Gå til innhold
Hundesonen.no

Hallo, endetarmskontroll pliis?

Recommended Posts

Et par ganger mens Imouto var bitteliten valp, hendte det at jeg fant en enkel lort i senga hennes om morgenen. Da hadde hun i mellomtida lagt seg et annet sted. (Hun har kun bæsja inne en gang, og da var hun 9 uker og hadde fortvila forsøkt å fortelle oss at hun måtte ut før hun bare måtte la det stå til. Sånn blei det når hun var litt ulv ulv med gnålinga si. :hmm:)

Så gikk tida, og jeg glemte hele greia. Men i løpet av de siste månedene har dette med lorten skjedd tre ganger! Jeg våkna i natt av at hun sto ved siden av meg i senga og skrapte nesa i sengeteppet som alltid ligger på deres side av senga, fordi hun forskrekka prøvde å komme vekk fra lorten (som lå rett ved siden av meg!! :frantics:). Heldigvis har hun helt tørre og sandete lorter, så de lukter nærmest ingenting og er heller ikke bløte, men hallo, altså!

Jeg opplever at hun er veldig forskrekka og fortvila idet hun holder på med denne nesedyttinga, og at hun ikke synes det er noe ålreit. Det er åpenbart at de liksom "plopper" ut mens hun sover, for forrige gang det skjedde lå den fortsatt på plass rett under halen hennes, for da hadde hun ikke våkna enda, men spratt opp da jeg skrudde på lyset og ikke helt kunne tru mine egne øyne.

Alt på Imouto er liksom spent. Hun er som en stålfjær i kroppen, og kjennes ut som en eneste stor muskel å holde, er alltid på alerten og jetlauncher fra 0 til 100 på nanosekunder. Hun har et ganske ekstremt energinivå, og sover aldri dypt annet enn på natta. Hun kan godt ligge på sofaen ved siden av meg, men da er hun veldig tilstede, for å si det sånn. :P At det plopper ut en lort i ny og ne er nesten bare fint, for da skjønner jeg jo at hun faktisk slapper ordentlig av, men det kunne godt gitt seg utslag på andre måter, altså. :teehe:

Jeg innser at det ikke er så mye å gjøre med saken, annet enn å flytte dem inn på eget hunderom og ikke ha dem i senga lenger. *Hytte med neven* Hun luftes selvsagt godt hver dag og bæsjer hver eneste gang hun må.

Noen andre som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vell skjedd et par ganger. Vet ikke om det er Kuma eller Boris.. Det har vært hvis vi har fôret på tørrfor ene og alene. Med V&H har ikke det vært et problem.

Ser du ikke forskjell på lortene deres? Her i huset kan vi lett se forskjell på alle fires lorter. :lol: Jeg er veldig glad for at det plopper ut fordi det er så hardt, med tørrfôr blir det jo litt våtere på mine i alle fall, og det hadde jo vært helt krise å få i senga. Men da hadde hun jo ikke ploppa det ut... Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om hunder som lekker urin i søvne altså, men bæsjer, nei det har jeg verken opplevd eller hørt om før, faktisk (men det er vel ikke alle ting folk forteller om heller :))? Har hun dårlig lukkemuskel kanskje?

Nei, jeg tenker jo at ikke alle er like utleverende på graverende detaljer som jeg er, haha! Stakkars knertis og tjukkis. :wub: Jeg kan ikke helt skjønne at hun generelt har dårlig lukkemuskel heller, for hun står jo og trykker som bare det når hun bæsjer, og må virkelig jobbe fordi det er så hardt. Det jeg kan tenke meg som en mulig årsak, er at hun jo kanskje ikke har tid til å gjøre seg heeelt ferdig, sjøl om det føles sånn for henne, for etter at hun har gått på do, så kan hun gå forholdsvis normalt igjen, mens hun før hun får satt seg ned holder et vanvittig tempo for å finne "stedet". Da blir det kanskje liggende en liten plutt igjen i endetarmen som plopper ut idet hun virkelig slapper av...

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke forskjell på lortene deres? Her i huset kan vi lett se forskjell på alle fires lorter. :lol: Jeg er veldig glad for at det plopper ut fordi det er så hardt, med tørrfôr blir det jo litt våtere på mine i alle fall, og det hadde jo vært helt krise å få i senga. Men da hadde hun jo ikke ploppa det ut... Hm.

Jo, men det kan jo ha ligget der hele natta og tørket. Tipper det er eldstemann, da han får ekstreme mengder avføring av tørrfôr. På en annen side så går han på do når han må, mens Kuma er litt særere og gidder ikke å bæsje hvor-som-helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men det kan jo ha ligget der hele natta og tørket. Tipper det er eldstemann, da han får ekstreme mengder avføring av tørrfôr. På en annen side så går han på do når han må, mens Kuma er litt særere og gidder ikke å bæsje hvor-som-helst.

Dette kommer vi nok ikke til bunns i. Hvem er synderen? :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tenker jo at ikke alle er like utleverende på graverende detaljer som jeg er, haha! Stakkars knertis og tjukkis. :wub:

Jeg kan ikke helt skjønne at hun generelt har dårlig lukkemuskel heller, for hun står jo og trykker som bare det når hun bæsjer, og må virkelig jobbe fordi det er så hardt. Det jeg kan tenke meg som en mulig årsak, er at hun jo kanskje ikke har tid til å gjøre seg heeelt ferdig, sjøl om det føles sånn for henne, for etter at hun har gått på do, så kan hun gå forholdsvis normalt igjen, mens hun før hun får satt seg ned holder et vanvittig tempo for å finne "stedet". Da blir det kanskje liggende en liten plutt igjen i endetarmen som plopper ut idet hun virkelig slapper av...

Det er kanskje ikke HELT sammenlignbart, men for oss kvinner blir det jo sagt at om vi presser på når vi tisser, så kan lukkemuskelen bli slappere pga det, og at det da er lettere for oss å bli lekk (dårligere bekkenbunnsmuskulatur eller noe sånt). Kanskje det gjelder for den der bak også? :lol: Nei, jeg aner ikke jeg, altså *ler*. Jeg bare kom til å tenke på det :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke HELT sammenlignbart, men for oss kvinner blir det jo sagt at om vi presser på når vi tisser, så kan lukkemuskelen bli slappere pga det, og at det da er lettere for oss å bli lekk (dårligere bekkenbunnsmuskulatur eller noe sånt). Kanskje det gjelder for den der bak også? :lol: Nei, jeg aner ikke jeg, altså *ler*. Jeg bare kom til å tenke på det :D.

Hehe, jeg ser den, faktisk. Men burde ikke anus vært litt slakk hele tida, da? Imouto sitt rompehull er jo 25 % så stort som Aiko sitt, mener jeg, ganske uptight. :P

(For en diskusjon! :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke for tørr avføring da?

Jeg har jo tidligere utbrodert om Blaze når hun går 100% på V&H, og da sitter jo bæsjen fast samme hvor mye hun trøkte og den kunne rett og slett sitte fast midt i åpningen uten at den kom noen vei.

Vel å merke kom den aldri på natten, men hun måtte bevege seg og slutte "trøkke" for å få resten ut.

Kanskje noe lignene med henne? Bare og rett og slett må slappe av på natten for at den siste kulen skal komme seg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke for tørr avføring da?

Jeg har jo tidligere utbrodert om Blaze når hun går 100% på V&H, og da sitter jo bæsjen fast samme hvor mye hun trøkte og den kunne rett og slett sitte fast midt i åpningen uten at den kom noen vei.

Vel å merke kom den aldri på natten, men hun måtte bevege seg og slutte "trøkke" for å få resten ut.

Kanskje noe lignene med henne? Bare og rett og slett må slappe av på natten for at den siste kulen skal komme seg ut?

Ja, det er akkurat det jeg tenker også. Men helst ikke i senga mi. :P Stakkars, jeg får jo litt vondt av henne også, hun blir så lei seg over å være "ekkel". Hun har ikke klart å gå på do i hagen vår engang før i går, og da må hun gå heeelt til enden av hagen for å ikke skitne til området sitt. Hun spiser litt tørrfôr hver dag, men det har tydeligvis ingen nevneverdig effekt, sjøl om det har det på Aiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er akkurat det jeg tenker også. Men helst ikke i senga mi. :P Stakkars, jeg får jo litt vondt av henne også, hun blir så lei seg over å være "ekkel". Hun har ikke klart å gå på do i hagen vår engang før i går, og da må hun gå heeelt til enden av hagen for å ikke skitne til området sitt. Hun spiser litt tørrfôr hver dag, men det har tydeligvis ingen nevneverdig effekt, sjøl om det har det på Aiko.

Da er det jo bare til å prøve gi henne fiber en periode og se om det blir borte :)

Selv fungerer magen til Blaze best på 50/50 tørt/v&H hvert måltid for at magen skal være normal. De vanlige tingene å tilsette v&h fungerte ikke på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker logisk det JeanetteH sier faktisk. Jeg heller også litt mot det. Når jeg tenker meg om blir for eks. 100% v&h også for tørt for Dany slik at det er vondt å få det ut. Og når det kommer så er det relativt lite og klumpete, knusk tørt og har en ordentlig fart. Ser helt unormalt ut. (*fniser av temaet*) Får hun iblandet litt mer tørrfor også, er avføringen veldig fin. Så det er en mulighet for at det er noe med det å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lo så hardt av førsteinnlegget nå at Casper tittet opp og jeg sprutet knekkebrød på skjermen :lol:

Casper sitt rumpehull er forresten dritstort og brunt, dalmatinervenninnen hans er dobbelt så lite. Ikke så veldig relevant, men jeg følte for å dele det med dere.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg humret meg gjennom denne tråden, men nå ler jeg så jeg griner. Akkurat når jeg var ferdig med å lese, så prompet hunden min en høylytt fis her. Snakk om morsom timing! :lol: Jeg ler jo, så når jeg snur meg mot han, da sitter han som et "lite" lys og vifter med halen :wub: Jeg ler så det gjør vondt!!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det BESTE ordet jeg noensinne har hørt!!! :lol::D:rofl: Jeg har aldri hørt det, men forstår helt intuitivt hva det betyr, haha!

Men nei, det trur jeg ikke. Hører nesten aldri henne fise, mens Aiko er ganske så skamløs.

:lol: prompeglont er ett helt normalt ord i mitt vokabular :lol:

Hector hadde noen prompeglonter når jeg fôret han på kun v&h. Han driver kun med snikpromping også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lortene til de to er ganske like selv om det er stor størrelseforskjell på de. Jeg er ikke enig med Bård om at det har skjedd når vi har fora på tørrfor. Det er nemlig jeg som har plukket opp disse småsakene, og de har vært veldig tørre. :P Jeg tror at det er Kuma sin. For det hadde aldri skjedd før hun kom i hus. En annen grunn er at en gang så lå det en i kurven, og der ligger bare hun om natta. Med mindre Larsern har vært oppe og plassert en "gave" til Kuma på natta da.

Men det er så rart, for Kuma har ALDRI bæsja inne. Hun er jo helt ekstrem. Det skjedde et tre-fire ganger for et halvt år siden, og så har vi ikke sett noe mer til det. Kanskje det er en shiba-ting og henger sammen med bæsjeraritetene som de har? Jeg vet at Kuma kan gå og holde seg altfor lenge for å finne det perfekte stedet før hun vil bajse, så det har jo kanskje noe med det å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...