Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweileren min er "rampete" når han er alene hjemme


lailaone
 Share

Recommended Posts

For 6 mnd siden fikk jeg en Rottweiler hann-bikkje på 5 år. Han er omplasseringshund, men er lydig og grei for det meste av tiden. Problemet dukker opp når han er alene hjemme.

1. Legger seg i sofaen når jeg er ute av huset. Hvordan endre denne adferden? Har forsøkt å legge ting i sofaen, sette ting foran, men han er ekstremt kreativ, og finner sin vei opp i sofaen.

2. Bryter opp dører. Jeg tror at han gjør dette for å se om han kan " finne meg", men det er en smule problematisk når jeg bor i kollektiv...

3. Alltid "gal" etter mat. Senest i dag brøt han seg inn på rommet til roomien min, hvor han fant en sekk, med en pose inni. inni denne posen var det to pakker nudler og lommetørkler. Dette lå selvfølgelig strødd utover hele rommet når jeg kom hjem, og han møtte meg smørblid i døra med en plastbit i munnen.

Er det noen som har erfaringer, eller tips/råd til hva jeg kan gjøre for å fjerne denne adferden? Er ganske rådvill nå, har forsøkt å søke det opp på nettet, men finner ingen som har konkrete tips til hva jeg kan gjøre for å bedre adferden hans. Som sagt, han er 5 år gammel, så vet ikke om man kan starte med "valpetrening" igjen nå? Han er kjempesnill med andre hunder, barn, og mennesker, går som regel pent når vi er på tur og er husren. Men det er disse "rampestrekene" når han er hjemme som starter å gå meg på nervene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet å ha hunden på et eget rom? Og låse døra? Låse døra til stua/boden osv. Eventuellt ville jeg ha brukt bur hvis hunden skrapte opp dørene. Har selv hatt en omplasseringshund som var helt vill alene. Bur var eneste alternativ.

Er du sikker på at hunden er trygg alene og ikke er engstelig? Er den engstelig kan man prøve å gå tilbake til start med treningen, men det er vanskelig på voksne hunder. Adferden har gjerne satt seg godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet å ha hunden på et eget rom? Og låse døra? Låse døra til stua/boden osv. Eventuellt ville jeg ha brukt bur hvis hunden skrapte opp dørene. Har selv hatt en omplasseringshund som var helt vill alene. Bur var eneste alternativ.

Er du sikker på at hunden er trygg alene og ikke er engstelig? Er den engstelig kan man prøve å gå tilbake til start med treningen, men det er vanskelig på voksne hunder. Adferden har gjerne satt seg godt..

Har tenkt på det å låse døra, men tror han kommer til å ødelegge den.. Den er av tre, og halve døren er et glassvindu! Bor jo i kollektiv, så må jo ha han på mitt rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begrenser jo mulighetene betraktelig. Min forrige hund skrapet opp 2 tre dører. veldig kjipt! Hun brøt seg også inn i matbod og spiste 2,5 kg frysetørket vom. Samt makulering av plastavfall og søppel. Som sagt så hadde jeg da hunden i bur pga dette, da hun brøt seg ut igjennom hindringer. Kan det være en mulighet for deg med bur? Mange mener bur er fyfy uansett, men i mine øyne en nødvendighet i visse situasjoner. Har du spurt hvordan hunden var alene der den kom ifra? Kanskje den er vant til bur alene?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begrenser jo mulighetene betraktelig. Min forrige hund skrapet opp 2 tre dører. veldig kjipt! Hun brøt seg også inn i matbod og spiste 2,5 kg frysetørket vom. Samt makulering av plastavfall og søppel. Som sagt så hadde jeg da hunden i bur pga dette, da hun brøt seg ut igjennom hindringer. Kan det være en mulighet for deg med bur? Mange mener bur er fyfy uansett, men i mine øyne en nødvendighet i visse situasjoner. Har du spurt hvordan hunden var alene der den kom ifra? Kanskje den er vant til bur alene?

Er veldig i mot bur, og han hadde ikke det hos den forrige eieren. Det må jo være en eller annen måte å trene han opp til å ikke ha en sånn oppførsel? Istedetfor å sette han i bur tenker jeg?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig i mot bur, og han hadde ikke det hos den forrige eieren. Det må jo være en eller annen måte å trene han opp til å ikke ha en sånn oppførsel? Istedetfor å sette han i bur tenker jeg?

Det er sikkert andre som har gode råd til hvordan du kan trene det opp på. Har han vært slik hele tiden? For isåfall ville jeg vurdert å starte alenetreningen helt på nytt.

Ellers er det ikke slik at en hund i bur nødvendigvis lider. Eller at du trenger å bruke det alltid, selv om du bruker det innimellom for å minimere skadene. Det er jo ikke nødvendigvis noe tryggere hvis han spiser i seg alt han finner bak lukkede dører. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Min døråpner har fått kompostgrinder og strips og vinkel skruer i pressang hihi. Altså forran døra så har jeg satt opp to kompostgrinder som er stripset sammen og såpass høyt at hunden ikke når handtaket. Festet på hver sin side med vinkelskruer. Lett å sette på og lett å ta av. Sofan så vilel jeg prøvd kompostgrinder der også. Jeg har to kompostgrinder stripset sammen og lagt oppå salongboret med en lysestake under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 6 mnd siden fikk jeg en Rottweiler hann-bikkje på 5 år. Han er omplasseringshund, men er lydig og grei for det meste av tiden. Problemet dukker opp når han er alene hjemme.

1. Legger seg i sofaen når jeg er ute av huset. Hvordan endre denne adferden? Har forsøkt å legge ting i sofaen, sette ting foran, men han er ekstremt kreativ, og finner sin vei opp i sofaen.

2. Bryter opp dører. Jeg tror at han gjør dette for å se om han kan " finne meg", men det er en smule problematisk når jeg bor i kollektiv...

3. Alltid "gal" etter mat. Senest i dag brøt han seg inn på rommet til roomien min, hvor han fant en sekk, med en pose inni. inni denne posen var det to pakker nudler og lommetørkler. Dette lå selvfølgelig strødd utover hele rommet når jeg kom hjem, og han møtte meg smørblid i døra med en plastbit i munnen.

Er det noen som har erfaringer, eller tips/råd til hva jeg kan gjøre for å fjerne denne adferden? Er ganske rådvill nå, har forsøkt å søke det opp på nettet, men finner ingen som har konkrete tips til hva jeg kan gjøre for å bedre adferden hans. Som sagt, han er 5 år gammel, så vet ikke om man kan starte med "valpetrening" igjen nå? Han er kjempesnill med andre hunder, barn, og mennesker, går som regel pent når vi er på tur og er husren. Men det er disse "rampestrekene" når han er hjemme som starter å gå meg på nervene..

1. At en rottweiler legger seg i møbler når du er borte er helt normalt. Og kan faktisk ikke ansees som problematferd.

2. At de "bryter" opp dører gjør de hvis de først har lært seg det. Lås døra, putt bikkja i bur eller sett ei grind foran døra.

3. At de er helt tullete etter mat er også helt normalt for rasen.. Ei heller ikke problematferd.

Du har en helt normal rottis du..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. At en rottweiler legger seg i møbler når du er borte er helt normalt. Og kan faktisk ikke ansees som problematferd.

2. At de "bryter" opp dører gjør de hvis de først har lært seg det. Lås døra, putt bikkja i bur eller sett ei grind foran døra.

3. At de er helt tullete etter mat er også helt normalt for rasen.. Ei heller ikke problematferd.

Du har en helt normal rottis du..

Hehe, vet jo det, og skriver ikke at han har problemadferd, men at det er kjipt når han bryter opp dører, og finner seg noe å spise etc. For meg er det ett problem da. Fordi jeg synes ikke at det er kult når bikkja mi gjør sånne ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han lik hvis du går fra ham når han er totalt utslitt også?

Jepp, men har tenkt at han kanskje kjeder seg, så kanskje det kunne vært no å kjøpe en sånn "hjernetrim" leke til han, sånn at han ar noe å gjøre mens jeg er borte på dagen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Funker fjell her med kompostgrinder som sperre for døra også syns det nesten ikke at jeg ahr to vinkel skruer stående når det ikke er i bruk. Og får du sperret døra så forhindrer du inbrudd i maten til andre enn i det rommet og der må du bare regne med at det er. K

ompostgrinder kan du også bruke over sofa. Strips sammen to og to på en eller anne måte og heng den ene san ca bak sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottisene trenger MYE "mentaltrening" og aktivitet, vis ikke kan de fort kjede seg og bli rampete som du sier.

Når min rottweiler hannhund på 4 år er hjemme alene har han fri tilgang til leker og tyggebein, samt at han ligger i sofaen :P

Han er også over gjennomsnittet glad i mat! Han pleier ikke ta fra bordet eller lete etter/stjele mat, men det skjer...

Jeg ville gjerne gitt han noe som gjør at han er for opptatt til å finne på andre ting. Min hannhund har et giganstisk bein som jeg har kjøpt på dyrebutikken, men du kan også få de hos slakteren. Et oksebein, med masse smak i enda. Det er veldig stas, og min er i allefall så opptatt med beinet at han "glemmer" andre ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har hatt en lignende hund og det er ganske så irriterende i lengden. Mitt beste tips er å kjøpe en drøss kompostgrinder på biltema. Lag et system hvor du gjerder inne sofaen og døren, slik at han blir stengt vekk fra akkurat disse to tingene. Du må sikkert lage i to høyder og feste de skikkelig med strips, men det fungerte bra på min houdinihund som etterhvert også lærte seg å låse opp døren innenfra ... I tillegg ville jeg hatt kong med frossen vom eller leverpostei i, masse tyggebein, plastflaske med tørrfôr i (må trilles for å få ut bitene), og sørget for at han er sliten både fysisk og psykisk når du går. En sykkeltur med ti minutter godbitsøk, lydighetsøvelser eller et lite spor først f.eks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generellt sett så betyr 'rampestreker' at hunden kjeder seg og føler behov for og være kreativ og aktivisere seg selv. Jeg ville hatt hovedfokus på og øke mengen aktivitet, evt sørget for mer effektiv trening enn det som blir gitt i dag, og spesielt da en god dæsj mentaltrening, samt vertfall 3 dager i uka med fysisk jobbing (kløv, sykkel, trekk eller lang tur i terreng hvor han får løpe og bruke seg. Og så godt det lar seg gjøre prøv å få han sliten før du drar fra han alene.

I tillegg så ville jeg lagt igjen noen form for tidsfordriv når bikkja skal være alene, samt at den har tyggebein tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha kompostgitter foran ytterdøren, slik at han ikke skal låse den opp (det klarer han nemlig om han vil, har blitt møtt av ham ute før.) Nå tror jeg ikke han hadde forsøkt å åpne døren lenger uansett, men jeg føler meg tryggere når jeg vet han ikke kan. Han liker ikke kompostgitterlyden (bruker og tørkestativ iblant), så da prøver han seg ikke. Det går jo an å kjøpe en pakke slike (4 stk for 100 kr på biltema), så bruker du en eller to foran døren, og resten i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...