Gå til innhold
Hundesonen.no

Utholdenhetstest?


Hermes
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For min del er det ingen spesiell grunn til at jeg vil gjøre det, annet enn av nysgjerrighet. Men jeg har noen tanker. Myndene i dag blir i hovedsak bedømt på utstilling, mens lure coursing blir stadi

AD - Utholdenhetsprøve BH - Ferdselsprøve Ferdselsprøve ( BH ) Ferdselsprøven er inngangsporten til å konkurrere i SchH, IPO, SL og SPH. Ferdselsprøven består av en lydighetsdel og en ferdse

*legge en ond plan om å melde Bonden og Lupin på utholdenhetsprøve* Jeg hadde daua etter 5 km Men som gammel idrettsmann er det vel håp for han?

Utholdenhetsprøver (uhp) går under RIK programmene i alle fall, så da finner du oppsatte prøver under terminlista til NKK. Løypene skal i hovedvekt være på grusveier og ikke asfalt. To mil med en gjennomsnitt på ca 12 km/time, med to innlagte pauser på 15 min. og 20 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. Da skal jeg høre med min egen hundeklubb, om de arrangerer dette.

Det går helt fint å melde seg på, selv om man ellers ikke har noe med RIK å gjøre? Jeg kan svært lite om disse tingene.

Det er stort sett de raseklubbene med hunder en finner innenfor RIK-systemet som arrangerer, ikke "Lillestrøm Småhundlag", hehe. Du finner påmeldingsakjema på NKK sine sider. Samme skjema brukes for en rekke prøver, så du må krysse av for UHP og sende på mail til arrangøren. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det ingen spesiell grunn til at jeg vil gjøre det, annet enn av nysgjerrighet. Men jeg har noen tanker. Myndene i dag blir i hovedsak bedømt på utstilling, mens lure coursing blir stadig mer populært. En mynde skal ha god fysikk, de skal fint klare en utholdenhetsprøve, og særlig gjelder dette rasen saluki, som ikke bare jager og nedtar byttedyr, men også sporer frem byttedyret, og skal ha kondisjon til å bevege seg over store områder for å finne dyr under jakt. Disse tingene blir det ikke testet for, da vi ikke kan gå på jakt med myndene lengre.

Ingen av mine gutter skal gå i avl, men jeg tenker litt at det er bra å etablere noen "tradisjoner" hvis vi senere får hunder vi tenker kan gå i avl. I tillegg til utstilling og lure coursing, har jeg tenkt på karakter-/mentaltest og utholdenhetsprøve som et fint supplement.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en enkelt test, og får enten bestått eller ikke. Ved bestått prøve føres det opp en tittel i stamtavlen «AD», så det er en offisiell tittel. Hva som opprinnelig var meningen med det vet jeg ikke, men innen RIK er det i alle fall en vanlig prøve å ta. Det er en test på at hunden har en viss fysikk og helse til å tåle en anstrengelse. Det er ikke ment at det skal være vanskelig å klare, men at hunden må være i en viss form. Dommer foretar tester av hundene underveis (i pausene), for å se at poter og almenntilstanden til hundene er OK, er hunden påkjent av løpingen så blir den tatt ut.

red. rettet opp feilinfo ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AD - Utholdenhetsprøve
BH - Ferdselsprøve

Ferdselsprøve ( BH )

Ferdselsprøven er inngangsporten til å konkurrere i SchH, IPO, SL og SPH. Ferdselsprøven består av en lydighetsdel og en ferdselsdel. I ferdselsdelen skal hunden vise enkel lydigighet i beferdet strøk, hundens adferd i vanskelige trafikkforhold og hundens adferd når den er alene ovenfor andre hunder. Ved bestått prøve får hunden tittelen BH.

UTHOLDENHETSPRØVE – UHP (AD)

Formålet med UHP-prøven: Utholdenhetsprøven (UHP) skal bevise at hunden er i stand til å yte en bestemt fysisk anstrengelse. På grunn av hundens bygning kan de krevende anstrengelser kun bestå av en løpsøvelse, om hvilket vi vet at den stiller store krav til de indre organer, især hjerte og lunger samt bevegelsesfunksjonen. I tillegg kommer egenskaper som temperament og hardhet også til uttrykk. At anstrengelsen overvinnes uten at hunden blir utslitt, må anses for å være bevis på kroppslig sunnhet og tilstedeværelse av de ønskede egenskaper. Begge deler er nødvendige betingelser for at hunden eventuelt kan brukes i avl.

Adgangsbetingelser: For å delta skal hunden ha fylt 16 måneder, og den må ikke være eldre enn 6 år. Hunder som er syke, ikke i god form, samt løpske, drektige eller diende tisper må ikke delta.

Gjennomførelsen: Dommer skal forvisse seg om at hundene er i god form. UHP-prøven kan kun avholdes når temperaturen ute ikke overskrider +22 grader C. Prøven skal avholdes på gater og veier av forskjellig beskaffenhet. På sykkel skal det tilbakelegges en strekning på 20 km med en gjennomsnittshastighet på 12 - 15 km i timen. Dommer og prøvelederen skal følge hundene, enten på sykkel eller i bil. Hundenes identitet skal kontrolleres ved start og ved avslutning. I pausene skal Dommer undersøke hundens tretthetstegn eller nedslitte poter. Hundene skal i pausene ha mulighet til å bevege seg fritt uten tvang. Hunder som under pote- og tretthetsundersøkelsen viser vesensmangler, kan utelukkes fra videre deltakelse. Sterkt utmattede hunder, samt hunder med nedslitte poter utelukkes fra videre deltagelse. Prøvedeltakerne skal følges av en bil som kan ta med hunder som ikke klarer anstrengelsene eller som utelukkes fra videre deltakelse.

Antall hunder pr. dommer: UHP-prøven avholdes uavhengig av andre prøver, og en dommer kan kun dømme 20 hunder på samme prøve.

Løpsøvelsen: Hunden skal løpe i line ved sykkelens høyre side i normalt trav. Linen skal ha en lengde som gjør at hunden hele tiden har mulighet for å tilpasse seg hastigheten. Bruk av ”Springer” er tillatt. For høy hastighet skal unngås. Det er ikke feil om hunden går fram i linen og trekker lett. Derimot er det feil hvis hunden henger etter og trekkes med.

Pauser: Etter 8 km holdes en pause på 15 min. etter ytterligere 7 km holdes en pause på 20 min. Etter avslutning av løpsøvelsen holdes en pause på 15 min, før dommeren kan godkjenne prøven.

Bedømmelse: Det gis ikke poeng etter predikater, kun bestått eller ikke bestått. Ved bestått tildeles hunden utdanningsbetegnelsen UHP, som føres inn i resultatheftet. Det kan utdeles diplom til hundene som har bestått.

Prøven ikke bestått:
- hvis hunden fullstendig mangler temperament, hardhet eller viser utmattelse ut over det normale.
- hvis hunden ikke kan holde en gjennomsnittshastighet på 12 km/t, men bruker vesentlig lengre tid.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, sa feil, du har helt rett ;-)

Ikke helt. :P

AD - Utholdenhetsprøve

BH - Ferdselsprøve

Nytt spørsmål: Hva er funksjonsanalyse/ferdselsprøve?

Funksjonsanalyse er en mentaltest. Ferdselsprøven er inngangen til RIK-programmet, så vidt jeg har forstått. (Men dette er jeg åpen for at kan være feil, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 12-15km/h ganske fort over 2 mil? Jeg syklet til huskygjengen nå i går, uten Nora, 3,4 km, og da hadde jeg gjennomsnittsfart på 11,52, og jeg føler ikke jeg syklet sakte :P haha.

Og må man ha hunden på siden? Kan den ikke løpe i strikk forran sykkelen? Jeg kan ikke kjøre med Nora på siden. Hun både gjeter og er redd sykkelen da, så det er dødt løp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et friskt travtempo på en hund av litt størrelse.

Jeg var ute å snørekjørte 1 mil med spark her om dagen, og holdt da et gjennomsnitt på 15 km/time. (brukte tracker ) Dette er en Rottweiler på rundt 50 kg, og han trakk hele veien, så veldig fort er det nok ikke for en hund som har litt trening. Mange, i allefall tyngre raser, går nok ut på slitasje på potene, de skal være herdet for å tåle å løpe såpass langt på grus.

Kommer nok an på dommeren hva de tillater, men tror ikke det skal være noe problem å ha hunden i front om man sier i fra om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 12-15km/h ganske fort over 2 mil? Jeg syklet til huskygjengen nå i går, uten Nora, 3,4 km, og da hadde jeg gjennomsnittsfart på 11,52, og jeg føler ikke jeg syklet sakte :P haha.

Og må man ha hunden på siden? Kan den ikke løpe i strikk forran sykkelen? Jeg kan ikke kjøre med Nora på siden. Hun både gjeter og er redd sykkelen da, så det er dødt løp..

Jeg vet ikke jeg, når jeg er ute og sykler for og trimme hundene sykler jeg 10 km på 45-50 minutter, litt kjapp hoderegning sier meg at det blir ca 14 km/t, og da er det ikke full spiker hele tida akkurat, men litt tempo er det nå. I tillegg så er det jo her to gode pauser og de bør jo hjelpe ganske bra, både for hund og fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...