Gå til innhold
Hundesonen.no

Student med hund?


hildesb
 Share

Recommended Posts

Hei!
Jeg vet ikke helt om jeg har postet dette i riktig forum, så det må jeg bare beklage hvis det skulle vise seg å være feil. Uansett - jeg er en 20 år gammel student som vurderer veldig sterkt å skaffe meg en hund. Forelesningene jeg er på er rundt 3-5 timer lange, og jeg bor i en leilighet for meg selv med gode turmuligheter. Jeg og familien min hadde en hund fra jeg var 5 år til jeg var 18 år, så 13 års erfaring med hund har jeg. Vi hadde en bichon frise, og etter to år kjenner jeg nå at jeg er klar for hund igjen.
Men hvor godt passer en hund for meg?
Jeg er veldig glad i hunder, og jeg tar meg tid til hunder. Siden jeg bor alene, hadde det vært utrolig koselig med en hund som godt selskap og kos. Det vil selvfølgelig også bli gåturer med hunden. Rett og slett en selskapshund. Jeg vet hva som kreves av en hund, hvor mye tid og penger det tar, men jeg tror virkelig jeg er klar for en hund.
Jeg har lest masse på nettet om hunder og hunderaser, og jeg må innrømme jeg har falt pladask for chihuahua. Tror dette er den perfekte hunden for meg etter hva jeg har lest om chihuahuaer, siden de er kosete, glad i varme, ålreite å gå korte turer med, som kan være alene 4-5 timer, som passer til folk som bor i leiligheter og så videre.
Så hovedspørsmålet er: Kan jeg gå til anskaffelse av en chihuahua? Passer det for meg som student? Hva mener dere? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det går kjempefint å ha hund som student, man må bare være villig til å gi slipp på noen ting. Har du vært på skolen hele dagen kan du feks ikke dra ut på kvelden igjen og feste. Hvis jeg vet jeg skal noe på kvelden dropper jeg heller forelesningen den dagen og leser hjemme istedet :)

Jeg har deltidsjobb i tillegg til skole, og jeg skal innrømme at de dagene jeg har både skole og jobb hadde jeg aldri fått det til å gå opp uten samboeren min, så det er jo også en ting å tenke på, hvis du har jobb?

Har du mulighet til å ha hund der du bor?

Har du tenkt til å ta deler av studiet i utlandet?

Tenkt over sånne ting og se noen år fremmover om en hund passer inn i planene dine da.

Ellers ønsker jeg deg bare lykke til, det er veldig ålreit å ha noe som drar deg vekk fra lesingen og ut i skogen en tur midt i de verste eksamensperiodene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet meg hund som student og det kunne ikke passet bedre for å være ærlig :-) Det handler mye om prioritering selvsagt!

For det første hadde jeg laaaang sommerferie der jeg hadde tid til valp, miljøtrening, sosialisering, alenetrening og grunntrening :-) På slutten av sommeren hadde jeg sommerjobb hvor jeg hadee mulighet til å kjøre valpen hjem etter halv dag (bur på kontoret) så han fikk være alene halvdag en stund før studiene.

Så har man som regel korte dager av og til, fridager o.l som student så hunden ikke blir mye alene og man får mye tid til trening, tur og kos :-)

Hund koster litt! jeg betaler mellom 600-700kr mnd i mat, så er det diverse innkjøp av utstyr, forsikring, veterinær o.l. men om man sparer litt så går det jo bra :-)

Så må man prioritere hunden :-) du må kanskje droppe noe av og til for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Det hjalp veldig :)
Har selv tenkt at jeg må være villig til å gi slipp på ting. Dessuten er jeg veldig sjeldent ute og fester, det er helst en sjelden gang - så det er ikke noe problem. Jeg har ingen deltidsjobb enda, men det må jo også selvsagt vurderes, som dere sier. Jeg har lov til å ha hund der hvor jeg bor, i tillegg har jeg lest at chihuahuaer passer som leilighetshunder, hehe :) Jeg skal ikke ta deler av studiet i utlandet, så det passer jo fint.
Jeg må i første omgang spare selvfølgelig, og har selv tenkt å skaffe hunden i løpet av sommeren slik som Shlush nevnte.
Tusen takk for tips og gode svar! Setter veldig stor pris på det :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i veldig lik situasjon som deg, og har hund. For meg fungerer det helt fint. Jeg har god tid til hunden og klarer helt fint å drible den studenttilværelsen med hundeholdet. Fikk hunden før jeg begynte å studere.

Får du deg hund mens du er student, kan det bety at du må takke nei til sosiale sammenkomster og aktiviteter noen ganger. Etter en lang dag på lesesalen må du dra hjem og lufte hunden i stedet for å dra sammen med en gjeng til byen eller ut. Sånn er det å ha hund. Det må komme i første rekke - før andre fritidsinteresser, osv. For meg er det supert. Det er sånn jeg vil ha det. En annen ting å tenke på er at en hund lever i 12-15 år. Det er ganske lenge å planlegge fremover, så du må tenke litt på det også. Skal du bo på samme sted i lengre tid? Har du ønsker om å dra til utlandet for å studere? Og den type ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i veldig lik situasjon som deg, og har hund. For meg fungerer det helt fint. Jeg har god tid til hunden og klarer helt fint å drible den studenttilværelsen med hundeholdet. Fikk hunden før jeg begynte å studere.

Får du deg hund mens du er student, kan det bety at du må takke nei til sosiale sammenkomster og aktiviteter noen ganger. Etter en lang dag på lesesalen må du dra hjem og lufte hunden i stedet for å dra sammen med en gjeng til byen eller ut. Sånn er det å ha hund. Det må komme i første rekke - før andre fritidsinteresser, osv. For meg er det supert. Det er sånn jeg vil ha det. En annen ting å tenke på er at en hund lever i 12-15 år. Det er ganske lenge å planlegge fremover, så du må tenke litt på det også. Skal du bo på samme sted i lengre tid? Har du ønsker om å dra til utlandet for å studere? Og den type ting.

Takk for svar!

Jeg er som deg. Jeg vil heller prioritere hund framfor sosiale sammenkomster og aktiviteter. Og når jeg er ferdig med en lang dag på lesesalen, vil jeg aller helst hjem. Og da hadde det vært koselig å ha en hund som er overlykkelig over at man kommer hjem :)

Ja, det er veldig viktig å tenke over. Og jeg ser for meg at en hund passer inn i mine framtidsplaner, selv om 12-15 år er veldig langt fram. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du ikke ha noen problemer med å få deg hund nå. :)


Det eneste som kan være tricky er jo akkurat valpetiden. Om det er valp du tenker på. En valp krever jo nødvendigvis en del mer tid og tålmodighet enn en voksen hund. Det krever jo blant annet at du kan være hjemme med valpen den første tiden, sånn at den gradvis kan trenes til å være alene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du ikke ha noen problemer med å få deg hund nå. :)

Det eneste som kan være tricky er jo akkurat valpetiden. Om det er valp du tenker på. En valp krever jo nødvendigvis en del mer tid og tålmodighet enn en voksen hund. Det krever jo blant annet at du kan være hjemme med valpen den første tiden, sånn at den gradvis kan trenes til å være alene hjemme.

Har jo mest lyst på en valp, og hvis det blir muligheter for det, å få hunden på sommeren. Da har jeg mulighet til å bruke masse tid på valpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo mest lyst på en valp, og hvis det blir muligheter for det, å få hunden på sommeren. Da har jeg mulighet til å bruke masse tid på valpen :)

Evt. i en eksamensperiode, da har man jo større mulighet til å lese hjemmefra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg overtok en whippet i starten av oktober, rett før eksamen, og det har gått strålende! han er en fantastisk hund også da, greier fint å være alene hjemme og er utrolig rolig innendørs. :)

whippeten min er 2,5 år og krever ikke like mye som en valp selvsagt, men jeg fikk faktisk beskjed om at han kunne ha problemer med å være alene - noe som har gått over all forventing. så student og hund er bare kos! :D planlegger sånn halvveis valp til sommeren, for om det blir noe av så vil jeg da ha massevis av tid til å være med valpen og trene den før semesterstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si jeg misunner dere studenter som har valgfrie forelesninger. Her er det hardt kjør med pliktige forelesninger og lange dager.

Hva studerer du?

Det kan være godt med pliktig oppmøte også. Kan av og til bli litt for fritt med valgfrie forelesninger ;) Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva studerer du?

Det kan være godt med pliktig oppmøte også. Kan av og til bli litt for fritt med valgfrie forelesninger ;) Hehe.

Veterinary nursing. Tror nok også det engelske systemet er ganske annerledes fra det norske. Ja er greit med noe pliktig oppmøte, men veldig kjipt de dagene lærerne ikke har forberedt noe og ber oss studere selv (i klasserommet) fordi vi må være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mye gruppearbeid og selvstendig skriving, så tiden kan heldig vis disponeres ganske fritt, med unntak av to dager i uka. Men jobb f.eks. må jeg jo på, og det blir faktisk litt stress med jobb og hund. Så jeg er glad jeg har samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinary nursing. Tror nok også det engelske systemet er ganske annerledes fra det norske. Ja er greit med noe pliktig oppmøte, men veldig kjipt de dagene lærerne ikke har forberedt noe og ber oss studere selv (i klasserommet) fordi vi må være der.

Aha. Ja, det høres jo ikke helt bra ut. Høres derimot ut som et veldig spennende studium da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hund som student, og det har vært helt ypperlig. Sammenlignet med denne høsten hvor jeg har vært i praksis, noe som vil si at jeg har vært i full jobb men uten lønn, og det å være student var veldig greit sånn for det meste :) Men, under travle perioder som eksamenstid var jeg VELDIG glad jeg hadde samboer å dele ansvaret med, ellers hadde det ikke gått for meg. Men så lenge en har noen en kan få hjelp av syns jeg det er bare positivt å få hund som student, så lenge du kjenner studiet ditt litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinary nursing. Tror nok også det engelske systemet er ganske annerledes fra det norske. Ja er greit med noe pliktig oppmøte, men veldig kjipt de dagene lærerne ikke har forberedt noe og ber oss studere selv (i klasserommet) fordi vi må være der.

Jeg har obligatorisk frammøte på forelesninger, men det går an å være borte fra tid til annen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg overtok en whippet i starten av oktober, rett før eksamen, og det har gått strålende! han er en fantastisk hund også da, greier fint å være alene hjemme og er utrolig rolig innendørs. :)

whippeten min er 2,5 år og krever ikke like mye som en valp selvsagt, men jeg fikk faktisk beskjed om at han kunne ha problemer med å være alene - noe som har gått over all forventing. så student og hund er bare kos! :D planlegger sånn halvveis valp til sommeren, for om det blir noe av så vil jeg da ha massevis av tid til å være med valpen og trene den før semesterstart.

Så koselig! Jeg har egentlig bestemt meg for å få hund. Ser for meg et koselig selskap i leiligheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hund som student, og det har vært helt ypperlig. Sammenlignet med denne høsten hvor jeg har vært i praksis, noe som vil si at jeg har vært i full jobb men uten lønn, og det å være student var veldig greit sånn for det meste :) Men, under travle perioder som eksamenstid var jeg VELDIG glad jeg hadde samboer å dele ansvaret med, ellers hadde det ikke gått for meg. Men så lenge en har noen en kan få hjelp av syns jeg det er bare positivt å få hund som student, så lenge du kjenner studiet ditt litt :)

Ja, det er klart at til tider kan det selvsagt bli litt stressende. Det høres veldig kos ut å ha hund som student! :) Ja, nå begynner jeg å kjenne studiet godt, så det vil nok gå bra :)

Takk for alle svar, forresten! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Flott å se at så mange har god erfaring med kombinasjonen hund og studier!

Jeg er også student som har veldig lyst på hund, håper å finne en leilighet hvor jeg kan ha hund i sommer. Jeg har heldigvis en samboer som har en helt ordinær åtte til fire-jobb, så forhåpentligvis vil hunden få den oppmerksomheten den krever. Forstår naturligvis at jeg ikke kan overlate hele ansvaret til ham, og jeg har i grunn ikke noe problem med å gi avkall på andre ting for å være med bikkja. Å ha hund som primærfritidssyssel passer meg perfekt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...