Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppussing av bad


Fillerya
 Share

Recommended Posts

Vi har tenkt til å pusse opp badet. Noen som har noen tips til hvordan vi skal gå fram for å finne de beste og mest seriøse folkene til en overkommelig pris?

Hva burde vi få med oss i anbudet og i kontrakten? Hvilke feller må vi unngå?

Vi har ikke tenkt til å bidra praktisk selv da ingen av oss er spesielt handy. Dersom noen vet om noen i Oslo/Bærum området, kom gjerne med tips og anbefalinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var veldig fornøyde med Bademiljø-experten på Helsfyr. De gjorde ordentlig arbeid og ikke minst ryddet godt opp etter seg og alt papirarbeid i orden.

Sjekk at de følger sertifisert våtromsnorm, og at de bruker godkjente materialer. Sjekk også at alt er inkludert, søknader (husker ikke hva man må ha, men man må levere noe papirer til kommunen), elektrisk arbeid mm.

Edit: For å legge litt tyngde til anbefalingen så kan jeg nevne at pappa er rørlegger (dessverre 50 mil unna) og gikk gjennom både kontrakt og arbeid som ble gjort. Pluss at man selv såklart er blitt litt kresen på det. :)

Kan godt sende deg kontrakten på mail om du vil se et godt eksemplar.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var veldig fornøyde med Bademiljø-experten på Helsfyr. De gjorde ordentlig arbeid og ikke minst ryddet godt opp etter seg og alt papirarbeid i orden.

Sjekk at de følger sertifisert våtromsnorm, og at de bruker godkjente materialer. Sjekk også at alt er inkludert, søknader (husker ikke hva man må ha, men man må levere noe papirer til kommunen), elektrisk arbeid mm.

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på store velkjente firmaer, de har et rykte å ta vare på. Småfirmaer skifter navn hvis de får for mange klager. Sjekk på nett hva folk skriver om firmaene, det kan gi en pekepinn, men husk at noen er flinke på overflater og får gode kritikker, om ti år viser det seg hva som ble gjort under overflatene. Det finnes sikkert kjempegode håndverkere fra Polen og Litauen, men de har en annen utdanning enn norske folk med fagbrev, noen har bare gått i lære uten å ha tatt noen formell utdanning. Språkproblemer kan dessuten bli fatalt om man er uheldig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er overkommelig pris? Hvor mye må gjøres? Å pusse opp bad er kjempedyrt! Det er utrolig mange variabler i forhold til hvor dyrt det blir, størrelse, må det rives gulv og vegger, skal dere flislegge, trenger dere elektriker, osv osv.

Vi skal pusse opp badet nå snart, vi er usikre på om gulvet må rives, men flere av veggene må ned. Det er ikke et kjempestort bad, men jobben som er gjort der fra før er elendig. Om vi ender på 75.000 er jeg veldig fornøyd, og mye av jobben gjør vi selv. All riving og bygging av vegger f.eks, og gulvet om det må rives. Det eneste vi trenger rørlegger til er å flytte varmtvannstanken, og vi trenger ikke elektriker. Fliser er også veldig dyrt. Det er visst ikke lurt å bruke de billigste, og fra det vi har sett så er 200 kr pr kvm billig flis. Så selv med det budsjettet så er det en billig totalrenovering. I tillegg regner jeg alltid raust oppover, ting koster alltid mer enn det man tror når det kommer til oppussing. Vi mister jo også badet vårt i en periode, det suger skikkelig når man har småbarn. Heldigvis er vaskerommet vårt det gamle badet, så vi kan dusje der inne, men vi mister toalettet.

Blæ, hele prosjektet er litt fryktinngydende for å være helt ærlig, bad er liksom det verste å pusse opp både når det kommer til pris og det praktiske. Jeg håper iallfall at det ikke tar mer enn et par uker.

Mureren fikk jeg anbefalt av malinck her inne faktisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaling fra andre er kanskje en god vei å gå, det skal hvertfall jeg benytte meg av den dagen jeg sitter med eget hus og trenger ting gjort. Vi har jo hatt noen her vi bor nå for å fikse ting som jeg IKKE ville anbefalt videre, sånne kan man jo prøve å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke helt hvor omfattende det er fordi vi ikke vet hvor gammelt det er under. vi mistenker at noen bare hal lagt på nye fliser over noe gammelt drit. Jeg vet heller ikke hvor mye rørleggerarbeid det er, for jeg håper vi kan bruke de gamle oppleggene. Vi vet at det mangler membran og vi vet at forige eier har gjort noe rart med rørene for avløpet til dusjen er visst på kjøkkenet (som ligger vegg i vegg) og det stinker noe helt sinnsykt fra sluket under dusjen (som da ikke er i bruk). Varmekablene lever sitt eget liv og det kan være glodhett der inne selv om termostaten sier 22 grader, skrur vi den ned skrur de seg av.

Vi har en klønete løsning med bad og wc separat, men de som eide her før har satt inn et ekstra toalett på badet. Så vi kommer til å be om to anbud, det ene hvor vi bare puser opp badet og det andre om WC-rommet mister toalettet og i stedet gjøres om til vaskerom med opplegg for vaskemaskin.

Overkommelig pris for oss er om det kommer på rundt 150.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjøre om wc-rom til vaskerom burde knapt koste en tusenlapp. Ingen nevneverdig sum ift. oppussinga ihvertfall.

Hvor stort er badet, og hvor gammelt?

Vårt nye bad er vel 5-6 kvm (ganske lite) og kom vel på rundt 150. Men vi gikk ikke for de billigste løsningene på alt heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de billigste løsningene er det smarteste på bad. Totaloppussing på et bad på 5-6 kvm uten at man gjør noe jobb selv til 150K er ikke spesielt dyrt.

Det kan være forvirrende med anbud, bare så du er advart. Vi har hatt 3 forskjellige firmaer til å ta en titt på vårt og alle som en har anbefalt å gjøre forskjellige ting. Om dere ikke er nevenyttige eller har generell peiling så kan det være lurt at det er noen tilstede med litt kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å føye til litt, om varmekablene er ute og kjører så må dere sannsynligvis rive gulvet. Da kommer det legging av nytt gulv, pris på varmekabler (riktignok ikke det dyreste), avretting (for vår del i to omganger), altså blir det fort mye dyrere.

Har dere helt vann i det sluket som stinker? Hjalp det isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de billigste løsningene er det smarteste på bad. Totaloppussing på et bad på 5-6 kvm uten at man gjør noe jobb selv til 150K er ikke spesielt dyrt.

Tja, baderomsmøbler og fliser og sånt kan være ganske dyrt. ;) Vi gjorde rivingen selv, og fikk baderomsmøblene til innkjøpspris. Men man kan fint få et billigere bad på den størrelsen uten at det er noe galt med arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et aspekt man må tenke på er flis vs plater. Plater er dyrere pr kvm i innkjøp, men leier man inn murer så blir flis dyrere fordi det tar så mange arbeidstimer. Skal man flislegge både gulv og vegger må man også påregne å være uten bad i lengre tid enn om man velger plater.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å føye til litt, om varmekablene er ute og kjører så må dere sannsynligvis rive gulvet. Da kommer det legging av nytt gulv, pris på varmekabler (riktignok ikke det dyreste), avretting (for vår del i to omganger), altså blir det fort mye dyrere.

Har dere helt vann i det sluket som stinker? Hjalp det isåfall?

Ja vi heller stadig på salmiakkvann og har prøvd å legge en pose med sand nedi der sånn at det ikke fordamper så fort. Det hjelper en stund av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er overkommelig pris? Hvor mye må gjøres? Å pusse opp bad er kjempedyrt! Det er utrolig mange variabler i forhold til hvor dyrt det blir, størrelse, må det rives gulv og vegger, skal dere flislegge, trenger dere elektriker, osv osv.

Vi skal pusse opp badet nå snart, vi er usikre på om gulvet må rives, men flere av veggene må ned. Det er ikke et kjempestort bad, men jobben som er gjort der fra før er elendig. Om vi ender på 75.000 er jeg veldig fornøyd, og mye av jobben gjør vi selv. All riving og bygging av vegger f.eks, og gulvet om det må rives. Det eneste vi trenger rørlegger til er å flytte varmtvannstanken, og vi trenger ikke elektriker. Fliser er også veldig dyrt. Det er visst ikke lurt å bruke de billigste, og fra det vi har sett så er 200 kr pr kvm billig flis. Så selv med det budsjettet så er det en billig totalrenovering. I tillegg regner jeg alltid raust oppover, ting koster alltid mer enn det man tror når det kommer til oppussing. Vi mister jo også badet vårt i en periode, det suger skikkelig når man har småbarn. Heldigvis er vaskerommet vårt det gamle badet, så vi kan dusje der inne, men vi mister toalettet.

Blæ, hele prosjektet er litt fryktinngydende for å være helt ærlig, bad er liksom det verste å pusse opp både når det kommer til pris og det praktiske. Jeg håper iallfall at det ikke tar mer enn et par uker.

Mureren fikk jeg anbefalt av malinck her inne faktisk. :)

Å, går dere for "min" murer? Håper han gjør skikkelig jobb hos dere også da :) Totalt sett med riving og alltingen tok det vel 4-5 uker hos oss, kanskje litt mer. Vi reiv og bygde selv, og flytta en vegg. Men så reiv vi jo ned til bindingsverket vi da, la ny isolasjon og fora ut vegger, bytta vindu etc. Mureren var ferdig like kjapt som han lova, han var vel hos oss 6 eller 7 dager, og med helga imellom så blir det halvannen uke. Og så måtte vi vente litt på elektrikeren også midt inni der.

Mureren vi brukte fant vi via mittanbud.no, der fikk vi masse tilbud. Anbefaler å legge inn en annonse der for å sammenlikne priser, veldig lettvint!

Forøvrig sier Mari mye lurt om hva man må tenke på. Vi har bad på ca 10 kvm, og jeg har ikke regna ut hva badet kosta alene, men tusenlappene får bein å gå på altså. Og særlig om man ikke vil gjøre noe som helst selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi har fått utrolig mange svar på anbudet vi la ut. Vi har prøvd å sile de seriøse fra de useriøse og sitter ikke igjen med så mange :P Det har vært et firma her på befaring og de har gode referanser og virker ryddige og har kommet med en detaljert beskrivelse og pris på renovringen. De har også muligheten til å starte arbeidet ganske snart og har lovet å bli ferdig i forhold til tidsfrist.

Hvor mange flere burde vi ha på befaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått utrolig mange svar på anbudet vi la ut. Vi har prøvd å sile de seriøse fra de useriøse og sitter ikke igjen med så mange :P Det har vært et firma her på befaring og de har gode referanser og virker ryddige og har kommet med en detaljert beskrivelse og pris på renovringen. De har også muligheten til å starte arbeidet ganske snart og har lovet å bli ferdig i forhold til tidsfrist.

Hvor mange flere burde vi ha på befaring?

Jeg synes 3 aktører er et bra utgangspunkt. Jeg hadde 3 forskjellige på en del el.arbeid og det var store forskjeller både på tilbudet og priser. Jeg endte opp med den dyreste, men fikk prutet prisen ned ca 15% fordi jeg ærlig sa de var dyrest, men ønsket dem dersom de kunne komme meg litt i møte på prisen. Alle aktørene hadde forskjellige forslag, og alle hadde glemt å ta med noe, så derfor synes jeg det var betryggende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...