Gå til innhold
Hundesonen.no

Røntge tidlig vs sent


Jankaa
 Share

Recommended Posts

Har det ikke vært masse diskusjoner om det her tidligere?

Mener å huske at om man røngter ved 12 mnd og det er bra resultat, så er det liten sjans for at det blir verre ved 18 mnd. Men røngter du tidlig og får dårlig resultat, så kan det stramme seg noe til når hunden er ferdig utvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke vært masse diskusjoner om det her tidligere?

Mener å huske at om man røngter ved 12 mnd og det er bra resultat, så er det liten sjans for at det blir verre ved 18 mnd. Men røngter du tidlig og får dårlig resultat, så kan det stramme seg noe til når hunden er ferdig utvokst.

Jo, jeg mener å ha lest en hel del tråder om det før, men finner per søk ikke noen. Mulig søkeevnene mine er ikke-eksisterende, men fant null, zip og nada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå si at det kommer mye ann på rasen og individet. Ene rottisen min, en stor gutt, røntget jeg førstegang når han var 13 mnd. Da var han ikke i nærheten av ferdig utviklet. Røntget på nytt når han var 23 mnd, og da var han mye mer ferdig.

Hund nummer, også en hannhund, røntget jeg første gang når han var 18-19 mnd. og da var han ferdig utviklet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen referanse, men på begynnelsen av 1990-tallet ble det gjort et prosjektarbeid ved NVH i regi av en student, hvor X antall bernere ble røntget ved 12 og 18 måneders alder. Det var ikke hysterisk mange hunder med i prosjektet, så en kan selvfølgelig diskutere hvor vitenskapelig gyldig funnene er. Men det var mange nok til at det førte til endringer hos både NKK og raseklubben.

Det en fant da, var at hoftene kunne bli bedre om en ventet et halvt år - at slark og slapphet fikk strammet seg. Men da snakker en om kanskje en grads forskjell - ikke fra E til A.

På albuene var det derimot en tendens til motsatt vei, at de kunne ha fått noe forkalkninger eller blitt noe forverret på de seks månedene - og det ble jo da selvfølgelig også satt spørsmålstegn om det har å gjøre med at tunge hunder legger mye belastning på framparten. Vil alle store hunder ha noe i fronten når de har blitt opp i årene?

Etter dette (og selvfølgelig annet granskningsarbeid) ble røntgenalder for berner satt ned fra 18 til 12 måneder, og det gjelder også en god del andre raser som fra før av måtte vente til 18 måneders alder.

Det har ført til at noen berneroppdrettere insisterer på å røntge hunden sin to ganger - albuene når de er et år, og hoftene et halvt år etterpå.

Så kan jeg jo legge til at vi eide en av de bernerne som var med på prosjektet, og hun hadde 4xA både ved 12 og ved 18 måneders alder.

Eldstetispa mi er stor og tung, og har trengt tid på å bli ferdig - men hun ble da avlest med 4xA 13 måneder gammel lell.

Men det er klart - jeg vet om en håndfull bernere som har blitt avlest med C på hoftene som ettåring, og fått en fridiagnose senere. Men jeg vet også om de som har hatt C som ettåring, og ved omrøntgen et år senere har økt til D. Og jeg vet om de som har hatt C på flere røntgenfotograferinger over flere år uten å bli verken bedre eller verre.

Nå ble du mye klokere, tenker jeg! :D

Edit: Men det jeg skulle si, er at om det forskningsprosjektet ved NVH er interessant, går det sikkert an å kontakte de og få rapporten, den finnes sikkert i et bibliotek.

Det ble skrevet om det i raseklubbens medlemsblad og jubileumsberetning, men det ligger ikke online.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...