Gå til innhold
Hundesonen.no

Utholdenhetstest?


Hermes
 Share

Recommended Posts

Nytt spørsmål: Hva er funksjonsanalyse/ferdselsprøve?

Ikke helt. :P

Funksjonsanalyse er en mentaltest. Ferdselsprøven er inngangen til RIK-programmet, så vidt jeg har forstått. (Men dette er jeg åpen for at kan være feil, hehe).

Helt riktig. Ferdelsprøve er en lydighetsdel og en ferdelsdel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For min del er det ingen spesiell grunn til at jeg vil gjøre det, annet enn av nysgjerrighet. Men jeg har noen tanker. Myndene i dag blir i hovedsak bedømt på utstilling, mens lure coursing blir stadi

AD - Utholdenhetsprøve BH - Ferdselsprøve Ferdselsprøve ( BH ) Ferdselsprøven er inngangsporten til å konkurrere i SchH, IPO, SL og SPH. Ferdselsprøven består av en lydighetsdel og en ferdse

*legge en ond plan om å melde Bonden og Lupin på utholdenhetsprøve* Jeg hadde daua etter 5 km Men som gammel idrettsmann er det vel håp for han?

Kommer nok an på dommeren hva de tillater, men tror ikke det skal være noe problem å ha hunden i front om man sier i fra om dette.

Mener å ha lest man kunne velge mellom å ha den på siden og i front, men det stod det ikke i det som ble lagt inn her.

Er det slik at dommer må ta og kjenne på hundene i pausen? Vi får jo kanskje problemer der og vi :P Hun er ikke så trygg på fremmede, og vil nok ikke hilses på :P Om de bare skal se på potene, så kan jeg jo "bare" holde henne fast med hodet vekk, men vet jo ikke hva de mener om det.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommeren kjenner over hundene ja, hvor nøye de "fingrer" og hva de godtar, er nok også varierende. Det legges ganske stor vekt på tilgjenglighet og temperament i de forskjellige RIK programmene, og det kan nok hende du får et problem om hunden er veldig unnvikende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 12-15km/h ganske fort over 2 mil? Jeg syklet til huskygjengen nå i går, uten Nora, 3,4 km, og da hadde jeg gjennomsnittsfart på 11,52, og jeg føler ikke jeg syklet sakte :P haha.

Og må man ha hunden på siden? Kan den ikke løpe i strikk forran sykkelen? Jeg kan ikke kjøre med Nora på siden. Hun både gjeter og er redd sykkelen da, så det er dødt løp..

Er ikke så veldig fort egentlig ... Samboer sykler med Era i 15 km i timen og da har hun lett jogg i trav ved siden av sykkelen, er helt avslappet og logrer :) Han testet henne et lite stykke på 19 km i timen og da tok hun i i traven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 12-15km/h ganske fort over 2 mil? Jeg syklet til huskygjengen nå i går, uten Nora, 3,4 km, og da hadde jeg gjennomsnittsfart på 11,52, og jeg føler ikke jeg syklet sakte :P haha.

Det kommer nok litt an på hund og steg. Når jeg sykler med Harly så skal han ikke spesielt mye over 12 km/t før han slår over i gallopp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så veldig fort egentlig ... Samboer sykler med Era i 15 km i timen og da har hun lett jogg i trav ved siden av sykkelen, er helt avslappet og logrer :) Han testet henne et lite stykke på 19 km i timen og da tok hun i i traven :)

Ok. Har ikke syklet og sett på hvor mye 12km er, og jeg stoppet jo opp et par ganger på den turen, så da har jeg nok sykla fortere enn 12km/t.

Nora vil nok bli ganske sliten fort. Hun vil bare løpe så fort hun kan. Bremser jeg drar hun hardere og vil bare opp i fart igjen.. :P Vi har syklet en del, og jeg klarer ikke få henne til å ta det med ro, og hun skjønner det ikke selv heller. Hun står å hyler før vi begynner, og drar og bjeffer/hyler de første stegene i det vi starter fordi det ikke går fort nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest man kunne velge mellom å ha den på siden og i front, men det stod det ikke i det som ble lagt inn her.

Er det slik at dommer må ta og kjenne på hundene i pausen? Vi får jo kanskje problemer der og vi :P Hun er ikke så trygg på fremmede, og vil nok ikke hilses på :P Om de bare skal se på potene, så kan jeg jo "bare" holde henne fast med hodet vekk, men vet jo ikke hva de mener om det.. :P

Når jeg tok prøven rakte dommeren hånda og lot Aïda snuse på tilgjengelighetstesten på starten, og under pausene bare løftet jeg potene hennes så dommeren kunne se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint at mindre hunder gallopperer, så lenge hunden ikke sprinter avgårde eller henger bak, det skal være kontrollert tempo :) Lille Aïda måtte galloppere store deler av strekningen.

En annen ting som er greit å huske er at for å få godkjent resultatet, og i det hele tatt starte tror jeg, så må dere ha en slik en RIK resultatbok. Den kan bestilles på NKK. Den MÅ medbringes på prøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tok prøven rakte dommeren hånda og lot Aïda snuse på tilgjengelighetstesten på starten, og under pausene bare løftet jeg potene hennes så dommeren kunne se.

Hva er vitsen med å være tilgjengelig da? Duste prøver :P Haha. Alt må jo hilses og dilles og dalles med. Min hund vil bare løpe og få BH den. Ikke hilses på :P

Det går helt fint at mindre hunder gallopperer, så lenge hunden ikke sprinter avgårde eller henger bak, det skal være kontrollert tempo :) Lille Aïda måtte galloppere store deler av strekningen.

En annen ting som er greit å huske er at for å få godkjent resultatet, og i det hele tatt starte tror jeg, så må dere ha en slik en RIK resultatbok. Den kan bestilles på NKK. Den MÅ medbringes på prøven.

Æhh, kan ikke hunden sprinte avgårde? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke syklet med Hermes enda, men når vi går på ski så løper han gjerne så raskt som mulig det første stykket, til han ikke orker det lengre, eller kun orker i slakk nedoverbakke. Kanskje jeg må begynne å lære han å ta det med ro i starten, men jeg håper litt at han finner ut av det selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å være tilgjengelig da? Duste prøver :P Haha. Alt må jo hilses og dilles og dalles med. Min hund vil bare løpe og få BH den. Ikke hilses på :P

Æhh, kan ikke hunden sprinte avgårde? :P

Hun får nok ikke BH på utholdenhetsprøven ;) Der heter tittelen AD mener jeg. Skal du ha BH tittelen, må du ta ferdselsprøven ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Vi skal prøve oss på både BH og AD i år! Er skikkelig spent på hvordan det kommer til å gå. Hvor strenge er de på hunder som er overlykkelige for kontakt i det hele tatt, måtte det være menneske eller hund? :P Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*legge en ond plan om å melde Bonden og Lupin på utholdenhetsprøve* Jeg hadde daua etter 5 km :lol: Men som gammel idrettsmann er det vel håp for han?

tøfflus har allerede kommet med forespørsel om jeg ikke kan ta prøven med hennes også :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøfflus har allerede kommet med forespørsel om jeg ikke kan ta prøven med hennes også :D

Øhum, det var ingen forespørsel, det var et KRAV faktisk :lol:

*noe skal man da ha igjen når man pusher brune skrangleverk på folk, de kan jo tro det var fordi de er så ok, men neida, det er pga god fysikk for hva jeg trenger dem til i fremtiden*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...