Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp/unghund som ikke liker å gå tur..


shetalks
 Share

Recommended Posts

Ja, som jeg sier.. Min lille gutt på snart ti mnd. liker ikke å gå tur.

Når jeg finner frem seler og lenken, gjemmer han seg under sofa. Om jeg overrumpler han med å ta han med i gangen og tar på oss uteklær og seler der, står han å lener seg mot en vegg og sjelver.

Kan noen gi meg råd og tips om hva jeg skal gjøre for at han synes det er morsomt å gå tur.?

Må føye til at når vi først er kommet på veien, så går han jo med meg, men jeg ser på han at det ikke er dette han helst vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjedd noe ekkelt eller skummelt på tur, han har bare hatt fine opplevelser til nå.

Gjør ikke så mye ut av det, går ca 1,2 km til sammen, altså frem og tilbake, og lar han snuse der han vil.

Selen er ny, og ikke stram, kunne sikkert ha strammet den litt. Halsbåndet er heller ikke stramt, det er ca 1 cm i bredde, og jeg får fint to tre fingrer mellom halsen og båndet. Så det skal ikke være det som "plager" han.

Løs er han bare happy, løper som bare det på plenen her og storkoser seg. Kommer når jeg roper, nesten hver gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har aldri likt å gå tur. Første gangen vi skulle bare gå ned oppkjørselen, så satte han seg på rompa og nekta å bevege seg.

Jeg bar han da ned til veien og lot han få utforske og lukte. Men da jeg prøvde å gå, satte han seg ned igjen.

Han har spist lite en periode, men det har retta på seg, han er frisk og rask, og det virker ikke som om han har vondt noen steder.

Og ja, om det er halsbånd eller seler, så liker han seg ikke.

Kan det være at han er vandt til å være løs i hagen, og ikke liker å bli styrt av meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du forteller hadde fått meg til å dra bikkja til en utredning til dyrlegen hvis det er en ny endring. Hunder kan være kløppere på å skjule vondter. Når bikkja er friskmeldt, så hadde jeg starta treningsregime på å endre hundens oppfatning av tur og seletøy. Positivt, positivt og positivt. Samlet opp gradvis et endring i mønsteret uten å presse på. Hundens egen vilje skal endres til velvilje :) Det kan gå mye raskere enn du aner.

Hvor lenge har du hatt denne hunden? Har den alltid hatt den holdningen til "seletøy"?

Hvis det er slik at hunden er uvant med seler og halsbånd, da hadde jeg ikke tatt turen til dyrlegen først, men tatt positiv tilvenning som førstevalg.

Når den først har for eksempel halsbånd på, og den er vant med det. La den bare ha det på i lengre perioder? Deretter tilvenne leiebåndet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som min ene når jeg skal ta på henne ting. Enten det er dekken, sele eller halsbånd. Hun løper å gjemmer seg. Blitt mye bedre nå da. Om hun glemmer det med en gang vi kommer ut.

Kan det være en løsning om du tar på hunden halsbåndet ute? Da slipper du at den løper å gjemmer seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du forteller hadde fått meg til å dra bikkja til en utredning til dyrlegen hvis det er en ny endring. Hunder kan være kløppere på å skjule vondter. Når bikkja er friskmeldt, så hadde jeg starta treningsregime på å endre hundens oppfatning av tur og seletøy. Positivt, positivt og positivt. Samlet opp gradvis et endring i mønsteret uten å presse på. Hundens egen vilje skal endres til velvilje :) Det kan gå mye raskere enn du aner.

Hvor lenge har du hatt denne hunden? Har den alltid hatt den holdningen til "seletøy"?

Hvis det er slik at hunden er uvant med seler og halsbånd, da hadde jeg ikke tatt turen til dyrlegen først, men tatt positiv tilvenning som førstevalg.

Når den først har for eksempel halsbånd på, og den er vant med det. La den bare ha det på i lengre perioder? Deretter tilvenne leiebåndet?

Det er ikke en ny endring. Han har vært sånn hele tiden. Han har ikke vondt, vi har vært hos dyrlege for andre ting, og da ble han sjekka ordentlig der.

Jeg har hatt han siden han var to mnd, altså hele tiden. Har god kontakt med hun jeg kjøpt hos også, og hun sier at det kan være sånn noen ganger. Men jeg føler jo at jeg ikke får gitt hunden nok trim og utfordringer med at han ikke vil gå i bånd.

Jeg har lest over alle svar her og tenkt litt, det må jo være for at han liker best å gå løs. Han er jo vandt med halsbånd, for vi går jo turer når vi er andre plasser.

Så det jeg må gjøre, er som mange sier, venne han til å gå med halsbåndet mere, altså, ikke ta det av med en gang vi kommer hjem.

Tusen takk for at dere orker å komme med forslag, jeg er veldig takknemlig og glad for å få tips og hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som min ene når jeg skal ta på henne ting. Enten det er dekken, sele eller halsbånd. Hun løper å gjemmer seg. Blitt mye bedre nå da. Om hun glemmer det med en gang vi kommer ut.

Kan det være en løsning om du tar på hunden halsbåndet ute? Da slipper du at den løper å gjemmer seg..

Hehe, har prøvd å ta på halsbånd ute, men da løper han rundt og tuller.

Han ser halsbåndet, og vet hva som kommer, og da løper han...

Men det var et godt råd da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er helt sikker på at han ikke har vondt, så kan du prøve å gjøre noe artig utav å ta på halsbånd/sele.

Griffonen min hadde vondt i rygg og nakke og løp og gjemte seg med en gang hun skjønte vi skulle ut, men jeg fikk trent inn en "ta på" kommando, som gjorde at hun kunne sette frembeina på låret mitt og "velge selv" å ta på halsbåndet, da løste det seg ganske bra for henne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har prøvd å ta på halsbånd ute, men da løper han rundt og tuller.

Han ser halsbåndet, og vet hva som kommer, og da løper han...

Men det var et godt råd da...

Tenkte mer på å bære han ut, og så ta på halsbånd når dere er ute. :) Evt kan du jo bare ta halsbåndet i lommen, sånn at han ikke ser det. Gi han masse belønning når han kommer, kjapt på med halsbånd, og masse belønning igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke komplisert det noe som helst. Godta og så overse at han gjør dette. Oppfør deg som at det ikke hender, og be han bestemt å sitte når han prøver å gjemme seg unna.

Er ikke helt sikker på hvordan din hund funker, men min er sånn at hvis han skjønner at vi skal noe ubehagelig, så kan jeg be ham sitte til jeg blir blå i ansiktet, det driter han i. :P Han sitter ikke hvis "belønningen" blir noe ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke annet enn å takke alle for gode svar og gode tips.

Alle råd skal prøves, for jeg vil jo at gutten min skal kose seg på tur, og at det skal være en arti opplevelse...

Ikke for det, han blir med på tur når jeg overrumpler han med å være bestemt og tar på han seler eller bånd, og han går fint og alt det der... Men han ser opp på meg flere ganger og lurer på om jeg virkelig mener at vi skal gå på denne måten...

I dag har han hatt en gledens dag, kom to bearded collier på besøk, og han har løpt rundt i hagen sammen med dem, og var helt utslitt da de dro. Så nå ligger han under sofa og sløver...

Godgutten min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hvordan din hund funker, men min er sånn at hvis han skjønner at vi skal noe ubehagelig, så kan jeg be ham sitte til jeg blir blå i ansiktet, det driter han i. :P Han sitter ikke hvis "belønningen" blir noe ubehagelig.

Jeg kan garantere at sånn vil min og reagere. Drite i en hver kommando om det skal skje no ubehagelig etterpå...

Da ser han på meg med sørgmodige øyne, og så løper han vekk fra meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...