Gå til innhold
Hundesonen.no

Å sjekke hvordan valpene blir før nytt kull?


Stine
 Share

Recommended Posts

For meg så er det naturlig at det kommer til å gå rundt 15-18 mnd fra det kullet Tuva har nå til et eventuelt nytt kull kommer. Fordi jeg vil helseteste og mental teste disse valpene her før jeg planlegger noe nytt noe. Men jeg ser at dette ikke er normalen (ihvertfall innen min rase) her planlegger man nytt kull før de første valpene er ute av døra, noen parrer på neste løpetid med samme hanne, men de fleste gjør det som NKK annbefaler, å vente en løpetid. så de fleste valper har da ikke fylt 1 år enda.

Hva er praksis rundt andre raser? Vil man ikke som oppdretter sjekke valper før man kjører på en gang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre tispen får ett veldig lite kull 1-2, så pleier de innen min rase vente 1,5-3 år. Til alle man får til å gjøre det er helse testet, MH testet og gjerne litt lavere klasse resultater.

Dessverre kan man ikke tvinge folk til å gjøre det, men de valpekjøperene som er seriøst intressert pleier normalt gjøre det innen hunden er 2 år.

Ser på andre oppdrettere at har de ikke etter de innen det så skjer det skjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette ikke er noe en kan svare på helt svart/hvitt. Det er mange faktorer å ta hensyn til. Deriblant rase og raseforskjeller, anvendte linjer og graden av kartleggelse av disse, formålet med avl osv osv. Ikke alle raser mentaltestes. Jeg ser heller ikke poenget med å mentalteste alle raser. Igjen - det kommer an på hva slags rase det er og hva den skal brukes til. Men på generelt grunnlag synes jeg det er en stor fordel å ha helsetestet avkom etter en kombinasjon før tispa går i avl igjen. Og skal man bruke akkurat samme kombinasjon igjen er det ennå viktigere å ha mest mulig å vise til. En kombo skal virkelig ha vært god for at jeg klarer å se hensikten med å ta den to ganger.

Men ja, dette er en nyansert greie. Å vente på HD-resultater er jeg spesielt for, i alle fall på portis. :) minst 1,5 år mellom hvert kull er allright.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske flere ventet med nytt kull til ihvertfall noen av avkommene er gransket. Ser mye hyppig produksjon på min rase (ikke for hyppig jmfr NKK-reglene), og blir litt skeptisk mtp hva som kan dukke opp. Garantier har man aldri, men jeg syns det kan være greit å ha i bakhodet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette ikke er noe en kan svare på helt svart/hvitt. Det er mange faktorer å ta hensyn til. Deriblant rase og raseforskjeller, anvendte linjer og graden av kartleggelse av disse, formålet med avl osv osv. Ikke alle raser mentaltestes. Jeg ser heller ikke poenget med å mentalteste alle raser. Igjen - det kommer an på hva slags rase det er og hva den skal brukes til. Men på generelt grunnlag synes jeg det er en stor fordel å ha helsetestet avkom etter en kombinasjon før tispa går i avl igjen. Og skal man bruke akkurat samme kombinasjon igjen er det ennå viktigere å ha mest mulig å vise til. En kombo skal virkelig ha vært god for at jeg klarer å se hensikten med å ta den to ganger.

Men ja, dette er en nyansert greie. Å vente på HD-resultater er jeg spesielt for, i alle fall på portis. :) minst 1,5 år mellom hvert kull er allright.

Jeg synes ikke det er så veldig nyansert egentlig, man trenger ikke nødvendigvis og sjekke alle raser for det samme, men uansett rase er det jo greit og vente til valpene begynner og bli voksen, om ikke annet for og se på hvordan fysikk og gemytt utvikler seg, og evt helseresultater, konk- og prøveresultater om man har raser der det sjekkes.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener kanskje endel oppdrettere at det skal ekstremt dårlig resultat til på første kullet for at man skal bestemme seg for å droppe avl på tispen - ergo er kull to greit å gjøre sånn rimelig kjapt. Etter DET bør man nok ta seg en liten vurderings/tenkepause - hvis man ikke har gjort det før..

Da har man i alle fall to kull etter tispen og kan så absolutt gjøre en klart bedre vurdering av hennes avlsverdi. Å legge fremtiden hennes i ett og samme kull vil man neppe ha gjort uansett.

Susanne

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener med at det er litt nyansert er nettopp det jeg nevnte, f.eks. raseforskjeller. La meg ta papillon som et eksempel. Det er jevnt over en frisk rase med lite helseproblemer eller "issues". Kjenner man linjene til begge foreldrene godt, vet at det er trivelige hunder på begge sider og at foreldrene er trivelige individer, så ser ikke jeg det store problemet med å ta et kull til på en tispe etter ett år. Det er selskapshunder. Det som kreves av dem er et godt gemytt og helse som holder, og det har de stort sett alle mann. Men å gjøre det samme på f.eks. bruksschäfer eller aussie for den saks skyld, det blir litt vanskeligere synes jeg. Der er nemlig de mentale, målbare resultatene veldig viktige også. Og en større hund utvikler seg jo også senere enn en liten, spesielt fysisk. Så jeg synes ikke man kan lage noen "regel" som for dette som kan gjelde i alle tilfeller.

Forøvrig - godt innlegg, SusanneL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener kanskje endel oppdrettere at det skal ekstremt dårlig resultat til på første kullet for at man skal bestemme seg for å droppe avl på tispen - ergo er kull to greit å gjøre sånn rimelig kjapt. Etter DET bør man nok ta seg en liten vurderings/tenkepause - hvis man ikke har gjort det før..

Da har man i alle fall to kull etter tispen og kan så absolutt gjøre en klart bedre vurdering av hennes avlsverdi. Å legge fremtiden hennes i ett og samme kull vil man neppe ha gjort uansett.

Susanne

Ja, to kull er jo et bedre grunnlag for granskning, så signerer dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg mye sjekk grunnlag siden det kun kom to valper. Men for alt jeg veit kan begge to få HD E,demodeks eller skrap mentalitet f.eks, og sånt vil jeg gjerne vite før Tuva får et kull til :) Hvis en av dem får generell demodeks så er det faktisk rett ut av avl med Tuva, det samme med HD E og skrap mentalitet på begge (får bare en av det så får jeg vurdere det da)

Men dette er ting som jeg ikke kan vite før dem er over året, så for min del venter jeg heller, ikke har hverken Tuva eller jeg dårlig tid heller :)

Men jeg vil tro at det sikkert er annerledes på raser som ikke har så mye "dritt" som det min har.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg planlegger et nytt kull på Denali, hennes valper vil så vidt ha fyllt 1 år når de nye forhåpentligvis blir født.

Litt tett er det, men det er enten nå eller i 2014, for vinterkull skal jeg ikke ha.

Jeg vil beholde noe selv, litt fordi det ikke ble noe av valpen jeg skulle hatt i høst, så vil jeg gjerne ha den valpen nå i år. Valpene fra første kull er alle fine og bra hunder så langt eierne selv bedømmer dem. 2 er testet i utstillingsringen, 2 er testet i selen (i spann) og de er veldig lovende totalt sett. Jevnt og fint kull. Ingen problemer i htt tispas drektighet, fødsel og morsegenskaper.

Men etter dette kullet, som blir nr. 2. Så blir det ikke flere kull på henne før de yngste er minst 2 år (som sagt, jeg kommer ikke til å pare på høstløpetiden slik jeg ser det pr idag). Hvis det blir fler i det hele tatt. For har jeg ikke interesse av å beholde noe mer selv, så blir det ikke flere kull på henne. Jeg ser ikke poenget med å sette på et kull om det ikke er for å beholde noe selv. Det jeg beholder kan fint bo hos fôrvert, men jeg må ha interesse for kombinasjonen selv.

I henhold til helstetester osv så er det såpass gode prognoser på mine hunder (og forsåvidt rasen generelt sammenlignet med mye annet) i hht hva som finnes på slektinger både bakover og utover at jeg er ikke så bekymret. Men vil selvsagt ikke ha flere kull på denne tispa om det skulle dukke opp noe arvelig rusk på en av valpene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet vil ikke jeg ha mer enn to kull på ei tispe, og har dermed mer enn nok tid til å la første kull vokse opp før jeg evt setter et kull nr 2 på tispa. Det første kullet mitt er drøyt 2,5år nå, og jeg planlegger nå kull nr 2 på deres mor.

Det er mye ulik praksis hva angår dette innad i rasen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok heller ikke å ha flere enn to kull på en tispe (kanskje 3 hvis det kommer like få eller bare hanner i neste) for jeg ser ikke poenget med å dytte huset fullt av hunder med samme mor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at ei tispe kan få kull fra hun er 2 år til hun blir 7 år, så ser jeg ingen god grunn til å avle så tett at man ikke ser hva det blir ut av det første kull før man lager andre kull. Selv om jeg ikke syns at ei tispe trenger å gå i avl før hun er 3-4 år gammel, så rekker man ett kull til selv om man venter 2 år, da er hun 5-6 år gammel, liksom. Det gjør liksom ikke noe at bikkjer ikke avles før de er ordentlig voksne, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener kanskje endel oppdrettere at det skal ekstremt dårlig resultat til på første kullet for at man skal bestemme seg for å droppe avl på tispen - ergo er kull to greit å gjøre sånn rimelig kjapt. Etter DET bør man nok ta seg en liten vurderings/tenkepause - hvis man ikke har gjort det før..

Da har man i alle fall to kull etter tispen og kan så absolutt gjøre en klart bedre vurdering av hennes avlsverdi. Å legge fremtiden hennes i ett og samme kull vil man neppe ha gjort uansett.

Susanne

Signerer dette

Ett kull syns jeg er litt tynnt grunnlag for om man tar tispa ut av avlen eller ikke.

Sasha vil ha ett kull på 14-15mnd kanskje, når neste kullet kommer.

Tett kanskje, men jeg vil ikke legge all hennes avlfremtid i de 4 valpene.

Selv om de ser friske og pene ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er det naturlig at det kommer til å gå rundt 15-18 mnd fra det kullet Tuva har nå til et eventuelt nytt kull kommer. Fordi jeg vil helseteste og mental teste disse valpene her før jeg planlegger noe nytt noe. Men jeg ser at dette ikke er normalen (ihvertfall innen min rase) her planlegger man nytt kull før de første valpene er ute av døra, noen parrer på neste løpetid med samme hanne, men de fleste gjør det som NKK annbefaler, å vente en løpetid. så de fleste valper har da ikke fylt 1 år enda.

Hva er praksis rundt andre raser? Vil man ikke som oppdretter sjekke valper før man kjører på en gang til?

Jeg syns det er en fin tanke jeg! Alle stresser så mye, og bruker hanner før de er ferdige osv. What's the rush?

Med tanke på at ei tispe kan få kull fra hun er 2 år til hun blir 7 år, så ser jeg ingen god grunn til å avle så tett at man ikke ser hva det blir ut av det første kull før man lager andre kull. Selv om jeg ikke syns at ei tispe trenger å gå i avl før hun er 3-4 år gammel, så rekker man ett kull til selv om man venter 2 år, da er hun 5-6 år gammel, liksom. Det gjør liksom ikke noe at bikkjer ikke avles før de er ordentlig voksne, syns jeg.

Helt enig!!

Ett kull syns jeg er litt tynnt grunnlag for om man tar tispa ut av avlen eller ikke.

På staffen som var eksempel tidligere syns jeg det er helt greit å ta ut tispa av avl hvis det første kullet har demodeks feks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På staffen som var eksempel tidligere syns jeg det er helt greit å ta ut tispa av avl hvis det første kullet har demodeks feks.

Ble valpenes far tatt ut av avl også? Hvorfor gi hele skylden på mor - tenker jeg.

Men jo, med rase® som har endel "problem", og man da får et godt utvalg av de samme problemene i første kullet, kan man selvsagt ta valget å droppe tispen som avlsdyr. Men for de aller fleste raser vil et kull ikke si stort om noe som helst...

Dog er jeg enig i at man selvsagt ikke har noen som helst hastverk heller - jeg er heldigvis ikke spesielt stresset med å ha maks antall kull, kortest mulig intervall eller flest mulig valper etter noen hund...

(Dog ser jeg for meg at jeg kan gjøre en veldig tidlig parring neste gang (altså ung mor) - pga alder på den potensielle pappa'n.. Så jeg bør kanskje ikke uttale meg alt for bomastisk om noe som helst ang andre oppdretteres mer eller mindre seriøse valg... :-)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble valpenes far tatt ut av avl også? Hvorfor gi hele skylden på mor - tenker jeg.

Men jo, med rase® som har endel "problem", og man da får et godt utvalg av de samme problemene i første kullet, kan man selvsagt ta valget å droppe tispen som avlsdyr. Men for de aller fleste raser vil et kull ikke si stort om noe som helst...

Dog er jeg enig i at man selvsagt ikke har noen som helst hastverk heller - jeg er heldigvis ikke spesielt stresset med å ha maks antall kull, kortest mulig intervall eller flest mulig valper etter noen hund...

(Dog ser jeg for meg at jeg kan gjøre en veldig tidlig parring neste gang (altså ung mor) - pga alder på den potensielle pappa'n.. Så jeg bør kanskje ikke uttale meg alt for bomastisk om noe som helst ang andre oppdretteres mer eller mindre seriøse valg... :-)

Susanne

La meg omfrase - jeg ville ikke brukt hverken tispa eller hannhunden i videre avl da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Teserere, demodeks er en så ufyselig "sykdom" så begge foreldre burde bli tatt ut av avl hvis dem gir valper med dette. Hadde jeg hatt en hannhund som hadde gitt det hadde han ikke blitt avlet mer på, det samme med en tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en selvfølge å gi det tid.

Kan forstå at det innimellom dukker opp ting som gjør at det kan gå kortere tid imellom osv. Men sånn til vanlig så synes jeg at veeldig mange har veeldig dårlig tid. Hva skal alle rekke liksom??

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tja, det kan være flere grunner til at man velger å ha to kull tett, kanskje pga tispens alder, små kull, ekstremt bra forrige kull etc. Det trenger jo ikke alltid være kull 1 og 2 som er tette, jeg vet om oppdrettere hvor det er kull 3 og 4 f.eks som er tette også med samme hannhund. Jeg syns det må være opp til enhver oppdretter å vurdere sine valg, så lenge de er innenfor de etiske retningslinjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker seriøst å la det gå en tid før man får neste kull.

(PS. Regner med det bare er en feilskriving, men... synes ikke du skal slutte å avle på en hund som har Demodex, for det er en midd alle hunder har... DEMODIKOSE hos voksne hunder, derimot, en sykdom som man bør sørge for å ikke avle videre på. Link) Her synes jeg man skal se bakover og ikke bare fremover (siden demodikose hos valp, ofte er forbigående, og ikke er like alvorlig som den voksne varianten) Har noen i slekten (de siste generasjonene) hatt Demodikose? Besteforeldre med søsken, foreldre med søsken, eller noen av avlsdyrene eller deres søsken? Bare så synd det er slikt hemmelighhetsskremmeri. Det er slett ikke sikkert man klarer å finne hunder bakover som har Demodikose (og andre sykdommer), men ikke så sikkert at de ikke finnes... Mye som holdes i det skjulte.

Nå vet jeg ikke om jeg kommer til å vente stort mer enn et år før kull to. Fordi:

1. Valpene vil bli hereditært fri for juvenil katarakt siden begge foreldrene er gentestet fri. (og hvis jeg vil, kan dette testes tidlig på valpene, genene forandrer seg ikke med alderen)

2. man kan teste valpene ganske tidlig få en pekepinn om hvorvidt de vil få Patella Luxasjon (eller iallefall utelukke de som har det fra showringen og avlsplanlegging). Jeg har allerede testet mine en gang, hvor den yngste ikke er fylt 6 mnd ennå. Dette for å se om jeg gidder å stille denne hunden og bruke mye penger på det, hvis den allerede hadde hatt lukserende patella. Vil teste mine ved 1 års alder og videre hvert år de skal i avl. Valpene vil jeg forsøke å få valpekjøpere til å teste ved 6 mnd (for de som evt skal stilles) og like før 1 år (helst før moren får løpetid to etter dette kullet). Jeg kan jo ikke forlange det, men vil forsøke å påvirke... Valpene jeg beholder vil bli testet ved 6 mnd, og 1 år.

3. Når det gjelder den siste testen som taes på min rase, er det øyelysning, hvor man må ta denne på foreldredyrene innen et år før parring. Men som regel vil ikke hundene få dette tidlig i livet, og da burde jeg strengt tatt vente til valpene fra første kull er over fire/fem år før jeg var sikker på at jeg relativt trygt kan avle videre på tispen/hanhunden. Og selv om hun ikke er for gammel, så begynner det å bli sent. Jeg vil helst ha muligheten til at tispene mine kan få sine kull før de er fem år og så la dem pensjoneres.

PS. Hvis det første valpekullet blir helt friske på alle måter, vil du da bruke samme kombinasjon igjen? Eller vil du bruke en annen hanhund og vente like lenge før tredje kull, siden du ikke kan vite om dette kullet blir like friskt som det første hvis du bruker en annen hanhund... Da du bare fikk to valper, er det et rimelig tynt grunnlag uansett, synes jeg. Skjønner at du tenker at hvis de er syke, så avler du ikke mer på disse foreldredyrene. Men motsatt, hvis disse to valpene er friske, er det nok til å tro at neste kull blir like friske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...