg er så fortvilet.. Alt hva den lille banditten finner og skal spise... :(

Bør jeg gi han mat som normalt eller bør jeg vente med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han går på do(bæsjer) som normalt, så er det jo ikke skjedd en forstoppelse enda hvertfall. Jeg ville fulgt med på om han forsetter å bæsje normalt og at ting går igjennom. Jeg ville foret han litt, slik at du kan se om maten går igjennom(kommer ut igjen).

Du kan jo ringe en annen veterinær og spørre de om råd. Mulig de sier noe annet enn de andre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar normalt sett rundt 24 timer før det som spises kommer ut, så du vil neppe se noe til tampongen før i morgen. Så lenge han spiser og drikker og ikke viser tegn på ubehag kan du ta det med ro, men kaster han opp eller slutter med avføring (du vil få en pause iom at du ikke har gitt ham mat, men det må du bare gjøre, det stimulerer tarmene til å jobbe og vil være med på å dytte tampongen ut) eller viser tegn på ubehag/vondt må du inn til vet. Da må det taes kontrastrtg og se hvor det har stoppet opp, og muligens operere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene dachsen her slukte en cherry-tomat hel i sommer. Mener den brukte rundt to dager på å komme ut (hel men med en litt annen form). Tror det tar litt lenger tid med slike ting som sitter litt fast enn "vanlig" mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er jeg verdens lykkeligeste hundeeier! Våknet av brekningslyder fra hunden og tenkte at nå er det i gang! Spratt utav sengen og skyndte meg for å "hjelpe" til og plutselig låg tampongen på gulvet, med tråd og det hele!

Fysj for et syn men jeg er UBESKRIVELIG lettet og lykkelig! :D

Nok en gang, Tusen takk for mange gode og beroligende råd! :ahappy:

  • Like 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er jeg verdens lykkeligeste hundeeier! Våknet av brekningslyder fra hunden og tenkte at nå er det i gang! Spratt utav sengen og skyndte meg for å "hjelpe" til og plutselig låg tampongen på gulvet, med tråd og det hele!

Fysj for et syn men jeg er UBESKRIVELIG lettet og lykkelig! :D

Nok en gang, Tusen takk for mange gode og beroligende råd! :ahappy:

Æsj æsj æsj æsj æsj æsj :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...