Gå til innhold
Hundesonen.no

Idèer til hund nummer to


Tabris
 Share

Recommended Posts

Vi skal ikke ha hund nummer to enda, da pelsen her er bare seks måneder gammel. Men det kan være vi skaffer oss en hund til om et par år, og siden jeg liker å drømme så er jeg interessert i tips fra dere sonere. Her er hva jeg ser etter:

Primære preferanser:

- Sunn og frisk rase

- Robust nok til å tåle tur og trening i det forblåste og regnfylte vestlandsværet. Dvs trenger ikke tåle ekstremtemperaturer, men må takle å være ute i vind og regn.

- Lettlært og arbeidsvillig. Ikke helt bestemt hva jeg vil bruke hund nummer to til, men ser for meg lydighet, agility eller kanskje sportrening eller bruks. Det kommer an på rasen jeg velger og hva jeg har lyst til å gjøre om noen år. Ikke jakt eller sledekjøring

- Ikke ekstremt krevende, dvs er fornøyd med 1-2 timers tur/trening daglig.

- Kan gå løs (med trening, selvsagt)

Sekundære preferanser:

- Mellomstor hund (35-55 cm mankehøyde)

- Typisk energisk "gladhund"

- Ikke for mye pelsstell

- Er svak for spisshunder og gjeterhundtyper

- Ikke spesielt interessert i jakthunder (toller er et unntak), terriere eller andre "bartehunder"

Primære preferanser er et must for meg, og er ikke noe jeg vil avvike fra. Sekundære preferanser kan jeg legge til side hvis jeg finner en rase som passer for meg og som passer de andre kriteriene.

Noen som har noen tips basert på dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt på buhund, må jeg innrømme. De er veldig kortpelset, men siden de stammer fra Norge, så regner jeg med de tåler litt ruskevær?

Har tenkt på belger lenge, de frister litt. Men har hørt de kan være litt nervøse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt på buhund, må jeg innrømme. De er veldig kortpelset, men siden de stammer fra Norge, så regner jeg med de tåler litt ruskevær?

Har tenkt på belger lenge, de frister litt. Men har hørt de kan være litt nervøse?

Kommer an på hvor du kjøper hen det. Sjekk resultater og mentaltester osv, så er du godt på vei. Ellers er det flere belgerfolk her inne som sikkert kan anbefale deg oppdrettere/kombinasjoner dersom du går for belger. Spesielt på terv er det flere oppdrettere som tenker litt forbi at de bare skal være pene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt på buhund, må jeg innrømme. De er veldig kortpelset, men siden de stammer fra Norge, så regner jeg med de tåler litt ruskevær?

De er vel ikke akkurat veldig kortpelsede? :) De jeg har møtt har hatt tett og fin pels som virker veldig værbestandig, i alle fall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel ikke akkurat veldig kortpelsede? :) De jeg har møtt har hatt tett og fin pels som virker veldig værbestandig, i alle fall :)

Derfor de frister her i gården. Liker hunder jeg slipper å kle på, og som trives med å være utendørs i mange timer uansett vær.

I tillegg til at jeg synes de både er fine, har praktisk størrelse og kan være med på det meste en Siberian gjør, men allikevel være noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limo her inne har en buhund og har erfaring med rasen utover det også, så vidt jeg vet :) Snakk med henne!

Koda til Limo er i alle fall ikke det jeg vil kalle tynnpelset. Han er forøvrig supersøt :D Chessea synes han er riktig så kjekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge hatt lyst på sheltie, og jeg sto egentlig mellom dem og japaner når vi skulle ha valp nå. Men samboer er ikke så begeistret for dem, så det blir nok ikke så aktuelt.

Angående lapphund, så er jeg solgt når det gjelder svensk lapphund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...