Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat Nå Januar


Mirai
 Share

Recommended Posts

Seriøøøøst, ja?

Vel - det er ikke alle raser som er avlet så milde at de går med gud og hverman. Spør staffe- og bullefolk hvor ofte de lar sine hannhunder "leke" med andre hannhunder på samme alder? Har du hørt om "sammekjønnsagresjon"? Det er mange raser som har det. Schäfer er vel ikke regnet som den mest omgjengelige rasen når det kommer til andre hunder heller, så jeg finner det faktisk merkelig å slippe sammen to hannhunder i sin beste alder sånn uten videre.

De ble ikke slipt uten videre. Doffen fikk leke med alle uti og nix og issi fordi Doffen faktisk er peace and love, møter han hannhunder som skal være dust legger han seg ned og bare omg jeg er veldig søt. Asti var i bånd helt til på enden og margrete passet veldig på han men så måtte han fortelle doffen noen lovord hvorav doffen la seg rett ned og bare oookay ikke si det så høyt også koblet vi asti i bånd igjen. Det var ikke hei la oss la doffen og asti løpe løs... Asti var i bånd og uta,nix og issi og doffen løp løse og lekte sammen :)

Mange hannhunder har mye å si til doffen men doffen svarer aldri han, han legger seg bare ned og prøver å bli en liten smiskeball. Veldig glad for at han ikke prøver å lage bråk, tvert imot :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Æsj! Mannen ringte og sa at de andre bydde 250 tusen over det han gav, og han dermed ikke kunne by mer på det. Han var litt lei seg, og spurte om jeg var skuffet. Jeg sa neida, for å ikke gjøre han me

Hunden min er HD-friiiiii! Resultatet B tikket inn på dogweb i dag

Nixepixen er pen hun!! BIR-valp i dag :D

Posted Images

Mange hannhunder har mye å si til doffen men doffen svarer aldri han, han legger seg bare ned og prøver å bli en liten smiskeball. Veldig glad for at han ikke prøver å lage bråk, tvert imot :)

Sikker på at han ikke prøver å lage bråk? Siden mange hannhunder har noe å si om han. Kan være endel skjulte beskjeder hos tilsynelatende uskyldige hannhunder :lol:

Trym er en tilsynelatende fredelig og harmonisk hannhund, men han har det blikket han bruker mot andre hanner, og når de svarer på det så er det tjohoi og jeg vil også være med! Så kan hende Doffen er en liten slu jævel, men så angrer han seg når dem svarer :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å ha en hund som gjerne sover fra 22 til 14! Ligger fortsatt i en ball inntil magen min etter seksten timer i sengen, og sover godt og rolig. Veldig godt å få litt tid bare oss to, merker jeg. :heart:

Det er godt med slike sovehjerter :)

Og til hannhunder sammen, på dressurtrening med jaktfolket pleier hundene å få løpe løs etterpå og der er det hanner og tisper osv. Vi har enda tilgode å se en slosskamp, og der er ofte opptil ca 10 hunder på disse treningene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøøøøst, ja?

Vel - det er ikke alle raser som er avlet så milde at de går med gud og hverman. Spør staffe- og bullefolk hvor ofte de lar sine hannhunder "leke" med andre hannhunder på samme alder? Har du hørt om "sammekjønnsagresjon"? Det er mange raser som har det. Schäfer er vel ikke regnet som den mest omgjengelige rasen når det kommer til andre hunder heller, så jeg finner det faktisk merkelig å slippe sammen to hannhunder i sin beste alder sånn uten videre.

Hermes slipper jeg med 9 av 10 hunder, og den hunden jeg ikke slipper han med er gjerne en tispe, da han kan være plagsom mot noen tisper.

Men her er vel både raser og individer veldig forskjellige.

Sikker på at han ikke prøver å lage bråk? Siden mange hannhunder har noe å si om han. Kan være endel skjulte beskjeder hos tilsynelatende uskyldige hannhunder :lol:

At han er ung og ivrig (som han vel også er, uten at jeg har møtt Doffen for ofte), blir vel ikke helt det samme som "prøver å lage bråk". Gode, stabile hunder skal fint takle en slik hund uten å måtte bråke. Å snakke litt er en ting, men mer enn det blir noe annet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til hannhunder sammen, på dressurtrening med jaktfolket pleier hundene å få løpe løs etterpå og der er det hanner og tisper osv. Vi har enda tilgode å se en slosskamp, og der er ofte opptil ca 10 hunder på disse treningene.

Da jeg bodde i Bergen hadde vi myndetur en gang i måneden. Noen ganger kunne vi være opp mot 15 hunder, og det var sjelden noen som måtte gå i bånd. Whippets for det meste, et par salukier, kanskje en afghaner, og kanskje en og annen ikke-mynde som hadde blitt med på turen, og gjerne like mange hannhunder som tisper. Vi opplevde aldri bråk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermes slipper jeg med 9 av 10 hunder, og den hunden jeg ikke slipper han med er gjerne en tispe, da han kan være plagsom mot noen tisper.

Men her er vel både raser og individer veldig forskjellige.

At han er ung og ivrig (som han vel også er, uten at jeg har møtt Doffen for ofte), blir vel ikke helt det samme som "prøver å lage bråk". Gode, stabile hunder skal fint takle en slik hund uten å måtte bråke. Å snakke litt er en ting, men mer enn det blir noe annet.

Jeg har ikke møtt hunden så jeg veit ikke. Men jeg har erfaringer med tilsynelatende uskyldige hanner som absolutt ikke er så uskyldige som dem vil vi skal tro :lol: Det pleier som regel å være en grunn til at noen hunder blir grusa oftere enn andre, dårlig språk eller skjult beskjeder som bring it one biaatch! Uten at vi ser at det er den "uskyldige" lille fløffballen som byr opp til dans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg bodde i Bergen hadde vi myndetur en gang i måneden. Noen ganger kunne vi være opp mot 15 hunder, og det var sjelden noen som måtte gå i bånd. Whippets for det meste, et par salukier, kanskje en afghaner, og kanskje en og annen ikke-mynde som hadde blitt med på turen, og gjerne like mange hannhunder som tisper. Vi opplevde aldri bråk.

Men nå er det forskjell på raser da? Siri nevner jo det at Schæfere er ikke alltid like gode sammekjønns kompiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved golvfbanen / bogstadvannet ser jeg! (Har nok vært der litt for mye.)

Jeg klarte å få med meg hele familien på tur i dag, selvom det egentlig bare var jeg, Echo og Jippi som ville. Mannen hadde vondter, gutta litt småsnufse, og Bambi kald. Men ut skulle de alle sammen, og ble jaget på dør. Vel 100 m utenfor segnet omtrent Bambi om, fordi hun ikke ville ha en eneste pote i bakken. *sukk* Ok, gå tilbake med henne og plassere henne i godstolen.

Jeg, mannen, barna, Echo og Jippi fortsetter med godt mot. Etter langt om lenge kommer vi opp til jordet. Og akkuratt i det Sindre finner ut at noe snørr har frosset fast inni nesen hans så han ikke får det ut, stikker Echo av (grrr!!) med Jippi på slep (dobbelt grrr! Hun som egentlig er så flink! Lært opp slik av pøbel-Echo. Trippel GRR!) Mannen blir igjen ved akebakken med to gutter som er lei seg begge to, og iallefall ikke vil ake. Jeg baner meg vei igjennom DYYP snø, klatrer over gjerder og sliter meg omtrent totalt ut i jakten på rømlingene- som har kommet seg opp på veien (lite traffikert, men dog) Det å gå i dyp snø som er rundt 1 m dyp er SLITSOMT- brukte vel nesten 20 min. på å komme meg opp til veien, i mellomtiden løp de fram og tilbake, hilset blidt på hunder de mætte, stoppet noen biler m.m. I det jeg omsider kommer meg opp på veien kommer to ultrablide bikkjer løpende mot meg. Kan ikke være sinna da? Går omvei for å slippe dypsnøen tilbake til mann og unger, som iallefall ikke synes det er no kult å være ute lenger. Så da tusler vi tilbake. Neste gang tror jeg at jeg bare tar med meg de som vil! *pust*

Unskykd men :lol: Fantastisk. :lol: Støtter at nestegang tar du bare med de som vil *fnis*

Noen som vet hvor fyfy det er å dele tabeletter uten delestrek? Apotekdama klarte å gi meg zofran, som er samme som de andre, men 8 mg og uten delestrek... Så da er spørsmålet om jeg skal dele og ta dosen jeg skal ta - eller om jeg må ta 8mg istede for 4 fordi jeg ikke kan dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at han ikke prøver å lage bråk? Siden mange hannhunder har noe å si om han. Kan være endel skjulte beskjeder hos tilsynelatende uskyldige hannhunder

Han prøver bare å smiske med heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele verden :aww: evnt har han en rar fetisj for å få andre til å bli sur på han så han kan legge seg ned og surrender? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han prøver bare å smiske med heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele verden :aww: evnt har han en rar fetisj for å få andre til å bli sur på han så han kan legge seg ned og surrender? :P

Noen hunder hater jo for mye smisking og :lol: Kan hende han er en som tenner på underkastelse ja :shocked::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - det er ikke alle raser som er avlet så milde at de går med gud og hverman. Spør staffe- og bullefolk hvor ofte de lar sine hannhunder "leke" med andre hannhunder på samme alder? Har du hørt om "sammekjønnsagresjon"? Det er mange raser som har det. Schäfer er vel ikke regnet som den mest omgjengelige rasen når det kommer til andre hunder heller, så jeg finner det faktisk merkelig å slippe sammen to hannhunder i sin beste alder sånn uten videre.

Om jeg har hørt om "samkjønnsaggresjon"? Ja Siri, jeg har faktisk det - tro det eller ei. Synes det blir helt, helt feil å si "at det er mange raser som har det" gjør jeg også. For meg er samkjønnsaggresjon mer en individ-ting enn en raseting. At det er en høyere prosent som har de blandt de hundene med kraftige drifter er vel ganske logisk? Jeg kjenner to hannschäfere her i Bergen som går utmerket fint sammen med alt av både hanner og tisper, og jeg kjenner en som ikke tåler andre hunder generelt. Akkurat det samme kan jeg fortelle deg om innen veldig, veldig mange raser. På samme måte som jeg kjenner til tisper som ikke tåler hverken andre tisper eller hunder generelt, men også tisper som går sammen med alt. At ikke alle liker alle er greit, men vi trenger vel ikke svartmale hannhunder helt?!

Det finnes da tusen eksempler på bruksraser som fint kan gå sammen selv om det er flere av samme kjønn. Står det virkelig så dårlig til at man omtrent er garantert en hann som spiser andre hanner innen raser, så bør man kanskje endre litt på avl og oppdragelse. At det forekommer er helt greit, men er alle hannhundene i en rase så dårlig skrudd sammen at de virkelig aldri kan gå sammen med en annen hanne, da står det dårlig til gitt!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke møtt hunden så jeg veit ikke. Men jeg har erfaringer med tilsynelatende uskyldige hanner som absolutt ikke er så uskyldige som dem vil vi skal tro :lol: Det pleier som regel å være en grunn til at noen hunder blir grusa oftere enn andre, dårlig språk eller skjult beskjeder som bring it one biaatch! Uten at vi ser at det er den "uskyldige" lille fløffballen som byr opp til dans.

Jeg kjenner til fenomenet. Hermes er en fin lakmustest på slike, for han snakker ikke til andre hannhunder om det ikke er en grunn til det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg superfornøyd med sporjentene mine. :ahappy:

Det er så utrolig morsomt at Vida har blitt en så god sporhund som hun har. For de få som har sett sporene i starten av hennes NBF karriere, trur jeg ikke mange hadde store trua på henne. Men fy søren for en sporhund hun har blitt. :wub:

Noomi er en helt annet hund å spore med. Veldig morsom å spore med hun og, og jeg trur nok hun blir en veldig bra hund. Hun har kvaliteter allerede jeg setter stor pris på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært i skogen og kost oss masse i finværet. Nå ser jeg solnedgangen så vidt det er fra stuevinduet. Dvs. det lyser svakt over hustoppene bortover :ahappy:

Dany fikk også rim i skjegget i dag, men Marvin fikk det ikke.

Jeg har vært i butikken og kjøpt ingredienser, så nå blir det middag og kaker! Jepp, nå kan jeg velge mellom eplekake, sjokoladekake og vaffel. Jeg velger eplekake i dag. Med IS :drool:

Brukte harefoten på tur for første gang med Dany i dag og jeg måtte flire. Marvin er på loffen han når han går tur, mens Dany er på jobb. Det er ganske stor forskjell. Så når de ble satt sammen måtte Marvin henge på. Hurra for meg, for da slapp jeg alle de "jeg skal bare innom her", for Dany venter ikke på sinker. Her skal det trekkes og vi skal fram! Marvin syntes det var ganske greit i grunn, kløv hadde han også på. Vel inne skogen fikk de løpe som de ville, og lille mus liker å spole rundt på knauser og det som er. Men hun holder seg alltid med meg, og sjekker at jeg henger på før det bærer videre. Fin liten mus det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg god-sliten. :ahappy: Hatt ei kjempefin trening, og du verden så fint det gikk med en ferdigsnekra plan! Tror jeg skal fortsette å legge en slagplan dagen før (eller i det minste ei stund før) treningene gitt, det funka jo over all forventning. *ler* Har til og med fått skribla litt ned i bloggen, og lagt noen delmål som skal være oppnådd innen 1.februar. Spent på hvor lenge jeg klarer å holde på denne strukturen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...har jeg redigert bilder etter en kjapp hils på Ballemann mellom min soving-jobb og Marie rømme fra besøket hun var. Lenge siden jeg så han sist nå :wub:

Fin mann han, men damn you nattevakt: hvordan kan jeg glemme blitzen på kamera når jeg tar bilde i mørke. :gaah:

537285_10152419625225072_1837240668_n.jp

537317_10152419625180072_871142454_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....er jeg helt satt ut... En vennine fortalte nettopp at hun var for å teste unghunden sin på sau i dag hos en "kyndig" kar.

Pisk for å korrigere hund med?? Djises....

Er dette noe mattilsynet kan ta tak i? :icon_confused:

Ble den brukt PÅ hunden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pft..Ikke i rl. Og jeg har hele to Ap politikere med på laget der :P

Hehehehe, OK, jeg rodde dårlig, jeg burde tatt forkortelsen. Men jeg var ikke i politisk modus. Og hvor ble det av den gratismaten?

Ser forøvrig på Masterchef Australia sesong 3 her. Med tekst. Og det er tydelig at den som har teksta programmet ikke akkurat kan så mye mat. :P

I går hørte og leste jeg noe sånt som:

You guys always had my back

Jeg fikk alltid lov til å stå bak dere

Jeg ser mye DVD for tiden, og har ofte på subtitles, rett og slett fordi det er underholdende. De sier jo dobbelt så mye som det tekstes, så en mister jo en del om en bare skal lese (det er lett å glemme å lytte fullstendig, når en leser også) - men en kan oppdage noen perler.

Men tekstingen kan jo også avsløre at en har hørt skikkelig feil, når jeg for eksempel trodde de sang higher than an elevator, og det var higher than any other :D Og det er ikke lov til å mobbe, for Nicki Minaj har virkelig farfetched tekster av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...