Gå til innhold
Hundesonen.no

Lufte hund løs på kirkegård? Hvorfor?


Renate A
 Share

Recommended Posts

Nå er jeg så forbanna at det koker i meg!

Gjett hva som møtte meg på gravplassen til mormor?

Hundebæsj og markering oppover hele steinen og snøen rundt.

Er det mulig å ha så utrolig lite respekt?

Hvor vanskelig kan det være å holde hunden sin i bånd på en kirkegård?

Det er utrolig VONDT å komme til en grav som ser sånn ut.

Jeg har med meg Chicka når vi skal opp og stelle graven, men hun går da i kort bånd så jeg er ekstra obs på hva hun driver med.

Klarer man ikke å holde hunden i bånd så går man

IKKE på kirkegården, det er ikke en plass man lufter hunden fordi man ikke har andre egnede steder i nærheten.

Det er vondt å komme til en ned bæsjet og tisset grav!!!

*sinna og skuffet Renate*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så vanvittig respektløst, men samtidig - når man vet at folk får seg til å velte gravsteiner for underholdningens skyld..... Det er mye sjuke folk der ute, som jeg er sikker på jeg deler minimalt med genpool med.

Når jeg har med bikkja på kirkegården, så er jeg også helt "småhysterisk" på å ha hunden i kort bånd. Jeg lar ikke hunden trø over andres graver, så langt jeg kan for å komme oss dit vi skal.

Det eneste jeg kan komme på som kan hjelpe er å - som tjukken sier - snakke med kirken og kanskje få hengt opp en lapp v/ inngangspartiet? Og eventuelt dra dit veldig ofte i løpet av en uke, og se om man møter på vedkommende (hvis det er en gjentakelsesgreie). Regner med vedkommende ville blitt ekstremt flau om de fikk seg en liten "preken" om hva man bør og ikke bør gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si i fra på mandag, gjett om ;)

Det står også på grindene inn på kirkegården at hunder skal holdes i bånd.

Skulle egentlig ikke det skulle så mye sosialeantenner til for å skjønne det selv, kirkegården er liksom ikke et hundejorde hvor man kan slippe hunden løs fordi den er inngjerdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis kirkegården er inngjerdet så er det jo ganske mye verre enn jeg tenkte. Ikke at jeg synes det er ille, for det er det virkelig. Men om de som har hunder som "lufter seg selv" bor i nærheten av en kirkegård så har de veldig lite kontroll over hvor hunden gjør det den gjør. Ikke at det er noen unnskyldning.

Uff, så trist! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke 100% sikkert inngjerdet, oppe ved kirken som ligger på en høyde er det steingjerde uten port, så det er ikke heelt sikkert å slippe hunden der hvis man har en som kan stikke.

Vi mistet mormor i august etter en veldig smertefull tid med kreft.

Jeg sliter fortsatt med tapet av hun, vi var veldig nære siden vi bodde i generasjonsbolig da jeg var liten.

Skal innrømme at jeg taklet den tilgrisede graven dårlig, kom noen ekstra tårer, hvor slemme går det ann for folk å være egentlig? Ondskapsfullt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke 100% sikkert inngjerdet, oppe ved kirken som ligger på en høyde er det steingjerde uten port, så det er ikke heelt sikkert å slippe hunden der hvis man har en som kan stikke.

Vi mistet mormor i august etter en veldig smertefull tid med kreft.

Jeg sliter fortsatt med tapet av hun, vi var veldig nære siden vi bodde i generasjonsbolig da jeg var liten.

Skal innrømme at jeg taklet den tilgrisede graven dårlig, kom noen ekstra tårer, hvor slemme går det ann for folk å være egentlig? Ondskapsfullt :(

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig gjort.

Casper er med på kirkegården men ikke tale om at han får løfte beinet på gravstøtter eller gå oppå andre sine graver!

Hadde et lite "uhell" da han var valp da.. kom seg løs og stjal en krans fra en grav. og løp rundt og moret seg :icon_redface:

Det er liksom ikke det samme som å gjøre fra seg på graven.

Tror de fleste hadde klart å se igjennom fingrene når det gjelder valp som kommer seg løs og finner en morsom leke i sine øyne, hadde iallefall jeg gjort ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det var virkelig respektløst og ufint Renate!

Det sagt kan jeg ikke være kategorisk negativ til løse hunder/langt bånd på kirkegård fordi jeg tidvis har det selv... Det skjer fordi kirkegården er en av de få grøntarealene i området, den er svært gammel (få "nye" graver) og deler er utformet som park (permanent uten graver). Det skjer også under strenge forutsetninger; hunden får ikke svinse mellom gravene, men holder seg til ytterkantene, stier og "parkarealer" og jeg plukker alltid opp (dessuten har jeg tispe så tissing på gravstøtter ved uhell forekommer ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet min bror har en tendens til å gjøre det, da de bor like ved en kirkegård. Så lenge man plukker opp etter seg, og bikkjene ikke markerer overalt, så er det vel ok, men jeg holder meg unna selv.

Jeg vet i Bergen er det båndtvang på kirkegårder, vet ikke om det er sært for Bergen eller om det er vanlig ellers i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det var virkelig respektløst og ufint Renate!

Det sagt kan jeg ikke være kategorisk negativ til løse hunder/langt bånd på kirkegård fordi jeg tidvis har det selv... Det skjer fordi kirkegården er en av de få grøntarealene i området, den er svært gammel (få "nye" graver) og deler er utformet som park (permanent uten graver). Det skjer også under strenge forutsetninger; hunden får ikke svinse mellom gravene, men holder seg til ytterkantene, stier og "parkarealer" og jeg plukker alltid opp (dessuten har jeg tispe så tissing på gravstøtter ved uhell forekommer ikke).

Det er båndtvang på alle kirkegårder i Oslo, såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kirkegårder jeg har vært på er det båndtvang, på de i sentrum er det også hund forbudt!

Nei, det er ikke forbud, men det er båndtvang - i likhet med resten av Oslo.

(hvordan redigerer man inn svar på en annen post?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig respektløst. Blir så sint av slikt :( Samboeren jobber på sykehuset i byen, og vedsiden av der ligger det en stor, inngjerdet kirkegård. Det hender jeg og Thorvald rusler rundt på sykehusområdet, men det hender jeg hører bjeffing og løpende hunder derfra, ååh, jeg blir så sinna! :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper og tror det er dumhet og ikke ondskap. Jeg har lyst til å kunne være naiv nok til å tro at folk bare ikke tenker.

Løse hunder har ikkeno på kirkegårder å gjøre, med mindre det er parkområder. Vet at da jeg bodde på nordstrand, som har en av oslos fineste og største kirkegårder, så ble hundeeiere ønsket velkommen, så lenge de holdt hunden i bånd og kun gikk på gangstiene. Og selvsagt plukket opp.

Har hatt hund mye med på kirkegården selv, men selvsagt ikke latt den svinse rundt gravene og holdt veien helt til våre graver. Kort bånd og poser har vært en selvfølge - men vi har aldri luftet hund på kirkegården, bare hatt den med liksom.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke forbud, men det er båndtvang - i likhet med resten av Oslo.

(hvordan redigerer man inn svar på en annen post?)

Lalala, mente sentrum i Drammen da :P Der står det skilt på str med de andre om at det er forbudt å sykle på området, forbudt med hund på området og noe annet jeg ikke husker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke helårs båndtvang i Oslo. Sjekk politivedtektene for kommunen. ;)

Jeg trodde det på generelt grunnlag var båndtvang i boligområder, og derav i store deler av Oslo? Men der er jo hyggelig hvis jeg har missforstått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper og tror det er dumhet og ikke ondskap. Jeg har lyst til å kunne være naiv nok til å tro at folk bare ikke tenker.

Løse hunder har ikkeno på kirkegårder å gjøre, med mindre det er parkområder. Vet at da jeg bodde på nordstrand, som har en av oslos fineste og største kirkegårder, så ble hundeeiere ønsket velkommen, så lenge de holdt hunden i bånd og kun gikk på gangstiene. Og selvsagt plukket opp.

Har hatt hund mye med på kirkegården selv, men selvsagt ikke latt den svinse rundt gravene og holdt veien helt til våre graver. Kort bånd og poser har vært en selvfølge - men vi har aldri luftet hund på kirkegården, bare hatt den med liksom.

Ja det er jo det som er den store forskjellen, men tar jo ikke lufteturen på kirkegården, men om det er tillatt er det ikke jo noe galt i ha den med så lenge den er under kontroll. Men enig med du, jeg håper det er dumhet og kortenkthet mer enn noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkegården ved meg er mer eller mindre inngjerda mangler bare port to plasser, og har noe ledig grunn som ikke er brukt til graver enda, her er det mange som lufter hunder, jeg synes ikke det er helt greit egentlig. Jeg bruker og gå gjennom kirkegården i utkanten, og jeg kan godt ha langt bånd, men bare der det er grønntområder, og jeg slipper ikke hunden eller lar den svinse mellom gravstøttene. På nyttårsaften møtte jeg på en som hadde kjørt til kirkegården i ens ærend for og slippe løs og lufte de to hundene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det på generelt grunnlag var båndtvang i boligområder, og derav i store deler av Oslo? Men der er jo hyggelig hvis jeg har missforstått :)

Nå sporer vi av, men det er altså ikke det. Kommunen KAN sette båndtvang etter en del punkter, men dette er ikke gjort i Oslo. Det eneste stedet det er båndtvang hele året er i naturreservatene (Østensjø m.m.). Dette har jeg sjekket med kommunen flere ganger.

Oslo kommune om hundehold og båndtvang: http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/idrett_og_fritid/turtips/hund/bandtvang/

Politivedtektene: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/lf/lf/lf-20070606-0577.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...